Motorrijders.nl

Decorative toolLogin voor premium content
Login
Decorative tool
Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Clubs
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
    • Podcast
  • Video’s
    • Totaal Nutteloze Test
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
  • Inloggen
Skip to content

Blijven rijden

17 oktober 2022 4 min ... 37 Reacties

De vermogenskwestie

Door Bas van der Wal

...
TwitterFacebookWapp

Tegenwoordig produceren de meeste grote merken motoren met vermogens tot over de 200 pk. Deze machines mogen legaal de openbare weg op, bestuurd door iedere waaghals met de juiste papieren. Toch is de tendens onder de consument bij de aankoop van een nieuwe motor juist om niet meer per se voor méér vermogen en een grotere cilinderinhoud te gaan. Want hoeveel vermogen heb je nou echt nodig om die kick van het motorrijden te krijgen?

Daarbij; hoeveel van die vele pk’s kun je nu eigenlijk echt gebruiken op de openbare weg en hoe vertalen deze cijfers zich naar de prestaties van de motor? We nemen een duik in deze kwestie en nodigen je uit om je onder te dompelen in de wereld van paardenkrachten en Newtonmeters.

Met gemak

De kwestie kwam bij mij de afgelopen weken weer fris onder de aandacht, omdat ik net mijn Honda VFR 800 fi uit 1998 (V4, 109 pk, 82 Nm, 229 kg) had verruild voor een woest aantrekkelijk topmodel: de Yamaha Fazer FZ1S uit 2007 (vier-in-lijn, 150 pk, 109 Nm, 219 kg). Nou was de Honda al bepaald geen slome duikelaar: ik reed graag sportief op deze fiets, maar gebruikte zelden het volledige vermogen van deze motor.

De vermogensafgifte van de V4 is behoorlijk lineair en deze configuratie beschikt over fijn koppel in het middengebied. Nu rijd ik langs dezelfde dijkweggetjes met mijn nieuwe Fazer. Het frappante is dat ik daarmee veel meer power gebruik dan ik ooit van de VFR gevraagd heb, ondanks dat ik die op de Honda wel ter beschikking had. Een beetje als een bakfietsmoeder (of -vader) die net overgestapt is naar elektrisch; die rijden ook ineens overal veel harder. Op de Yamaha is het zo makkelijk – en toegegeven, vanwege de dikke uitlaatsound ook erg aantrekkelijk – om het gas even open te draaien na een bocht.

Fight the power

Waar ik met de VFR van 60 naar 85 ging, ga ik met de Fazer van 60 naar 110 – en dan houd ik me nog in. De echte power zit boven de 5000 toeren. Maar dit is nauwelijks een seconde mogelijk vóór de maximale snelheid op de snelweg bereikt is. Boven de 8000 toeren per minuut ontstaan er g-krachten die niet zouden misstaan in een training voor F16-piloten. En de motor trekt door tot 12000… Ik wil het maar even gezegd hebben.

Dit alles om aan te geven: macht corrumpeert. Misschien is dit meer power dan we aankunnen. Als je al een greintje boevigheid in je donder hebt zal een krachtige, wendbare motor je met het grootste gemak veranderen in een hooligan. Wil je je op de openbare weg een beetje aan de regels houden, dan is er voor ons stervelingen op een ‘literbike’ een ijzeren discipline nodig. Van een niveau waar Shaolinmonniken nog een puntje aan kunnen zuigen. En dit is dan ook precies de reden dat rijders op krachtigere motoren eerder in de problemen komen.

Wat is genoeg?

Wat heb je nu echt aan vermogen nodig, vroegen we ons eerder al af. Welnu, eigenlijk is deze vraag er één die wij motorrijders liever overslaan. Vooral voor degenen met een sterk geweten wijkt het antwoord namelijk nogal af van wat we zouden willen. Namelijk dat je met een 300cc motor met 50 pk ook binnen no time de maximaal toegestane snelheid rijdt, waarbij je negentig procent van het andere verkeer in een bescheiden rookwolkje achter je laat als het gaat om acceleratie.

Uiteraard zijn deze maatstaven ook zeker niet de enige doorslaggevende factor als het gaat om de keuze van een bepaalde motor. Bij de powerbikes gaat het ook om die maniakale grijns, die bij elke ‘twist of the wrist’ niet valt te onderdrukken. Het gevoel van de volledige controle hebben over zo’n beest.

In andere gevallen is groter vermogen ook echt functioneel. Als je een zwaardere motor hebt bijvoorbeeld of op een rustige, stabiele wijze langere afstanden op hoge snelheid wilt rijden. Of misschien wil je de mogelijkheid om met je straatmotor af en toe ook het circuit op te kunnen om daar competitieve rondetijden neer te zetten. Dan zijn dergelijke vermogens ‘gerechtvaardigd’. Het ironische is dat in de bochtige gedeeltes een 1000cc het vaak aflegt tegen een 600cc en dat stabiliteit op de snelweg veel meer te maken heeft met de geometrie, dan met cilinderinhoud en gewicht van de motor.

Lees ook: De charme van cilinders. Wat kies jij?

Cijfers

Pk’s zijn over het algemeen vooral bovenin het toerental beschikbaar (afhankelijk van de configuratie van het motorblok) en koppel is verantwoordelijk voor de trekkracht van de motor. Bij een eencilinder, V-twin of twee-in-lijn zal je dit koppel veelal onderin en in het middengebied vinden. De V4 en de drie-in-lijn dichten het gat tussen twee- en vier-in-lijn en zijn vooral krachtig in het middengebied. Dan hebben we nog de vier-in-lijnmotoren die over het algemeen vooral bovenin het toerengebied hun talenten laten schitteren. En vergeet niet de elektrische machines die een ongelofelijk hoog koppel bieden.

Wat de ideale hoeveelheid power voor op de weg is, blijft subjectief. Als je het aan mij vraagt is alles beneden de 70 pk aan de lage kant en alles boven de 150 eigenlijk te veel voor op de weg. Uiteraard staat dit nog in verband met het gewicht van de motor en de specifieke vermogensafgifte karakteristieken die per motor verschillen, waardoor deze getallen zeker niet absoluut zijn. Sowieso is dit slechts een mening – mijn mening – en we horen dan ook graag die van jou. Voel je vrij om een reactie te plaatsen onderaan dit artikel!

De kracht van de illusie (en vice versa)

De onvrijwillige bijdrage aan de vaderlandse economie middels het CJIB en de risicofactor ligt ongetwijfeld hoger bij de sportieve berijder van de krachtigere motoren. Deze motorrijders krijgen daar dan ook veel rijgenot voor terug, maar niet per se meer dan de berijders van motoren met ‘normale’ vermogens. Gratis tip: 100 km per uur rijden op een middenklasse naked voelt intenser en zelfs sneller dan 140 rijden op een zware toermachine met een hoge voorruit. Het beleven van snelheid – en ook het beleven van kracht – is dus heel subjectief en relatief. Het hangt ook nog eens heel erg af van wat je gewend bent. Ik weet zeker dat je op een motor met 75 tot 100 pk net zo spectaculair kunt rijden en net zoveel plezier kunt beleven als op een krachtpatser van 150 pk of hoger.

Sterker nog: ik denk dat ‘gematigd’ vermogen leuker is; je kunt immers echt uit de motor halen wat erin zit. Op de openbare weg gaat dat simpelweg niet op motoren met 150 pk. Ikzelf ben helaas met het powervirus besmet en heb het gevoel dat ik niet meer terug kan. Hopelijk word ik ooit volwassen en kom ik weer tot inzicht. Tot die tijd zal je mij regelmatig maniakaal zien grijnzen achter mijn vizier.

...
TwitterFacebookWapp
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookWapp

Reacties

geef een reactie
  1. Peter schreef:
    18 oktober 2022 om 13:40

    Ja, dat deel ik helemaal. Het is een van de redenen dat ik nog niet overgestapt ben op een andere motor. Ik rijd nu met een F800r van BMW; 90 pk/8500tpm en 90nm/5500tpm en het 90% van het koppel is er al bij 2500tpm. Ik reed als proef op de opvolger de F900 en die vond ik wat sloom, omdat het koppel er pas later in komt. Dus op de S1000 gestapt; Ja, die wil wel! maar 165pk en 26k€ zeggen mij nu toch vooral nee. Dus ik huur nu op vakantie en tussendoor een andere motor. Dat is echt leuk; ik rijd dan weer op een Suzuki V-strom 1050 of een Kawasaki Versys 1000 of die heerlijke S1000r of ..XR. En weet je als ik dan op mijn eigen motortje weer naar huis rijd; den ben ik zo blij met m’n 90pktjes en 90nm. Dat is een heerlijk machientje voor mij (en heelmaal van mij…)

    Beantwoorden
  2. Mense Landlust schreef:
    20 oktober 2022 om 11:42

    Feitelijk kan ik er niet over mee praten want ik heb nooit een sportmotor gehad of de wens ervoor. Heel Europa en verder bezocht met motoren tussen de 50 en 110 PK, en echt, zo’n kleine 1 cilinder in de bergen geeft minstens zo veel plezier dan een grote machine op het zoveelste stukje rechte weg. Het zit hem voor mij echt niet in de PK’s.

    Beantwoorden
  3. Hendrik Dales schreef:
    20 oktober 2022 om 12:03

    Voor mij is een motor met 90 tot 100 pk meer dan genoeg. Met een heerlijke, lichte 2-cilinder met een gewicht van rond de 185 kg heb je alle plezier van de wereld.
    Ik rij zelf een uitstekend sturende F900R, alhoewel deze nét wat te zwaar is.
    Met motoren als de Tuono 660, een Trident 660 of de nieuwe CB750 Hornet ben je de koning van de openbare weg. Snel, wendbaar en comfortabel rijden.
    Maar word je gelukkig van 200+ pk, dan moet je dat vooral doen. Het gaat tenslotte om het plezier.

    Beantwoorden
  4. Martin schreef:
    21 oktober 2022 om 11:26

    Niet zo lang geleden schreef de hoofdredacteur van een groot motorblad dat wat hem betreft er niet genoeg pk’s konden zijn. Ik was het er zo niet mee eens. Al die paardenkrachten zijn zonder al die rijhulpen en electronica niet te beteugelen voor het gros van de rijders. Los dat je er weinig aan hebt in het dagelijkse verkeer. Ik zie het nut er dus niet van in, 100pk is meer dan voldoende.

    Beantwoorden
    1. Hans schreef:
      21 oktober 2022 om 20:37

      Ik rij op een honda CBR 600RR uit 2007 en ben op wat bochtige wegen met van die leuke dubbele verkeerspleinen vaak sneller dan gasten op een 1000 cc. Volop lol altijd ook op de snelweg als ik eens uit de slof wil schieten

  5. APEXSTREETFIGHTER schreef:
    21 oktober 2022 om 19:12

    Het hebben van zoveel vermogen in je rechterhand betekend niet dat je het altijd hoeft aan te spreken. Ik heb net mijn Diavel 1260s verkocht en daar zat heerlijk onderin veel vermogen die ik af en toe van 0 naar XXX wel gebruikte en dat is gewoon genieten. Binnenkort een SF V4s, met inderdaad veel te veel vermogen, maar af en toe circuit pakken of naar Duitsland dan is het wel weer fijn zo’n monster 🙂 Iedereen zijn ding qua motorrijden lijkt me.

    Beantwoorden
    1. Wim van Laarhoven schreef:
      24 oktober 2022 om 09:31

      Ja ik begrijp alle verhalen ! idd op de weg kan je met 90 / 100 pk prima uit de voeten.
      Heb div ZX 12 en ZZR 1400 gereden rond 200 pk onbegrenst . 300 km/u plus
      Het is een heerlijk gevoel dat je zoveel vermogen over hebt , 160 km/u half gas !
      De motor heeft het dus heel makkelijk , zeker in het hooggebergte met zoveel power in de kast
      ga je zo makkelijk snel naar de top .
      Op de Duitse Autobahn bij weinig verkeer even raggen ( 300 + ) met een snelle bolide is kicken.
      Ben nu met pensioen , ga het rustig aan doen , rij nu een tamme FJR 1300 ouwe lullen motor.
      Mogelijk ivm gewicht ook nog eens over naar een lichtere machine.
      Je wordt ouder Papa

  6. Rafa schreef:
    21 oktober 2022 om 19:25

    Jaja dit is teveel, dat te weinig ik raad een ieder aan de helft(pk’s) van wat je wenst te gaan rijden das genoeg .. na 20 jaar in Duitsland te hebben gewoond en 5 naast het schitterende Paul Ricard (le Bol d’Or) is 200 pk welkom en geen probleem (op een circuit) maar op de openbare weg rij ik 55 pk cruisers( en heel zelden mijn oude zxr .. ik heb 1 vriend teveel verloren door een automobilist die niet oplette.. en de snelheid die elke sbk en supersport kan rijden… oh ja en mijn tijd op de vf500fwas de beste 70 pk tjes maar ik was jong ( je had in de us zelfs een vf cup) … helaas is die al lang kaput 😜

    Beantwoorden
  7. Henk schreef:
    21 oktober 2022 om 19:37

    Zelf rijd Ik een BMW R1200, 110 pk. Prima vermogen voor zowel mee te toeren als sportief mee te rijden. Beetje teveel gas wordt niet gelijk afgestraft…. Wat ik helaas met verschillende sportmotoren (rond de 200pk) wel een aantal keren heb gezien… Vraagt veel controle van je pols 😉. Conclusie: rond de 100 pk…. Heel fijn..

    Beantwoorden
  8. Jos schreef:
    21 oktober 2022 om 19:45

    De “Kick” van het motorrijden is m.i. sterk subjectief en mede afhankelijk waar je de meeste lol aan beleeft tijdens het motorrijden. Voor mij heeft motorrijden niet veel te maken met het aantal PK’s. Ik rijd op een Honda CTX 700, een 35 Kw machine met een automatische 6 bak. Als ik ‘haast’ zou hebben kan ik met de motor na 6 sec. op de 100 km/u komen. Voor mij is dat snel genoeg,
    Ik heb eerder o.a. een Honda Forza 300 gereden. Bij deze scooter vond ik het wel vervelend dat ik met m’n vrouw achterop niet genoeg power had om veilig in te kunnen halen. Dus het is altijd wel prettig dat er wel wat power is wanneer je het nodig hebt.

    Beantwoorden
    1. Rinus den Engelsman. schreef:
      23 oktober 2022 om 14:23

      Mijn vrouw heeft 5 jaar geleden een NC700X met DCT-automaat aangeschaft, zelfde techniek als de CTX. Gevolg: ik rijd niet meer op een 1200cc-alroad met meer dan 100pk, maar op een Honda NC750X (de opvolger van de 700), ook met DCT. Wat een fijne motor! Heeft 54 pk. Is voor mij genoeg. Degenen die een automaat niet sportief vinden: het gaat net een stapje verder dan een quick-shifter, wat tegenwoordig wel een must-have is voor de sportieve rijders.
      De NC is een comfortabele, makkelijke en oerbetrouwbare motor en daardoor zeer geschikt voor toertochten. Daarnaast: benzineverbruik 1 op 25-30 en economisch in onderhoud. Ik wil niet anders meer.

  9. Gert F. Dekker schreef:
    21 oktober 2022 om 19:56

    Ik heb 5 BMW’s in de stal. De nieuwste (1985) heeft 90 pk. Maar ik rijd het liefst op mijn oudste. Die heeft 6,ZES pk. Daarmee dender ik over de kleinste weggetjes en dat is net zo’n sensatie als het rijden over de Timansjoch met mijn nieuwste. Bij elke motor past een weg die je in hogere sferen kan brengen !

    Beantwoorden
  10. O.Gjaltema schreef:
    21 oktober 2022 om 20:02

    Ook ik deel je verhaal, ben begonnen op een Aprilia Shiver 750 met 95 pk en later overgestapt naar een Multistrada 1200 met 150pk, een wereld van verschil! De Shiver (soort Naked Bike ) stuurt ook prima maar eenmaal op de Duc gereden te hebben wil ik niet meer terug naar de Shiver, de Duc stuurt mes en messcherp en dan de kick die je krijgt als je haar helemaal doortrekt naar de 11000 toeren (wat ook de max is 🤣) normaliter heb je de 150 pk’s niet nodig maar geeft wel de nodige fun factor. De meeste zullen zeggen dat hij zwaar kwa vermogen en gewicht is maar dat ontkracht ik onmiddellijk, ze is zo wendbaar en gemakkelijk de bochten in en uit te sturen!

    Beantwoorden
  11. Bert schreef:
    21 oktober 2022 om 20:23

    Jarenlang een CBR1000RR gereden. Enorme kick van de 180 pk. Maar of ik die in bochtige landwegen eruit gehaald heb? Nee dus.
    Ben wat ouder nu (74 jaar en wat wijzer?) en rij nu op een Royal Enfield Meteor 350 met 20 pk. Geweldig om op landwegen een bocht te trekken met vol gas.
    Das lachen en relaxed. Geniet nu meer van de omgeving. Kon op de CBR niet….Groet Bert

    Beantwoorden
  12. Jan schreef:
    21 oktober 2022 om 20:43

    Met meer pk,s en een rechterhand die je niet onder controle hebt, lig je ook sneller op je plaat. Voor de kick van vrijheid heb je aan 50 pk genoeg.

    Beantwoorden
  13. jo eelen schreef:
    21 oktober 2022 om 22:14

    Overgestapt van Ducati Monster 1200 R met 160 pk en 206 kg naar Streetfighter V4S met 208pk en 199 kg. Na elke rit heb ik schrik om in de spiegel te kijken of m’n mondhoeken niet tot achter m’n oren komen van de 1000 smile’s onderweg… en de volgende weken (heel het motorseizoen dus) met schrik naar de brievenbus… MAAR we rijden tussendoor ook met de groep met de oldtimers : CB550 Sport 1977 met de volle 50 pk ..en heerlijk tuffen langs de kleinere baantjes en even goed die 1000 smiles .. en in de week met de Vespa 300 tussen het verkeer laveren met een smile ondanks de soms erg jaloerse automobilisten die je de pas afsnijden of in je kont komen zitten omdat je tussen de files tot aan het rood licht rijdt. Elk seizoen (of om de 2) koop ik dan (als ’t lijf en de portemonnee mee wil) een andere 2dehands toermotor met koffers voor een Europatoertje en voor de “kans-op-regen-dagen” in Belgenland en was vooral superblij met onderhoudsvrije BMW R1200RS met “maar” 125 pk. Meer heb je eigenlijk niet nodig tenzij je als een echte adrenalinejunk-op-leeftijd nu en dan even op 7 seconden naar 200 wil… tot de postbode een keer te veel komt. In Duitsland natuurlijk 🙂

    Beantwoorden
  14. John schreef:
    21 oktober 2022 om 22:16

    Jaren geleden een “sprintje” getrokken op col de forclaz.. Ik op een ouden Yamaha xt500 met waarschijnlijk nog maar 25 ipv de oorspronkelijke 28 pk en hij op een Kawasaki zzr1100 met 147pk. Zelden zo’n lol gehad. Ik stond boven al met een peuk in de handen toen moest hij nog boven komen. Het zit m echt niet in de pk’s aar meer in wat je ermee durft te doen. Grtz John.

    Beantwoorden
  15. Selene schreef:
    21 oktober 2022 om 22:27

    Leuk Artikel. Als nieuweling in de motorwereld heb ik eigenlijk weinig te zeggen, althans, zo voelt het. Na lang onderzoek – internet afstruinen op zoek naar testen, technische specificaties van alles wat er beschikbaar is en enkele proefritjes- heb ik uiteindelijk een BMW S1000XR nieuw aangeschaft. Waarom? Omdat ik wil toeren, richting Duitsland, Frankrijk en Italië. Kon dat ook met minder pk’s? Vast wel. Maar dat gevoel, als ik de motor start, als ik het gas kort opendraai en even een auto inhaal…. Ik ben het met u eens, dat minder vermogen meer plezier zou kunnen geven dus volgend jaar komt er vast een bescheiden qua vermogen maar mooie café racer naast de bmw te staan. En dan ga ik nog meer genieten!

    Beantwoorden
  16. Mark schreef:
    21 oktober 2022 om 23:10

    Veel motorblokken komen aan bod, maar de tweecilinder boxer ontbreekt. Toch een succesvol concept……..

    Beantwoorden
  17. Marcus Kingma schreef:
    21 oktober 2022 om 23:14

    Ik heb zelf al jaren een 160PK sterke BMW K1300GT. De trekkracht is onvoorstelbaar. Ik rij er altijd met heel veel plezier op maar moet wel bekennen dat inhouden niet makkelijk is. Ik heb in de afgelopen 45 jaar op ongelooflijk veel motoren gereden maar eentje steekt daar bovenuit, de Boss Hoss, 350PK en koppel van een Leopard tank. Wat een lol heb je daarmee. Je trekt bijna elke motor ermee uit. En natuurlijk met achteruit.

    Beantwoorden
  18. Winfred Caldenhove schreef:
    21 oktober 2022 om 23:39

    Al vroeg in mijn ‘carrière’ als motorrijder kwam ik tot de conclusie dat vermogen er nooit genoeg kan zijn. Beter (veel) te veel dan te kort hebben, mocht het erop aan komen. Met dat ‘erop aankomen’ bedoel ik de situaties waarin de veiligheid in het geding komt. In mijn lange ervaring als motorrijder wat betreft woon-werk verkeer en als vrije tijdbesteding is me gebleken dat vermogen nodig is om uit onveilige situaties te komen. Zo kwam ik eens bij knooppunt Hoevelaken in de knel tussen auto’s die uit drie richtingen op mij af kwamen. Ik wilde toen wegwezen, maar met slechts 65 pk in mijn Kawasaki Z650 van destijds was daar even geen sprake van. Ander voorbeeld is dat automobilisten iets te vaak naar mijn smaak te dicht achter je gaan rijden. Dan wil je afstand scheppen en dat gaat het beste met veel (over)vermogen. Ik heb nog veel meer voorbeelden, maar ik sluit af met één die mij het leven had kunnen kosten. Onderweg van Amsterdam naar Utrecht plofte bij een vrachtwagen één van zijn banden en een compleet loopvlak kwam als een raket recht op mij af. Dankzij vermogen ben ik er nog. Dus vermogen? Ja graag, te veel bestaat niet.

    Beantwoorden
  19. A.Visser schreef:
    21 oktober 2022 om 23:51

    Ben kan ik wel zeggen een ervaren motorrijder,toch beslist geen motorcoureur.
    Rij de laatste jaren op een tracer 900 van volgens mij 110 pk,rij ook nog al eens in bochtig heuvel gebied en daar zie lokale motorrijder,s o dikwijls lichte motorfietsen die daar met speels gemak motoren met veel meer pk aan boord voorbij gaan, zo werd ik door een tracer 700 met 40 pk minder aardig te kakken gezet.
    Hoge snelheden op de auto baan vervelen snel,
    Kruisen met 130 km kan vrijwel elke motor (rijder)

    Beantwoorden
  20. Leon Koenen schreef:
    22 oktober 2022 om 00:51

    Ik rijdt een Honda ST1100 Pan European, met 100pk. Ik ben een sportieve rijder, en houd van het echte bochtenwerk in de bergen. Ik kan met de “Pan” zeer goed uit de voeten, en maak het andere (snellere) motoren vaak lastig om bij me te blijven. Vanwege het goede koppel is meer pk’s niet echt nodig, omdat ik het aantal pk’s dat ik aan boord heb, volledig kan benutten over een breed gebied. Bij inhalen kunnen wat extra pk’s soms wel handig zijn, maar hoevaak komt dat voor.

    Beantwoorden
  21. Martine schreef:
    22 oktober 2022 om 08:39

    Mijn liefde voor het motor rijden haal ik uit mijn 54 pk ,81 nm koppel bij plus minus 3800 tpm, De triumph Streetcup. Ik vind hem prachtig om te zien. Zit comfortabel, rijd soepel, lichte koppeling. En het geluid vind ik waanzinnig mooi. Ja meer heb ik niu eenmaal niet nodig om een smile op mijn gezicht te krijgen

    Beantwoorden
  22. Frits schreef:
    22 oktober 2022 om 10:43

    Ik denk dat het aantal pk’s niet een oordeel geeft of je geniet of niet, het is persoonlijk. Ikzelf rij een zrx 1200 welke gekieteld is tot 150 pk. Ik beleef daar erg veel plezier aan maar kan me voorstellen dat een ander het een gevaarlijk monster vindt. Wat denk ik ook meespeelt is de vraag of je ooit hebt geleerd om met veel pk’s om te gaan bijvoorbeeld op een circuit. Zelf heb ik 7 jaar rijtraining gehad en dat heeft mij enorm geholpen om alle pk’s nuttig te gebruiken. Dus zou ik zeggen ga rijden op de motor welke je het beste gevoel geeft zonder er bang van te worden! Veel veilige kilometers gewenst! 😉

    Beantwoorden
  23. J.A.Kwint schreef:
    22 oktober 2022 om 11:15

    Tja , Nooit wat anders gereden als een Honda CB supersport F 2 78 pk nog steeds niet uitgekeken hierop . Snelweg meer als genoeg ,touren prima ,scheuren met dat ding nog steeds te gek . Ik denk dat het meer te maken heeft met de manier waarop een motor is gemaakt is en hoe de mens het beleefd die er op zit .

    Beantwoorden
  24. Bas van der Wal schreef:
    22 oktober 2022 om 12:02

    Erg leuk om alle reacties te lezen! Er is duidelijk een rode draad: je kan lol hebben en heerlijk rijden op elke motor die bij jou past. Voor sommigen zit de ‘kick’ juíst in het rijden met lager, maar bruikbaar vermogen terwijl anderen van tijd tot tijd erg genieten van een grote hoeveelheid pk’s. Een lekker koppel in lage toerentallen is voor de meeste ritjes belangrijker dan er nog een schepje bovenop kunnen doen als je al te hard gaat, hoewel ook dat die glimlach op je gezicht kan toveren. Dat is misschien nog wel de belangrijkste maatstaaf: het plezier dat jij ervaart. Wat je daarvoor nodig hebt is aan jou.

    Beantwoorden
    1. Jeroen schreef:
      31 oktober 2022 om 21:30

      In juli kon ik de yamaha Teneré World raid ophalen en daarmee heb ik afscheid genomen van de Yamaha FZ8 uit 2014. Ik ben dus in vermogen terug gegaan (102 pk – 72 pk). Het verschil van 30 pk is zeker te merken, maar is daar is goed mee te leven. Zeker voor het woon-werk verkeer waar hoge snelheden toch niet meer mogelijk zijn met de drukte op de weg.

      Een extra reden om een stap terug te gaan is omdat ik met de FZ8 enkele keren heb meegemaakt dat de motor mij wou laten afstappen met een high-sider. Dit gebeurde bij het optrekken vanuit stilstand en met rustig gas geven. Ondanks deze ervaring veel plezier gehad met de FZ8 en meerdere keren toch het volle vermogen gebruikt om op te trekken.

  25. mr wheely schreef:
    22 oktober 2022 om 13:02

    prachtig verhaal maar die motoren die aangegeven worden in dit verhaal… maken bij mij niks los… het gaat om pk en Nm… en idd wat heb je aan een motor die op 8000 tpm pas zijn Nm prijs geeft..
    dan ben heb je al een km afgelegd.. het gaat erom wanneer het maximale koppel Nm vrijkomt.. bijvoorbeeld bij een ktm 1290 waar dit vermogen op een heel laag punt ligt en daarom bere snel is.. en veel racers het nakijken geeft bij het excelleren..

    Beantwoorden
    1. Frits schreef:
      26 oktober 2022 om 13:59

      Jammer, maar het verhaal van jouw maakt bij mij niets los!
      Veel veilige kilometers gewenst!

  26. Jan de Fries schreef:
    22 oktober 2022 om 13:46

    Tja. Vermogen. Interessant, voor éven. Maakte in een groep een toertocht door Engeland. Prachtig gebied, véél te zien. De ‘snelle jongens’ reden altijd voorop, zagen niets anders dan… bochten. Maar NIETS van Engeland. Stond nadien hevig in dubio bij de nieuwe Suzuki Gsx-S1000GT (duidelijk een SPORT-toermotor met een té laag windscherm) en een Kawasaki Versys 1000SE, duidelijk een TOER-/sportmotor met onovertroffen ‘automatisch’ instelbare vering. Minder PK’s (120) bij de laatste, maar evenveel torque en verder voorzien van alles wat wenselijk is. Topsnelheid 220 km/u, véél meer dan ‘genoeg’ De keuze was snél gemaakt 🙂

    Beantwoorden
  27. Jaap Dorsman schreef:
    22 oktober 2022 om 15:58

    Van een Bol d’Or 900, 95 pk op een CBR1000 gestapt met 135 pk. De CBR was meer met mij onderweg dan ik met hem, maar toch 10 jaar gehad. Vooral de haarspeldbochten in de Ardennen waren een probleem. Teruggestapt op een CBR650R, 95 pk, met ABS. Wel wat kleiner maar prima te handelen ennuh de haarspeldbochten waren nu een stuk makkelijker en fijner te nemen. Precies wat gesteld wordt, 100 pk is meer dan genoeg om een fijne rijervaring te mogen beleven.

    Beantwoorden
  28. Saskia schreef:
    23 oktober 2022 om 10:04

    Ik ben superblij met m’n Suzuki GSR 600.
    Ze is heerlijk wendbaar en snel.
    Ik wil niets anders meer.

    Beantwoorden
  29. Larry van Putten schreef:
    23 oktober 2022 om 12:38

    Aardig artikel over een oud onderwerp. Daar zijn al zoveel discussies over gevoerd! In the end zijn motorrijders allemaal kinderen met speelgoed. Jongetjes die altijd hun eigen keuze verdedigen. Of ze nu een snelle, zware, sterke motor hebben of een gematigd ééncylindertje; mijn keuze is altijd de beste! Ik rijd al 50 jaar op heel verschillende motoren, de laatste 12 jaar op 10 verschillende (waaronder ook een FZ1 Fazer). Momenteel op een BMW F850GS. En…allemaal met evenveel plezier!

    Beantwoorden
  30. Nico schreef:
    23 oktober 2022 om 15:38

    Mijn KTM RC390 heeft 45pk en 35 Nm. Ruim voldoende om heerlijk rond te rijden. Effe een uurtje sturen of een hele dag op pad. Afgelopen zomer in de Alpen veel cols gereden, zoals Glandon, Galibier, Alpe d’Huez, Mont Ventoux en als topper de Col de la Bonette (2800m). nooit gebrek aan pk’s. Het enige dat soms ontbreekt is de accelaratie als een kanonskogel. Op de snelweg in het buitenland is het makkelijk cruisen met 120-130. Ofwel altijd fun met dit kleine ding. Ook op de rondweg in Parijs. En tja, wat is ideaal? Blijft een persoonlijke smaak. Rijden op een BMW S1000R of Indian FTR1200S lijkt mij ook allemachtig prachtig.
    Enjoy your ride!

    Beantwoorden
  31. Bert van der Heide schreef:
    25 oktober 2022 om 21:24

    Al 11 jaar en 146:ooo km op een 800cc 3 cyl turbodiesel met CVT. 45 PK, 300 km met 130 km/hr aan een stuk en fit afstappen. Prima bakkie zo’n T800CDI.

    Beantwoorden
  32. RVV schreef:
    25 oktober 2022 om 23:12

    Vorig jaar een Honda CB650r gekocht, 95pk en voor mij persoonlijk ideaal “speelgoed” om mijzelf 2 uurtjes lang uit te leven op bochtige wegen in het buitengebied. Eigenlijk rij ik alleen maar op 60 en 80 km wegen, Maar op zulke wegen is het zonder enige moeite 150 tot 170 km/h mogelijk. Dit gaat al zo snel en smooth dat je al snel boven allerlei grenzen van het toegestane zit. Toch bleef het kriebelen en ik was helemaal gefocust op een 143 pk Honda CB1000r (de grote broer) maar na een middag sturen op dezelfde wegen waar ik altijd rij kwam ik tot de conclusie dat ik niks aan al dat extra vermogen had. Zeker niet omdat je niet fatsoenlijk kan rijden met uitgeschakelde rijmodi. Bovendien rijd de CB650r een stuk speelser. De 1000 uitvoering links laten liggen en wederom weer een CB650r gekocht in een andere kleur met extra opties en accessoires.

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook:

Blijven rijden

Door Leonoor Fischer

21 september 2023 4 min

Bagage op een naked bike

  • Reisgebied

Door Jens Holierhoek

18 september 2023 3 min

IJsland

Blijven rijden

Bas Vis Door Bas Vis

16 september 2023 4 min

Alles wat je altijd al over banden wilde weten

  • Route

Door Motorrijders.nl

12 september 2023 1 min

Onvergetelijk: Liberation Route

  • Route

Door Leonoor Fischer

10 september 2023 1 min

De Noord-Veluwe

Blijven rijden

Frank Door Frank Andringa

2 september 2023 3 min

4 tips voor het onderhoud van jouw classic racer

Blijven rijden

Door Tom van Appeldoorn

13 augustus 2023 3 min

Mijn motor en ik – Jan Dekker

  • Reisgebied

Frank Door Frank Andringa

5 augustus 2023 7 min

Andalusië

  • Reisgebied

Frank Door Frank Andringa

26 juli 2023 4 min

Sardinië

  • Route

Door Leonard van den Berg

20 juli 2023 1 min

Groningen vol gas

  • Route

Door Jarno van Osch

13 juli 2023 1 min

Ontdekking van de Randstad

  • Reisgebied

Door Mark Litjens

12 juli 2023 3 min

Marokko

  • Route
Zaanse Schans motorrijden Ducati

Door Vincent Burger

6 juli 2023 1 min

Noord-Holland en zijn vele kusten

  • Reisgebied
Skyline New York

Huib Maaskant Door Huib Maaskant

5 juli 2023 2 min

Amerika – Up the Eastcoast

  • Route
Motorrijden rondom Rotterdam

Door Vincent Burger

29 juni 2023 1 min

Onder de rook van Rotterdam

  • Route
Motorroute door Gelderland motor geparkeerd langs de Rijn

Door Jarno van Osch

10 juni 2023 1 min

Rillingen vanaf de Utrechtse Heuvelrug

  • Reisgebied
Zonsondergang op de Noordkaap

Door Jens Holierhoek

7 juni 2023 3 min

De Noordkaap

  • Route

Door Leonoor Fischer

3 juni 2023 1 min

Genieten op de Veluwe

  • Reisgebied
Kasteel in het hart van Harz, Duitsland

Door Mark Litjens

30 mei 2023 3 min

Harz

Blijven rijden

Door Tom van Appeldoorn

25 mei 2023 6 min

Per Bullet naar Ladakh – deel 4

  • Reisgebied
Valsugana - Pieve Tesino - Lagorai Malga - Val Cion

Door Jens Holierhoek

23 mei 2023 3 min

Trentino

  • Route

Door Bas van der Wal

20 mei 2023 1 min

Zes rivieren in één uur

  • Reisgebied
Uitzicht over de vele wijnvelden die de groene Vogezen in Frankrijk rijk is

Door Mark Litjens

16 mei 2023 2 min

Vogezen

  • Reisgebied
Een foto genomen van een klassieke motor met uitzicht over de Alpen van Tirol

Door Marc te Witt

9 mei 2023 2 min

Tirol (Seefeld)

  • Route

Door Tom van Appeldoorn

6 mei 2023 1 min

Rivierhoppen rond Arnhem

  • Reisgebied

Door Mark Litjens

2 mei 2023 3 min

Moezel

  • Route

Door Leonoor Fischer

29 april 2023 1 min

Aan de drukte van de randstad ontsnappen in Brabant

  • Reisgebied
Op twee motoren door het groene hart van Sauerland in Duitsland

Door Mark Litjens

25 april 2023 2 min

Sauerland

  • Route

Door Marc te Witt

22 april 2023 1 min

De polders van Utrecht

  • Reisgebied
Een uitzicht over het Teutoburgerwald met op de voorgrond een motor geparkeerd op de weg

Door Mark Litjens

18 april 2023 3 min

Teutoburgerwald

  • Route

Door Leonoor Fischer

15 april 2023 1 min

Stadsroute Amsterdam

  • Reisgebied
Twee motorrijders rijden op een zonnige dag door de heuvels van Luxemburg

Door Jens Holierhoek

11 april 2023 3 min

Luxemburg

  • Route

Door Jarno van Osch

8 april 2023 1 min

Utrechtse Motorondo

  • Route

Door Mark Meisner

7 april 2023 1 min

De kip en het ei rond Barneveld

  • Reisgebied
Een geparkeerde motor langs de vangrail met de bergen van de Dolomieten op de achtergrond

Door Jens Holierhoek

4 april 2023 3 min

Dolomieten

  • Reisgebied

Door Leonoor Fischer

28 maart 2023 4 min

Zwarte Woud

Blijven rijden

Door Tom van Appeldoorn

26 maart 2023 2 min

Mijn motor en ik – Marcel Wijnberg

  • Route

Door Leonoor Fischer

25 maart 2023 1 min

Zeeën van rust en ruimte in Drenthe

  • Reisgebied

Frank Door Frank Andringa

21 maart 2023 4 min

Saksisch Zwitserland

  • Route

Door Bas Prins

18 maart 2023 1 min

De Friese veertien-stedentocht

Blijven rijden

Door Tom van Appeldoorn

17 maart 2023 4 min

4 tips om te gaan rijden met een zijspan

Blijven rijden

Door Leonoor Fischer

10 maart 2023 4 min

Als motorrijder het vliegtuig in

  • Route
Op de motor de Botlektunnel in Rotterdam

Door Mark Meisner

8 maart 2023 1 min

Op ontdekking in de Rotterdamse tunnels

  • Reisgebied

Door Leonoor Fischer

7 maart 2023 3 min

Gran Canaria

Blijven rijden

Door Motormuis

5 maart 2023 2 min

Op weg naar… de afgrond?!

  • Route

Door Leonoor Fischer

4 maart 2023 1 min

Motorparadijs Gran Canaria

  • Route
Polder

Door Sigrid Heick

25 februari 2023 1 min

De smalle dijken van Utrecht

  • Route

Door Peter Aansorgh

18 februari 2023 1 min

Sightseeing in de Vaucluse

  • Reisgebied

Door Peter Aansorgh

14 februari 2023 3 min

Vaucluse

Blijven rijden

Door Motorrijders.nl

13 februari 2023 2 min

Zien we jou op MOTORbeurs Utrecht 2023?

  • Route

Door Tom van Appeldoorn

11 februari 2023 1 min

Hoge heuvels, smalle dijken

  • Route

Door Mark Meisner

4 februari 2023 1 min

Zuid Engeland – Sussex – Surrey

  • Route
Uitzicht op Deventer vanaf de andere kant van de IJssel

Door Mark Meisner

28 januari 2023 1 min

Heuvels en Hanzesteden

  • Reisgebied

Door Jens Holierhoek

25 januari 2023 3 min

Zuidwest-Noorwegen

  • Route
Geparkeerde motor in Zeeland voor een vuurtoren

Door Jarno van Osch

21 januari 2023 1 min

Zeeland en zijn dikke dijken

  • Reisgebied
Een prachtig uitzicht over Loch Lomond vanaf een van de bergtoppen

Door Jens Holierhoek

18 januari 2023 3 min

Schotland

  • Route
Met de motor langs het binnenhof in Den Haag

Door Mark Meisner

14 januari 2023 1 min

Uitwaaien rond Den Haag

  • Reisgebied

Door Leonoor Fischer

11 januari 2023 3 min

Pyreneeën-Oost

  • Route
Het uitzicht over het landschap van Zuid-Limburg vanaf de motor

Door Mark Meisner

7 januari 2023 1 min

Bourgondisch Limburg

  • Reisgebied

Door Leonoor Fischer

4 januari 2023 3 min

Pyreneeën-West

  • Route

Door Tom van Appeldoorn

30 december 2022 1 min

Rondje Nederland

  • Reisgebied

Door Leonoor Fischer

28 december 2022 3 min

Navarra

Blijven rijden

Door Amber Blokhuis

27 december 2022 1 min

TNT – Aerial Silk in motorpak!

  • Reisgebied

Door Leonoor Fischer

21 december 2022 3 min

Catalonië

  • Reisgebied

Door Jens Holierhoek

19 december 2022 3 min

Ardennen

  • Route

Door Leonoor Fischer

10 december 2022 1 min

Kronkelen langs het Utrechtse water

Blijven rijden

Door Leonoor Fischer

28 november 2022 6 min

Doorrijden in de winter

  • Route
IJsselmeerdijk Hoorn

Door Leonoor Fischer

26 november 2022 1 min

Van meer tot kust in Noord-Holland

  • Route
Amsterdam Woonboten

Door Mark Meisner

19 november 2022 1 min

De polders van Amsterdam

Blijven rijden

Door Motormuis

14 november 2022 3 min

Moeten clubs het opnemen tégen overheden voor het behartigen van belangen?

  • Route

Door Mark Meisner

12 november 2022 1 min

Stadsrondje ‘Rotterdam uit’

  • Route

Door Leonoor Fischer

5 november 2022 1 min

Andere taal in Friesland

  • Reisgebied

Door Leonoor Fischer

2 november 2022 3 min

Zwitserland

  • Reisgebied
Uitzicht in de avond over de haven van Kopenhagen in Denemarken met zeilboten en kleurrijke huizen

Door Jens Holierhoek

26 oktober 2022 3 min

Denemarken

  • Reisgebied
Uitzicht over de pier van Brighton

Door Jens Holierhoek

19 oktober 2022 3 min

Kent – Sussex

  • Route

Door Mark Meisner

15 oktober 2022 1 min

Opladen door de Achterhoek

  • Reisgebied

Door Leonoor Fischer

12 oktober 2022 3 min

Italië – midden/zuid

  • Route

Door Leonoor Fischer

8 oktober 2022 1 min

Vanuit Eindhoven naar het westen

  • Route

Door Leonoor Fischer

1 oktober 2022 1 min

Ten oosten van Eindhoven

  • Route

Door Mark Meisner

3 september 2022 1 min

Rotterdams rondje

  • Reisgebied

Frank Door Frank Andringa

2 september 2022 4 min

Kreta

Blijven rijden

Door Bas van der Wal

19 augustus 2022 4 min

Ode aan de Lekdijk

Blijven rijden

Door Mark Meisner

19 augustus 2022 2 min

Zelf sleutelen – Ketting spannen

Blijven rijden

Door Lars Breuren

29 juli 2022 1 min

Een account maken doe je zo!

Blijven rijden

Frank Door Frank Andringa

5 juli 2022 4 min

Romantici in de werkplaats: Hammer-broers hebben een passie voor klassieke racers

Blijven rijden

Frank Door Frank Andringa

29 juni 2022 4 min

Motorexamen voertuigbeheersing (AVB): Zweten, spanning en gehaald? (blog #7)

Blijven rijden

Frank Door Frank Andringa

15 juni 2022 4 min

Motorrijles in de winter: Geen enkel probleem (blog #6)

Blijven rijden

Door Jarno van Osch

26 mei 2022 4 min

Motormodel – Yamaha MT-01

Blijven rijden

Frank Door Frank Andringa

15 mei 2022 4 min

Mijn motor en ik – Anne-Fleur Zandbergen

Blijven rijden
Banden onderhoud

Bas Vis Door Bas Vis

22 april 2022 4 min

Belangrijke vragen over motorbanden

Blijven rijden

Frank Door Frank Andringa

5 april 2022 4 min

Motorrijbewijs halen: nu is de tijd rijp (blog #1)

Blijven rijden

Door Amber Blokhuis

9 maart 2022 2 min

Dag van de Motorrijder – routes en pitstops bekend!

Blijven rijden

Frank Door Frank Andringa

6 maart 2022 6 min

9 legendarische snelheidsrecords op de motor

Blijven rijden

Door Amber Blokhuis

28 januari 2022 1 min

Dag van de Motorrijder – 20 maart 2022

Blijven rijden

Sabrina Door Sabrina de Wit

18 december 2021 5 min

Betoverend mooi: Op de motor door de Balkan – deel 3

Blijven rijden

Sabrina Door Sabrina de Wit

11 december 2021 4 min

Betoverend mooi: Op de motor door de Balkan – deel 2

Blijven rijden

Door Leonoor Fischer

19 november 2021 6 min

De machtige Pyreneeën – deel 3

Blijven rijden
Saarland

Door Tom van Appeldoorn

11 oktober 2021 4 min

Praten in je helm = risico’s zien!

Blijven rijden

Bas Vis Door Bas Vis

24 september 2021 4 min

Echt alles over de motorhelm

Blijven rijden
Ward de bles, Ducati 749

Door Tom van Appeldoorn

18 juli 2021 4 min

Mijn motor en ik – Ward de Bles

Blijven rijden

Door Tom van Appeldoorn

24 mei 2021 4 min

Zet een knotsgek motorwereldrecord op jouw naam!

Pitstop
Schaaf

Door Bas van der Wal

19 mei 2021 5 min

Schaaf: “Ik reed als Marc Márquez en kwam superhard op een S-bocht af…”

Blijven rijden

Frank Door Frank Andringa

6 mei 2021 4 min

Mijn motor en ik – Monique Konings

Blijven rijden

Door Tom van Appeldoorn

20 april 2021 5 min

Hoe het nou zit met ‘geluidsflitspalen’

Blijven rijden

Door Mark Meisner

1 april 2021 1 min

Route: De kip en het ei rond Barneveld

Blijven rijden

Door Jarno van Osch

7 maart 2021 5 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 4, Yamaha Ténéré 700

Blijven rijden

Door Tom van Appeldoorn

12 februari 2021 4 min

Bestemming: Corsica – deel 2

Blijven rijden

Door Leonoor Fischer

6 februari 2021 5 min

Samantha van Wijk: “De motorsport is een mannenwereld, maar dat was ik wel gewend”

Blijven rijden

Door Mark Meisner

17 juli 2020 2 min

Wij zijn motorrijders

Blijven rijden

Frank Door Frank Andringa

10 juli 2020 3 min

Voor elke rijder. De juiste route

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Eifel
X