Motorrijders.nl

Decorative toolLogin voor premium content
Login
Decorative tool
Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Clubs
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
    • Podcast
  • Video’s
    • Totaal Nutteloze Test
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
  • Motorfest
    • Liberation Route
  • Inloggen
Skip to content

Blijven rijden

19 mei 2021 5 min ... 7 Reacties

Schaaf: “Ik reed als Marc Márquez en kwam superhard op een S-bocht af…”

Door Bas van der Wal

...
TwitterFacebookE-mail

Zelf rijden is het mooist, maar op momenten dat dit even niet kan storten miljoenen motorrijders zich op de eindeloze hoeveelheid te gekke motorvideo’s op YouTube. De Oostenrijkse Schaaf (32) groeide daar uit tot een fenomeen, met video’s waarin hij met hoge snelheid de meest waanzinnige bergwegen en bochten bedwingt. In 2017 liep zo’n rit verkeerd af…

Dit is deel 2 van ons interview met Valentin, zoals Schaaf echt heet. Deel 1 vind je hier.

Oké, het ongeluk. Hoe gebeurde het?

Het gebeurde omdat ik teveel van de motor vroeg. Ik bereed op dat moment de nieuwe Africa Twin. Eigenlijk met nul respect. Het is een adventure bike die zich hard laat rijden op de weg, maar deze motor laat je niet echt voelen waar zijn grenzen liggen. Het kon me geen moer schelen en ik reed de ene na de andere bocht met de voetsteuntjes schrapend over het asfalt. Ik kwam super hard op een S-bocht af en gooide de fiets van links naar rechts als Marc Márquez. Hierdoor werd de vering erg diep ingedrukt en raakte ik de grond met de basis van de voetsteun, dat aan het frame vastzit. Daardoor verloor ik meteen de grip met beide wielen en gleed ik met ongeveer honderd km/u onderuit waarna ik tegen een boom schoof.

Schaaf

Je kwam eraf met acht gebroken ribben, een klaplong en je milt en een nier moesten verwijderd worden. Maar je herstelde! Hoe was het voor jou om daarna weer te gaan motorrijden?

Na mijn herstelperiode wilde ik zo gauw mogelijk weer op de motor klimmen, maar ik was bang dat ik er geen plezier meer aan zou beleven. Ik probeerde het vijf maanden na mijn ongeluk en al snel wist ik dat ik het nog steeds leuk vond. Gelukkig.

Schaaf

Hoewel je nu een stuk verantwoordelijker rijdt, is je rijstijl nog steeds ‘sportief’ te noemen. Heb je nog wel eens ‘close calls’ en hoe ga je daar dan mee om?

Nee, geen serieuze close calls. Je moet je beseffen dat de video’s die je ziet misschien drie procent is van alle ritten die ik maak. Al mijn sportieve ritjes gebeuren puur en alleen voor de camera, omdat ik nou eenmaal alleen plezier beleef aan een video waarin ik minstens een páár van de mogelijkheden benut van de machine waarop ik rij. Maar sinds mijn ongeluk is zelfs mijn sportieve rijstijl zo snel niet meer. Ik rij met minder grote hellingshoeken, lagere snelheid in de bocht en veel veiligere lijnen. En zonder camera rijd ik gewoonlijk op een relaxt cruise-tempo. Dus die close calls zijn min of meer verleden tijd.

“..ik denk niet dat er een verband is tussen de power die een motor heeft en verantwoord rijden. Je kan je op een motor met 30 pk ook als een zak gedragen en anderen in gevaar brengen op de weg..”

Wat vinden je naasten ervan dat je motor rijdt?

Mijn vriendin vindt het gelukkig heel leuk om achterop te zitten. En ze vind het nóg leuker als ik hard rij. Daar bof ik mee. Vaak spoort ze mij aan om nog harder te gaan dan ik zelf zou willen. Allebei mijn ouders begrijpen hoe belangrijk motorrijden voor mij is en zullen me daarom ook nooit proberen op andere gedachten te brengen. Zelfs niet na mijn ongeluk en dat waardeer ik. Ik heb enorm veel respect, zeker voor mijn moeder. Voor haar is het nog steeds heel stressvol als ze denkt aan de risico’s die ik loop. Maar ze heeft geleerd om dat los te laten omdat ze ziet hoe blij ik word van motorrijden. Dat is nog eens liefde. Ik hou ook van jou, mam.

In je video’s laat je ons zien dat je lol kan hebben op wat voor motor dan ook, zolang je maar weet hoe je het ding moet rijden. Wat is er voor jou nodig om aan een motor te wennen waar je voor het eerst op rijdt?

Tegenwoordig hoef ik eigenlijk niet meer te wennen aan een motor. Ik wissel constant van de ene naar de andere. Vandaag de dag zijn motoren nooit echt lastig te rijden, dus wennen is een kwestie van minuten. Misschien heb ik iets meer tijd nodig voor zware cruisers omdat ik daar weinig ervaring mee heb en langzaam rijden met zo’n zwaar ding, zeg maar, ‘meer intens’ is. Maar zo gauw je snapt dat het eigenlijk hetzelfde werkt als elke andere motor is de belevenis van het verplaatsen van zo’n gigantische hoop staal écht een beloning.

Schaaf

Wat is in jouw optiek teveel vermogen voor leuk en verantwoordelijk gebruik op de weg?

Ik denk niet dat er een verband is tussen de power die een motor heeft en verantwoord rijden. Je kan je op een motor met 30 pk ook als een zak gedragen en anderen op de weg in gevaar brengen. De power-kwestie heeft voor mij meer met mijn eigen plezierbeleving te maken. Als de omstandigheden goed zijn, vind ik het niet onverantwoordelijk om de 200 km/u aan te tikken op de weg.

Maar ik hou graag mijn rijbewijs, dus op de openbare weg heb ik meestal meer plezier op motoren met minder vermogen. Ik gebruik het liefst zoveel mogelijk van wat een motor te bieden heeft. En als je dat doet op een fiets met veel vermogen betekent dit dat je eigenlijk al met één been in de gevangenis staat.

“..Neem je tijd. Stop met proberen snel te rijden. Probeer liever om beter te rijden..”

Vandaag de dag zitten motoren vol met elektronische snufjes. Is dat iets wat je kan waarderen of zijn dingen als stuurgedrag en vermogen belangrijker voor je?

Ik vind het geweldig dat er technologie wordt uitgevonden om motorrijden veiliger te maken. Zolang het maar mogelijk is om het uit te zetten als je letterlijk het heft in eigen handen wilt nemen. Aangezien ik graag reis met de motor kan ik techniek die voor meer comfort zorgt zeker waarderen. Elektronische en semi-actieve vering zijn bijvoorbeeld geweldig op een tourmotor. Bij de betere systemen kan je wisselen tussen comfort en performance zonder dat je onderweg hoeft te stoppen en de gereedschapskist erbij moet pakken. Tegelijkertijd geeft het rijden op een machine zonder al die poespas ook veel voldoening. Helemaal als je wat sneller rijdt.

Je bent zonder twijfel de beroemdste Honda CB500-bezitter ter wereld. Nu je de Honda VFR 800Fi hebt gekocht, wordt de CB misschien overbodig?

In mijn optiek en gezien mijn geschiedenis ermee is de CB500 een levende legende. Dus ik betwijfel ten zeerste dat de CB ooit zijn nut voor mij zal verliezen. Maar dat kan natuurlijk veranderen. We gaan het zien.

Het is niet vanwege glamoureuze redenen dat ik de VFR heb gekocht. Het is één van de weinige opties als je een motor wilt die soort van snel is, tourmogelijkheden heeft en een redelijk klein prijskaartje. En de V4 is waarschijnlijk mijn favoriete motorconcept. Gelukkig kan je zulke motoren ook met weinig geld kopen.

Schaaf

Als geld geen rol speelde en je kon één motor kopen, welke zou je kiezen?

Ik ben tevreden met elke optie waarmee ik enigszins snel kan rijden en reizen. Mijn favorieten veranderen vaak, maar momenteel zou ik een volledig uitgeruste BMW S 1000 XR nemen met een blok dat getuned is voor meer koppel in de lage toeren.

Wat zijn je doelstellingen voor je YouTube-kanaal en voor jou persoonlijk? Heb je een ‘bucket list’?

Ik heb wel het gevoel dat ik een bucketlist zou moeten hebben, maar die heb ik niet helaas.

Voor mijn kanaal heb ik geen specifieke doelen voor ogen. Wel ben ik bang dat ik dit soort video’s vrijwel zeker niet voor altijd kan blijven maken. De wetten worden strenger, de straffen hoger. Het zou kunnen dat Google op een dag verbiedt om video’s te tonen waarop wetten gebroken worden. De vraag wat ik dan moet doen is er één die mij s’ nachts wakker houdt. Want tot nu toe kan ik me geen leven voorstellen waarin ik niet één of andere vorm van audiovisuele media maak.

Tot slot: heb je nog rijtips voor anderen?

Neem je tijd. Stop met proberen snel te rijden. Probeer liever beter te rijden. Ik begon mijn skills pas te ontwikkelen toen ik stopte met proberen snel te rijden en me in plaats daarvan focuste op het ontwikkelen van mijn rijtechniek, zoals welke lijn je kiest en remtechniek, etc.

Meer zien van Schaaf? Volg zijn YouTube-kanaal, Instagram & Facebook.

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Reacties

geef een reactie
  1. Ruud Wink schreef:
    21 mei 2021 om 22:50

    Heb mij mateloos geërgerd aan dit artikel.
    Met veel bravoure vertellen over de grenzen van motorrijden met veel risico’s. Wel bij een ongeluk aankloppen bij sociale voorzieningen.
    Je zou je moeten schamen dat Nederland moet opdraaien voor de kosten van dit roekeloze gedrag.
    In mijn beleving is motorrijden een hele leuke manier om met de voorgeschreven snelheid te genieten van de vrijheid.

    Ik elk jaar met

    Beantwoorden
    1. Bas van der Wal schreef:
      22 mei 2021 om 13:12

      Hallo Ruud,
      Bedankt voor je reactie. Je ergernis is begrijpelijk; niemand wordt blij van dat onbesuisde gejakker op de openbare weg.
      Als ik voor Schaaf mag opkomen: hij propageert hard rijden op de openbare weg niet, integendeel juist. Zijn video’s neemt hij voornamelijk op in Oostenrijk, waar hij woont. Het verkeer dát er rijdt, wordt altijd respectvol en veilig gepasseerd. Als Schaaf door een gebied rijdt met woningen naast de weg, remt hij altijd af naar de maximum- of gepaste snelheid.
      Schaaf is trouwens één van de weinige motorrijders, die bij het uitbreken van Corona besloot om niet meer te gaan rijden, om maar niet het risico te lopen dat hij onverhoopt een beroep zou moeten hebben doen op het reeds overbelaste zorgpersoneel. Uiteraard bleek dit geen houdbare optie, temeer hij ook voor zijn werk motoren moet testen. Maar de intentie was er.
      De man is beslist geen heilige, want hij rijdt inderdaad hard (tel daar trouwens wel het effect van het ND-filter op dat op de camera zit) maar doet dit -zeker sinds zijn ongeluk in 2017- veel beheerster en veiliger. Zoals hij zelf al aangaf in het artikel: ‘close calls’ behoren min of meer tot het verleden.

  2. Ab schreef:
    22 mei 2021 om 11:52

    Dit is gewoon een idioot die geen enkele aandacht moet krijgen

    Beantwoorden
    1. Cees schreef:
      23 mei 2021 om 06:35

      Moraal ridder uithangen?

  3. Bas schreef:
    23 mei 2021 om 11:53

    We mogen toch wel in onze handen klappen dat we in Nederland zulke boegbeelden van motorrijders hebben als Ruud en Ab.

    @Bas, ik vond het een leuk artikel, top????

    Beantwoorden
  4. Frank van der Jagt schreef:
    28 mei 2021 om 09:09

    Ik heb het artikel met gemengde gevoelens gelezen. Ja ik begrijp de passie voor het motorrijden en de beleving die er uit voort komt. Maar ik begrijp ook de gevoelens van verontwaardiging. Ik zie enerzijds risico in het rijden op deze manier op de openbare weg. Ik geloof best dat hij over een flinke skill set beschikt alleen dat weten andere weggebruikers niet en dat zijn in mijn ogen gevaarlijke combinaties. En dan een ander risico is kopieergedrag. Mensen die de zijn Youtube kanaal volgen zouden er toe aangezet kunnen worden om zich ook op een dergelijke wijze door het ‘normale” verkeer te bewegen. En de vraag is dan maar of deze over een soortgelijke skill set beschikken los van het feit dat het sowieso (te) hard gaat. Ik kan niet voor anderen beoordelen waar hun grenzen liggen maar motorrijden ligt al flink onder het vergrootglas bij de wetgever(s) en dan denk ik dat aanmoedigen tot dit soort rijstijlen (op de openbare weg) niet gaan helpen. Nogmaals de passie begrijp ik, en er wordt natuurlijk ook veel informatie gedeeld over allerlei typen motoren waar kennelijk ook veel markt voor is. Maar het ene moment vertelt hij vol passie hoe hij er van geniet om flink door te halen als het een machine is die daar voor gemaakt lijkt te zijn, Het volgende moment adviseert hij om meer te focussen op rijtechniek dan snelheid… Waarom dan niet die power tests op besloten terreinen/circuits, kortom plaatsen waar het veilig en verantwoord kan?

    Beantwoorden
    1. Bas van der Wal schreef:
      30 mei 2021 om 09:55

      Bedankt allemaal voor jullie reacties. Er valt voor beide kampen iets te zeggen. Als je een been over een motorfiets zwaait loop je een risico, ook al houd je je aan de snelheidslimiet. De vraag is of het gevaarlijker is om met 45 km/u een kruispunt in Nederland over te steken, of om met 100 km/u een bocht te nemen op een Oostenrijkse bergweg, als er geen kruispunten in de buurt zijn. Beoordelingsfouten zijn, zeker voor de onervaren rijder, het grote gevaar en kopieergedrag is het perfecte recept voor een ongeluk. Het rijgedrag van Schaaf is bijna braaf te noemen, vergeleken bij video’s die sommige andere waaghalzen op internet gooien. Ik ben daar zelf absoluut geen voorstander van, maar dit soort filmpjes wordt veel bekeken. De verantwoordelijkheid ligt uiteindelijk bij de motorrijder zelf. Zonder de moraalridder uit te willen hangen: rij veilig en binnen de grenzen van wat verantwoord is. Als je grenzen wilt opzoeken: ga naar een circuit.

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook:

Blijven rijden

Door Tom van Appeldoorn

26 maart 2023 2 min

Mijn motor en ik – Marcel Wijnberg

  • Route

Door Leonoor Fischer

25 maart 2023 1 min

Zeeën van rust en ruimte in Drenthe

  • Reisgebied

Frank Door Frank Andringa

21 maart 2023 4 min

Saksisch Zwitserland

  • Route

Door Bas Prins

18 maart 2023 1 min

De Friese veertien-stedentocht

Blijven rijden

Door Tom van Appeldoorn

17 maart 2023 4 min

4 tips om te gaan rijden met een zijspan

Blijven rijden

Door Leonoor Fischer

10 maart 2023 4 min

Als motorrijder het vliegtuig in

  • Route
Op de motor de Botlektunnel in Rotterdam

Door Mark Meisner

8 maart 2023 1 min

Op ontdekking in de Rotterdamse tunnels

  • Reisgebied

Door Leonoor Fischer

7 maart 2023 3 min

Gran Canaria

Blijven rijden

Door Motormuis

5 maart 2023 2 min

Op weg naar… de afgrond?!

  • Route

Door Leonoor Fischer

4 maart 2023 1 min

Motorparadijs Gran Canaria

  • Reisgebied

Frank Door Frank Andringa

28 februari 2023 7 min

Andalusië

  • Route
Polder

Door Sigrid Heick

25 februari 2023 1 min

De smalle dijken van Utrecht

  • Route

Door Peter Aansorgh

18 februari 2023 1 min

Sightseeing in de Vaucluse

  • Reisgebied

Door Peter Aansorgh

14 februari 2023 3 min

Vaucluse

Blijven rijden

Door Motorrijders.nl

13 februari 2023 2 min

Zien we jou op MOTORbeurs Utrecht 2023?

  • Route

Door Tom van Appeldoorn

11 februari 2023 1 min

Hoge heuvels, smalle dijken

  • Route

Door Mark Meisner

4 februari 2023 1 min

Zuid Engeland – Sussex – Surrey

  • Route
Uitzicht op Deventer vanaf de andere kant van de IJssel

Door Mark Meisner

28 januari 2023 1 min

Hanzesteden in Overijssel

  • Reisgebied

Door Jens Holierhoek

25 januari 2023 3 min

Zuidwest-Noorwegen

  • Route
Geparkeerde motor in Zeeland voor een vuurtoren

Door Jarno van Osch

21 januari 2023 1 min

Zeeland en zijn dikke dijken

  • Reisgebied
Een prachtig uitzicht over Loch Lomond vanaf een van de bergtoppen

Door Jens Holierhoek

18 januari 2023 3 min

Schotland

  • Route
Met de motor langs het binnenhof in Den Haag

Door Mark Meisner

14 januari 2023 1 min

Uitwaaien rond Den Haag

  • Reisgebied

Door Leonoor Fischer

11 januari 2023 3 min

Pyreneeën-Oost

  • Route
Het uitzicht over het landschap van Zuid-Limburg vanaf de motor

Door Mark Meisner

7 januari 2023 1 min

Bourgondisch Limburg

  • Reisgebied

Door Leonoor Fischer

4 januari 2023 3 min

Pyreneeën-West

  • Route

Door Tom van Appeldoorn

30 december 2022 1 min

Rondje Nederland

  • Reisgebied

Door Leonoor Fischer

28 december 2022 3 min

Navarra

Blijven rijden

Door Amber Blokhuis

27 december 2022 1 min

TNT – Aerial Silk in motorpak!

  • Reisgebied

Door Leonoor Fischer

21 december 2022 3 min

Catalonië

  • Reisgebied

Door Jens Holierhoek

19 december 2022 3 min

Ardennen

  • Route

Door Leonoor Fischer

10 december 2022 1 min

Kronkelen langs het Utrechtse water

Blijven rijden

Door Leonoor Fischer

28 november 2022 6 min

Doorrijden in de winter

  • Route
IJsselmeerdijk Hoorn

Door Leonoor Fischer

26 november 2022 1 min

Van meer tot kust in Noord-Holland

  • Route
Amsterdam Woonboten

Door Mark Meisner

19 november 2022 1 min

De polders van Amsterdam

Blijven rijden

Door Motormuis

14 november 2022 3 min

Moeten clubs het opnemen tégen overheden voor het behartigen van belangen?

  • Route

Door Mark Meisner

12 november 2022 1 min

Stadsrondje ‘Rotterdam uit’

  • Route

Door Leonoor Fischer

5 november 2022 1 min

Andere taal in Friesland

  • Reisgebied

Door Leonoor Fischer

2 november 2022 3 min

Zwitserland

  • Reisgebied
Uitzicht in de avond over de haven van Kopenhagen in Denemarken met zeilboten en kleurrijke huizen

Door Jens Holierhoek

26 oktober 2022 3 min

Denemarken

  • Reisgebied
Uitzicht over de pier van Brighton

Door Jens Holierhoek

19 oktober 2022 3 min

Kent – Sussex

Blijven rijden

Door Bas van der Wal

17 oktober 2022 4 min

De vermogenskwestie

  • Route

Door Mark Meisner

15 oktober 2022 1 min

Opladen door de Achterhoek

  • Reisgebied

Door Leonoor Fischer

12 oktober 2022 3 min

Italië – midden/zuid

  • Route

Door Leonoor Fischer

8 oktober 2022 1 min

Vanuit Eindhoven naar het westen

  • Reisgebied

Door Jens Holierhoek

5 oktober 2022 3 min

IJsland

  • Route

Door Leonoor Fischer

1 oktober 2022 1 min

Ten oosten van Eindhoven

Blijven rijden

Frank Door Frank Andringa

13 september 2022 3 min

4 tips voor het onderhoud van jouw classic racer

  • Route

Door Mark Meisner

3 september 2022 1 min

Rotterdams rondje

  • Reisgebied

Frank Door Frank Andringa

2 september 2022 4 min

Kreta

Blijven rijden

Door Bas van der Wal

19 augustus 2022 4 min

Ode aan de Lekdijk

Blijven rijden

Door Mark Meisner

19 augustus 2022 2 min

Zelf sleutelen – Ketting spannen

  • Route

Door Leonoor Fischer

30 juli 2022 1 min

De Noord-Veluwe

Blijven rijden

Door Lars Breuren

29 juli 2022 1 min

Een account maken doe je zo!

  • Reisgebied
Zonsondergang op de Noordkaap

Door Jens Holierhoek

28 juli 2022 3 min

De Noordkaap

  • Route

Door Leonard van den Berg

16 juli 2022 1 min

Groningen vol gas

  • Reisgebied

Frank Door Frank Andringa

14 juli 2022 4 min

Sardinië

  • Route

Door Jarno van Osch

9 juli 2022 1 min

Ontdekking van de Randstad

Blijven rijden

Frank Door Frank Andringa

5 juli 2022 4 min

Romantici in de werkplaats: Hammer-broers hebben een passie voor klassieke racers

  • Route
Zaanse Schans motorrijden Ducati

Door Vincent Burger

2 juli 2022 1 min

Noord-Holland en zijn vele kusten

  • Reisgebied
Kasteel in het hart van Harz, Duitsland

Door Mark Litjens

30 juni 2022 3 min

Harz

Blijven rijden

Frank Door Frank Andringa

29 juni 2022 4 min

Motorexamen voertuigbeheersing (AVB): Zweten, spanning en gehaald? (blog #7)

Blijven rijden

Bas Vis Door Bas Vis

27 juni 2022 4 min

Alles wat je altijd al over banden wilde weten – vakantie bandenspanning special

  • Reisgebied
Valsugana - Pieve Tesino - Lagorai Malga - Val Cion

Door Jens Holierhoek

16 juni 2022 3 min

Trentino

Blijven rijden

Frank Door Frank Andringa

15 juni 2022 4 min

Motorrijles in de winter: Geen enkel probleem (blog #6)

  • Route
Motorrijden rondom Rotterdam

Door Vincent Burger

11 juni 2022 1 min

Onder de rook van Rotterdam

  • Route
Motorroute door Gelderland motor geparkeerd langs de Rijn

Door Jarno van Osch

28 mei 2022 1 min

Rillingen vanaf de Utrechtse Heuvelrug

Blijven rijden

Door Leonoor Fischer

27 mei 2022 4 min

Bagage op een naked bike

Blijven rijden

Door Jarno van Osch

26 mei 2022 4 min

Motormodel – Yamaha MT-01

Blijven rijden

Frank Door Frank Andringa

15 mei 2022 4 min

Mijn motor en ik – Anne-Fleur Zandbergen

  • Route

Door Leonoor Fischer

13 mei 2022 1 min

Genieten op de Veluwe

Blijven rijden
Banden onderhoud

Bas Vis Door Bas Vis

22 april 2022 4 min

Belangrijke vragen over motorbanden

  • Route

Door Mark Meisner

16 april 2022 1 min

De kip en het ei rond Barneveld

Blijven rijden

Frank Door Frank Andringa

5 april 2022 4 min

Motorrijbewijs halen: nu is de tijd rijp (blog #1)

Blijven rijden

Door Amber Blokhuis

9 maart 2022 2 min

Dag van de Motorrijder – routes en pitstops bekend!

Blijven rijden

Frank Door Frank Andringa

6 maart 2022 6 min

9 legendarische snelheidsrecords op de motor

  • Reisgebied

Door Mark Litjens

9 februari 2022 3 min

Marokko

Blijven rijden

Door Amber Blokhuis

28 januari 2022 1 min

Dag van de Motorrijder – 20 maart 2022

Blijven rijden

Sabrina Door Sabrina de Wit

18 december 2021 5 min

Betoverend mooi: Op de motor door de Balkan – deel 3

Blijven rijden

Sabrina Door Sabrina de Wit

11 december 2021 4 min

Betoverend mooi: Op de motor door de Balkan – deel 2

Blijven rijden

Door Leonoor Fischer

19 november 2021 6 min

De machtige Pyreneeën – deel 3

Blijven rijden
Saarland

Door Tom van Appeldoorn

11 oktober 2021 4 min

Praten in je helm = risico’s zien!

Blijven rijden

Bas Vis Door Bas Vis

24 september 2021 4 min

Echt alles over de motorhelm

Blijven rijden
Ward de bles, Ducati 749

Door Tom van Appeldoorn

18 juli 2021 4 min

Mijn motor en ik – Ward de Bles

Blijven rijden

Door Tom van Appeldoorn

24 mei 2021 4 min

Zet een knotsgekke motorwereldrecord op jouw naam!

Blijven rijden

Frank Door Frank Andringa

6 mei 2021 4 min

Mijn motor en ik – Monique Konings

Blijven rijden

Door Tom van Appeldoorn

20 april 2021 5 min

Hoe het nou zit met ‘geluidsflitspalen’

Blijven rijden

Door Tom van Appeldoorn

2 april 2021 6 min

Per Bullet naar Ladakh – deel 4

Blijven rijden

Door Mark Meisner

1 april 2021 1 min

Route: De kip en het ei rond Barneveld

Blijven rijden

Door Jarno van Osch

7 maart 2021 5 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 4, Yamaha Ténéré 700

Blijven rijden

Door Tom van Appeldoorn

12 februari 2021 4 min

Bestemming: Corsica – deel 2

Blijven rijden

Door Leonoor Fischer

6 februari 2021 5 min

Samantha van Wijk: “De motorsport is een mannenwereld, maar dat was ik wel gewend”

Blijven rijden

Door Mark Meisner

17 juli 2020 2 min

Wij zijn motorrijders

Blijven rijden

Frank Door Frank Andringa

10 juli 2020 3 min

Voor elke rijder. De juiste route

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Eifel
X