Ben jij gek van motoren en wil je je passie voor jouw motor delen op Motorrijders.nl net als vele anderen? Meld je dan aan via ons aanmeldformulier!
Motorrijders.nl is er niet alleen voor, maar ook dóór motorrijders. We delen een passie en daarom ook jouw passie! Wij nemen je mee in het verhaal van Monique Konings en haar passie voor motorrijden.

- Naam:
- Monique Konings
- Leeftijd:
- 35
- Woonplaats:
- Tilburg
- Beroep:
- Docentopleider
- Huidige motor:
- Triumph Tiger 800 (2019). Honda CBR990rr Fireblade (1996), Yamaha XT350 (1988)
Wanneer ben je begonnen met motorrijden?
“Vijf jaar geleden. Maar de droom om te gaan motorrijden had ik als kind al, terwijl niemand in mijn omgeving hier aan doet. Ik zag wel eens een motorrijder voorbij rijden door de straat en dat leek mij ook tof. In mijn familie begrepen ze dat eigenlijk niet. Die vonden het gevaarlijk, ik moest het maar niet doen.
In Zuidoost-Azië herontdekte ik mijn passie voor motoren. Ik was al vroeg klaar met mijn studie tot docent, maar had nog geen zin om te werken. Daarom heb ik van mijn twintigste tot mijn dertigste over de wereld gereisd als docent Engels. Tijdens mijn reis kwam ik in Zuidoost-Azië voor het eerst in aanraking met lichte motoren. Die zijn erg praktisch daar. Ik had geen rijbewijs nodig of zoiets, ik kon zo een motor meenemen en het rijden erop was erg leuk.
Terug in Nederland ben ik direct motorrijles gaan volgen en heb ik mijn rijbewijs gehaald. Acht maanden later kocht ik mijn eerste motor.”

Wat was je eerste motor?
“Ik wilde graag wat power onder mijn kont. Mijn allereerste motor was een Suzuki GSR 750. Ik had nul ervaring. Maar na het halen van mijn rijbewijs wilde ik een beetje eenzelfde motor rijden als tijdens de rijles. Het was een superleuke motor en ik ben er mee op vakantie geweest naar Slovenië. Daar kwam ik erachter dat ik in de haarspeldbochten bijna niet meer bij de koppeling kon. We hebben leuke momenten gehad, maar ook moeilijke. Ik heb er veel van geleerd.”
Je hobby is wel een beetje uit de hand gelopen met drie motoren…
“Al snel nadat ik die Suzuki had, ontdekte ik dat ik wat meer het avontuur wilde opzoeken. Daarvoor had ik een allroad nodig. Omdat ik niet heel groot ben, was er maar weinig keuze bij de dealer: een verlaagde GS of een verlaagde Tiger. Na een proefrit op beide motoren was ik direct verkocht aan de Tiger.
Deze motor geeft mij zoveel meer zelfvertrouwen en je kunt er alles mee. Onroad en offroad. Ik heb hierop echt leren motorrijden. Nu pak ik ook rustig een zandpad. Als daar een grote plas ligt, dan heb ik wel eens mijn twijfels of ik er doorheen kan. Maar er is maar één manier om daar achter te komen: drie keer ademhalen en gaan. Je kunt meer dan je denkt en als je valt, dan val je relatief zacht.
Lees ook: Aankooptips voor jouw nieuwe motor
Omdat de Tiger een vrij zware motorfiets is en ik pas ben begonnen met offroad rijden, heb ik ook een oude maar lichte Yamaha XT gekocht. Daar heb ik nog geen moment spijt van gehad. Het is een echte oefenmotor. Wat ik hier op leer, kan ik toepassen op de Tiger. Daarnaast is er ook een Honda Fireblade gekomen. De snelheid, het sturen. Dat is een mijn guilty pleasure. Heerlijk!”

Wat trekt je zo aan in motorrijden?
“Het geeft me enorme kick om voortdurend mijn grenzen te verleggen. Ik had nooit gedacht dat ik zou kunnen motorrijden, laat staan dat ik nu offroad met mijn Triumph door diepe moddersporen bagger, met mijn Yamaha door de sneeuw en over het ijs ploeter of met de Honda mijn bochtenwerk oefen.
Daarbij het gevoel van ultieme vrijheid. Ik kan gaan en staan waar ik wil. Mijn tentje en kookspulletjes gaan achterop en meer heb ik helemaal niet nodig! Je kunt zo makkelijk een weekendje weg. Ook de techniek spreekt me erg aan; ik ben een deeltijd opleiding motorfietstechniek begonnen om zo zelf het basisonderhoud aan mijn motor te kunnen doen. Het is niet alleen handig als er tijdens een reis wat onderhoud nodig is, ik vind het ook leuk om te doen.
Mijn enthousiasme heeft er inmiddels voor gezorgd dat ook vrienden om me heen hun rijbewijs gaan halen. En dankzij mijn motoren heb ik nieuwe mensen leren kennen.”
Hoeveel kilometer rijd je per jaar?
“Ik rij niet in het woon-werkverkeer, ik gebruik mijn motoren alleen voor mijn plezier. Dat doe ik zo’n 12.000 kilometer per jaar. Als docent ben ik gewend om normaal elke dag mensen te zien en te spreken. Dat miste ik vorig jaar door corona enorm. Daarom ben ik elk weekend overal en nergens gaan kamperen. Gewoon lekker twee dagen weg, binnendoorweggetjes pakken en maar zien waar ik uitkom. Daar word ik al heel blij van.
Daarnaast ben ik op de motor in Slovenië en Kroatië geweest. Je hebt daar heel mooie bergen. Ik ben een reiziger en zoek altijd nieuwe en onbekende plekken op. Ik zag foto’s van die gebieden en daar wilde ik heen. Het was fantastisch.”

Waar droom je van?
“Ik zit te denken om mijn Tiger te verkopen en een Yamaha T7 aan te schaffen. Die past goed bij mijn lengte en het zwaartepunt van de motor ligt anders. Ik kan op een normale hoogte rijden, maar met een verlaagd zadel.
Maar eerst wil ik komende zomer nog op de Triumph en met mijn vriend naar Afrika op reis. Bob kan zo goed motorrijden en dankzij hem heb ik ook echt offroad leren rijden. Via Marokko willen we langs de westkust naar beneden en dan zien we wel waar we eindigen.”

Wat grappig, ik sprak je vandaag op de advanced offroad training. Je had het even kort over je reis naar (ik meen) Namibië
Deze was te volgen op Insta vertelde je toch..
Lijkt me toch wel leuk om het even te volgen… . Ik reed op de F800gs
Heerlijk om te lezen! Heel inspirerend 🙂
Tof dat je het inspirerend vindt!
een leuk en enthousiast verhaal
Aan ethousiasme geen gebrek bij mij nee 🙂