Motorwalhalla Luxemburg
Luxemburg is met ruim 2.500 vierkante kilometer zo piepklein dat je het bijna over het hoofd zou zien. Toch is het Groothertogdom één van de populairste bestemmingen voor Nederlandse motorrijders. Logisch: je bent er zo, en je kunt er echt fantastisch toeren. Met name in het oosten, in de regio Mullerthal. Die wordt liefkozend ook wel ‘Klein Zwitserland’ genoemd en de reden spreekt voor zich: het golvende landschap, met pieken tot ruim vierhonderd meter, is als een Alpenlandschap op schaal, inclusief ruige rotsformaties, weiden en bossen op hoge plateaus. Hier toeren is als het rijden van ansichtkaart naar ansichtkaart – via de heerlijkste haarspeldbochten. Terwijl jij hier rijdt met een brede grijns in je helm, strijden adrenaline en zen-gevoelens continu om voorrang.
Populaire ontmoetingsplek
Hoewel je in het rustige Luxemburg weinig verkeer tegenkomt, zwermt het hier vooral in de zomermaanden van de motorrijders. In Echternach, de oudste stad van Luxemburg, is het centrale plein een populaire ontmoetingsplek voor motorrijders uit diverse landen. Van het vroege voorjaar tot het late najaar kun je hier genieten samen met alle andere motorliefhebbers. Probeer Echternach vlak voor Pasen te vermijden – of juist niet, net wat je wilt. De stad wordt dan overspoeld door duizenden pelgrims die hierheen komen voor een wonderlijke, traditionele dansprocessie.

Adrenaline en zen-gevoelens strijden hier continu om voorrang
Foto: Frans Berkelaar / Flickr.com
Terug naar de middeleeuwen
Wanneer je denkt aan glooiende heuvels, denk je wellicht vooral aan de Ardennen. Maar ook Luxemburg heeft zijn portie van deze heerlijk glooiende heuvels – in de regio Éislek. Het ene moment rijd je over panoramische hoogvlakten en even later door kronkelende valleien. Stadjes in deze streek, zoals Vianden en Wiltz, ademen nog deels de middeleeuwse sfeer. Het gigantische kasteel van Vianden (waarvan de oudste delen dateren uit de 9e eeuw!) geldt als het mooiste in zijn soort Wiltz – opgedeeld in een boven- en benedenstad – vormt het hart van de Éislek en is de toegangspoort tot het Natuurpark van de Boven-Sûre. Naast een ‘Klein Zwitserland’ heeft Luxemburg ook een ‘mini-Stelvio’: de Alschterstroos/route 331 vanuit Kautenbach omhoog naar Alscheid. Dat betekent: bocht na bocht na bocht na bocht, precies zoals je het ’t liefste hebt.
Kastelenroute
Luxemburg is opgedeeld in zes regio’s en behalve het ietwat industriële Land van de Rode Aarde (regio Terres Rouges) zijn ze stuk voor stuk de moeite waard. Het zuidwestelijk gelegen Guttland lijkt op het eerste gezicht wat saai (de regio promoot zichzelf als ‘idylle van rust en ruimte’), maar als motorrijder heb je niet veel meer dan dat nodig, toch? In de Vallei van de Zeven Kastelen kom je op een route van slechts 24 kilometer een schakelketting van middeleeuwse vestingen tegen.
Voor fijnproevers
De rivier de Moezel kronkelt door Luxemburg. De wijngaarden langs de rivier zijn wonderschoon om langs te rijden en je kunt een geslaagde dag rijden hier bekronen met een goed glas van een lokale wijngaard. Van goed eten en drinken hebben ze in Luxemburg sowieso wel gehoord: het kleine landje telt maar liefst twaalf Michelin-sterrenrestaurants. Je vindt ze stuk voor stuk op de officiële toeristensite Visit Luxembourg. Tip: reserveer op tijd – je bent hier niet de enige met goede smaak.
Toegift
Het heerlijk toetje van een roadtrip door Luxemburg – of juist het voorafje, zo je wilt – is Luxemburg Stad. De hoofdstad van het Groothertogdom is ideaal voor een mini-motor-citytrip. De oude binnenstad en vesting staan op de UNESCO Werelderfgoedlijst en zijn een bezoekje meer dan waard. Een ander mooi toetje – of zie het als de bonbon bij je afsluitende kopje koffie – is de zéér motorvriendelijke Eifel-regio in buurland Duitsland.
Foto’s: Horizon Motor Reizen
Reisinformatie
Grootte gebied: 2.586 km2
Moeilijkheidsgraad: beginner tot expert
Beste reisperiode: voorjaar, zomer, najaar
Hoogte: tot 559 meter
Must see: Luxemburg-Stad, Vallei van de Zeven Kastelen, Mullerthal