Motorrijders.nl

Decorative toolLogin voor premium content
Login
Decorative tool
Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Clubs
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
    • Podcast
  • Video’s
    • Totaal Nutteloze Test
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
  • Motorfest
    • Liberation Route
  • Inloggen
Skip to content

Blijven rijden

10 maart 2023 4 min ... 2 Reacties

Als motorrijder het vliegtuig in

Door Leonoor Fischer

...
TwitterFacebookE-mail

Het allerliefst ga ik met mijn eigen motor op pad en rijd ik naar bestemming X, maar soms is het qua tijd, geld en afstand wel echt makkelijker om te vliegen. Maar dat roept gelijk wel een aantal vragen bij me op. Ik zal vast niet de enige zijn met vragen, dus ga ik op zoek naar antwoorden terwijl ik zelf voor de allereerste keer een motor gerelateerde vliegreis maak.

Hoe krijg ik mijn motorkleding mee? Trek ik het meeste aan om kilo’s te besparen in mijn hand- en ruimbagage? Waar laat ik mijn helm eigenlijk? Moet ik misschien een extra stoel boeken daarvoor? Nee dat zou wel heel overdreven zijn denk ik bij mezelf.

Het begint natuurlijk allemaal met een waanzinnige bestemming vinden en daarbij wegdromen bij het paradijselijke rijden in Verweggistan. Welke maatschappij biedt de meest voordelige prijs, wat zijn de inbegrepen bagage mogelijkheden en misschien nog belangrijker, welke maatschappij heeft de meeste beenruimte mocht je je lompe laarzen aan willen houden om gewicht te besparen?

Vragen waar een gemiddelde vliegtuigpassagier natuurlijk absoluut niet aan denkt, maar wij motorrijders wel heel graag het antwoord op willen weten. Een beetje speurwerk kan al snel flink wat euro’s schelen en online boeken werkt gelukkig overal hetzelfde.

Handbagage en toeslagen

Voor mijn bestemming Gran Canaria vlieg ik met Vueling. Aangezien er geen informatie te vinden is over hoe ik mijn helm buiten de ruimbagage mee kan nemen, besluit ik ze een belletje te geven. Een vriendelijke klantenservice medewerkster legt mij al snel uit dat de helm als gratis handbagage mee kan onder de stoel.

Dat is fijn, maar dan blijf ik alleen wel met mijn rugzak zitten waar mijn kostbaarste bezittingen in zitten. Die moet ik dan bijboeken als overhead handbagage legt ze uit. Dat kan ik via de app regelen die ik al reeds geïnstalleerd heb. Een schamele €12,- extra. Mwah, dat vind ik het wel waard ten opzichte van de door mij bedachte risico’s die de ruimbagage met zich mee kunnen brengen.

Ondanks dat mijn koffer groot genoeg is dat ik mijn helm in kan wikkelen in de kleding en enige valprotectie, houd ik het allerbelangrijkste stukje gear toch liever in de buurt. Kan ik tenminste mezelf de schuld geven als er iets mee zou gebeuren. Het verschilt erg per vliegmaatschappij of je alleen een gratis stuk handbagage onder de stoel mee mag nemen, of dat een overhead stuk er ook bij inbegrepen zit.

De afmetingen zijn redelijk gelijk tussen alle maatschappijen, maar voor de zekerheid is het beter dit nog even te controleren vooraf. De toeslagen die je bij de gate betaald zijn niet mis. In mijn geval zou dat €80,- extra zijn, in plaats van de €12,- die ik nu vooraf heb betaald voor mij overhead handbagage. Dit kan gemakkelijk via het incheck proces van de maatschappij zelf of via hun app die velen inmiddels ook aanbieden.

Ruim(e) bagage

Niet alleen de handbagage is goed om even in te duiken, dit geld ook zeker voor jouw bagage in het ruim (indien van toepassing). Het meest prettig is een koffer op wieltjes. Er zijn ook speciale sporttassen te krijgen die je achter je aan kunt slepen. Hier past zeker een helm in, mocht je dat willen. Van tevoren maakte ik me best een beetje zorgen dat ik met mijn motorkleding en zware laarzen wel erg krap zou komen te zitten in de cabine of dat mijn helm niet zou passen in mijn koffer.

Budgetmaatschappijen staan nou niet bekend om de riante beenruimte en je hebt je natuurlijk wel te houden aan de maximaal toegestane afmetingen. Maar, gelukkig valt het mee én kan ik mijn spullen met gemak kwijt in mijn koffer. Ik vlieg namelijk inclusief de toegestane 25 kilo voor een koffer in die grote alu romp. De 25 kilo die ik mee mag nemen, is ook niet hetzelfde bij elke maatschappij. Nog iets om even goed te controleren dus.

In mijn laarzen prop ik praktische items zoals handschoenen, een zonnebril en nog wat klein grut. Grotere breekbare en kostbare spullen leg ik in het midden tegen de rugprotectie van mijn motorjas. Ik ga met mijn koffer op de weegschaal staan, ‘25.5kg’ reken ik snel uit min mijn lichaamsgewicht. Even een paar items overhevelen naar mijn rugzak die nog niet aan de toegestane tien kilo zit en dan snel richting de luchthaven.

Douane

Mijn koffer wordt gewogen op 25 kilo en schuift vervolgens naar achter en het hoekje om uit mijn zicht. Dat is één. Op naar de douanecontrole. Om mijn helm zit een simpele helmzak en de binnenzijde heb ik ‘bekleed’ met een paar handschoenen en buff. Zonder problemen gaat die door de scan. Mijn rugzak met al mijn apparatuur daarentegen, moet meerdere malen door de scan.

Lees ook: Leonoor vloog naar Gran Canaria. Hier lees je haar verhaal!

Als het Tetris-spel heb ik alles zuchtend weer terug gestopt en onderweg naar de gate haal ik een kop koffie. De helmzak is niet ontzettend handig merk ik al. De kilometers die ik moet afleggen worden ietwat vervelend door het dunne koordje, al schurend in mijn nek. Volgende keer neem ik zo’n gevoerde helmtas mee, die lijkt op een bowlingtas. Bij de meeste grotere motorzaken zijn deze wel te verkrijgen. Geen geluk offline? Dan online even speuren bij motorcross webshops.

Boardingtime

Mijn vlucht duurt ongeveer vier uur en in de gate op Schiphol check ik even snel het weerbericht voor Gran Canaria. Buiten is het hondenweer en zie ik de regenbuien horizontaal voorbij vliegen. Gelukkig is het op mijn bestemming een goeie twintig graden en blijft het ook zo de komende week.

Naar mijn helm wordt niet eens gevraagd en ik word verwelkomd aan boord. Daar is het nog even worstelen in het gangpad, aangezien ik bij het raam zit. Mijn rugzak past nog net in de overvolle overhead, maar gelukkig heb ik vooraf geboekt en worden er wat random geplaatste tassen uit gehaald door de cabin crew.

Ter (wellicht overbodige) afsluiting: bekijk altijd of informeer even voor je gaat vliegen welke afmetingen en gewichten gelden en of de gekozen vliegmaatschappij moeilijk kan doen over een helm als handbagage of motorkleding als “reiskleding”. Afmetingen veranderen nog wel eens en dit kan verschillen per maatschappij. Vergeet ook zeker je rijbewijs en identificatiebewijs niet mee te nemen! En voor de rest? Genieten van de bestemming en het rijden natuurlijk!

Voor mijn eerste keer vliegen als motorrijder ben ik dik tevreden. Het zal echter een nieuwe uitdaging worden wanneer ik een keer met slechts handbagage zal moeten gaan vliegen. Heb jij goeie tips als frequent flyer of ben je de inpakkoning zelve? Laat het hieronder weten, ik ben reuze benieuwd hoe anderen zich voorbereiden op een motor vliegreis!

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Reacties

geef een reactie
  1. Fokje Copinga schreef:
    10 maart 2023 om 21:29

    Naar Japan en naar Australië gevlogen om daar te motorrijden. Had een handbagagetas waar helm in paste (helm idd bij me in het toestel). Motorlaarzen en motorjas aan. Motorbroek in ruimbagage. Neem een paar lichtgewicht stofpantoffels en een plastic draagtas mee in je handbagage. Eenmaal in het vliegtuig motorjas in de locker boven je. Laarzen uit en in de plastic zak doen. Die plastic zak ook in de locker boven je hoofd. Pantoffels aan. Voor de landing pantoffels weer wisselen voor de laarzen. Naar Japan met KLM gereisd. Naar Australie met Maylaysian Airways. Geen enkel probleem. Idd heel goed van te voren afmetingen en gewichten van handbagage checken. Ik had zelfs nog een klein tanktasje met magneet mee om op de huurmotor te klikken. M.a.w., je kunt op de hele wereld in je eigen kleding en laarzen rijden. Heel comfortabel. Veel vlieg- en rijplezier.

    Beantwoorden
  2. Linda schreef:
    11 maart 2023 om 02:04

    Tof om dit te lezen! Ik en mijn beste vriendin hebben allebei net 1 jaar geleden onze rijbewijs gehaald. Wij gaan vliegen naar Italië en daar motor rijden. Van Milaan naar Venetië rijden, wat bevriende kennissen opzoeken die ook motor rijden. En zij zouden ons een paar mooie routes laten zien!! Ook wij hebben al besloten om onze helmen bij ons te houden. Omdat wij wat gaan rond touren, wordt onze bagage minimaal in een flinke rugzak. Die wij uiteindelijk in onze kofferbak op de motor kwijt kunnen. Het wordt een super vette avontuur, en we zien wel waar we terecht komen! We laten alles op ons afkomen en we gaan 100% genieten!!

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook:

  • Route

Door Leonoor Fischer

25 maart 2023 1 min

Zeeën van rust en ruimte in Drenthe

  • Reisgebied

Frank Door Frank Andringa

21 maart 2023 4 min

Saksisch Zwitserland

  • Route

Door Bas Prins

18 maart 2023 1 min

De Friese veertien-stedentocht

Blijven rijden

Door Tom van Appeldoorn

17 maart 2023 4 min

4 tips om te gaan rijden met een zijspan

  • Route
Op de motor de Botlektunnel in Rotterdam

Door Mark Meisner

8 maart 2023 1 min

Op ontdekking in de Rotterdamse tunnels

  • Reisgebied

Door Leonoor Fischer

7 maart 2023 3 min

Gran Canaria

Blijven rijden

Door Motormuis

5 maart 2023 2 min

Op weg naar… de afgrond?!

  • Route

Door Leonoor Fischer

4 maart 2023 1 min

Motorparadijs Gran Canaria

  • Reisgebied

Frank Door Frank Andringa

28 februari 2023 7 min

Andalusië

  • Route
Polder

Door Sigrid Heick

25 februari 2023 1 min

De smalle dijken van Utrecht

  • Route

Door Peter Aansorgh

18 februari 2023 1 min

Sightseeing in de Vaucluse

  • Reisgebied

Door Peter Aansorgh

14 februari 2023 3 min

Vaucluse

Blijven rijden

Door Motorrijders.nl

13 februari 2023 2 min

Zien we jou op MOTORbeurs Utrecht 2023?

  • Route

Door Tom van Appeldoorn

11 februari 2023 1 min

Hoge heuvels, smalle dijken

  • Route

Door Mark Meisner

4 februari 2023 1 min

Zuid Engeland – Sussex – Surrey

  • Route
Uitzicht op Deventer vanaf de andere kant van de IJssel

Door Mark Meisner

28 januari 2023 1 min

Hanzesteden in Overijssel

  • Reisgebied

Door Jens Holierhoek

25 januari 2023 3 min

Zuidwest-Noorwegen

  • Route
Geparkeerde motor in Zeeland voor een vuurtoren

Door Jarno van Osch

21 januari 2023 1 min

Zeeland en zijn dikke dijken

  • Reisgebied
Een prachtig uitzicht over Loch Lomond vanaf een van de bergtoppen

Door Jens Holierhoek

18 januari 2023 3 min

Schotland

  • Route
Met de motor langs het binnenhof in Den Haag

Door Mark Meisner

14 januari 2023 1 min

Uitwaaien rond Den Haag

  • Reisgebied

Door Leonoor Fischer

11 januari 2023 3 min

Pyreneeën-Oost

  • Route
Het uitzicht over het landschap van Zuid-Limburg vanaf de motor

Door Mark Meisner

7 januari 2023 1 min

Bourgondisch Limburg

  • Reisgebied

Door Leonoor Fischer

4 januari 2023 3 min

Pyreneeën-West

  • Route

Door Tom van Appeldoorn

30 december 2022 1 min

Rondje Nederland

  • Reisgebied

Door Leonoor Fischer

28 december 2022 3 min

Navarra

Blijven rijden

Door Amber Blokhuis

27 december 2022 1 min

TNT – Aerial Silk in motorpak!

  • Reisgebied

Door Leonoor Fischer

21 december 2022 3 min

Catalonië

  • Reisgebied

Door Jens Holierhoek

19 december 2022 3 min

Ardennen

  • Route

Door Leonoor Fischer

10 december 2022 1 min

Kronkelen langs het Utrechtse water

Blijven rijden

Door Leonoor Fischer

28 november 2022 6 min

Doorrijden in de winter

  • Route
IJsselmeerdijk Hoorn

Door Leonoor Fischer

26 november 2022 1 min

Van meer tot kust in Noord-Holland

  • Route
Amsterdam Woonboten

Door Mark Meisner

19 november 2022 1 min

De polders van Amsterdam

Blijven rijden

Door Motormuis

14 november 2022 3 min

Moeten clubs het opnemen tégen overheden voor het behartigen van belangen?

  • Route

Door Mark Meisner

12 november 2022 1 min

Stadsrondje ‘Rotterdam uit’

  • Route

Door Leonoor Fischer

5 november 2022 1 min

Andere taal in Friesland

  • Reisgebied

Door Leonoor Fischer

2 november 2022 3 min

Zwitserland

  • Reisgebied
Uitzicht in de avond over de haven van Kopenhagen in Denemarken met zeilboten en kleurrijke huizen

Door Jens Holierhoek

26 oktober 2022 3 min

Denemarken

  • Reisgebied
Uitzicht over de pier van Brighton

Door Jens Holierhoek

19 oktober 2022 3 min

Kent – Sussex

Blijven rijden

Door Bas van der Wal

17 oktober 2022 4 min

De vermogenskwestie

  • Route

Door Mark Meisner

15 oktober 2022 1 min

Opladen door de Achterhoek

  • Reisgebied

Door Leonoor Fischer

12 oktober 2022 3 min

Italië – midden/zuid

  • Route

Door Leonoor Fischer

8 oktober 2022 1 min

Vanuit Eindhoven naar het westen

  • Reisgebied

Door Jens Holierhoek

5 oktober 2022 3 min

IJsland

  • Route

Door Leonoor Fischer

1 oktober 2022 1 min

Ten oosten van Eindhoven

Blijven rijden

Frank Door Frank Andringa

13 september 2022 3 min

4 tips voor het onderhoud van jouw classic racer

  • Route

Door Mark Meisner

3 september 2022 1 min

Rotterdams rondje

  • Reisgebied

Frank Door Frank Andringa

2 september 2022 4 min

Kreta

Blijven rijden

Door Bas van der Wal

19 augustus 2022 4 min

Ode aan de Lekdijk

Blijven rijden

Door Mark Meisner

19 augustus 2022 2 min

Zelf sleutelen – Ketting spannen

  • Route

Door Leonoor Fischer

30 juli 2022 1 min

De Noord-Veluwe

Blijven rijden

Door Lars Breuren

29 juli 2022 1 min

Een account maken doe je zo!

  • Reisgebied
Zonsondergang op de Noordkaap

Door Jens Holierhoek

28 juli 2022 3 min

De Noordkaap

  • Route

Door Leonard van den Berg

16 juli 2022 1 min

Groningen vol gas

  • Reisgebied

Frank Door Frank Andringa

14 juli 2022 4 min

Sardinië

  • Route

Door Jarno van Osch

9 juli 2022 1 min

Ontdekking van de Randstad

Blijven rijden

Frank Door Frank Andringa

5 juli 2022 4 min

Romantici in de werkplaats: Hammer-broers hebben een passie voor klassieke racers

  • Route
Zaanse Schans motorrijden Ducati

Door Vincent Burger

2 juli 2022 1 min

Noord-Holland en zijn vele kusten

  • Reisgebied
Kasteel in het hart van Harz, Duitsland

Door Mark Litjens

30 juni 2022 3 min

Harz

Blijven rijden

Frank Door Frank Andringa

29 juni 2022 4 min

Motorexamen voertuigbeheersing (AVB): Zweten, spanning en gehaald? (blog #7)

Blijven rijden

Bas Vis Door Bas Vis

27 juni 2022 4 min

Alles wat je altijd al over banden wilde weten – vakantie bandenspanning special

  • Reisgebied
Valsugana - Pieve Tesino - Lagorai Malga - Val Cion

Door Jens Holierhoek

16 juni 2022 3 min

Trentino

Blijven rijden

Frank Door Frank Andringa

15 juni 2022 4 min

Motorrijles in de winter: Geen enkel probleem (blog #6)

  • Route
Motorrijden rondom Rotterdam

Door Vincent Burger

11 juni 2022 1 min

Onder de rook van Rotterdam

  • Route
Motorroute door Gelderland motor geparkeerd langs de Rijn

Door Jarno van Osch

28 mei 2022 1 min

Rillingen vanaf de Utrechtse Heuvelrug

Blijven rijden

Door Leonoor Fischer

27 mei 2022 4 min

Bagage op een naked bike

Blijven rijden

Door Jarno van Osch

26 mei 2022 4 min

Motormodel – Yamaha MT-01

Blijven rijden

Frank Door Frank Andringa

15 mei 2022 4 min

Mijn motor en ik – Anne-Fleur Zandbergen

  • Route

Door Leonoor Fischer

13 mei 2022 1 min

Genieten op de Veluwe

Blijven rijden
Banden onderhoud

Bas Vis Door Bas Vis

22 april 2022 4 min

Belangrijke vragen over motorbanden

  • Route

Door Mark Meisner

16 april 2022 1 min

De kip en het ei rond Barneveld

Blijven rijden

Frank Door Frank Andringa

5 april 2022 4 min

Motorrijbewijs halen: nu is de tijd rijp (blog #1)

Blijven rijden

Door Amber Blokhuis

9 maart 2022 2 min

Dag van de Motorrijder – routes en pitstops bekend!

Blijven rijden

Frank Door Frank Andringa

6 maart 2022 6 min

9 legendarische snelheidsrecords op de motor

  • Reisgebied

Door Mark Litjens

9 februari 2022 3 min

Marokko

Blijven rijden

Door Amber Blokhuis

28 januari 2022 1 min

Dag van de Motorrijder – 20 maart 2022

Blijven rijden

Sabrina Door Sabrina de Wit

18 december 2021 5 min

Betoverend mooi: Op de motor door de Balkan – deel 3

Blijven rijden

Sabrina Door Sabrina de Wit

11 december 2021 4 min

Betoverend mooi: Op de motor door de Balkan – deel 2

Blijven rijden

Door Leonoor Fischer

19 november 2021 6 min

De machtige Pyreneeën – deel 3

Blijven rijden
Saarland

Door Tom van Appeldoorn

11 oktober 2021 4 min

Praten in je helm = risico’s zien!

Blijven rijden

Bas Vis Door Bas Vis

24 september 2021 4 min

Echt alles over de motorhelm

Blijven rijden
Ward de bles, Ducati 749

Door Tom van Appeldoorn

18 juli 2021 4 min

Mijn motor en ik – Ward de Bles

Blijven rijden

Door Tom van Appeldoorn

24 mei 2021 4 min

Zet een knotsgekke motorwereldrecord op jouw naam!

Pitstop
Schaaf

Door Bas van der Wal

19 mei 2021 5 min

Schaaf: “Ik reed als Marc Márquez en kwam superhard op een S-bocht af…”

Blijven rijden

Frank Door Frank Andringa

6 mei 2021 4 min

Mijn motor en ik – Monique Konings

Blijven rijden

Door Tom van Appeldoorn

20 april 2021 5 min

Hoe het nou zit met ‘geluidsflitspalen’

Blijven rijden

Door Tom van Appeldoorn

2 april 2021 6 min

Per Bullet naar Ladakh – deel 4

Blijven rijden

Door Mark Meisner

1 april 2021 1 min

Route: De kip en het ei rond Barneveld

Blijven rijden

Door Jarno van Osch

7 maart 2021 5 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 4, Yamaha Ténéré 700

Blijven rijden

Door Tom van Appeldoorn

12 februari 2021 4 min

Bestemming: Corsica – deel 2

Blijven rijden

Door Leonoor Fischer

6 februari 2021 5 min

Samantha van Wijk: “De motorsport is een mannenwereld, maar dat was ik wel gewend”

Blijven rijden

Door Mark Meisner

17 juli 2020 2 min

Wij zijn motorrijders

Blijven rijden

Frank Door Frank Andringa

10 juli 2020 3 min

Voor elke rijder. De juiste route

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Eifel
X