Het allerliefst ga ik met mijn eigen motor op pad en rijd ik naar bestemming X, maar soms is het qua tijd, geld en afstand wel echt makkelijker om te vliegen. Maar dat roept gelijk wel een aantal vragen bij me op. Ik zal vast niet de enige zijn met vragen, dus ga ik op zoek naar antwoorden terwijl ik zelf voor de allereerste keer een motor gerelateerde vliegreis maak.
Hoe krijg ik mijn motorkleding mee? Trek ik het meeste aan om kilo’s te besparen in mijn hand- en ruimbagage? Waar laat ik mijn helm eigenlijk? Moet ik misschien een extra stoel boeken daarvoor? Nee dat zou wel heel overdreven zijn denk ik bij mezelf.
Het begint natuurlijk allemaal met een waanzinnige bestemming vinden en daarbij wegdromen bij het paradijselijke rijden in Verweggistan. Welke maatschappij biedt de meest voordelige prijs, wat zijn de inbegrepen bagage mogelijkheden en misschien nog belangrijker, welke maatschappij heeft de meeste beenruimte mocht je je lompe laarzen aan willen houden om gewicht te besparen?
Vragen waar een gemiddelde vliegtuigpassagier natuurlijk absoluut niet aan denkt, maar wij motorrijders wel heel graag het antwoord op willen weten. Een beetje speurwerk kan al snel flink wat euro’s schelen en online boeken werkt gelukkig overal hetzelfde.
Handbagage en toeslagen
Voor mijn bestemming Gran Canaria vlieg ik met Vueling. Aangezien er geen informatie te vinden is over hoe ik mijn helm buiten de ruimbagage mee kan nemen, besluit ik ze een belletje te geven. Een vriendelijke klantenservice medewerkster legt mij al snel uit dat de helm als gratis handbagage mee kan onder de stoel.
Dat is fijn, maar dan blijf ik alleen wel met mijn rugzak zitten waar mijn kostbaarste bezittingen in zitten. Die moet ik dan bijboeken als overhead handbagage legt ze uit. Dat kan ik via de app regelen die ik al reeds geïnstalleerd heb. Een schamele €12,- extra. Mwah, dat vind ik het wel waard ten opzichte van de door mij bedachte risico’s die de ruimbagage met zich mee kunnen brengen.
Ondanks dat mijn koffer groot genoeg is dat ik mijn helm in kan wikkelen in de kleding en enige valprotectie, houd ik het allerbelangrijkste stukje gear toch liever in de buurt. Kan ik tenminste mezelf de schuld geven als er iets mee zou gebeuren. Het verschilt erg per vliegmaatschappij of je alleen een gratis stuk handbagage onder de stoel mee mag nemen, of dat een overhead stuk er ook bij inbegrepen zit.
De afmetingen zijn redelijk gelijk tussen alle maatschappijen, maar voor de zekerheid is het beter dit nog even te controleren vooraf. De toeslagen die je bij de gate betaald zijn niet mis. In mijn geval zou dat €80,- extra zijn, in plaats van de €12,- die ik nu vooraf heb betaald voor mij overhead handbagage. Dit kan gemakkelijk via het incheck proces van de maatschappij zelf of via hun app die velen inmiddels ook aanbieden.

Ruim(e) bagage
Niet alleen de handbagage is goed om even in te duiken, dit geld ook zeker voor jouw bagage in het ruim (indien van toepassing). Het meest prettig is een koffer op wieltjes. Er zijn ook speciale sporttassen te krijgen die je achter je aan kunt slepen. Hier past zeker een helm in, mocht je dat willen. Van tevoren maakte ik me best een beetje zorgen dat ik met mijn motorkleding en zware laarzen wel erg krap zou komen te zitten in de cabine of dat mijn helm niet zou passen in mijn koffer.
Budgetmaatschappijen staan nou niet bekend om de riante beenruimte en je hebt je natuurlijk wel te houden aan de maximaal toegestane afmetingen. Maar, gelukkig valt het mee én kan ik mijn spullen met gemak kwijt in mijn koffer. Ik vlieg namelijk inclusief de toegestane 25 kilo voor een koffer in die grote alu romp. De 25 kilo die ik mee mag nemen, is ook niet hetzelfde bij elke maatschappij. Nog iets om even goed te controleren dus.
In mijn laarzen prop ik praktische items zoals handschoenen, een zonnebril en nog wat klein grut. Grotere breekbare en kostbare spullen leg ik in het midden tegen de rugprotectie van mijn motorjas. Ik ga met mijn koffer op de weegschaal staan, ‘25.5kg’ reken ik snel uit min mijn lichaamsgewicht. Even een paar items overhevelen naar mijn rugzak die nog niet aan de toegestane tien kilo zit en dan snel richting de luchthaven.
Douane
Mijn koffer wordt gewogen op 25 kilo en schuift vervolgens naar achter en het hoekje om uit mijn zicht. Dat is één. Op naar de douanecontrole. Om mijn helm zit een simpele helmzak en de binnenzijde heb ik ‘bekleed’ met een paar handschoenen en buff. Zonder problemen gaat die door de scan. Mijn rugzak met al mijn apparatuur daarentegen, moet meerdere malen door de scan.
Lees ook: Leonoor vloog naar Gran Canaria. Hier lees je haar verhaal!
Als het Tetris-spel heb ik alles zuchtend weer terug gestopt en onderweg naar de gate haal ik een kop koffie. De helmzak is niet ontzettend handig merk ik al. De kilometers die ik moet afleggen worden ietwat vervelend door het dunne koordje, al schurend in mijn nek. Volgende keer neem ik zo’n gevoerde helmtas mee, die lijkt op een bowlingtas. Bij de meeste grotere motorzaken zijn deze wel te verkrijgen. Geen geluk offline? Dan online even speuren bij motorcross webshops.

Boardingtime
Mijn vlucht duurt ongeveer vier uur en in de gate op Schiphol check ik even snel het weerbericht voor Gran Canaria. Buiten is het hondenweer en zie ik de regenbuien horizontaal voorbij vliegen. Gelukkig is het op mijn bestemming een goeie twintig graden en blijft het ook zo de komende week.
Naar mijn helm wordt niet eens gevraagd en ik word verwelkomd aan boord. Daar is het nog even worstelen in het gangpad, aangezien ik bij het raam zit. Mijn rugzak past nog net in de overvolle overhead, maar gelukkig heb ik vooraf geboekt en worden er wat random geplaatste tassen uit gehaald door de cabin crew.
Ter (wellicht overbodige) afsluiting: bekijk altijd of informeer even voor je gaat vliegen welke afmetingen en gewichten gelden en of de gekozen vliegmaatschappij moeilijk kan doen over een helm als handbagage of motorkleding als “reiskleding”. Afmetingen veranderen nog wel eens en dit kan verschillen per maatschappij. Vergeet ook zeker je rijbewijs en identificatiebewijs niet mee te nemen! En voor de rest? Genieten van de bestemming en het rijden natuurlijk!
Voor mijn eerste keer vliegen als motorrijder ben ik dik tevreden. Het zal echter een nieuwe uitdaging worden wanneer ik een keer met slechts handbagage zal moeten gaan vliegen. Heb jij goeie tips als frequent flyer of ben je de inpakkoning zelve? Laat het hieronder weten, ik ben reuze benieuwd hoe anderen zich voorbereiden op een motor vliegreis!
Naar Japan en naar Australië gevlogen om daar te motorrijden. Had een handbagagetas waar helm in paste (helm idd bij me in het toestel). Motorlaarzen en motorjas aan. Motorbroek in ruimbagage. Neem een paar lichtgewicht stofpantoffels en een plastic draagtas mee in je handbagage. Eenmaal in het vliegtuig motorjas in de locker boven je. Laarzen uit en in de plastic zak doen. Die plastic zak ook in de locker boven je hoofd. Pantoffels aan. Voor de landing pantoffels weer wisselen voor de laarzen. Naar Japan met KLM gereisd. Naar Australie met Maylaysian Airways. Geen enkel probleem. Idd heel goed van te voren afmetingen en gewichten van handbagage checken. Ik had zelfs nog een klein tanktasje met magneet mee om op de huurmotor te klikken. M.a.w., je kunt op de hele wereld in je eigen kleding en laarzen rijden. Heel comfortabel. Veel vlieg- en rijplezier.
Tof om dit te lezen! Ik en mijn beste vriendin hebben allebei net 1 jaar geleden onze rijbewijs gehaald. Wij gaan vliegen naar Italië en daar motor rijden. Van Milaan naar Venetië rijden, wat bevriende kennissen opzoeken die ook motor rijden. En zij zouden ons een paar mooie routes laten zien!! Ook wij hebben al besloten om onze helmen bij ons te houden. Omdat wij wat gaan rond touren, wordt onze bagage minimaal in een flinke rugzak. Die wij uiteindelijk in onze kofferbak op de motor kwijt kunnen. Het wordt een super vette avontuur, en we zien wel waar we terecht komen! We laten alles op ons afkomen en we gaan 100% genieten!!