Sportieve motoren, het liefst uit de jaren tachtig en negentig. Daar gaat het hart van de broers Bas en Jos Hammer van Hammer Motorsport sneller van kloppen. Tussen historische Kawasaki’s, Suzuki’s en Honda’s werken zij in hun werkplaats het liefst aan klassieke racers.
Wanneer je in Steenwijk de zaak van Hammer Motorsport binnenloopt, dan maakt het hart van elke motorpurist een sprongetje. Overal staan motoren en bromfietsen. Sommigen compleet, anderen hebben nog wat werk nodig voordat ze kunnen rijden. Een van de pronkstukken is een Honda RS125 met Albert van Dijk frame.
Gebouwd voor het WK seizoen 1988, waar de Spanjaard Herri Torrontequi en de Braziliaan Alex Barros erop zouden gaan rijden. Zover komt het echter nooit. Of een VF750 met Nico Bakker frame, gebouwd voor endurance racen. Een plaatje. Maar of ze te koop zijn? Eigenlijk niet, de Hammers kunnen er maar moeilijk afstand van doen. Want elke machine heeft zijn eigen verhaal.
In de werkplaats moet het daarom verdiend worden. Het domein van Bas en Jos. “Bas is op het motorisch technische vlak en op het gebied van elektronica heel sterk, ik doe meer de randzaken”, cijfert Jos zichzelf weg. “Ik vind het mooi om aan bijvoorbeeld het rijwielgedeelte te werken. Laat mij er maar andere wielen in zetten, remmen klaarmaken en bussen draaien in de werkbank. Ik ben meer de metaalwerker.”
Van demoraces tot classic superbikes
De mannen krijgen de liefde voor motoren met de paplepel binnen gegoten. Hun vader rijdt in de jaren zeventig al op Kawasaki’s en heeft een passie voor motorsport. Dat geeft hij zijn kinderen mee en die komen met de racesport in aanraking. “Eerst rij je met een tweetact enkele demo’s”, kijkt Jos terug. “Daarna zijn we endurance demo’s gaan rijden om uiteindelijk in te stromen in het Classic Superbike kampioenschap in Duitsland. Daar ben ik twee keer als tweede geëindigd in de Open Extreme klasse.”
De endurance races worden verreden op een Janton Kawasaki. Onder de fiets ligt een oud type Z1000 blok waar bijna niemand meer mee rijdt. Het Nederlandse Janton frame komt uit ’76. Bij elkaar is een bijzondere fiets. Een motor die je praktisch niet meer op circuits of demo’s ziet. De enkeling die er nog een heeft, bewaart hem als een museumstuk. Maar de Hammers niet. Zij vinden dat je de machine moet gebruiken waarvoor hij gebouwd is, racen.
Glimmend gepoetst en motorisch uitstekend onderhouden, daarmee vallen de motoren van de gebroeders op in de paddock. “Op het circuit wordt erover gepraat. Daar komen wij onze potentiële klanten tegen. Regelmatig wordt gevraagd of wij ook zoiets voor hen kunnen bouwen. Natuurlijk willen we dat. Dan gaan ermee aan de gang. En zo zijn we met Hammer Motorsport langzamerhand steeds meer aan historische racers gaan werken.”

Nieuw leven voor de klassiekers
“Klanten komen hier vaak omdat hun klassieker lange tijd heeft stilgestaan. Sommigen hebben tien jaar in een schuur gestaan, anderen stonden ergens tentoongesteld. Dan moet er het een en ander aan gebeuren om hem weer te laten kopen”, vertelt Jos. “Wij kijken het brandstofsysteem na en vernieuwen het waar dat nodig is. Motorisch kijken we of alles nog goed is. Het is starten en kijken waar je tegenaan loopt. De ene keer loopt hij direct goed, de andere keer kom je erachter dat de motor niet zonder reden is weggezet.”
Het maakt dat de mannen regelmatig eens een bijzondere machine op de brug hebben staan. En dat is voor hen puur genieten. Jos: “Een van de mooiste klassiekers waar ik aan heb gewerkt is de Honda RC45, een superbike uit de jaren negentig. Wat een gave machine, echt een droommotor. Het is een machine die je niet vaak tegenkomt, een machine waar een bepaalde mystiek omheen hangt. Voor ons is dat echt een droom om aan te werken.”
“Mij geeft het een kick om die RC45 dan later weer terug te zien op het circuit. Dan kan ik er van genieten dat hij hier ooit op de brug heeft gestaan. Bovendien vind ik het mooi dat iemand er weer plezier aan beleeft. De meeste van dit soort machines staan in een museum, maar deze klant rijdt er nog mee in de Classic Superbikes.”
Waar het vroeger vaak echte racemonsters waren, is het nu meestal niet meer van belang dat het uiterste uit het blok wordt geperst. “Een enkeling wil dat we er snelheid in stoppen, maar voor de meeste klanten hoeven we niet heel veel te doen. Vaak willen ze dat het rijwielgedeelte wordt aangepast, dat er bijvoorbeeld een andere voorvork in komt of dat we voetsteuntjes of de remmen iets veranderen.”
“Voor ons is het maar net wat iemand wil. Meestal hebben de eigenaren precies in het hoofd zitten wat ze willen. Dan kijken wij mee of dat realistisch is. Natuurlijk heb je ook te maken met een bepaald budget. Samen bepalen we wat mogelijk is.”

Italiaanse furie
Passie voor motoren, dat hebben de mannen van Hammer in overvloed. Maar in de huidige paddock zal je hen niet snel aan het werk zien. Te modern. De twee broers zijn liefhebbers, romantici. “Die motoren van tegenwoordig, daar gaat mijn interesse niet zo naar uit. Van de oudere Italiaanse motoren, zoals een Ducati of Moto Guzzi, daar gaat mijn hart sneller van kloppen”, glimlacht Jos. “Vooral vroeger maakten zij mooie motoren. Ze zijn net iets ruiger dan de Japanners, hebben meer karakter, maar zijn tegelijkertijd ook breekbaarder.”
“Als ik een historische racer voorbij zie komen, dan bekijk ik het hele plaatje. Hoe hebben ze iets gemaakt, hoe ziet het eruit. Het is gewoon superinteressant hoe verschillende framebouwers dachten dat ze een frame moesten bouwen. Maar ook naar de achtervork en de vering, daar kijk ik altijd even naar. Wat dat met me doet? Als hier een 916 op de brug staat, dan vind ik dat gewoon gaaf. Dan heb je het gevoel dat je aan een echte superbike zit te sleutelen. Dat is gewoon zo mooi!”
Veel carburateur fietsen waarvan de O ringen en pakkingen van vernieuwd moeten worden aangezien deze gaar zijn na 30 jaar
Al jaren een erg tevreden klant.
Geweldig verhaal, liefde voor de motorsport, top!
Een mooi verhaal en het klopt als een bus en ik kan het weten, ik ken ze al en paar jaartjes
Super mooi verhaal van Bas en Jos top.