Motorrijders.nl

Decorative toolLogin voor premium content
Login
Decorative tool
Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Clubs
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
    • Podcast
  • Video’s
    • Totaal Nutteloze Test
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
  • Motorfest
    • Liberation Route
  • Inloggen
Skip to content

Blijven rijden

5 juli 2022 4 min ... 5 Reacties

Romantici in de werkplaats: Hammer-broers hebben een passie voor klassieke racers

Frank Door Frank Andringa

...
TwitterFacebookE-mail

Sportieve motoren, het liefst uit de jaren tachtig en negentig. Daar gaat het hart van de broers Bas en Jos Hammer van Hammer Motorsport sneller van kloppen. Tussen historische Kawasaki’s, Suzuki’s en Honda’s werken zij in hun werkplaats het liefst aan klassieke racers.

Wanneer je in Steenwijk de zaak van Hammer Motorsport binnenloopt, dan maakt het hart van elke motorpurist een sprongetje. Overal staan motoren en bromfietsen. Sommigen compleet, anderen hebben nog wat werk nodig voordat ze kunnen rijden. Een van de pronkstukken is een Honda RS125 met Albert van Dijk frame.

Gebouwd voor het WK seizoen 1988, waar de Spanjaard Herri Torrontequi en de Braziliaan Alex Barros erop zouden gaan rijden. Zover komt het echter nooit. Of een VF750 met Nico Bakker frame, gebouwd voor endurance racen. Een plaatje. Maar of ze te koop zijn? Eigenlijk niet, de Hammers kunnen er maar moeilijk afstand van doen. Want elke machine heeft zijn eigen verhaal.

In de werkplaats moet het daarom verdiend worden. Het domein van Bas en Jos. “Bas is op het motorisch technische vlak en op het gebied van elektronica heel sterk, ik doe meer de randzaken”, cijfert Jos zichzelf weg. “Ik vind het mooi om aan bijvoorbeeld het rijwielgedeelte te werken. Laat mij er maar andere wielen in zetten, remmen klaarmaken en bussen draaien in de werkbank. Ik ben meer de metaalwerker.”

Van demoraces tot classic superbikes

De mannen krijgen de liefde voor motoren met de paplepel binnen gegoten. Hun vader rijdt in de jaren zeventig al op Kawasaki’s en heeft een passie voor motorsport. Dat geeft hij zijn kinderen mee en die komen met de racesport in aanraking. “Eerst rij je met een tweetact enkele demo’s”, kijkt Jos terug. “Daarna zijn we endurance demo’s gaan rijden om uiteindelijk in te stromen in het Classic Superbike kampioenschap in Duitsland. Daar ben ik twee keer als tweede geëindigd in de Open Extreme klasse.”

De endurance races worden verreden op een Janton Kawasaki. Onder de fiets ligt een oud type Z1000 blok waar bijna niemand meer mee rijdt. Het Nederlandse Janton frame komt uit ’76. Bij elkaar is een bijzondere fiets. Een motor die je praktisch niet meer op circuits of demo’s ziet. De enkeling die er nog een heeft, bewaart hem als een museumstuk. Maar de Hammers niet. Zij vinden dat je de machine moet gebruiken waarvoor hij gebouwd is, racen.

Glimmend gepoetst en motorisch uitstekend onderhouden, daarmee vallen de motoren van de gebroeders op in de paddock. “Op het circuit wordt erover gepraat. Daar komen wij onze potentiële klanten tegen. Regelmatig wordt gevraagd of wij ook zoiets voor hen kunnen bouwen. Natuurlijk willen we dat. Dan gaan ermee aan de gang. En zo zijn we met Hammer Motorsport langzamerhand steeds meer aan historische racers gaan werken.”

Nieuw leven voor de klassiekers

“Klanten komen hier vaak omdat hun klassieker lange tijd heeft stilgestaan. Sommigen hebben tien jaar in een schuur gestaan, anderen stonden ergens tentoongesteld. Dan moet er het een en ander aan gebeuren om hem weer te laten kopen”, vertelt Jos. “Wij kijken het brandstofsysteem na en vernieuwen het waar dat nodig is. Motorisch kijken we of alles nog goed is. Het is starten en kijken waar je tegenaan loopt. De ene keer loopt hij direct goed, de andere keer kom je erachter dat de motor niet zonder reden is weggezet.”

Het maakt dat de mannen regelmatig eens een bijzondere machine op de brug hebben staan. En dat is voor hen puur genieten. Jos: “Een van de mooiste klassiekers waar ik aan heb gewerkt is de Honda RC45, een superbike uit de jaren negentig. Wat een gave machine, echt een droommotor. Het is een machine die je niet vaak tegenkomt, een machine waar een bepaalde mystiek omheen hangt. Voor ons is dat echt een droom om aan te werken.”

“Mij geeft het een kick om die RC45 dan later weer terug te zien op het circuit. Dan kan ik er van genieten dat hij hier ooit op de brug heeft gestaan. Bovendien vind ik het mooi dat iemand er weer plezier aan beleeft. De meeste van dit soort machines staan in een museum, maar deze klant rijdt er nog mee in de Classic Superbikes.”

Waar het vroeger vaak echte racemonsters waren, is het nu meestal niet meer van belang dat het uiterste uit het blok wordt geperst. “Een enkeling wil dat we er snelheid in stoppen, maar voor de meeste klanten hoeven we niet heel veel te doen. Vaak willen ze dat het rijwielgedeelte wordt aangepast, dat er bijvoorbeeld een andere voorvork in komt of dat we voetsteuntjes of de remmen iets veranderen.”

“Voor ons is het maar net wat iemand wil. Meestal hebben de eigenaren precies in het hoofd zitten wat ze willen. Dan kijken wij mee of dat realistisch is. Natuurlijk heb je ook te maken met een bepaald budget. Samen bepalen we wat mogelijk is.”

Italiaanse furie

Passie voor motoren, dat hebben de mannen van Hammer in overvloed. Maar in de huidige paddock zal je hen niet snel aan het werk zien. Te modern. De twee broers zijn liefhebbers, romantici. “Die motoren van tegenwoordig, daar gaat mijn interesse niet zo naar uit. Van de oudere Italiaanse motoren, zoals een Ducati of Moto Guzzi, daar gaat mijn hart sneller van kloppen”, glimlacht Jos. “Vooral vroeger maakten zij mooie motoren. Ze zijn net iets ruiger dan de Japanners, hebben meer karakter, maar zijn tegelijkertijd ook breekbaarder.”

“Als ik een historische racer voorbij zie komen, dan bekijk ik het hele plaatje. Hoe hebben ze iets gemaakt, hoe ziet het eruit. Het is gewoon superinteressant hoe verschillende framebouwers dachten dat ze een frame moesten bouwen. Maar ook naar de achtervork en de vering, daar kijk ik altijd even naar. Wat dat met me doet? Als hier een 916 op de brug staat, dan vind ik dat gewoon gaaf. Dan heb je het gevoel dat je aan een echte superbike zit te sleutelen. Dat is gewoon zo mooi!”

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Reacties

geef een reactie
  1. Jan Wind schreef:
    5 juli 2022 om 20:25

    Super mooi verhaal van Bas en Jos top.

    Beantwoorden
  2. Ome Johan schreef:
    5 juli 2022 om 20:55

    Een mooi verhaal en het klopt als een bus en ik kan het weten, ik ken ze al en paar jaartjes

    Beantwoorden
  3. Lukas schreef:
    8 juli 2022 om 21:59

    Geweldig verhaal, liefde voor de motorsport, top!

    Beantwoorden
  4. Harry schreef:
    9 juli 2022 om 08:51

    Al jaren een erg tevreden klant.

    Beantwoorden
  5. Tim schreef:
    9 juli 2022 om 15:30

    Veel carburateur fietsen waarvan de O ringen en pakkingen van vernieuwd moeten worden aangezien deze gaar zijn na 30 jaar

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook:

  • Route

Door Leonoor Fischer

25 maart 2023 1 min

Zeeën van rust en ruimte in Drenthe

  • Reisgebied

Frank Door Frank Andringa

21 maart 2023 4 min

Saksisch Zwitserland

  • Route

Door Bas Prins

18 maart 2023 1 min

De Friese veertien-stedentocht

Blijven rijden

Door Tom van Appeldoorn

17 maart 2023 4 min

4 tips om te gaan rijden met een zijspan

Blijven rijden

Door Leonoor Fischer

10 maart 2023 4 min

Als motorrijder het vliegtuig in

  • Route
Op de motor de Botlektunnel in Rotterdam

Door Mark Meisner

8 maart 2023 1 min

Op ontdekking in de Rotterdamse tunnels

  • Reisgebied

Door Leonoor Fischer

7 maart 2023 3 min

Gran Canaria

Blijven rijden

Door Motormuis

5 maart 2023 2 min

Op weg naar… de afgrond?!

  • Route

Door Leonoor Fischer

4 maart 2023 1 min

Motorparadijs Gran Canaria

  • Reisgebied

Frank Door Frank Andringa

28 februari 2023 7 min

Andalusië

  • Route
Polder

Door Sigrid Heick

25 februari 2023 1 min

De smalle dijken van Utrecht

  • Route

Door Peter Aansorgh

18 februari 2023 1 min

Sightseeing in de Vaucluse

  • Reisgebied

Door Peter Aansorgh

14 februari 2023 3 min

Vaucluse

Blijven rijden

Door Motorrijders.nl

13 februari 2023 2 min

Zien we jou op MOTORbeurs Utrecht 2023?

  • Route

Door Tom van Appeldoorn

11 februari 2023 1 min

Hoge heuvels, smalle dijken

  • Route

Door Mark Meisner

4 februari 2023 1 min

Zuid Engeland – Sussex – Surrey

  • Route
Uitzicht op Deventer vanaf de andere kant van de IJssel

Door Mark Meisner

28 januari 2023 1 min

Hanzesteden in Overijssel

  • Reisgebied

Door Jens Holierhoek

25 januari 2023 3 min

Zuidwest-Noorwegen

  • Route
Geparkeerde motor in Zeeland voor een vuurtoren

Door Jarno van Osch

21 januari 2023 1 min

Zeeland en zijn dikke dijken

  • Reisgebied
Een prachtig uitzicht over Loch Lomond vanaf een van de bergtoppen

Door Jens Holierhoek

18 januari 2023 3 min

Schotland

  • Route
Met de motor langs het binnenhof in Den Haag

Door Mark Meisner

14 januari 2023 1 min

Uitwaaien rond Den Haag

  • Reisgebied

Door Leonoor Fischer

11 januari 2023 3 min

Pyreneeën-Oost

  • Route
Het uitzicht over het landschap van Zuid-Limburg vanaf de motor

Door Mark Meisner

7 januari 2023 1 min

Bourgondisch Limburg

  • Reisgebied

Door Leonoor Fischer

4 januari 2023 3 min

Pyreneeën-West

  • Route

Door Tom van Appeldoorn

30 december 2022 1 min

Rondje Nederland

  • Reisgebied

Door Leonoor Fischer

28 december 2022 3 min

Navarra

Blijven rijden

Door Amber Blokhuis

27 december 2022 1 min

TNT – Aerial Silk in motorpak!

  • Reisgebied

Door Leonoor Fischer

21 december 2022 3 min

Catalonië

  • Reisgebied

Door Jens Holierhoek

19 december 2022 3 min

Ardennen

  • Route

Door Leonoor Fischer

10 december 2022 1 min

Kronkelen langs het Utrechtse water

Blijven rijden

Door Leonoor Fischer

28 november 2022 6 min

Doorrijden in de winter

  • Route
IJsselmeerdijk Hoorn

Door Leonoor Fischer

26 november 2022 1 min

Van meer tot kust in Noord-Holland

  • Route
Amsterdam Woonboten

Door Mark Meisner

19 november 2022 1 min

De polders van Amsterdam

Blijven rijden

Door Motormuis

14 november 2022 3 min

Moeten clubs het opnemen tégen overheden voor het behartigen van belangen?

  • Route

Door Mark Meisner

12 november 2022 1 min

Stadsrondje ‘Rotterdam uit’

  • Route

Door Leonoor Fischer

5 november 2022 1 min

Andere taal in Friesland

  • Reisgebied

Door Leonoor Fischer

2 november 2022 3 min

Zwitserland

  • Reisgebied
Uitzicht in de avond over de haven van Kopenhagen in Denemarken met zeilboten en kleurrijke huizen

Door Jens Holierhoek

26 oktober 2022 3 min

Denemarken

  • Reisgebied
Uitzicht over de pier van Brighton

Door Jens Holierhoek

19 oktober 2022 3 min

Kent – Sussex

Blijven rijden

Door Bas van der Wal

17 oktober 2022 4 min

De vermogenskwestie

  • Route

Door Mark Meisner

15 oktober 2022 1 min

Opladen door de Achterhoek

  • Reisgebied

Door Leonoor Fischer

12 oktober 2022 3 min

Italië – midden/zuid

  • Route

Door Leonoor Fischer

8 oktober 2022 1 min

Vanuit Eindhoven naar het westen

  • Reisgebied

Door Jens Holierhoek

5 oktober 2022 3 min

IJsland

  • Route

Door Leonoor Fischer

1 oktober 2022 1 min

Ten oosten van Eindhoven

Blijven rijden

Frank Door Frank Andringa

13 september 2022 3 min

4 tips voor het onderhoud van jouw classic racer

  • Route

Door Mark Meisner

3 september 2022 1 min

Rotterdams rondje

  • Reisgebied

Frank Door Frank Andringa

2 september 2022 4 min

Kreta

Blijven rijden

Door Bas van der Wal

19 augustus 2022 4 min

Ode aan de Lekdijk

Blijven rijden

Door Mark Meisner

19 augustus 2022 2 min

Zelf sleutelen – Ketting spannen

  • Route

Door Leonoor Fischer

30 juli 2022 1 min

De Noord-Veluwe

Blijven rijden

Door Lars Breuren

29 juli 2022 1 min

Een account maken doe je zo!

  • Reisgebied
Zonsondergang op de Noordkaap

Door Jens Holierhoek

28 juli 2022 3 min

De Noordkaap

  • Route

Door Leonard van den Berg

16 juli 2022 1 min

Groningen vol gas

  • Reisgebied

Frank Door Frank Andringa

14 juli 2022 4 min

Sardinië

  • Route

Door Jarno van Osch

9 juli 2022 1 min

Ontdekking van de Randstad

  • Route
Zaanse Schans motorrijden Ducati

Door Vincent Burger

2 juli 2022 1 min

Noord-Holland en zijn vele kusten

  • Reisgebied
Kasteel in het hart van Harz, Duitsland

Door Mark Litjens

30 juni 2022 3 min

Harz

Blijven rijden

Frank Door Frank Andringa

29 juni 2022 4 min

Motorexamen voertuigbeheersing (AVB): Zweten, spanning en gehaald? (blog #7)

Blijven rijden

Bas Vis Door Bas Vis

27 juni 2022 4 min

Alles wat je altijd al over banden wilde weten – vakantie bandenspanning special

  • Reisgebied
Valsugana - Pieve Tesino - Lagorai Malga - Val Cion

Door Jens Holierhoek

16 juni 2022 3 min

Trentino

Blijven rijden

Frank Door Frank Andringa

15 juni 2022 4 min

Motorrijles in de winter: Geen enkel probleem (blog #6)

  • Route
Motorrijden rondom Rotterdam

Door Vincent Burger

11 juni 2022 1 min

Onder de rook van Rotterdam

  • Route
Motorroute door Gelderland motor geparkeerd langs de Rijn

Door Jarno van Osch

28 mei 2022 1 min

Rillingen vanaf de Utrechtse Heuvelrug

Blijven rijden

Door Leonoor Fischer

27 mei 2022 4 min

Bagage op een naked bike

Blijven rijden

Door Jarno van Osch

26 mei 2022 4 min

Motormodel – Yamaha MT-01

Blijven rijden

Frank Door Frank Andringa

15 mei 2022 4 min

Mijn motor en ik – Anne-Fleur Zandbergen

  • Route

Door Leonoor Fischer

13 mei 2022 1 min

Genieten op de Veluwe

Blijven rijden
Banden onderhoud

Bas Vis Door Bas Vis

22 april 2022 4 min

Belangrijke vragen over motorbanden

  • Route

Door Mark Meisner

16 april 2022 1 min

De kip en het ei rond Barneveld

Blijven rijden

Frank Door Frank Andringa

5 april 2022 4 min

Motorrijbewijs halen: nu is de tijd rijp (blog #1)

Blijven rijden

Door Amber Blokhuis

9 maart 2022 2 min

Dag van de Motorrijder – routes en pitstops bekend!

Blijven rijden

Frank Door Frank Andringa

6 maart 2022 6 min

9 legendarische snelheidsrecords op de motor

  • Reisgebied

Door Mark Litjens

9 februari 2022 3 min

Marokko

Blijven rijden

Door Amber Blokhuis

28 januari 2022 1 min

Dag van de Motorrijder – 20 maart 2022

Blijven rijden

Sabrina Door Sabrina de Wit

18 december 2021 5 min

Betoverend mooi: Op de motor door de Balkan – deel 3

Blijven rijden

Sabrina Door Sabrina de Wit

11 december 2021 4 min

Betoverend mooi: Op de motor door de Balkan – deel 2

Blijven rijden

Door Leonoor Fischer

19 november 2021 6 min

De machtige Pyreneeën – deel 3

Blijven rijden
Saarland

Door Tom van Appeldoorn

11 oktober 2021 4 min

Praten in je helm = risico’s zien!

Blijven rijden

Bas Vis Door Bas Vis

24 september 2021 4 min

Echt alles over de motorhelm

Blijven rijden
Ward de bles, Ducati 749

Door Tom van Appeldoorn

18 juli 2021 4 min

Mijn motor en ik – Ward de Bles

Blijven rijden

Door Tom van Appeldoorn

24 mei 2021 4 min

Zet een knotsgekke motorwereldrecord op jouw naam!

Pitstop
Schaaf

Door Bas van der Wal

19 mei 2021 5 min

Schaaf: “Ik reed als Marc Márquez en kwam superhard op een S-bocht af…”

Blijven rijden

Frank Door Frank Andringa

6 mei 2021 4 min

Mijn motor en ik – Monique Konings

Blijven rijden

Door Tom van Appeldoorn

20 april 2021 5 min

Hoe het nou zit met ‘geluidsflitspalen’

Blijven rijden

Door Tom van Appeldoorn

2 april 2021 6 min

Per Bullet naar Ladakh – deel 4

Blijven rijden

Door Mark Meisner

1 april 2021 1 min

Route: De kip en het ei rond Barneveld

Blijven rijden

Door Jarno van Osch

7 maart 2021 5 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 4, Yamaha Ténéré 700

Blijven rijden

Door Tom van Appeldoorn

12 februari 2021 4 min

Bestemming: Corsica – deel 2

Blijven rijden

Door Leonoor Fischer

6 februari 2021 5 min

Samantha van Wijk: “De motorsport is een mannenwereld, maar dat was ik wel gewend”

Blijven rijden

Door Mark Meisner

17 juli 2020 2 min

Wij zijn motorrijders

Blijven rijden

Frank Door Frank Andringa

10 juli 2020 3 min

Voor elke rijder. De juiste route

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Eifel
X