Benieuwd naar Leonoor haar reizen met haar Duc? Haar 4-delige reisverhaal van de Pyreneeën is zeker de moeite waard om te lezen: De machtige Pyreneeën
Bij een eerste aanzicht van bagage op een naked bike zou je denken dat er misschien amper mogelijkheden zijn om reistassen te bevestigen, maar niets is minder waar. Op dit type motoren kan je juist ontzettend veel meenemen en doe je niet onder voor de grote allroads met indrukwekkende combinaties van grote koffers en tassen.
Ga je een kort reisje maken, dan gooi je er gewoon een tanktas of 20 liter tailbag op. Ben je van plan om wat langer weg te gaan, dan heb je voldoende andere opties om die extra liters bagage mee te nemen. We nemen je mee in de opties.
Wat heb ik nou eigenlijk nodig?
Tanktassen, rugtassen, zadeltassen, roltassen, drybags, zelfs zijtassen en -koffers. Er zijn talloze mogelijkheden om comfortabel te reizen op een naked bike en dus veilig jouw bagage te monteren. Afhankelijk van de hoeveelheid spullen die je mee moet nemen, ga je kijken naar hoeveel ruimte je eigenlijk nodig hebt.
Voor een weekendtrip heb je wellicht voldoende aan een litertje of tien, maar reis jij een maand rond, dan wil je mogelijk het tienvoudige kwijt kunnen. En wat is dan handiger: een uit te breiden systeem of koop je iets voor ernaast? Sommige systemen hebben een universele fit en kan je gemakkelijk met tientallen liters uitbreiden, door het er simpelweg “aan te hangen”, terwijl andere oplossingen gewoon één vaste maat hebben.
Zo is er dus voor ieder wat wils, maar tegelijk ook ontzettend veel opties waardoor je misschien niet veel wijzer wordt tijdens het shoppen. Hieronder leggen we per soort tas uit waarom dit de juiste optie voor jouw naked bike is!
Tanktas
De een ziet vooral de praktische kant, de ander vindt het spuuglelijk: voila, de tanktas. Deze is op elke motorfiets te monteren op de tankdop via de (bij te bestellen) bevestigingsring en/of met straps/magneten. De tas is groot genoeg om alle praktische spullen mee te nemen voor woon-werkverkeer of dagtrips. Bijkomend voordeel is dat je geen gewicht op jouw lichaam draagt en dat je bij de meeste tanktassen jouw navigatie of kaart in de transparante bovenkant kan leggen. Handig weetje: bij de meeste tanktassen kan je nog bij jouw navigatie op het stuur komen.
Heb je net iets meer ruimte nodig, dan kan je in de meeste gevallen via een ritssluiting de tanktas verder uitbreiden met een aantal liter. Wel vraag je je misschien af hoe je dan in hemelsnaam moet tanken. Vrij simpel, tanktassen klik je heel snel los van de bevestigingsring en net zo snel er weer op. Dan rest dus eigenlijk alleen nog de keuze voor de inhoud en het design, want er is genoeg te vinden!

Rugtas
De rugtas is natuurlijk ontzettend handig voor veel ritten. Je slingert hem om en je kan gaan. Al zijn er wel verschillende meningen over de veiligheid. Bijna elk merk heeft wel een kekke rugtas, dus de keuze is enorm. Voor ultiem comfort raden we wel aan goed te letten op gewatteerde schouderbanden en een goede heupgordel.
Zo verdeel je het gewicht beter waardoor je comfortabeler (langer) op de motor zit. In de meeste rugtassen past met gemak een laptop en is er nog genoeg plek voor jouw andere spullen. Leuke bijkomstigheid is dat deze ook vaak waterdicht zijn.

Zadeltas
Als je maar af en toe opslagruimte nodig hebt en je geen zware aluminium koffers nodig hebt, dan kan je overwegen eens naar zadeltassen te kijken. Het is een goedkoop alternatief voor koffers en vooral voor motorfietsen waarbij het niet mogelijk is een bagagedrager te monteren. En dat dit alleen voor choppers zou zijn, is allang achterhaald.
Zadeltassen passen perfect op een naked bike, omdat je de banden kunt aanpassen over het zadel. Bij sommige modellen heb je rekken waarmee de tassen recht op hun plek blijven hangen. Ze worden overwegend gemaakt van textiel en garanderen een veilige en makkelijke montage door de lichtgewicht constructie.

Roltas of tailbag
Misschien wel de meest gebruikte en verkrijgbare optie voor de nakeds: een flitse roltas danwel tailbag op de kont. Persoonlijk mijn favoriet omdat het zo makkelijk te plaatsen en loshalen is en meestal waterdicht is. Het verschilt per roltas of tailbag of er een bagagedrager bij zit. Dit ligt natuurlijk ook aan jouw motor en wat daarop de bevestigingsmogelijkheden zijn.
Wat zo makkelijk is aan deze vorm van opbergruimte is dat het vaak slechts enkele lusjes zijn die je vast moet maken. Daarna trek je de sjorbanden even goed aan en kan je al gaan rijden. Het zit als een huis en er kan lekker veel in. Aan elke vereiste opbergruimte kan worden voldaan, want er zijn gigantisch veel opties in deze universeel passende categorie.

Zijkoffer
Een ietwat grovere optie misschien voor de gestroomlijnde motoren, maar zeker niet onmogelijk. De vierkante bulky aluminium koffers ga je niet snel spotten op een naked bike maar de hardcase gestroomlijnde zijkoffers zijn geliefd! De handigheid van een harde koffer, maar de looks van een textiele tas.
Een duurzame optie met een erg makkelijk schoon te maken oppervlak. Deze optie kan tegen een stootje en een mooie bijkomstigheid is dat bij veel fabrikanten de zijdragers er volledig af kunnen. Zo blijf je niet achter met een kaal rek en gaan de looks van jouw motor niet verloren als je jouw dagelijkse kilometers maakt.

En waar rijd jij zelf mee dan?
Als fervent naked rijder, heb ik al talloze verbaasde blikken gehad tijdens mijn trips: een monster 821 als behoorlijke pakezel met zo’n 70 liter bagage achterop. En geloof me, daar kan een hoop in hoor! Ik heb eerst met drybags (roltassen) rondgereden en daarna hebben de functionaliteiten van de Legend gear tassen mij overgehaald.
Deze U-vormige tas valt perfect over de smalle achterkant van mijn Monster, is voorgevormd en heeft een antislip onderkant, waardoor mijn spullen nog steviger bevestigd zitten. De combinatie ziet er best fors uit, maar hier kan ik dan ook weken mee op reis zonder in te leveren op de hoeveelheid spullen die ik in dat tijdsbestek nodig heb.
Mijn keuze voor deze twee type tassen heb ik vooral gemaakt vanwege de praktische kant; het zit stevig en aan het eind van de dag op reis haal ik de vier sjorbanden los en kan ik mijn tas er zo af tillen. De bevestigingslussen aan het frame laat ik achter op mijn motor en de volgende dag heb ik in twee minuten alles weer veilig achterop zitten.

Mijn broer zou ook graag een tour willen maken op zijn naked bike. Het is niet makkelijk om de juiste bagagetassen te vinden die passen. Ik ga hem dit artikel gelijk even doorsturen.
Ik ben ‘as we speak’ op Hemelvaarttrip in de Eifel. Een kleine tanktas voor portemonnee / water / zonnebril, en een set Blaze zadeltassen achterop een Triumph Street Triple. De zadeltassen zijn uitritsbaar, maar dat heb ik niet eens hoeven doen! Kleding, een (kleine) laptop, een paar schoenen en nog wat ander spul, en gaan! Mijn kameraad heeft precies zo’n set op zijn S1000R. Superfijn!