Om over die temperatuur maar gelijk te beginnen. Met een gemiddelde middagtemperatuur in de zomer van 10 tot 14 graden Celsius doet IJsland z’n naam eer aan. In hoger gelegen gebieden komt de temperatuur ’s zomers zelfs nauwelijks boven het vriespunt. Maar wat wil je ook: het meest noordelijke deel van IJsland tikt bijna de Poolcirkel aan. Als tegenprestatie kun je hier wel genieten van de midzomernachtzon: rond de langste dag gaat de zon hier helemaal niet onder. Bovendien zijn de maanden mei, juni en juli behoorlijk zonzeker.

Motor huren?

Goed, (winter)handschoenen aan en opstappen. Een logisch startpunt van de reis is Reykjavik: daar ligt het internationale vliegveld en kun je als je wilt een huurmotor oppikken. Bij Reykjavik Motor Centre bijvoorbeeld, staan verschillende allroad BMW’s paraat, van F 700 GS en F 800 GS tot R 1200 GS. Niet schrikken: daarvan kost de goedkoopste ruim 200 euro per dag, bij minstens twee weken huren. Reken maar uit – da’s een klein fortuin.

Eigen motor mee: twee opties

Je eigen motor meenemen kan gelukkig ook. Stop ’m in Rotterdam in een zeecontainer (circa 800 euro voor een retour), dan kun je ’m ongeveer anderhalve week later in Reykjavik oppikken. Derde optie is rijden naar Noord-Denemarken (Hirtshals) en daar de veerboot van Smyril Line pakken. Dat kost je twee dagen en ruim 415 euro (enkele reis, hoogseizoen), maar dan kun je vanuit aankomsthaven Seyðisfjörður aan de oostkust van IJsland direct op je eigen motor op avontuur.

Vergezicht over de groene bergen in IJsland met in het midden een mooi kerkje
De avonturier duikt bij Reykjavik direct het binnenland in. Hier zijn de wegen onverhard en de natuur woest, wild en meesterlijk mooi

‘Rondje Rondweg over IJsland’: Route 1

IJsland heeft een rondweg (Route 1) die je in een lange ronde van meer dan 1.300 kilometer rondom vrijwel het hele eiland voert. Schrik niet als plotseling het asfalt ophoudt en het gravel begint – dat gebeurt hier vaker, zelfs op de grootste hoofdroute van het land. Aan welke kant je je ronde ook begint: IJsland trakteert je op uitzichten en landschappen die je nooit meer vergeet. Van vulkanische lavalandschappen, besneeuwde bergtoppen en kleine vissersdorpjes tot watervallen, gletsjers, geisers, fjorden, zandstranden en diepe kliffen.

Trek voor zo’n rondje eiland minimaal een week uit, want er is veel te zien. Het bekendst is de Golden Circle, de heilige drie-eenheid van toeristisch IJsland: de waterval van Gullfoss, de geiser van Geysir (what’s in a name) en nationaal park Þingvellir. Dat laatste is de plek waar de Amerikaanse en de Euraziatische aardplaten langzaam uit elkaar schuiven. Op het snijvlak is de Silfra-kloof ontstaan, waar je in het ijskoude water in een (gehuurd) duikpak prachtig kunt snorkelen.

Foto’s: Island.is

Het binnenland in

Zoek je meer avontuur dan wat Route 1 al biedt? Duik dan met je allroad bij Reykjavik direct het binnenland in. Hier zijn de wegen onverhard en is de natuur woest, wild en meesterlijk mooi. Een extra jerrycan brandstof en een reserveband komen hier vaak van pas. Net als de nodige motorervaring, want reken op doorwadingen en gladde of modderige wegen.

Onvergetelijke highlights

Als je de elementen trotseert, kun je in noordoostelijke richting rijdend een flink aantal onvergetelijke highlights aftikken: de Skogafoss-waterval, Laki (24 kilometer lange spleetvulkaan), Vatnajokull (gigantische gletsjer), Askja (actieve vulkaan) en Dettifoss (waterval van 100 meter hoog en 44 meter breed). Via een lus keer je dan weer zuidwestwaarts richting Reykjavik via Myvatn (meer in vulkanisch gebied) en Geysir. De Gouden Cirkel is dan je toetje van een heroïsche rit.

Foto: iceland.is

Reisinformatie

Grootte gebied: ruim 103.000 km2
Moeilijkheidsgraad: gevorderd tot expert
Beste reisperiode: zomer
Hoogte: tot 2.110 meter (Hvannadalshnúkur)
Must see: Golden Circle, Askja-vulkaan, Dettifoss-waterval
Extra kosten: vervoer motor of motorhuur

Uitgelichte hoogtepunten

Hótel Laxá

Hótel Laxá is een 3-sterren hotel bij het meer van Mývatn. Het hotel opende in 2014 de deuren en heeft zich sindsdien snel op de kaart gezet als ecovriendelijk hotel met prima reviews. Onder meer voor het eten, want dat is bij Hótel Laxá uitstekend. De chef gebruikt vooral verse, lokale producten. Je kunt kiezen […]

Hotel Siglo

In het pittoreske Siglufjörður – niet ver van de hoofdstad van het noorden Akureyri – vind je het gloednieuwe Hotel Siglo. Gelegen aan een haventje kunnen je er zelfs met je boot aanmeren, al verwelkomen ze motorrijders op zoek naar onderdak net zo hartelijk. De ruime kamers zijn modern ingericht en alle kamers bieden zicht […]

Reviews over IJsland

1 review

Een fantastisch mooi land dat je doet beseffen hoe klein je eigenlijk bent!

5

Na in 2017 het natuurschoon en de prachtige wegen en fjorden van Noorwegen bewonderd te hebben was in 2018 IJsland aan de beurt.
Wanneer je met je eigen motor naar IJsland wilt en je hebt die motor thuis ook nodig om op je werk te komen, ontkom je er niet aan om via Hirtshals in Denemarken de ferrie naar Seyðisfjörður in IJsland te nemen. Dat kost je wel extra vakantiedagen omdat we voor de heenreis naar Hirtshals 2 dagen hadden uitgetrokken (je wilt door pech of enorme files onderweg de boot niet missen) en de overtocht naar IJsland kost ook nog eens 2 1/2 dag.

Na aankomst in IJsland reden we al snel onze eerste waterval voorbij. Er zouden er nog veel volgen waarbij de een nog spectaculairder was dan de andere.

Om het voor vrouwlief wat dragelijker te maken, ze zit als passagier achterop mijn V-Strom, hielden we de reisdagen in IJsland op zo'n 200 km. Dat gaf ons tijd genoeg om onderweg naast het rijden ook van de de vele bezienswaardigheden, lees natuurschoon, te genieten.

Dettifos is zo'n waterval die je zeker niet moet missen. Rij dan wel via de oostkant over de onverharde weg naar deze grootste waterval van Europa. Dichter bij deze bulderende massa water kan je niet komen!

Snelheidsrecords zal je op IJsland niet vestigen met zijn maximum snelheid van 90 km/uur op de ringweg. Deze voor onze begrippen provinciale tweebaansweg, voor een groot deel geasfalteerd, maar ook nog deels onverhard, brengt je voor een groot deel rond het eiland.

Het rijden van de onverharde wegen had echter mijn voorkeur, al waren lang niet alle onverharde wegen die ik van plan was te rijden al open. Dat is het nadeel wanneer je in juni IJsland bezoekt. Voordeel is dan weer dat de grote drukte, zeker bij de Golden Circle nog te behappen is.

De landschappen doen regelmatig buitenaards aan. Te veel indrukken om alles te kunnen beschrijven.

Neem minimaal twee weken de tijd om dit schitterende land te bezoeken. Wij waren er bijna drie weken en hebben toch een deel van IJsland moeten overslaan.

Wil je wat bewegende beelden zien van onze reis in IJsland zoek dan eens op "a V-Strom Adventure in Iceland".

  • Buitenaardse landschappen
  • Indien gewenst zeer uitdagende wegen
  • Prachtig natuurschoon
  • Duur
  • Geen land voor bochtenridders
  • Het ligt niet naast de deur