Motorrijders.nl

Decorative toolLogin voor premium content
Login
Decorative tool
Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Clubs
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
    • Podcast
  • Video’s
    • Totaal Nutteloze Test
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
  • Inloggen
Skip to content

Blijven rijden

16 september 2023 4 min ... 12 Reacties

Alles wat je altijd al over banden wilde weten

Bas Vis Door Bas Vis

...
TwitterFacebookWapp

Het is zeker dat banden en bandenspanning tot de meest besproken onderwerpen in de motorwereld horen. Niet zo gek natuurlijk, gezien de belangrijke rol die ze spelen. Maar tegelijkertijd bestaan er ook veel mythes en (soms zelfs regelrechte onzin-) verhalen over. Hoe het nou echt zit  en hoe ook jij een kenner wordt op bandengebied, vertellen onze experts je in dit artikel.

Met een mooie rit voor de deur wil je natuurlijk niets liever dan opstappen en wegwezen. Maar een goede voorbereiding is zeker voor een motorrit cruciaal. Een belangrijk onderdeel daarbij is de juiste bandenspanning. Uitgangspunt is dat je banden in goede conditie zijn: dus geen droogtescheuren, bulten op de wangen en genoeg profiel! Je zal niet de eerste zijn die diep in de laars van Italië er achter komt dat het nog niet zo eenvoudig is om in dat pittoreske slaperige dorpje de volledig kaal gereden achterband van je GoldWing te vervangen!  Met de juiste bandenspanning stuurt je motor beter, is het comfort hoger en gaat de band langer mee.

Maar realiseer je je ook dat alles aan en rond een motorband een compromis is. Meer van het ene betekent vaak minder van het andere. Zo zal een circuitband nooit de levensduur van een tourband kunnen halen. Uitgangspunt voor de bandenfabrikanten is ook een rijder van gemiddeld 75 kilo. Een stevig gebouwde rijder van 150 kilo schoon aan de haak zal dus niet de spanning voor een solorijder aan moeten houden, maar die van belasting met duopassagier.

Ook zal de levensduur van zijn band minder zijn dan die op een motor waar een lieflijk meisje van 48 kilo mee rijdt! Hetzelfde geldt voor de rijstijl; ben je een bochtenvreter, snelwegbrander of juist een kalme toerrijder? De “gemiddelde” motorrijder bestaat dan ook eigenlijk niet, maar de opgegeven bandenspanningen zijn daar wel op afgestemd. Houd daar rekening mee!

Wat is mijn juiste bandenspanning eigenlijk?

Je zou zeggen dat je die eenvoudig in het instructieboekje van je motor kan vinden. Maar de praktijk is weerbarstiger. Die opgegeven bandenspanning klopt wel, maar geldt alleen voor de banden waarmee de motor uit de fabriek is komen rollen. Voor nieuwe motoren met de originele banden is dat dus simpel.

Maar bij oudere motoren waar nieuwe en dus vaak modernere banden zijn gemonteerd, kunnen de verschillen in geadviseerde spanning aanzienlijk zijn. Bovendien kan de spanning zelfs per bandentype nog verschillen!

Toch is de oplossing voor dit dilemma niet zo moeilijk. De juiste bandenspanning vind je feitelijk alleen op de site van de bandenfabrikant. Wat je dan meteen opvalt, is dat er voor zeer veel motoren een bandenspanning wordt opgegeven van 2.5 bar voor en 2.9 bar achter. Bandenfabrikanten spelen altijd op safe en deze bandenspanning is dan ook zelfs voor extreme omstandigheden geschikt: de motor met een flinke bepakking, passagier, op topsnelheid en dat uren lang. Maar is die 2.5/2.9 ook de beste spanning voor jou? Dat hangt er vanaf. Ga je inderdaad met volle bepakking, passagier en veel haast op een zinderend hete zomerdag de Autobahn op, dan is dit zeker de aanbevolen spanning. Heb je echter een doorsnee gewicht en rijd je solo en zonder bepakking, dan zal je motor met 2.3 bar voor en 2.6 achter vaak comfortabeler rijden, strakker sturen en zelfs wat meer grip bieden.

De reden daarachter is dat de banden met een hoge spanning wat “puntiger’ van vorm worden. Met een zware belasting wordt dat gecompenseerd, maar met een lichte belasting krijgt de band net niet zijn optimale vorm. Ga je voor de maximale levensduur, dan is het simpel: hou gewoon de opgegeven spanning aan.

Maar let op! Er zijn motoren waar deze 2.5/2.9 spanning niet wordt aanbevolen. Denk aan een Suzuki Hayabusa (2/9/2.9 bar) of een Honda Pan European ST1100/1300 (2.7/2.9 bar). In dat geval moet altijd de door de bandenfabrikant voorgeschreven spanning gebruikt worden! Check dus altijd goed wat de voor jouw motor voorgeschreven spanning is.

Ik heb het gevoel dat met een hogere spanning dan voorgeschreven mijn motor lekkerder rijdt

In de praktijk zijn daar extreme voorbeelden van, bandenspanningen van tot bijna 4 bar en hoger komen voor. “De motor stuurt er zo lekker licht mee” is dan het argument. Op zich klopt dat. Door de hogere spanning wordt de band zoals hierboven al beschreven puntiger van vorm, heeft minder contactvlak met de weg en stuurt daarom lichter. Maar tegelijkertijd neemt de rechtuitstabiliteit af en is de kans op shimmyen (het van links naar recht slingeren van het voorwiel) sterk toe. Bovendien zal de band door dat kleinere contactvlak (veel) sneller slijten en nemen de grip en het comfort af. Niet aan te raden dus.

Is het echt nodig om de spanning bij een koude band te meten?

Ja. Wanneer een band opwarmt onder het rijden zal de spanning er van toenemen door de uitzettende lucht in de band. Dat kan echt met vele tienden van een bar oplopen. Het heeft dus ook niet zo veel zin om onderweg de spanning te meten. De voorgeschreven spanning is bedoeld voor een koude band en het is normaal dat deze tijdens het rijden wat oploopt.

Voor het op de juiste spanning zetten adviseren we zo’n simpel voetpompje thuis, in combinatie met een goede spanningsmeter. Die 50 cent pompen bij de tankstations zijn vaak onnauwkeurig en bij hobbycompressortjes zijn meestal geen waterscheiders aanwezig. De kans bestaat dan dat er vochtige lucht in je band wordt gepompt. Aangezien waterdamp veel meer uitzet dan lucht, leidt dit tot een zeer onstabiele bandenspanning.

Mijn onboard bandenspanningsmeter houdt alles goed bij

Ja en nee. De spanningsmeter houdt inderdaad de spanning in de gaten, maar geeft daarbij wel de actuele spanning aan. Zoals hierboven uitgelegd kan die spanning onder het rijden flink oplopen en dat wordt keurig door de computer aangegeven. Maak dan niet de fout om bij de eerstvolgende stop de spanning te verlagen! Met een beetje ervaring weet je zelf snel hoeveel de spanning kan oplopen en dat dit normaal is.

Is het gebruik van stikstof nog actueel?

Het was even een rage: stikstof in de banden. Met groene ventieldopjes was te zien dat er stikstof was gebruikt. Stikstof biedt zeker voordelen (zoals het minder snel leeglopen van de band), maar die zijn in de praktijk erg beperkt. Het is ook minder praktisch omdat je voor zoiets simpels als het op spanning brengen van je banden naar de dealer of bandenspecialist moet.

...
TwitterFacebookWapp
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookWapp

Reacties

geef een reactie
  1. Patrick schreef:
    16 juni 2021 om 16:28

    “Voor het op de juiste spanning zetten adviseren we zo’n simpel voetpompje thuis, in combinatie met een goede spanningsmeter.”

    Iemand concrete voorbeelden welke producten dat kunnen zijn?

    Beantwoorden
    1. Tom van Appeldoorn schreef:
      17 juni 2021 om 07:20

      Hoi Patrick, Als je op Google even zoekt naar een voetpomp met manometer, krijg je flink wat resultaten in verschillende prijscategorieën.

    2. Denise schreef:
      18 juni 2021 om 19:11

      Een Donrox draagbare compressor is ideaal, neem je zo mee op vakantie!

    3. Guido Vaes schreef:
      22 september 2023 om 19:21

      Ik heb een fietspomp van de Decathlon met drukmeter en een ventiel voor fietsen en motorfietsen. Werkt perfect!

  2. Bertus schreef:
    19 juni 2021 om 08:11

    Op de band staat toch het aantal psi wat erin moet in als deband koud is.

    Beantwoorden
    1. Derk Evers schreef:
      23 juni 2021 om 12:00

      Die PSI (Pounds per Square Inch)waarde is de maximale spanning die de band koud mag hebben. Die hoeft niet hetzelfde te zijn als de spanning die de bandenfabrikant voor jou specifieke motor opgeeft.

  3. Harry Kramer schreef:
    19 juni 2021 om 09:38

    Het gewicht van de motor speelt ook mee. Ik heb een zware motor (242Kg) en zit daar altijd alleen op (zelf bijna 100Kg).

    Bij een lagere bandenspanning heb ik toch het gevoel dat de motor wat wil zwalken bij 2.2/2.65. Daarom ben ik voorlopig terug bij 2.5/2.9.
    Wie weet ga ik nog eens experimenteren.

    Met vriendelijke groet,
    Harry Kramer

    Beantwoorden
  4. Robert-Jan schreef:
    6 december 2021 om 05:41

    Ik heb deze bandenspanningsmeter: Topeak Smartgauge D2 (digitaal). Gekocht bij AFS Motorparts. Zeer nauwkeurige meter en bij teveel druk kun je de band met het gele knopje wat leeg laten lopen. Perfect.
    Oppompen doe Ik met een moderne fietspomp. 4 à 5 keer pompen is altijd genoeg.

    Beantwoorden
  5. Marc schreef:
    22 september 2023 om 19:20

    Hoi,
    interessant. Ik rijd zelf nog niet zo lang met de motor en leer dus veel bij. Ik denk dat ik dus compleet alles verkeerd heb gedaan wat maar kon: één of andere nitwit heeft mij wijsgemaakt dat 3.0 V en A ideaal is. Resultaat: na een tijdje voelde ik mijn stuur licht tegenstribbelen. Heb ze dan naar 2.5 en 2.9 gebracht, maar nu is het nog erger. il voel ook een ‘hoek’ in het loopvlak. Ik vermoed dus dat dit door die hoge bandendruk komt. Of zit ik er naast?

    Beantwoorden
  6. Willem van schreef:
    22 september 2023 om 19:38

    Over bandenspanningsmeters uit de winkel wil ik graag kwijt dat die niet geijkt zijn. Daarom gebruik ik altijd en al jaren dezelfde die ik bij de ANWB gekocht heb. Die geeft in ieder geval een constante meetfout. Dus wat is een goede spanningsmeter? De meter die je altijd gebruikt!

    Beantwoorden
  7. Bert Duursma schreef:
    22 september 2023 om 20:00

    Bij BMW motorfietsen voorzien van RDC (bandenspanningcontrole) wordt de gemeten druk in de band altijd omgerekend naar de “Normaal” druk bij 20 graden C. De sensor in de band meet hiertoe ook de temperatuur binnen in de band.
    Er zijn bij dit systeem dus geen grote fluctuaties zichtbaar op je cockpit display. Ga je onderweg meten na een snelle rit dan zul je een aanzienlijk verschil kunnen zien tussen de externe luchtdrukmeter en die op je display wordt aangegeven. Het voordeel van dit systeem is dat motorrijders er niet toe verleid worden pm na een snelle rit de bandenspanning te laten zakken.

    Beantwoorden
  8. Gait schreef:
    22 september 2023 om 20:43

    Moi luu, op \z`n( grunings) In alle eerlijkheid en opheid moet mij toch wat van het hart omtrent het artikel over banden spanning etc-etc. Mij is gebleken over de afgelopen 30 jaar dat zekerer 80 % van de motor rijders excact weet welke bandenspanningze van hun brommer moeten hanteren. zowel op de weg alsook op het circuit.Dit onderwerp is al vaker behandeld de afgelopen jaren En dat hetlijkt erop dat een oud verhaal in een nieuw jasje wordtgestoken.

    Anderzijds, is er iets wat mij al jaren lang dwars zit en mateloos stoort is de discrepantie tussen de uitspraak voor motor rijders – ZIEN EN GEZIEN worden. Mijn inziens kan gezien worden alleen door opvallende motor kleuren en motorkleding. Leg mij het uit waardoor het overgrote deel van de motorrijders zwarte en/of grijze motor kleding draagt en geen gekleurde kleding.
    Om hier eens een uitgebreid artikel aan te weiden lijkt mij meer zin te hebben

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook:

Blijven rijden

Door Leonoor Fischer

21 september 2023 4 min

Bagage op een naked bike

  • Reisgebied

Door Jens Holierhoek

18 september 2023 3 min

IJsland

  • Route

Door Motorrijders.nl

12 september 2023 1 min

Onvergetelijk: Liberation Route

  • Route

Door Leonoor Fischer

10 september 2023 1 min

De Noord-Veluwe

Blijven rijden

Frank Door Frank Andringa

2 september 2023 3 min

4 tips voor het onderhoud van jouw classic racer

Blijven rijden

Door Tom van Appeldoorn

13 augustus 2023 3 min

Mijn motor en ik – Jan Dekker

  • Reisgebied

Frank Door Frank Andringa

5 augustus 2023 7 min

Andalusië

  • Reisgebied

Frank Door Frank Andringa

26 juli 2023 4 min

Sardinië

  • Route

Door Leonard van den Berg

20 juli 2023 1 min

Groningen vol gas

  • Route

Door Jarno van Osch

13 juli 2023 1 min

Ontdekking van de Randstad

  • Reisgebied

Door Mark Litjens

12 juli 2023 3 min

Marokko

  • Route
Zaanse Schans motorrijden Ducati

Door Vincent Burger

6 juli 2023 1 min

Noord-Holland en zijn vele kusten

  • Reisgebied
Skyline New York

Huib Maaskant Door Huib Maaskant

5 juli 2023 2 min

Amerika – Up the Eastcoast

  • Route
Motorrijden rondom Rotterdam

Door Vincent Burger

29 juni 2023 1 min

Onder de rook van Rotterdam

  • Route
Motorroute door Gelderland motor geparkeerd langs de Rijn

Door Jarno van Osch

10 juni 2023 1 min

Rillingen vanaf de Utrechtse Heuvelrug

  • Reisgebied
Zonsondergang op de Noordkaap

Door Jens Holierhoek

7 juni 2023 3 min

De Noordkaap

  • Route

Door Leonoor Fischer

3 juni 2023 1 min

Genieten op de Veluwe

  • Reisgebied
Kasteel in het hart van Harz, Duitsland

Door Mark Litjens

30 mei 2023 3 min

Harz

Blijven rijden

Door Tom van Appeldoorn

25 mei 2023 6 min

Per Bullet naar Ladakh – deel 4

  • Reisgebied
Valsugana - Pieve Tesino - Lagorai Malga - Val Cion

Door Jens Holierhoek

23 mei 2023 3 min

Trentino

  • Route

Door Bas van der Wal

20 mei 2023 1 min

Zes rivieren in één uur

  • Reisgebied
Uitzicht over de vele wijnvelden die de groene Vogezen in Frankrijk rijk is

Door Mark Litjens

16 mei 2023 2 min

Vogezen

  • Reisgebied
Een foto genomen van een klassieke motor met uitzicht over de Alpen van Tirol

Door Marc te Witt

9 mei 2023 2 min

Tirol (Seefeld)

  • Route

Door Tom van Appeldoorn

6 mei 2023 1 min

Rivierhoppen rond Arnhem

  • Reisgebied

Door Mark Litjens

2 mei 2023 3 min

Moezel

  • Route

Door Leonoor Fischer

29 april 2023 1 min

Aan de drukte van de randstad ontsnappen in Brabant

  • Reisgebied
Op twee motoren door het groene hart van Sauerland in Duitsland

Door Mark Litjens

25 april 2023 2 min

Sauerland

  • Route

Door Marc te Witt

22 april 2023 1 min

De polders van Utrecht

  • Reisgebied
Een uitzicht over het Teutoburgerwald met op de voorgrond een motor geparkeerd op de weg

Door Mark Litjens

18 april 2023 3 min

Teutoburgerwald

  • Route

Door Leonoor Fischer

15 april 2023 1 min

Stadsroute Amsterdam

  • Reisgebied
Twee motorrijders rijden op een zonnige dag door de heuvels van Luxemburg

Door Jens Holierhoek

11 april 2023 3 min

Luxemburg

  • Route

Door Jarno van Osch

8 april 2023 1 min

Utrechtse Motorondo

  • Route

Door Mark Meisner

7 april 2023 1 min

De kip en het ei rond Barneveld

  • Reisgebied
Een geparkeerde motor langs de vangrail met de bergen van de Dolomieten op de achtergrond

Door Jens Holierhoek

4 april 2023 3 min

Dolomieten

  • Reisgebied

Door Leonoor Fischer

28 maart 2023 4 min

Zwarte Woud

Blijven rijden

Door Tom van Appeldoorn

26 maart 2023 2 min

Mijn motor en ik – Marcel Wijnberg

  • Route

Door Leonoor Fischer

25 maart 2023 1 min

Zeeën van rust en ruimte in Drenthe

  • Reisgebied

Frank Door Frank Andringa

21 maart 2023 4 min

Saksisch Zwitserland

  • Route

Door Bas Prins

18 maart 2023 1 min

De Friese veertien-stedentocht

Blijven rijden

Door Tom van Appeldoorn

17 maart 2023 4 min

4 tips om te gaan rijden met een zijspan

Blijven rijden

Door Leonoor Fischer

10 maart 2023 4 min

Als motorrijder het vliegtuig in

  • Route
Op de motor de Botlektunnel in Rotterdam

Door Mark Meisner

8 maart 2023 1 min

Op ontdekking in de Rotterdamse tunnels

  • Reisgebied

Door Leonoor Fischer

7 maart 2023 3 min

Gran Canaria

Blijven rijden

Door Motormuis

5 maart 2023 2 min

Op weg naar… de afgrond?!

  • Route

Door Leonoor Fischer

4 maart 2023 1 min

Motorparadijs Gran Canaria

  • Route
Polder

Door Sigrid Heick

25 februari 2023 1 min

De smalle dijken van Utrecht

  • Route

Door Peter Aansorgh

18 februari 2023 1 min

Sightseeing in de Vaucluse

  • Reisgebied

Door Peter Aansorgh

14 februari 2023 3 min

Vaucluse

Blijven rijden

Door Motorrijders.nl

13 februari 2023 2 min

Zien we jou op MOTORbeurs Utrecht 2023?

  • Route

Door Tom van Appeldoorn

11 februari 2023 1 min

Hoge heuvels, smalle dijken

  • Route

Door Mark Meisner

4 februari 2023 1 min

Zuid Engeland – Sussex – Surrey

  • Route
Uitzicht op Deventer vanaf de andere kant van de IJssel

Door Mark Meisner

28 januari 2023 1 min

Heuvels en Hanzesteden

  • Reisgebied

Door Jens Holierhoek

25 januari 2023 3 min

Zuidwest-Noorwegen

  • Route
Geparkeerde motor in Zeeland voor een vuurtoren

Door Jarno van Osch

21 januari 2023 1 min

Zeeland en zijn dikke dijken

  • Reisgebied
Een prachtig uitzicht over Loch Lomond vanaf een van de bergtoppen

Door Jens Holierhoek

18 januari 2023 3 min

Schotland

  • Route
Met de motor langs het binnenhof in Den Haag

Door Mark Meisner

14 januari 2023 1 min

Uitwaaien rond Den Haag

  • Reisgebied

Door Leonoor Fischer

11 januari 2023 3 min

Pyreneeën-Oost

  • Route
Het uitzicht over het landschap van Zuid-Limburg vanaf de motor

Door Mark Meisner

7 januari 2023 1 min

Bourgondisch Limburg

  • Reisgebied

Door Leonoor Fischer

4 januari 2023 3 min

Pyreneeën-West

  • Route

Door Tom van Appeldoorn

30 december 2022 1 min

Rondje Nederland

  • Reisgebied

Door Leonoor Fischer

28 december 2022 3 min

Navarra

Blijven rijden

Door Amber Blokhuis

27 december 2022 1 min

TNT – Aerial Silk in motorpak!

  • Reisgebied

Door Leonoor Fischer

21 december 2022 3 min

Catalonië

  • Reisgebied

Door Jens Holierhoek

19 december 2022 3 min

Ardennen

  • Route

Door Leonoor Fischer

10 december 2022 1 min

Kronkelen langs het Utrechtse water

Blijven rijden

Door Leonoor Fischer

28 november 2022 6 min

Doorrijden in de winter

  • Route
IJsselmeerdijk Hoorn

Door Leonoor Fischer

26 november 2022 1 min

Van meer tot kust in Noord-Holland

  • Route
Amsterdam Woonboten

Door Mark Meisner

19 november 2022 1 min

De polders van Amsterdam

Blijven rijden

Door Motormuis

14 november 2022 3 min

Moeten clubs het opnemen tégen overheden voor het behartigen van belangen?

  • Route

Door Mark Meisner

12 november 2022 1 min

Stadsrondje ‘Rotterdam uit’

  • Route

Door Leonoor Fischer

5 november 2022 1 min

Andere taal in Friesland

  • Reisgebied

Door Leonoor Fischer

2 november 2022 3 min

Zwitserland

  • Reisgebied
Uitzicht in de avond over de haven van Kopenhagen in Denemarken met zeilboten en kleurrijke huizen

Door Jens Holierhoek

26 oktober 2022 3 min

Denemarken

  • Reisgebied
Uitzicht over de pier van Brighton

Door Jens Holierhoek

19 oktober 2022 3 min

Kent – Sussex

Blijven rijden

Door Bas van der Wal

17 oktober 2022 4 min

De vermogenskwestie

  • Route

Door Mark Meisner

15 oktober 2022 1 min

Opladen door de Achterhoek

  • Reisgebied

Door Leonoor Fischer

12 oktober 2022 3 min

Italië – midden/zuid

  • Route

Door Leonoor Fischer

8 oktober 2022 1 min

Vanuit Eindhoven naar het westen

  • Route

Door Leonoor Fischer

1 oktober 2022 1 min

Ten oosten van Eindhoven

  • Route

Door Mark Meisner

3 september 2022 1 min

Rotterdams rondje

  • Reisgebied

Frank Door Frank Andringa

2 september 2022 4 min

Kreta

Blijven rijden

Door Bas van der Wal

19 augustus 2022 4 min

Ode aan de Lekdijk

Blijven rijden

Door Mark Meisner

19 augustus 2022 2 min

Zelf sleutelen – Ketting spannen

Blijven rijden

Door Lars Breuren

29 juli 2022 1 min

Een account maken doe je zo!

Blijven rijden

Frank Door Frank Andringa

5 juli 2022 4 min

Romantici in de werkplaats: Hammer-broers hebben een passie voor klassieke racers

Blijven rijden

Frank Door Frank Andringa

29 juni 2022 4 min

Motorexamen voertuigbeheersing (AVB): Zweten, spanning en gehaald? (blog #7)

Blijven rijden

Frank Door Frank Andringa

15 juni 2022 4 min

Motorrijles in de winter: Geen enkel probleem (blog #6)

Blijven rijden

Door Jarno van Osch

26 mei 2022 4 min

Motormodel – Yamaha MT-01

Blijven rijden

Frank Door Frank Andringa

15 mei 2022 4 min

Mijn motor en ik – Anne-Fleur Zandbergen

Blijven rijden
Banden onderhoud

Bas Vis Door Bas Vis

22 april 2022 4 min

Belangrijke vragen over motorbanden

Blijven rijden

Frank Door Frank Andringa

5 april 2022 4 min

Motorrijbewijs halen: nu is de tijd rijp (blog #1)

Blijven rijden

Door Amber Blokhuis

9 maart 2022 2 min

Dag van de Motorrijder – routes en pitstops bekend!

Blijven rijden

Frank Door Frank Andringa

6 maart 2022 6 min

9 legendarische snelheidsrecords op de motor

Blijven rijden

Door Amber Blokhuis

28 januari 2022 1 min

Dag van de Motorrijder – 20 maart 2022

Blijven rijden

Sabrina Door Sabrina de Wit

18 december 2021 5 min

Betoverend mooi: Op de motor door de Balkan – deel 3

Blijven rijden

Sabrina Door Sabrina de Wit

11 december 2021 4 min

Betoverend mooi: Op de motor door de Balkan – deel 2

Blijven rijden

Door Leonoor Fischer

19 november 2021 6 min

De machtige Pyreneeën – deel 3

Blijven rijden
Saarland

Door Tom van Appeldoorn

11 oktober 2021 4 min

Praten in je helm = risico’s zien!

Blijven rijden

Bas Vis Door Bas Vis

24 september 2021 4 min

Echt alles over de motorhelm

Blijven rijden
Ward de bles, Ducati 749

Door Tom van Appeldoorn

18 juli 2021 4 min

Mijn motor en ik – Ward de Bles

Blijven rijden

Door Tom van Appeldoorn

24 mei 2021 4 min

Zet een knotsgek motorwereldrecord op jouw naam!

Pitstop
Schaaf

Door Bas van der Wal

19 mei 2021 5 min

Schaaf: “Ik reed als Marc Márquez en kwam superhard op een S-bocht af…”

Blijven rijden

Frank Door Frank Andringa

6 mei 2021 4 min

Mijn motor en ik – Monique Konings

Blijven rijden

Door Tom van Appeldoorn

20 april 2021 5 min

Hoe het nou zit met ‘geluidsflitspalen’

Blijven rijden

Door Mark Meisner

1 april 2021 1 min

Route: De kip en het ei rond Barneveld

Blijven rijden

Door Jarno van Osch

7 maart 2021 5 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 4, Yamaha Ténéré 700

Blijven rijden

Door Tom van Appeldoorn

12 februari 2021 4 min

Bestemming: Corsica – deel 2

Blijven rijden

Door Leonoor Fischer

6 februari 2021 5 min

Samantha van Wijk: “De motorsport is een mannenwereld, maar dat was ik wel gewend”

Blijven rijden

Door Mark Meisner

17 juli 2020 2 min

Wij zijn motorrijders

Blijven rijden

Frank Door Frank Andringa

10 juli 2020 3 min

Voor elke rijder. De juiste route

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Eifel
X