Veelzijdigheid. Je vind het in het overgangsgebied rondom Arnhem waar de oostelijke punt van de Betuwe, zuidelijke punt van de Veluwe en Westelijke punt van de Achterhoek samenkomen. Binnen enkele kilometers een volledig ander landschap dat zich voor je voorwiel uitstrekt. Een ideale locatie om al rivierhoppend van te genieten.

Zou je met een drone of helikopter boven het centrum van Arnhem gaan hangen, dan zie je in drie richtingen een totaal ander landschap. In het noorden de bossen en heuvels van de Veluwezoom, met hier en daar plukjes heide. Richting het oosten uitgestrekte velden, lanen en boerderijen. Kijk je richting het zuiden en zuidoosten dan zie je – als je hoog genoeg zit – liefst drie rivieren en bijbehorende dijken. Al die landschappen vallen in één rondje te beleven.

Daarvoor beginnen we precies halverwege tussen Arnhem en Nijmegen, in Elst. Het is even ruziën met het industrieterrein, maar al snel zijn we ‘los’. In Bemmel beklimmen we de Waaldijk en zetten we koers naar het oosten. Vanaf de dijk heb je goed zicht op de omgeving. Met name achter de dijk herken je het typische rivierlandschap met typerende struiken, strangen en wilde koeien en paarden.

Water de baas

De plassen die je in het binnendijkse gebied ziet bij Haalderen zijn zogeheten kolken: overblijfselen van een dijkdoorbraak waarbij het water met kracht een diep gat heeft veroorzaakt. Een fantastisch gebied als je een beetje verstand van aardrijkskunde hebt! Bij Doornenburg passeren we Fort Pannerden, het meest oostelijke restant van de Hollandse Waterlinie dat tactisch is opgeworpen op de splitsing van de Waal en het Pannerdensch Kanaal. Leuk om een bezoekje aan te brengen al is het helaas verboden voor motorvoertuigen om tot aan het overgroeide bolwerk in de Betuwse klei toe te rijden. Het is lopen of meeliften met het toeristenbusje.

Niet veel verderop laten we de Betuwe letterlijk achter ons door de veerpont (à €1,50)  naar Pannerden te nemen. Daar komen we aan in de Liemers. Dit gebied staat bekend als archeologische hotspot omdat hier de noordelijkste grens van het Romeinse rijk (de Limes) lag. Hier rijden we via smalle dijkjes door het oude stroomgebied van de Rijn. Langs Aerdt en Babberich spoeden we ons echter snel naar de Achterhoek.

Tussen veld en bos

De N-weg tussen Beek en Zeddam moet hoog scoren als één van de mooiste stukjes Nederland. Bossen, velden voor gekleurde bloemen en in de verte de Grafelijke Korenmolen: een bijna 600 jaar oud bouwsel. We rijden verder om via het centrum van Terborg richting Varsseveld rijden. We slaan echter al eerder af en rijden via Westendorp en Halle-Nijman naar Zelhem. Met een boog rijden we om het dorp heen om verder te rijden in westelijke richting.

Langs de Zelhemseweg in de richting van Hummelo stoppen we bij Eetcafé de Tol. Deze eetgelegenheid geeft vanwege de aankleding en het vriendelijke personeel een mooi beeld van de Achterhoekse gastvrijheid. Het is niet voor niets het stamcafé van lokale rockband Normaal! Wij raden een uitsmijter ‘de Tol’ of het twaalfuurtje aan.

Via laantjes en andere achterwegen rijden we achterlangs Hummelo naar Achter-Drempt en zo verder naar Doesburg. Daar steken we via de brug (aan de overkant bewaakt door een oude schutterskoepel van een tank) de IJssel over. In plaats van de laan van Ellecom naar Dieren uit te rijden, duiken we net buiten Ellecom nog even een verstopt weggetje in. Zo zien we ook nog wat van de Havikerwaard.

De Veluwe op

Bij De Steeg steken we het kruispunt en het spoor over om zo op de inmiddels beruchte Posbank te komen. Een zeldzaam mooi stukje natuur waar je nog met je voertuig doorheen mag rijden. Hoewel er plannen zijn om deze weg af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer, is nog niets definitief. Geniet er nog even van nu het nog kan, maar doe het met mate. Het kan hier immers erg druk zijn met allerhande soorten recreanten. Overigens is het verboden om over deze wegen te rijden na zonsondergang, dus let daarop met je planning.

Bovenlangs Arnhem is het schaars wat betreft bochtige wegen maar even vertoeven in het bosrijke gebied is ook niet verkeerd. Een onbekend pareltje is het kleine Heaveadorp dat tegen de stuwwal is gebouwd waar ook Arnhem tegenaan ligt. Een stuwwal die hier gedurende de IJstijd is ontstaan door het materiaal dat gletsjers voortstuwden. Met de rivier aan de ene kant van het dorp en de bosrijke heuvels aan de andere kant voelt het hier een heel klein beetje alsof je in het buitenland bent.

Doorkruis de klei

Via een klein stukje snelweg bereiken we de andere zijde van de Nederrijn, een voortzetting van het water dat we eerder op de route al met de veerpont zijn overgestoken bij Doornenburg. Via het typerende buurtschap Homoet (met het mooie mini-kerkje) bereiken we nóg een rivier die deze regio kenmerkt: de Linge. Een water dat in Doornenburg begint en verder doorstroomt tot aan Gorinchem. Interessant feit aan de Linge is dat het één van de weinige rivieren ter wereld is die onder een ander water doorkruist. Dat doet het ongeveer dertig kilometer verderop van hier bij Tiel, waar het water onder dat van het Amsterdam-Rijnkanaal door wordt gepompt.

Langs de zandafgravingen bij Slijk-Ewijk slingeren we richting Oosterhout waar we nog even de dijk op gaan. Vanwege een periodieke wegafsluiting hebben we de route niet verder over de dijk richting Lent getrokken, maar als de weg vrij is staat het je vrij de dijkweg te vervolgen. Dan kun je bijvoorbeeld een blik werpen op monument ‘De Oversteek’ net voorbij de gelijknamige gloednieuwe brug over de Waal. Hier lieten in 1944 tijdens operatie Market Garden achtenveertig Amerikaanse soldaten het leven, toen zij in een wanhoopspoging de Waal overstaken om de Britse troepen die ingesloten zaten in Arnhem te hulp te schieten.

Vervolg je de route via – het in rap tempo door nieuwbouw uitdijende – Nijmegen-Noord, dan rijd je ook over de nieuwe brug die in 2013 werd geopend. Als je de lichtmasten op de brug telt, kom je op 48 paar. Een eerbetoon aan de eerder genoemde gevallen soldaten. Aan de overzijde van de Waal bereiken we het oude industriële gebied van Nijmegen dat inmiddels omgevormd wordt tot jonge wijk. Het einde van de route ligt op de Waalkade van de oude Romeinse stad. Een paar honderd meter verderop zitten een groot aantal horecagelegenheden om een welverdiend drankje te scoren. Is het helder weer, dan zou je vanaf hier in de verte Arnhem kunnen zien liggen.

BMW R 18

Machtige wateren trotseren en vele landschappen onder het voorwiel door zien rollen, is natuurlijk het leukst op een flinke cruiser. De BMW R 18 bijvoorbeeld. Die biedt met zijn 1.802 cc boxertwin in ieder geval meer dan genoeg power en is tegelijkertijd erg comfortabel om het een middag op uit te houden. Sommige smalle wegen in de route kunnen uitdagend zijn, maar de veelal glooiende bochten maken dat het allemaal waard. Muziekje aan, gashendel halfopen en lekker je ogen uitkijken!

Specificaties

Blok: lucht/vloeistofgekoelde boxertwin, 1.802 cc
Max. vermogen: 94 pk @ 4.750 tpm
Max. koppel: 158 Nm @ 3.000 tpm
Prijs: vanaf € 24.950,-

Beschikbare kleuren: Blackstorm, Mars Red, Nürburgzilver of als Option 719 in tweekleurig Galaxy Dust met Titanium Silver 2.

 

Uitgelichte stopplekken

Eetcafé de Tol

Sinds mensenheugenis een horecabegrip in de Achterhoek. Al in 1882 werd, bij het in werking treden van de drankwet, een officiële drankvergunning afgegeven aan Café de Tol. De band Normaal gebruikte dit café jarenlang als stamcafé en menig idee voor een liedje werd aan de stamtafel geboren. Eetcafé de Tol

Fort Pannerden

Fort Pannerden is een 19e-eeuws fort ten zuidoosten van Doornenburg in de gemeente Lingewaard. Het fort kijkt tactisch uit over de splitsing van de Waal en het Pannerdensch kanaal. In 1969 kreeg het fort de status van rijksmonument en sinds 2005 maakt het deel uit van het Nationaal Project Nieuwe Hollandse Waterlinie. Het fort biedt […]

Reviews over Rivierhoppen rond Arnhem

0 reviews