Motorrijders.nl

Decorative toolLogin voor premium content
Login
Decorative tool
Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Clubs
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
    • Podcast
  • Video’s
    • Totaal Nutteloze Test
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
  • Motorfest
    • Liberation Route
  • Inloggen
Skip to content

Blijven rijden

22 april 2022 4 min ... 13 Reacties

Belangrijke vragen over motorbanden

Bas Vis Door Bas Vis

...
TwitterFacebookE-mail

Banden horen tot de meest besproken onderwerpen in de motorwereld. Niet zo gek natuurlijk, gezien de belangrijke rol die ze spelen. Tegelijkertijd bestaan er ook veel mythes en soms zelfs regelrechte onzinverhalen over banden. We hebben een aantal vragen gesteld aan de experts van onder meer Bridgestone, de grootste bandenfabrikant ter wereld.

Wat vinden motorrijders de belangrijkste eigenschap van een motorband?

Om maar meteen de eerste mythe te debunken: dat is niet de prijs! Uit alle onderzoeken, en er zijn er veel geweest op dit gebied, blijkt zonneklaar dat vertrouwen, stuureigenschappen en grip in de regen met stip op de eerste plaats staan.

Motorrijders willen een band die specifiek in de regen optimaal presteert en juist op het nat veel vertrouwen geeft. Daarvoor worden veel verschillende technieken gebruikt.

Het meest recente voorbeeld daarvan is Bridgestones Pulse Groove-technologie, die wordt toegepast bij de nieuwe T32-band voor een veel efficiëntere afvoer van het water. Ook bijvoorbeeld Continental heeft het profiel van de nieuwe RoadAttack daarvoor aangepast.

Motorrijders waarderen dus uitstekende nat weer-eigenschappen het hoogst, gevolgd door grip, comfort en levensduur. Dan de prestaties op droog wegdek. Een band moet goed sturen op de droge weg, een goede feedback geven en een strak en stabiel karakter bij hoge snelheden vertonen.

Dat zorgt voor de fun die in het motorrijden zo belangrijk is. De prijs voor een premium band is een factor die veel minder doorslaggevend is voor veel motorrijders. De prijs moet goed zijn, maar de bereidheid om voor kwaliteit te betalen blijkt de norm te zijn.

Nieuwe motorbanden moeten voorzichtig worden ingereden

Een verstandig advies! Het is bij moderne motorbanden niet zo dat er smeermiddelen gebruikt worden om de band uit de mal te krijgen. Wel wordt door vrijwel alle merken een losmiddel gebruikt dat twee doelen heeft. Ten eerste natuurlijk om ervoor te zorgen dat de band los komt uit de mal, maar daarnaast heeft het ook een conserverende werking waardoor de veroudering van het rubber wordt tegengegaan.

Een ander heel belangrijk punt is dat bij nieuwe banden het vulkanisatieproces nog niet volledig is afgerond. Dat proces loopt tot in de eerste gereden kilometers door en is belangrijk voor de levensduur van je banden. Je zult merken dat je de vulkanisatie zelfs kunt ruiken! Het is die wat zwavelachtige geur van een splinternieuwe band die je moeilijk kunt thuisbrengen – nu weet je dus waar die vandaan komt!

Daarom ook het advies om het de eerste kilometers rustig aan te doen. Bandenfabrikanten adviseren tot zelfs 200 kilometer als inrijperiode.

Banden onderhoud

Een lek gereden band moet je altijd vervangen

Ja, dat is absoluut veiliger. Een ‘plug’ wordt als noodmaatregel of thuiskomertje gebruikt en alleen wanneer er met een zeer beperkte snelheid gereden wordt. Zeker met de moderne uiterst krachtige motoren is het gewoon geen goed idee om met een gerepareerde band door te rijden, omdat het karkas beschadigd is, waardoor later stukken van het loopvlak kunnen loslaten.

We hebben voorbeelden gezien van met een plug gerepareerde banden waar later bij hoge snelheden letterlijk de lappen rubber vanaf vlogen. Wanneer je lek rijdt met een net nieuwe band, is dat financieel gezien een dure grap. Er is echter een bandenfabrikant die een lekrij-garantie aanbiedt. Daarmee ben je gratis 24 maanden gedekt tegen de financiële gevolgen van een lekke band. Een prettige gedachte.

Lees ook: Alles wat je altijd al over banden wilde weten – bandenspanning

Nieuwe (achter)banden rijd je sneller lek

Helaas geen fabeltje. Door het nieuwe profiel met de nog scherpe hoeken en randen van een nieuwe band ‘grijpt’ de voorband makkelijk spijkers, schroeven en allerhande andere rotzooi op, en dat buitelt allemaal richting achterband.

Schroeven en spijkers landen graag met de zware kopse kant op de weg (kwestie van zwaartekracht, snelheid en massa) en de scherpe punt doorboort vervolgens jouw net gemonteerde verse rubber. Niet voor niets hadden oude politiemotoren van die lelijke ‘spijkervangers’ onder het carter hangen. Gewoon een stevige lap rubber die tot bijna op de weg hing en opgeworpen spijkers naar de zijkant dirigeerde.

Ook de praktijkcijfers bewijzen de theorie dat nieuwe (achter)banden sneller lek rijden. Uit de Simply Ride-lekrijgarantieclaims blijkt zonneklaar dat er met 70 procent van de lek gereden banden minder dan 2.000 kilometer gereden was. En van die lekke banden betrof het in twee derde van de gevallen de achterband!

Zijn alle motorbanden tegenwoordig even goed?

Veel motorrijders grijpen terug op vergelijkende bandentests om erachter te komen welke band nu het ‘beste’ is. Hoewel tegenwoordig vrijwel alle banden het predicaat ‘goed’ meekrijgen, is het aan te bevelen om even stil te staan bij hoe er precies getest wordt.

Vaak worden de tests namelijk uitgevoerd door professionele coureurs op afgesloten circuits. Om de testresultaten spectaculair te laten ogen moet er altijd een ranking aan de resultaten gekoppeld worden om daarmee een ‘winnaar’ te bepalen. Een geliefd testonderdeel zijn dan de rondetijden.

De verschillen zijn echter vrijwel altijd minimaal, waardoor fracties van seconden al het verschil kunnen maken tussen een eerste plek en de nummers drie, vier of vijf. Zoals een toonaangevend Duits motormagazine al schreef: “In de praktijk zijn deze verschillen echt verwaarloosbaar.”

Bij de tegenwoordig vaak echt minimale testverschillen is in feite de waarde van de ranking ondergeschikt. Een veel beter beeld krijg je aan de hand van de introductietests van de verschillende banden, waar dieper wordt ingegaan op juist de niet-meetbare factoren als het vertrouwen dat de banden geven en hoe ze aanvoelen. Precies die eigenschappen dus die de motorrijder cruciaal vindt.

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Reacties

geef een reactie
  1. Roel Klaassen schreef:
    2 december 2021 om 21:34

    Wat ik vooral mis in de verslaglegging is het product Ride-On, een stilling die de band weer luchtdicht afsluit mits het gat niet groter is dan zo’n 6 mm.

    Beantwoorden
    1. Juliaan schreef:
      3 december 2021 om 11:00

      Ik ken Ride-on en tot mijn verbazing wordt ook de onbalans gedempt!

    2. MohKraats schreef:
      3 december 2021 om 20:40

      Ik rijd met Ride-On.
      Leuk idee, maar niet voor de motor.
      Smorgens, de eerste kilometer is dd motor een stuiterbal, tot het spul zich verdeelt heeft.
      Bij hogere snelheden, spreek van af zo 140, metk ik een sterke onbalans.
      Daarnaast zal het spul zich door de ronde vorm van de band in het midden verzamelen.
      Als je dus precies in het midden een lekke band krijgt zal het helpen, maar niet als je dat naast het midden krijgt.
      Een auto of vrachtwagenband is vlak, dan heb je dat probleem niet.
      Nee,
      Voor mij geen Ride-On meer voor de motor

  2. Peter Dijkstra schreef:
    2 december 2021 om 22:17

    Prettig leesbaar stuk, zonder onzin.

    Beantwoorden
    1. Joop Stroek schreef:
      25 april 2022 om 19:48

      De motorbanden van Continental zijn vanaf de eerste meters nagenoeg direct beschikbaar om snel te rijden. Conti staat hier al jarenlang bekend om en zodra ik er weer een setje op heb liggen heb ik geen problemen met langzaam inrijden en het gas kan er dan ook weer behoorlijk op.

  3. Luut schreef:
    3 december 2021 om 19:13

    Heb heel veel plezier van de t32 van Batlex gt

    Beantwoorden
  4. MohKraats schreef:
    3 december 2021 om 20:44

    Er is toch meer verschil tussen dd banden als hier gesuggereerd wordt.
    Ik heb altijd met Michelin road gereden in weer en wind.
    Nu heb ik een motor waarvoor deze band niet te krijgen is, en ben ik beperkt tot Avon en Bridgetone.
    Ik rijdt nu met Bridgestone, en merk dat vooral op natte weg ik begin te glibberdn waar ik met de Michelin geen centje pijn had.
    Ik mort nu echt voorzichtig rijden als de weg niet kurkdroog is.

    Beantwoorden
  5. Mario van Soelen schreef:
    3 december 2021 om 23:12

    Fijn dat er goede aandacht wordt besteed aan banden. Goede grip en zeker ook juiste spanning zijn van groot belang. Zeker als motor-instructeur erg fijn om deze artikelen te lezen. Morgen ook weer even bespreken met onze cursisten tijdens de BRAVO-A controle handelingen.

    Beantwoorden
  6. Anoniem schreef:
    3 december 2021 om 23:21

    Gaan we nu hier ride on promoten? Daar gaat het hier niet om.

    Beantwoorden
  7. A.Visser schreef:
    4 december 2021 om 20:17

    Heb nog 5000 km met geplugde achterband gereden, op de reparatie gaat de band zeker niet kapot

    Beantwoorden
    1. Kuypers Patrick - Lanaken schreef:
      22 april 2022 om 21:03

      Klopt. Indien de band goed werd hersteld, kan hij nog een hele tijd mee. Ik kan me moeilijk voorstellen dat bij het binnendringen van een scherpe nagel of schroef, het karkas dusdanig beschadigd zou zijn dat er nadien de stukken rubber vanaf zouden vliegen. Ik heb al veel lekke banden gehad en ter plaatse hersteld. Nooit geen problemen mee gehad en vaak nog vele kilometers mee kunnen afleggen, ook op A-wegen.

  8. Rob van der Kroon schreef:
    25 maart 2022 om 12:40

    Sta ook even still bij de vorm van de band.
    Ronde banden sturen wat moeilijker in maar dat ervaarde ik op het circuit juist als erg prettig in tegenstelling tot de puntige sportieve band die zo ongeveer een gemeengoed zijn geworden.

    Beantwoorden
  9. Rob Van der Beijl schreef:
    23 april 2022 om 08:01

    Leuk artikel.
    Alleen voor de lange duur zie ik wel grote verschillen in b.v. Levensduur en slijtage patroon van banden.

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook:

  • Route

Door Leonoor Fischer

25 maart 2023 1 min

Zeeën van rust en ruimte in Drenthe

  • Reisgebied

Frank Door Frank Andringa

21 maart 2023 4 min

Saksisch Zwitserland

  • Route

Door Bas Prins

18 maart 2023 1 min

De Friese veertien-stedentocht

Blijven rijden

Door Tom van Appeldoorn

17 maart 2023 4 min

4 tips om te gaan rijden met een zijspan

Blijven rijden

Door Leonoor Fischer

10 maart 2023 4 min

Als motorrijder het vliegtuig in

  • Route
Op de motor de Botlektunnel in Rotterdam

Door Mark Meisner

8 maart 2023 1 min

Op ontdekking in de Rotterdamse tunnels

  • Reisgebied

Door Leonoor Fischer

7 maart 2023 3 min

Gran Canaria

Blijven rijden

Door Motormuis

5 maart 2023 2 min

Op weg naar… de afgrond?!

  • Route

Door Leonoor Fischer

4 maart 2023 1 min

Motorparadijs Gran Canaria

  • Reisgebied

Frank Door Frank Andringa

28 februari 2023 7 min

Andalusië

  • Route
Polder

Door Sigrid Heick

25 februari 2023 1 min

De smalle dijken van Utrecht

  • Route

Door Peter Aansorgh

18 februari 2023 1 min

Sightseeing in de Vaucluse

  • Reisgebied

Door Peter Aansorgh

14 februari 2023 3 min

Vaucluse

Blijven rijden

Door Motorrijders.nl

13 februari 2023 2 min

Zien we jou op MOTORbeurs Utrecht 2023?

  • Route

Door Tom van Appeldoorn

11 februari 2023 1 min

Hoge heuvels, smalle dijken

  • Route

Door Mark Meisner

4 februari 2023 1 min

Zuid Engeland – Sussex – Surrey

  • Route
Uitzicht op Deventer vanaf de andere kant van de IJssel

Door Mark Meisner

28 januari 2023 1 min

Hanzesteden in Overijssel

  • Reisgebied

Door Jens Holierhoek

25 januari 2023 3 min

Zuidwest-Noorwegen

  • Route
Geparkeerde motor in Zeeland voor een vuurtoren

Door Jarno van Osch

21 januari 2023 1 min

Zeeland en zijn dikke dijken

  • Reisgebied
Een prachtig uitzicht over Loch Lomond vanaf een van de bergtoppen

Door Jens Holierhoek

18 januari 2023 3 min

Schotland

  • Route
Met de motor langs het binnenhof in Den Haag

Door Mark Meisner

14 januari 2023 1 min

Uitwaaien rond Den Haag

  • Reisgebied

Door Leonoor Fischer

11 januari 2023 3 min

Pyreneeën-Oost

  • Route
Het uitzicht over het landschap van Zuid-Limburg vanaf de motor

Door Mark Meisner

7 januari 2023 1 min

Bourgondisch Limburg

  • Reisgebied

Door Leonoor Fischer

4 januari 2023 3 min

Pyreneeën-West

  • Route

Door Tom van Appeldoorn

30 december 2022 1 min

Rondje Nederland

  • Reisgebied

Door Leonoor Fischer

28 december 2022 3 min

Navarra

Blijven rijden

Door Amber Blokhuis

27 december 2022 1 min

TNT – Aerial Silk in motorpak!

  • Reisgebied

Door Leonoor Fischer

21 december 2022 3 min

Catalonië

  • Reisgebied

Door Jens Holierhoek

19 december 2022 3 min

Ardennen

  • Route

Door Leonoor Fischer

10 december 2022 1 min

Kronkelen langs het Utrechtse water

Blijven rijden

Door Leonoor Fischer

28 november 2022 6 min

Doorrijden in de winter

  • Route
IJsselmeerdijk Hoorn

Door Leonoor Fischer

26 november 2022 1 min

Van meer tot kust in Noord-Holland

  • Route
Amsterdam Woonboten

Door Mark Meisner

19 november 2022 1 min

De polders van Amsterdam

Blijven rijden

Door Motormuis

14 november 2022 3 min

Moeten clubs het opnemen tégen overheden voor het behartigen van belangen?

  • Route

Door Mark Meisner

12 november 2022 1 min

Stadsrondje ‘Rotterdam uit’

  • Route

Door Leonoor Fischer

5 november 2022 1 min

Andere taal in Friesland

  • Reisgebied

Door Leonoor Fischer

2 november 2022 3 min

Zwitserland

  • Reisgebied
Uitzicht in de avond over de haven van Kopenhagen in Denemarken met zeilboten en kleurrijke huizen

Door Jens Holierhoek

26 oktober 2022 3 min

Denemarken

  • Reisgebied
Uitzicht over de pier van Brighton

Door Jens Holierhoek

19 oktober 2022 3 min

Kent – Sussex

Blijven rijden

Door Bas van der Wal

17 oktober 2022 4 min

De vermogenskwestie

  • Route

Door Mark Meisner

15 oktober 2022 1 min

Opladen door de Achterhoek

  • Reisgebied

Door Leonoor Fischer

12 oktober 2022 3 min

Italië – midden/zuid

  • Route

Door Leonoor Fischer

8 oktober 2022 1 min

Vanuit Eindhoven naar het westen

  • Reisgebied

Door Jens Holierhoek

5 oktober 2022 3 min

IJsland

  • Route

Door Leonoor Fischer

1 oktober 2022 1 min

Ten oosten van Eindhoven

Blijven rijden

Frank Door Frank Andringa

13 september 2022 3 min

4 tips voor het onderhoud van jouw classic racer

  • Route

Door Mark Meisner

3 september 2022 1 min

Rotterdams rondje

  • Reisgebied

Frank Door Frank Andringa

2 september 2022 4 min

Kreta

Blijven rijden

Door Bas van der Wal

19 augustus 2022 4 min

Ode aan de Lekdijk

Blijven rijden

Door Mark Meisner

19 augustus 2022 2 min

Zelf sleutelen – Ketting spannen

  • Route

Door Leonoor Fischer

30 juli 2022 1 min

De Noord-Veluwe

Blijven rijden

Door Lars Breuren

29 juli 2022 1 min

Een account maken doe je zo!

  • Reisgebied
Zonsondergang op de Noordkaap

Door Jens Holierhoek

28 juli 2022 3 min

De Noordkaap

  • Route

Door Leonard van den Berg

16 juli 2022 1 min

Groningen vol gas

  • Reisgebied

Frank Door Frank Andringa

14 juli 2022 4 min

Sardinië

  • Route

Door Jarno van Osch

9 juli 2022 1 min

Ontdekking van de Randstad

Blijven rijden

Frank Door Frank Andringa

5 juli 2022 4 min

Romantici in de werkplaats: Hammer-broers hebben een passie voor klassieke racers

  • Route
Zaanse Schans motorrijden Ducati

Door Vincent Burger

2 juli 2022 1 min

Noord-Holland en zijn vele kusten

  • Reisgebied
Kasteel in het hart van Harz, Duitsland

Door Mark Litjens

30 juni 2022 3 min

Harz

Blijven rijden

Frank Door Frank Andringa

29 juni 2022 4 min

Motorexamen voertuigbeheersing (AVB): Zweten, spanning en gehaald? (blog #7)

Blijven rijden

Bas Vis Door Bas Vis

27 juni 2022 4 min

Alles wat je altijd al over banden wilde weten – vakantie bandenspanning special

  • Reisgebied
Valsugana - Pieve Tesino - Lagorai Malga - Val Cion

Door Jens Holierhoek

16 juni 2022 3 min

Trentino

Blijven rijden

Frank Door Frank Andringa

15 juni 2022 4 min

Motorrijles in de winter: Geen enkel probleem (blog #6)

  • Route
Motorrijden rondom Rotterdam

Door Vincent Burger

11 juni 2022 1 min

Onder de rook van Rotterdam

  • Route
Motorroute door Gelderland motor geparkeerd langs de Rijn

Door Jarno van Osch

28 mei 2022 1 min

Rillingen vanaf de Utrechtse Heuvelrug

Blijven rijden

Door Leonoor Fischer

27 mei 2022 4 min

Bagage op een naked bike

Blijven rijden

Door Jarno van Osch

26 mei 2022 4 min

Motormodel – Yamaha MT-01

Blijven rijden

Frank Door Frank Andringa

15 mei 2022 4 min

Mijn motor en ik – Anne-Fleur Zandbergen

  • Route

Door Leonoor Fischer

13 mei 2022 1 min

Genieten op de Veluwe

  • Route

Door Mark Meisner

16 april 2022 1 min

De kip en het ei rond Barneveld

Blijven rijden

Frank Door Frank Andringa

5 april 2022 4 min

Motorrijbewijs halen: nu is de tijd rijp (blog #1)

Blijven rijden

Door Amber Blokhuis

9 maart 2022 2 min

Dag van de Motorrijder – routes en pitstops bekend!

Blijven rijden

Frank Door Frank Andringa

6 maart 2022 6 min

9 legendarische snelheidsrecords op de motor

  • Reisgebied

Door Mark Litjens

9 februari 2022 3 min

Marokko

Blijven rijden

Door Amber Blokhuis

28 januari 2022 1 min

Dag van de Motorrijder – 20 maart 2022

Blijven rijden

Sabrina Door Sabrina de Wit

18 december 2021 5 min

Betoverend mooi: Op de motor door de Balkan – deel 3

Blijven rijden

Sabrina Door Sabrina de Wit

11 december 2021 4 min

Betoverend mooi: Op de motor door de Balkan – deel 2

Blijven rijden

Door Leonoor Fischer

19 november 2021 6 min

De machtige Pyreneeën – deel 3

Blijven rijden
Saarland

Door Tom van Appeldoorn

11 oktober 2021 4 min

Praten in je helm = risico’s zien!

Blijven rijden

Bas Vis Door Bas Vis

24 september 2021 4 min

Echt alles over de motorhelm

Blijven rijden
Ward de bles, Ducati 749

Door Tom van Appeldoorn

18 juli 2021 4 min

Mijn motor en ik – Ward de Bles

Blijven rijden

Door Tom van Appeldoorn

24 mei 2021 4 min

Zet een knotsgekke motorwereldrecord op jouw naam!

Pitstop
Schaaf

Door Bas van der Wal

19 mei 2021 5 min

Schaaf: “Ik reed als Marc Márquez en kwam superhard op een S-bocht af…”

Blijven rijden

Frank Door Frank Andringa

6 mei 2021 4 min

Mijn motor en ik – Monique Konings

Blijven rijden

Door Tom van Appeldoorn

20 april 2021 5 min

Hoe het nou zit met ‘geluidsflitspalen’

Blijven rijden

Door Tom van Appeldoorn

2 april 2021 6 min

Per Bullet naar Ladakh – deel 4

Blijven rijden

Door Mark Meisner

1 april 2021 1 min

Route: De kip en het ei rond Barneveld

Blijven rijden

Door Jarno van Osch

7 maart 2021 5 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 4, Yamaha Ténéré 700

Blijven rijden

Door Tom van Appeldoorn

12 februari 2021 4 min

Bestemming: Corsica – deel 2

Blijven rijden

Door Leonoor Fischer

6 februari 2021 5 min

Samantha van Wijk: “De motorsport is een mannenwereld, maar dat was ik wel gewend”

Blijven rijden

Door Mark Meisner

17 juli 2020 2 min

Wij zijn motorrijders

Blijven rijden

Frank Door Frank Andringa

10 juli 2020 3 min

Voor elke rijder. De juiste route

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Eifel
X