In dit artikel vertellen wat een echt goed passende motorhelm is. Hoe vind je die en wat is het belang van een goede gewichtsverdeling en ventilatie?
Onderzoek door helmenfabrikanten heeft duidelijk aangetoond dat bijna driekwart van de motorrijders met een te grote helm rijdt. Het is ook verleidelijk om een (te) ruim passende helm te kopen. In de winkel gaat die vlotjes op en af, er knelt niks en zo staand in de showroom voelt dat comfortabel aan. Diezelfde helm zal met 180 op de Autobahn op je hoofd staan te dansen, zo schudden (‘’buffetting” in vaktermen) dat je zicht wazig wordt en je hoofd achterover trekken omdat de helm veel te los zit.
Wel eens opgemerkt hoe strak de helm bij MotoGP coureurs zit? Niet voor niets zijn de maten XS en S de meest gebruikte onder professionele wegracers. Die eisen dat de helm niet beweegt ten opzichte van hun hoofd om zo helder zicht te houden en afleiding door een wiebelende helm te voorkomen. Daarom dragen ze helmen die echt loeistrak zitten, te strak zelfs voor gewoon dagelijks gebruik. OK, niet te losjes, ook weer niet te strak, maar hoe vind ik dan wel de juiste pasvorm?
Wat voor hoofd heb je?
Ervaren motorrijders weten het inmiddels wel. Er is geen enkel helmenmerk dat op alle hoofden perfect past. Vandaar dat ze uit ervaring weten dat ze een “’Arai-hoofd” hebben. Of een Shoei, AGV of welk ander merk hoofd dan ook. Het houdt in dat een helm van dat merk ze meteen perfect past.
Waarmee we direct een lastig onderwerp aanboren. Waar koop je je nieuwe helm? Internet is meestal de bron voor een eerste oriëntatie. Lekker overzichtelijk op een rij en altijd wel een financieel interessante aanbieding te vinden. Maar passen en zelf ondervinden hoe de helm zit is onmogelijk. Ook garantie, onderhoud en het aanpassen van de helm is lastiger dan bij een helm die je bij de dealer in de winkel koopt. En laten we eerlijk zijn, het is niet chique om bij de dealer oeverloos te passen en dan na de gratis koffie op te stappen en online te kopen.
Is winkelen op internet dan niet aan te raden? Dat hangt er vanaf. Weet jij welk merk en maat helm je perfect past dan kan je met een gerust hart online kopen. En ook bij online shops kan je natuurlijk gewoon ruilen als de helm niet past. Maar wil jij een persoonlijk vakkundig advies, direct kunnen passen en eventueel maatwerk, dan is de specialist aan te bevelen. Laatste tip: sommige helmenfabrikanten maken verschillende pasvormen van helmen voor verschillende continenten.
Arai bijvoorbeeld gebruikt andere binnenschalen voor helmen die naar Amerika, Europa of Azië gaan en bovendien is de maatvoering én de goedkeuring anders. Ook de kans op nep-merkhelmen is online groter. Is de prijs van die premium motorhelm te mooi om waar te zijn, dan is die dat hoogstwaarschijnlijk ook!
Lees ook: 5x een weekend NIET naar de Eifel

De juiste pasvorm
Daar zijn een aantal vuistregels voor. Bepaal om te beginnen de omtrek van je hoofd met een (zacht) meetlint. Meet net boven je oren en over het breedste punt van je voorhoofd. Heb je dik of veel haar, trek dan het meetlint wat strakker aan. Je hebt nu een eerste indicatie van je helmmaat.
Zet de helm op, trek daarbij de beide kinriemen stevig naar de buitenkant. Dat voorkomt dat je ze mee naar binnen trekt en vergemakkelijkt het opzetten. Zet de helm niet recht van boven op, maar trek aan de kinriemen schuin van voren over je voorhoofd heen naar achteren en naar beneden.
De helm moet nu comfortabel zonder drukpunten op je hoofd zitten. Schud je hoofd met een korte, snelle beweging van links naar recht, de helm moet zonder vertraging meebewegen. Blijft de helm “achter”, dan is die zeker te groot. Beweeg vervolgens de helm met twee handen van voor naar achteren. Als het goed is beweegt je hoofdhuid (met name die van je voorhoofd) een beetje mee. Schuift de helm heen en weer zonder je hoofdhuid mee te bewegen, dan is de helm te groot.
Bij een goed passende helm worden je wangen enigszins ingedrukt, zonder dat je met je tanden op de binnenkant van je wangen bijt. Let erop dat de helm je hele hoofd omsluit en niet alleen op een paar punten op je hoofd draagt. Check of de helm niet te hoog zit, je ogen moeten ongeveer op het midden van de vizieropening staan en je kin mag er niet ver onderuit steken. Je oren mogen niet dubbel geklapt zitten na het opzetten en er mag geen hinderlijke druk op staan. Kijk of je een vinger tussen je voorhoofd en de helm kan steken. Lukt dat met enige moeite, dan is de helm te groot.
Brildragers moeten echt checken of ze de bril nog op kunnen krijgen. De meeste helmen hebben speciaal daarvoor gleuven in de voering zitten voor de brilpootjes. Lukt het opzetten alleen met grof geweld of zit je bril gewoon niet lekker in de helm, zoek dan een ander model. Laat tenslotte altijd de specialist (mee-)kijken of je de goede helmmaat hebt gevonden.

Gewichtsverdeling
Een lichte motorhelm is natuurlijk prettig dragen. Maar toch is alleen het gewicht van een helm niet doorslaggevend. Het gaat ook om de gewichtsverdeling van de helm die het comfort van de helm bepaalt. De helm mag niet voor- of achteroverkantelen bij het dragen, maar moet recht omlaag drukken. Dat zorgt ervoor dat je geen kracht hoeft te gebruiken om de helm in evenwicht op je hoofd te houden en dat verhoogt weer het draagcomfort enorm. Om dat te testen kan je het beste even op de motor zitten in je gebruikelijke rijpositie. Heeft de helm dan de neiging om naar voren of naar achteren te kantelen en moet je dat bewust compenseren, dan is de gewichtsverdeling in dit geval niet optimaal.
Ventilatie
Zeker als het wat kouder wordt heb je de neiging om alle ventilatieopeningen af te sluiten. Liefst ook nog de onderkant van de helm met een sjaal of zo om alle venijnige koude tochtwindjes te voorkomen.
Niet doen. Er zijn genoeg voorbeelden van motorrijders die onwel zijn geworden omdat ze simpelweg geen frisse lucht meer inademden. In droge lucht zit ongeveer 0,3% kooldioxide, voor uitgeademde lucht is dat 4%! Blijf je dus de zeer beperkte hoeveelheid lucht in je helm in- en uitademen zonder toevoer van frisse buitenlucht, dan stijgt het percentage koolstofdioxidegas dat je inademt razendsnel. Dit kan weer leiden tot een teveel aan CO2 en een tekort aan zuurstof in het bloed. Met als gevolg misselijkheid en duizeligheid en dat wil je echt niet op de motor!
Waar je vroeger het vizier nog wel eens open deed om beslaan te voorkomen, is dat met de huidige Pinlock en dubbelwandige vizieren niet meer nodig. Maar dat betekent ook dat goede ventilatie nog belangrijker wordt. Moderne helmen zijn echter allemaal voorzien van voldoende ventilatiemogelijkheden om ook zonder tocht voor voldoende frisse lucht te zorgen, gebruik die dan ook.
Zeer goede voorlichting
Bedankt voor de heldere uitleg
Kan ik mee vooruit met kopen!
Nuttige aanwijzingen
Goed verhaal. Helaas is Pinlock niet zo geweldig als beweerd wordt. Extra lastig als je ook nog brildragend bent. Zolang je rijdt gaat het gelukkig goed en bij lang wachten voor het stoplicht op een kier zetten.
Vorig jaar heb ik een motor gekocht en in het najaar doorgereden. Ik heb een helm met pinlock en ben brildragend. Zoals hierboven al staat beslaat mijn bril snel aan het begin van de rit. Gereden met ventilatie open, ventilatie dicht, vizier open. Conclusie was vizier open en langzaam sluiten i.c.m. ventilatie tijdens het rijden. Best lastig in donkere en vochtige omstandigheden en op drukke wegen. Heeft iemand tips hoe je dit beter kan doen?
Buitenkant van het visier behandel ik met turtlewax, waterdruppels waaien er mooi van af, voor de binnenkant gebruik ik dreft, daarmee voorkom je condens grotendeels. Ik heb geen pinlock
Een artikeltje om te bewaren en nog eens na te lezen
Shoei heeft het personal fitting system waarmee voor ca. €40 de maten van je schedel worden genomen en de padding van de helm wordt aangepast op jouw hoofdvorm.
Is zeer aan te bevelen en je helm past perfect.
Tjemie wat een informatie ik denk dat ik ook aan een andere helm toe ben de huidige helm kocht ik voor 60€ bij de de Lidl een jaar of 10 heb ik hier mee gereden met toch wel plijzier maar als ik snel naar links kijk blijft kijk ik tegen de zijkant aan , en als ik thuis kom en de helm moet af is het voldoende om andere schoenen aan te trekken en helm is ook weer opgeruimd wat adviseert u met vr.gr.bert
Het lijkt erop dat de helm veel te ruim is geworden. Vervangen is zeker het advies, zeker als u al al 10 jaar mee rijdt. We raden aan om naar een speciaalzaak te gaan zoals MotoPort of Motorkledingcenter en daar de adviezen aan te horen. Elk hoofd is anders, hierdoor kunnen we niet zeggen of een Arai, een Schubert of een HJC het beste zit. Ga erheen met een budget in gedachten en probeer hier een geschikte helm voor .
€ 60,- zal niet lukken, maar voor rond de € 200,- of uiteraard hoger zul je heel veel verschil gaan merken in het comfort van de helm.
Succes en veel shopplezier!
Hi Bert,
één dringend advies: koop zsm een nieuwe helm!
In principe geldt voor 99,5% van alle helmen dat de binnen-helm van EPS / “Piepschuim” gemaakt is: net als bij alle andere materialen, veroudert dit ook en verliest daarmee langzaam maar zeker o.a. de schok-absorberende eigenschappen. Feitelijk is een helm met een EPS binnen-schaal na 7 jaar vanaf productie niet meer veilig,… Na 10 jaar gebruik is jouw helm dus écht “over de datum”!
Heel veel succes met het vinden en uitzoeken van een nieuwe, waarbij het aan te raden is hiervoor naar een speciaalzaak te gaan en je goed te laten adviseren: je hebt maar één hoofd en daar zou ik zuinig op zijn!
Beste Bas,
Vanuit mijn organisatie CASTODIAN werken we heel hard om gebruikers van helmen (in deze dus motorrijders) en andere stakeholders (bijv. helm-dealers) bewust te maken van en te informeren over de in totaal 7 kern-elementen die met elkaar een helm uiteindelijk écht veilig maken voor zijn gebruiker.
En “pasvorm” is, naast “leeftijd”, misschien wel de allerbelangrijkste veiligheidsfactor, maar wellicht ook de meest onderbelichtte! Wat een helder verhaal dat zeer goed illustreert hoe belangrijk “pasvorm” is voor veiligheid!
Top!