Waarom moet een motorroute eigenlijk ver, lang en door de natuur gaan? De ‘urban jungle’ is immers net zo mooi. Gezellig druk, veel bezienswaardigheden en door de verkeerslichten voldoende tijd om rond te kijken en de hectiek van de grote stad in je op te nemen. Welkom in Rotterdam!

“Rotterdam heeft geen verkeerslichten, hier noemen we dat stoplichten!”

Fotografie: Pien Meppelink, Mariska Grob & Mark Meisner.

Geboren en getogen onder de rook van Rotterdam is dit toch wel ‘mijn stadje’. Ik geniet met volle teugen van de gezelligheid en drukte op en naast de weg. Auto’s ontwijken, zwalkende fietsers in de gaten houden en om spontaan overstekende toeristen heen manoeuvreren is hier dagelijks kost.

Starten doe je uiteraard met een gevulde buik, dus begint de route bij Dudok op de Meent. Met een vers bakkie pleur én een stuk Dudok-appeltaart achter je kiezen, kun je het beste deze route rijden. Heb je ruimte op de motor? Neem dan een appeltaart mee, lekker om thuis uit het vuistje naar binnen te stouwen.

Tijd om te gaan rijden. Op naar de Zwaan, de Koopgoot, de Kuip en de Hoerenloper!

Vanuit de Meent rijd je richting een echte toeristische hotspot: Blaak. Hier vallen direct de kubuswoningen op. Achtendertig kubusvormige woninghuizen op palen, gebouwd tussen 1982-1984 en op de ‘kijk-kubus’ na, die als museum fungeert, zijn alle woningen nog steeds bewoond.

Direct onder het viaduct valt rechts de Markthal op. Een imposant gebouw in de vorm van een boog, waarbij woonhuizen en bedrijven zijn gevestigd in de ‘boog’ en het midden is gevuld is met vaste marktkraampjes. Leuk feitje: De immense glazen wand aan beide zijden beweegt 70cm naar binnen om mee te veren bij harde wind! Wil je even gaan kijken? Mik de motor ergens op de stoep en loop er even naartoe, zeker een aanrader!

City of skylines

De route loopt verder naar het Noordereiland voor een uitzicht op de Zwaan. Eigenlijk is dit de Erasmusbrug, maar Rotterdammers geven graag hun eigen naam aan een stadsobject. De Erasmusbrug is de Zwaan, de Beurstraverse de Koopgoot. Stadion Feijenoord is gewoon de Kuip en de nieuwe loopbrug naar Katendrecht zou officieel de Rijnhavenbrug heten, maar Rotterdammers kennen hem enkel onder een andere naam… de Hoerenloper. Daar sturen we nu nog even vandaan!

Op het Noordereiland heb je een schitterend uitzicht op het noorden en zuiden van Rotterdam. Het is dan ook één van de vele fotogenieke plekken van Rotterdam.

Feijenoord

Via de Koninginnebrug met uitzicht op de Hef zet je koers naar een oude wijk van Rotterdam, Feijenoord. Uiteraard rijd je dan ook langs de Kuip. Via IJsselmonde volg je toch even de snelweg. Waarom? Vanaf de Van Brienenoordbrug – in de volksmond de ‘Bríéjènoordbrùg’ – heb je namelijk een onwijs mooi uitzicht op deze metropool. De hoge torens in het centrum, de laagbouw in de wijken er omheen en in de verte de kranen van havens.

Na de brug ga je direct de snelweg weer af, dat was wel genoeg voor deze route. Kies op de grote rotonde de afslag naar het centrum en let goed op voor auto’s die zomaar van baan veranderen. Veel bestuurders maken hier een verkeerde rijbaankeuze en ‘corrigeren’ deze op het laatste moment nog even met een ruk aan het stuur.

Rust en groen

Tijd voor een beetje groen en blauw waar de Kralingse Plas een mooie plek voor is. Een meer dat groter is dan je zou verwachten in Rotjeknor. Ook de Plas is vanaf verschillende kanten voorzien van schitterende vergezichten. Hier stuur je even een doodlopende weg in. Even een korte wandeling om de benen te strekken.

De beentjes weer los of nog voldoende fit om direct door te rijden? De route vervolgt verder rond het meer.  Op naar de Boompjes, al zal je daar ondanks de naam niet veel bomen treffen. Enkel een mooi uitzicht op de bruggen van Rotterdam. In één oogopslag zie je links de Hef, de Zwaan, de Koninginnebrug én de Willemsbrug liggen.

Ook het pand van Unilever valt direct op. Genaamd DeBrug is dit 100 meter lange pand op deze locatie gebouwd en langzaam over de ondergelegen margarinefabriek van Blue Band geschoven. Paaltjes eronder en klaar, makkelijk zat!

Hoogstandjes van Rotterdam

DeBrug is een bouwkundig hoogstandje in Rotterdam maar Rotterdam Centraal Station en het nieuwe depot van Museum Boijmans Van Beuningen steken elkaar naar de kroon op dat vlak. Zeker de moeite waard om even te stoppen voor een schaamteloze selfie voor de social mediakanalen.

Tijd voor de laatste etappe. Je stuurt nog over door de mooie Delfshaven met zijn vooroorlogse panden en via de Westzeedijk kom je op nog twee fotogenieke plekken. Vanaf het Loydkwartier heb je een uitzicht van jewelste op Zuid. Vanaf hier zie je ook de SS Rotterdam op Katendrecht liggen, tevens de volgende stop van deze route.

Katendrecht

Een wijk waar je jaren geleden eigenlijk liever niet wilde of durfde te komen, tenzij je uiteraard iets kwijt wilde voor een paar centen (of graag tot je nam). In de jaren na de oorlog een ongure wijk vol prostitutie, drugs en andere ongein waar je niet wilde zijn. Langzaamaan is deze wijk schoongeveegd en de oude arbeiderswoningen en loodsen hebben plaats gemaakt voor dure huizen. Parken zijn opgeschoond, de Fenixloodsen zijn voorzien van nieuwgebouwde appartementen met prijzen richting (of zelfs voorbij) de miljoen euro.

Voor mij is de charme van de Fenixloodsen weg. Maar gluur je tussen deze twee panden door naar de Kop van Zuid (aan je rechterhand) dan zie je een kleine loop/fietsbrug. Oorspronkelijk is dit de Rijnhavenburg, maar door de Rotterdammers omgedoopt tot de Hoerenloper. Weet je nu dus ook waarom.

Op naar de SS Rotterdam. Deze heeft een flink verleden en is (mits geopend) zeker de moeite waard om te bezoeken. Kies één van de rondleidingen en laat je verbazen over de schoonheid van dit schip.

Nog een mooi feitje: in 2005 lag op de plek waar je nu met je motor staat een tijdelijk vliegveld. Red Bull hield in dat jaar in Rotterdam de Red Bull Air Race. Die kleine stuntvliegtuigen moesten dicht in de buurt opstijgen en daarom werd er een landingsstrip van 400×20 meter tijdelijk neergelegd. Zo konden de stuntpiloten hun kunsten midden in het centrum van Rotterdam laten zien onder andere door onder de Erasmusbrug door te vliegen!

Een persoonlijk eindpunt

Een belangrijk plekje voor mij persoonlijk langs deze route. Aan de Kop van Zuid heb ik namelijk mooie herinneringen. Ik kom hier dan ook graag. Als jong broekie leerde ik hier foto’s maken tussen de oude pakhuizen, van de ondergaande zon over de Maas en door lange sluitertijden van het verkeer over de Zwaan. Later als man elke vier weken naar de New York Barbershop voor een strak getrimde baard en kapsel: alsof ik direct door moest naar een trouwerij. Verder loop ik hier graag over de Holland Amerikakade waar in de jaren ‘60 mijn familieleden met de boot naar Canada zijn gevaren om te emigreren.

Kijkend vanaf de kade met rechts het oude Hotel New York en links het moderne WPC gebouw, heb je een magnifiek uitzicht. Je ziet de gerestaureerde pakhuizen, de Rotterdam Cruise Terminal, maar ook alle nieuwbouw. Oud sluit hier probleemloos aan op nieuw, net als de mensen.

Kijk nog even rond. Geniet van de mensen, de kinderen om je heen die lekker struinen en spelen en stap dan voldaan op de motor. Op naar huis. Tijd voor dat stukkie appeltaart wat nog in je tas zit!

Royal Enfield Meteor 350

350cc en 20pk mag dan niet als veel klinken voor de A-rijbewijshouders, maar laat je niet gek maken. Deze Meteor leent zich voor relaxed cruisen, genieten van de omgeving en heerlijk onthaasten. Voor de A2-rijders is hij tevens perfect geschikt, zeker ook vanwege de aanschafprijs van net geen 5.000 euro incl. btw en andere verplichte kosten. De afwerking is zeker goed te noemen, alles zit prima in elkaar en het lichte blokje maakt een prettig geluid om op te gaan in het overige verkeer. Toffe extra: het Tripper-systeem. Zo’n lelijk los navigatiesysteem is niet meer nodig, navigeren doe je via de telefoon naar het extra display op de cockpit. Handig, simpel en heel strak afgewerkt.

Specificaties

Blok: eencilinder, 349 cc
Max. vermogen: 20,2 pk @ 6.100 tpm
Max. koppel: 27 Nm @ 4.000 tpm
Prijs: vanaf € 4.999,-
Beschikbare kleuren: Firebal Yellow, Firebal Red, Stellar Black, Supernova Blue & Supernova Brown.

Zelf eens proefrijden op een Royal Enfield Meteor 350? Dat kan! Klik hier

 

Uitgelichte stopplekken

Dudok

Het begon allemaal 30 jaar geleden aan de Meent in Rotterdam… Flanerende Rotterdammers, volle terrassen en hippe boetieks: dat is het straatbeeld van de Meent anno nu. Dudok is een begrip in Rotterdam en met zijn iconische goedgevulde appeltaart een bezoek echt een must. Met drie locaties in Rotterdam, twee in Den Haag en één […]

SS Rotterdam

Het legendarische voormalige vlaggenschip van de Holland Amerika Lijn ligt sinds 2008 aan wal bij Katendrecht. Op dit moment doet het dienst als hotel, museum en toeristische trekpleister met zijn vrij toegankelijke dekken en restauratie. Neem eens de tijd voor één van de twee rondleidingen en waan je terug in tijd naar de jaren 60/70 […]

Reviews over Rotterdams rondje

0 reviews