Motorrijders.nl

Decorative toolLogin voor premium content
Login
Decorative tool
Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Clubs
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
    • Podcast
  • Video’s
    • Totaal Nutteloze Test
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
  • Motorfest
    • Liberation Route
  • Inloggen
Skip to content

Blijven rijden

13 september 2022 3 min ... 3 Reacties

4 tips voor het onderhoud van jouw classic racer

Frank Door Frank Andringa

...
TwitterFacebookE-mail

Een classic racer, dat is iets om trots op te zijn. Plaatjes zijn het! Maar hoe hou je ze zo mooi? En hoe zorg je ervoor dat je geen ongelukken door materiaalpech krijgt tijdens bijvoorbeeld een demorace? Jos Hammer van Hammer Motorsport geeft 4 gouden tips.

Al van jongs af aan is Hammer al op het circuit te vinden. Van manusje van alles bij een team in het ONK wegrace tot deelnemer aan classic races in binnen- en buitenland. Daarnaast heeft Hammer een motorzaak in Steenwijk, waar hij gespecialiseerd is in het onderhoud en de reparatie van classic racers.

“Tijdens classic races zie je het wel eens misgaan. Er gebeuren ongelukken door een probleem met het materiaal. Doodzonde en niet nodig”, vindt Hammer. Vaak is dit volgens hem te voorkomen. Daarom geeft hij 4 gouden tips.

  1. Poets je classic racer

“Dit is echt het allerbelangrijkste. Poets je motor wanneer je hebt gereden. Het is niet het leukste werk, maar door te poetsen zie je dingen. Zie het als een vorm van onderhoud buiten het reguliere onderhoud om. Een gepoetste motor staat niet alleen netjes, hierdoor ontdek je ook dat er een boutje los zit of dat er een klein beetje speling ergens zit. Zonder te poetsen was je hier voorafgaand aan een evenement of een tocht niet achter gekomen.”

“Poetsen betekent voor mij niet dat je met de hogedrukspuit over de motor heen gaat. Nee, poetsen doe je met een doek. Als je terugkomt van een race of tocht, dan zet je de motor direct klaar en het liefst op een verhoging. Trek je pak uit en laat de motor wat afkoelen. Daarna pak je een doek en ga je poetsen, elk onderdeel ga je bij langs.”

“Sowieso vind ik poetsen belangrijk. Ook als je met de motor terugkomt van een toerrit. Haal er even een natte doek bij langs. Daarmee poets je bijvoorbeeld heel makkelijk de dode vliegjes van de voorvorkpoten van je motor. Die vliegjes, daar zit een soort van zuurtje in die de chroom aantast. Later pak je het echte poetsspul, cleaners voor de lak en siliconen- of cockpitspray voor de plastic delen. Dit zorgt er ook voor dat je motor niet verkleurt.”

  1. Controleer na elke sessie de remmen en wielen

“Een van de belangrijkste onderdelen op een classic racer zijn de remmen. Voorafgaand en na afloop van elke sessie dat je op de baan bent geweest, moet je de remmen controleren. Hoe zijn de remblokken? En hoe is het gesteld met de borging van de remmen? Vooral op demo evenementen willen hier nog wel eens ongelukjes mee gebeuren, doordat deelnemers vlak voor een rit nog een snel een wiel verwisselen. Het is dan extra belangrijk om alles goed te controleren.”

“Controleer je de remmen, kijk dan ook direct hoe de bandenspanning en de wiellagers zijn. Zit er speling op het wiel? Dan moet je dit zo snel mogelijk oplossen.”

  1. Vervang de remolie na elk raceweekend

“Remolie vervangen is een onderdeel dat regelmatig wordt vergeten, maar toch erg belangrijk is. Ongeacht wat voor merk remolie je gebruikt, adviseer ik om de remolie te vervangen na elke race. Zeker wanneer het een zwaardere demo is geweest. De olie is namelijk erg warm geweest. Regelmatig zie ik dat mensen dit vergeten en soms zelfs een jaar lang met dezelfde remolie rijden. Vooral goedkopere soorten remolie kan dit echt niet. Het risico op een ongeluk is te groot.”

“Demobanen zijn doorgaans echte stop en go banen, vaak op industrieterreinen. Hard rijden op een recht stuk en dan vervolgens hard remmen voor een haakse bocht. In heel veel gevallen voel je dat je remmen minder worden, maar ik heb ook wel eens gehad dat het direct voorbij was. Dat wil je niet hebben.”

Lees ook: Wanneer rijdt mijn motor wegenbelastingvrij?

“Mijn mening is daarom dat je bij je remmen zeker moet weten dat je de zaken goed voor elkaar hebt. Ik vind dit belangrijker dan snelheid en het tunen van de motor. Uiteindelijk draait het om veiligheid en dan is het beter om het zekere voor het onzekere te nemen. Je kunt heel hard rijden, maar je wilt geen problemen hebben met remmen en daardoor misschien wel iemand anders onderuit rijden.”

  1. Ketting controleren

“Een ander onderdeel van de motor dat nog wel eens vergeten wordt, is de ketting. Hiervan is het belangrijk om de spanning in de gaten te houden. Lukt het je zelf niet om zelf een ketting te spannen of weet je niet precies waar je op moet letten? Rij dan even langs een werkplaats.”

“Let bij de kettingcontrole ook op de tandwielen, en niet alleen op het achterste tandwiel. Mocht deze nog goed zijn, betekent dit niet automatisch dat het voorste tandwielen ook nog goed is.”

“Wil je de ketting smeren, dan kun je dit het beste doen na het rijden. Op dat moment is de ketting nog warm. Doe je er kettingspray op, dan loopt het smeer mooi in de ketting. Dit zorgt ervoor dat je ketting veel langer mee gaat.”

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Reacties

geef een reactie
  1. Hans ten Broeke schreef:
    17 juli 2022 om 22:34

    Goede tips van het schoonmaken en het dan zien. We hebben jaren Yountimers geraced met 2 Dolomite Sprints. Zien; de volledige onder bodem en motor ruimte spierwit, zie je elke kleine lekkage of wat dan ook. Remvloeistof; na elke training en wedstrijd 6 keer doorpompen per remklauw, dan is er altijd verse vloeistof in de remklauwen (niet vergeten bovenaan telkens het rempotje bij te vullen) Bij een auto doe je dat met 2 man, 1 pomt en 1 opent en sluit de nippels.
    Misschien ter overvloede zeker als er meer mensen aan de motor werken, BOEKHOUDING. Een eenvoudige lijst is vaak al genoeg, en afstrepen dan weetje wat er gebeurd is en vooral wat niet.

    Beantwoorden
  2. Hennie hhenskens schreef:
    20 juli 2022 om 10:51

    Heb zelf een Kawasaki z650 uit 1978 al het onderhoud doe ik zelf ik heb deze motor nieuw gekocht ben zelf nu 64 jaar en nog steeds een heerlijkheid mee te rijden

    Beantwoorden
  3. Ron schreef:
    13 september 2022 om 15:48

    Hoi, net nieuw hier. Ik heb een Spondon z900, GS1000 (helemaal verbouwd) en een z1100R AMA uitvoering. Allen in absolute nieuw staat en ja ik rij er gewoon mee. Niet elke dag daar heb ik een andere fiets voor. Gr Ron

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook:

  • Route

Door Leonoor Fischer

25 maart 2023 1 min

Zeeën van rust en ruimte in Drenthe

  • Reisgebied

Frank Door Frank Andringa

21 maart 2023 4 min

Saksisch Zwitserland

  • Route

Door Bas Prins

18 maart 2023 1 min

De Friese veertien-stedentocht

Blijven rijden

Door Tom van Appeldoorn

17 maart 2023 4 min

4 tips om te gaan rijden met een zijspan

Blijven rijden

Door Leonoor Fischer

10 maart 2023 4 min

Als motorrijder het vliegtuig in

  • Route
Op de motor de Botlektunnel in Rotterdam

Door Mark Meisner

8 maart 2023 1 min

Op ontdekking in de Rotterdamse tunnels

  • Reisgebied

Door Leonoor Fischer

7 maart 2023 3 min

Gran Canaria

Blijven rijden

Door Motormuis

5 maart 2023 2 min

Op weg naar… de afgrond?!

  • Route

Door Leonoor Fischer

4 maart 2023 1 min

Motorparadijs Gran Canaria

  • Reisgebied

Frank Door Frank Andringa

28 februari 2023 7 min

Andalusië

  • Route
Polder

Door Sigrid Heick

25 februari 2023 1 min

De smalle dijken van Utrecht

  • Route

Door Peter Aansorgh

18 februari 2023 1 min

Sightseeing in de Vaucluse

  • Reisgebied

Door Peter Aansorgh

14 februari 2023 3 min

Vaucluse

Blijven rijden

Door Motorrijders.nl

13 februari 2023 2 min

Zien we jou op MOTORbeurs Utrecht 2023?

  • Route

Door Tom van Appeldoorn

11 februari 2023 1 min

Hoge heuvels, smalle dijken

  • Route

Door Mark Meisner

4 februari 2023 1 min

Zuid Engeland – Sussex – Surrey

  • Route
Uitzicht op Deventer vanaf de andere kant van de IJssel

Door Mark Meisner

28 januari 2023 1 min

Hanzesteden in Overijssel

  • Reisgebied

Door Jens Holierhoek

25 januari 2023 3 min

Zuidwest-Noorwegen

  • Route
Geparkeerde motor in Zeeland voor een vuurtoren

Door Jarno van Osch

21 januari 2023 1 min

Zeeland en zijn dikke dijken

  • Reisgebied
Een prachtig uitzicht over Loch Lomond vanaf een van de bergtoppen

Door Jens Holierhoek

18 januari 2023 3 min

Schotland

  • Route
Met de motor langs het binnenhof in Den Haag

Door Mark Meisner

14 januari 2023 1 min

Uitwaaien rond Den Haag

  • Reisgebied

Door Leonoor Fischer

11 januari 2023 3 min

Pyreneeën-Oost

  • Route
Het uitzicht over het landschap van Zuid-Limburg vanaf de motor

Door Mark Meisner

7 januari 2023 1 min

Bourgondisch Limburg

  • Reisgebied

Door Leonoor Fischer

4 januari 2023 3 min

Pyreneeën-West

  • Route

Door Tom van Appeldoorn

30 december 2022 1 min

Rondje Nederland

  • Reisgebied

Door Leonoor Fischer

28 december 2022 3 min

Navarra

Blijven rijden

Door Amber Blokhuis

27 december 2022 1 min

TNT – Aerial Silk in motorpak!

  • Reisgebied

Door Leonoor Fischer

21 december 2022 3 min

Catalonië

  • Reisgebied

Door Jens Holierhoek

19 december 2022 3 min

Ardennen

  • Route

Door Leonoor Fischer

10 december 2022 1 min

Kronkelen langs het Utrechtse water

Blijven rijden

Door Leonoor Fischer

28 november 2022 6 min

Doorrijden in de winter

  • Route
IJsselmeerdijk Hoorn

Door Leonoor Fischer

26 november 2022 1 min

Van meer tot kust in Noord-Holland

  • Route
Amsterdam Woonboten

Door Mark Meisner

19 november 2022 1 min

De polders van Amsterdam

Blijven rijden

Door Motormuis

14 november 2022 3 min

Moeten clubs het opnemen tégen overheden voor het behartigen van belangen?

  • Route

Door Mark Meisner

12 november 2022 1 min

Stadsrondje ‘Rotterdam uit’

  • Route

Door Leonoor Fischer

5 november 2022 1 min

Andere taal in Friesland

  • Reisgebied

Door Leonoor Fischer

2 november 2022 3 min

Zwitserland

  • Reisgebied
Uitzicht in de avond over de haven van Kopenhagen in Denemarken met zeilboten en kleurrijke huizen

Door Jens Holierhoek

26 oktober 2022 3 min

Denemarken

  • Reisgebied
Uitzicht over de pier van Brighton

Door Jens Holierhoek

19 oktober 2022 3 min

Kent – Sussex

Blijven rijden

Door Bas van der Wal

17 oktober 2022 4 min

De vermogenskwestie

  • Route

Door Mark Meisner

15 oktober 2022 1 min

Opladen door de Achterhoek

  • Reisgebied

Door Leonoor Fischer

12 oktober 2022 3 min

Italië – midden/zuid

  • Route

Door Leonoor Fischer

8 oktober 2022 1 min

Vanuit Eindhoven naar het westen

  • Reisgebied

Door Jens Holierhoek

5 oktober 2022 3 min

IJsland

  • Route

Door Leonoor Fischer

1 oktober 2022 1 min

Ten oosten van Eindhoven

  • Route

Door Mark Meisner

3 september 2022 1 min

Rotterdams rondje

  • Reisgebied

Frank Door Frank Andringa

2 september 2022 4 min

Kreta

Blijven rijden

Door Bas van der Wal

19 augustus 2022 4 min

Ode aan de Lekdijk

Blijven rijden

Door Mark Meisner

19 augustus 2022 2 min

Zelf sleutelen – Ketting spannen

  • Route

Door Leonoor Fischer

30 juli 2022 1 min

De Noord-Veluwe

Blijven rijden

Door Lars Breuren

29 juli 2022 1 min

Een account maken doe je zo!

  • Reisgebied
Zonsondergang op de Noordkaap

Door Jens Holierhoek

28 juli 2022 3 min

De Noordkaap

  • Route

Door Leonard van den Berg

16 juli 2022 1 min

Groningen vol gas

  • Reisgebied

Frank Door Frank Andringa

14 juli 2022 4 min

Sardinië

  • Route

Door Jarno van Osch

9 juli 2022 1 min

Ontdekking van de Randstad

Blijven rijden

Frank Door Frank Andringa

5 juli 2022 4 min

Romantici in de werkplaats: Hammer-broers hebben een passie voor klassieke racers

  • Route
Zaanse Schans motorrijden Ducati

Door Vincent Burger

2 juli 2022 1 min

Noord-Holland en zijn vele kusten

  • Reisgebied
Kasteel in het hart van Harz, Duitsland

Door Mark Litjens

30 juni 2022 3 min

Harz

Blijven rijden

Frank Door Frank Andringa

29 juni 2022 4 min

Motorexamen voertuigbeheersing (AVB): Zweten, spanning en gehaald? (blog #7)

Blijven rijden

Bas Vis Door Bas Vis

27 juni 2022 4 min

Alles wat je altijd al over banden wilde weten – vakantie bandenspanning special

  • Reisgebied
Valsugana - Pieve Tesino - Lagorai Malga - Val Cion

Door Jens Holierhoek

16 juni 2022 3 min

Trentino

Blijven rijden

Frank Door Frank Andringa

15 juni 2022 4 min

Motorrijles in de winter: Geen enkel probleem (blog #6)

  • Route
Motorrijden rondom Rotterdam

Door Vincent Burger

11 juni 2022 1 min

Onder de rook van Rotterdam

  • Route
Motorroute door Gelderland motor geparkeerd langs de Rijn

Door Jarno van Osch

28 mei 2022 1 min

Rillingen vanaf de Utrechtse Heuvelrug

Blijven rijden

Door Leonoor Fischer

27 mei 2022 4 min

Bagage op een naked bike

Blijven rijden

Door Jarno van Osch

26 mei 2022 4 min

Motormodel – Yamaha MT-01

Blijven rijden

Frank Door Frank Andringa

15 mei 2022 4 min

Mijn motor en ik – Anne-Fleur Zandbergen

  • Route

Door Leonoor Fischer

13 mei 2022 1 min

Genieten op de Veluwe

Blijven rijden
Banden onderhoud

Bas Vis Door Bas Vis

22 april 2022 4 min

Belangrijke vragen over motorbanden

  • Route

Door Mark Meisner

16 april 2022 1 min

De kip en het ei rond Barneveld

Blijven rijden

Frank Door Frank Andringa

5 april 2022 4 min

Motorrijbewijs halen: nu is de tijd rijp (blog #1)

Blijven rijden

Door Amber Blokhuis

9 maart 2022 2 min

Dag van de Motorrijder – routes en pitstops bekend!

Blijven rijden

Frank Door Frank Andringa

6 maart 2022 6 min

9 legendarische snelheidsrecords op de motor

  • Reisgebied

Door Mark Litjens

9 februari 2022 3 min

Marokko

Blijven rijden

Door Amber Blokhuis

28 januari 2022 1 min

Dag van de Motorrijder – 20 maart 2022

Blijven rijden

Sabrina Door Sabrina de Wit

18 december 2021 5 min

Betoverend mooi: Op de motor door de Balkan – deel 3

Blijven rijden

Sabrina Door Sabrina de Wit

11 december 2021 4 min

Betoverend mooi: Op de motor door de Balkan – deel 2

Blijven rijden

Door Leonoor Fischer

19 november 2021 6 min

De machtige Pyreneeën – deel 3

Blijven rijden
Saarland

Door Tom van Appeldoorn

11 oktober 2021 4 min

Praten in je helm = risico’s zien!

Blijven rijden

Bas Vis Door Bas Vis

24 september 2021 4 min

Echt alles over de motorhelm

Blijven rijden
Ward de bles, Ducati 749

Door Tom van Appeldoorn

18 juli 2021 4 min

Mijn motor en ik – Ward de Bles

Blijven rijden

Door Tom van Appeldoorn

24 mei 2021 4 min

Zet een knotsgekke motorwereldrecord op jouw naam!

Pitstop
Schaaf

Door Bas van der Wal

19 mei 2021 5 min

Schaaf: “Ik reed als Marc Márquez en kwam superhard op een S-bocht af…”

Blijven rijden

Frank Door Frank Andringa

6 mei 2021 4 min

Mijn motor en ik – Monique Konings

Blijven rijden

Door Tom van Appeldoorn

20 april 2021 5 min

Hoe het nou zit met ‘geluidsflitspalen’

Blijven rijden

Door Tom van Appeldoorn

2 april 2021 6 min

Per Bullet naar Ladakh – deel 4

Blijven rijden

Door Mark Meisner

1 april 2021 1 min

Route: De kip en het ei rond Barneveld

Blijven rijden

Door Jarno van Osch

7 maart 2021 5 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 4, Yamaha Ténéré 700

Blijven rijden

Door Tom van Appeldoorn

12 februari 2021 4 min

Bestemming: Corsica – deel 2

Blijven rijden

Door Leonoor Fischer

6 februari 2021 5 min

Samantha van Wijk: “De motorsport is een mannenwereld, maar dat was ik wel gewend”

Blijven rijden

Door Mark Meisner

17 juli 2020 2 min

Wij zijn motorrijders

Blijven rijden

Frank Door Frank Andringa

10 juli 2020 3 min

Voor elke rijder. De juiste route

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Eifel
X