Motorrijders.nl

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Powered by KNMV

Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Clubs
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
    • Podcast
  • Video’s
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
Skip to content

Mens achter de motor

3 oktober 2021 4 min ... 4 Reacties

Mijn motor en ik – Ilse van Oostenbrugge

Door Tom van Appeldoorn

...
TwitterFacebookE-mail

Motorrijders.nl is er niet alleen voor, maar ook dóór motorrijders. We delen een passie en daarom ook jouw passie! Wij nemen je mee in het verhaal van Ilse van Oostenbrugge en haar passie voor motorrijden.

Naam:
Ilse van Oostenbrugge
Leeftijd:
23
Woonplaats:
Zijderveld
Beroep:
Ergotherapeut
Huidige motor:
Suzuki GS500E (1996)

Hoe lang rijd je motor en wat was de aanleiding?

“Nu iets meer dan drie jaar. Mijn vader reed altijd al en ik zat graag achterop. Ik vertelde hem rond mijn 20ste dat ik ooit motor zou gaan rijden. Aangezien het behalen van het motorrijbewijs steeds moeilijker/duurder gemaakt wordt, moedigde mijn vader me aan om het op korte termijn te gaan halen. Dat trok me over de streep, ik ging ervoor! Ik vertelde het trots aan mijn moeder en die reageerde: “Echt?! Wat gaaf! Ik twijfelde, maar nu ga ik ook!”. Tot slot zei m’n broer: “Ik wilde wachten tot ik 21 was (i.v.m. A2/A1 categorieën), maar nu kan ik niet achterblijven!”. En zo gingen we met z’n drieën tegelijk lessen. Hoe gaaf?! Het zit in de genen gok ik, haha. Ondertussen al vele gave kilometers gemaakt door ons prachtige land, maar ook de Vulkaan Eiffel in Duitsland. Heeeerlijk. Nu mijn vriend nog zo ver krijgen… Dat komt vast goed.”

Hoe is het om van motorrijlessen een gezinsactiviteit te maken?

“Zeker aan het begin toen we toch allemaal bijzondere verrichtingen moesten doen en alles nog draaide om controle van de motor. Eenmaal het wegdek op leste we minder vaak samen. We zijn niet tegelijk geslaagd, de een had net wat meer lessen nodig dan de ander. Het was wel echt heel tof om tegelijk te lessen. Hier en daar tips en adviezen van de anderen is erg fijn! En af en toe spuien over onze instructeur haha… We merkte dat hij niet goed meer uit elkaar kon houden welke Oostenbrugge hij nou al wat had verteld/aangeleerd. Zeker nu we allemaal een motor rijden, is het geweldig om met het hele gezin eropuit te gaan.”

Past dat nou qua motoren nog wel allemaal in huize Oostenbrugge?

“Mijn vader had uiteraard al een motor staan, die stond in de schuur wat maar net paste. Mijn moeder kocht er een nog voor ze afgereden had, die moest vervolgens onder de afkapping in de tuin slapen. Daarna kwam ik Harry op het spoor, die ging naast het blauwe monster van mijn moeder onder de afkap. Vervolgens werd het wel echt heel onhandig als we daar een keer met de houtkachel aan een spelletje wilde spelen en dachten we oké dit moet anders… tegenwoordig huren we een ruimte wat vroeger een koelcel was van een transportbedrijf. 5 min lopen vanaf huis, zeeën van ruimte. Daar staan nu 4 motoren, een werkbank alles erop en eraan! Zomers blijft het koel en ‘s winters droog. Ideaal voor de motoren.”

Wat is het dat je zo aantrekt in motorrijden?

“De vrijheid, de snelheid en power tussen je benen, één zijn met een machine die je door en door kent. Lekker zwieren over dijkjes, landwegen en door mooie natuurrijke gebieden. Het is ook het sociale aspect: kletsen via de communicatieset over wat voor prachtige huizen je ziet, over die gekke fietser, het mooie weer, die asociale automobilist die dacht sneller te zijn dan jij bij het optrekken, een terrasje pakken. Het hele plaatje!”

Hoeveel rijd je per jaar?

“In de zonnige tijden van het jaar rijd ik graag naar mijn werk, dat is zo’n 34 km enkele rit over de snelweg. Waarbij het regelmatig voorkomt dat mijn broer en/of ouders rond het einde van de werkdag richting mijn werkplek komen en we dan via een toeristische route naar huis rijden. Verder minstens 1 weekendje weg naar de Vulkaan Eifel of een ander gebied. Hier gaan we uiteraard op de motor heen (binnendoor) en dan nog drie dagen op locatie rijden, zo’n 1.200 kilometer. Daarnaast wordt er regelmatig thuis geroepen: “stukkie rijden?” En doen we dan zo een rit van minstens 100 km.”

Waarom juist deze motor?

“Het was mijn eerste en ik wist er nog maar weinig van. Het prijskaartje paste bij mijn budget, de kleurstelling vond ik stoer en ik ben gek op een retrotintje. De vormen, de witte velgen en ouderwetse koplamp zijn daar voorbeelden van. Het is een mooi compact modelletje wat goed bij mijn verhoudingen past, ben tenslotte niet mega lang. Hij, Harry is z’n bijnaam, is heerlijk wendbaar, trekt lekker weg en past gewoon geweldig bij mij. Achteraf heb ik zo’n mazzel gehad! Ik zou Harry voor geen goud hebben willen missen.”

Vanwaar die bijnaam?

“Harry… dat begon als een grapje. Gewoon zo van: ‘wordt er nog gereden of blijft Harry in de stalling vandaag?’ Het is blijven hangen. Het is een oude motor, wat oudere looks ook, Harry is een oude naam. En het bekt ook lekker, haha!”

Wat zou de volgende motor zijn die je koopt, mocht je uitgekeken raken op Harry?

“Phoe, er zijn zooooveel mooie motoren. Waar ik echt van smelt is een Yamaha XSR 900. Ben ook wel gek van een Kawasaki Versys, die heeft mijn broer nu. Voorlopig rijdt Harry nog zo lekker dat ik er niet eens aan denk om een nieuwe aan te schaffen. Ik ben de derde eigenaar en heb zo’n mazzel met dat ding. Rijdt als een zonnetje. En het is ook wel een beetje sentimentele waarde zo’n eerste eigen motor!”

Hoe kijk je als ergotherapeut eigenlijk tegen motorrijden aan? Of is je werk juist iets waar je niet teveel over wil nadenken als je gaat motorrijden?

“Soms zie ik patiënten voorbijkomen die last hebben van – of zelfs een zenuwbeknelling hebben ín – hun polsen door het motorrijden. De houding op een motor is niet altijd even goed inderdaad. Maar ik focus me als ergotherapeut dan vooral op alle andere vragen. Motorrijden moet gewoon lekker motorrijden blijven. Hoofd leeg, lekker rijden, geen aandacht voor ergonomie. Als we alles perfect moeten doen qua houding en dergelijke, worden we gek van onszelf!”

Ben jij gek van motoren en wil je je passie voor jouw motor delen op Motorrijders.nl net als vele anderen? Meld je dan aan via ons aanmeldformulier!

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Reacties

geef een reactie
  1. Rinze schreef:
    15 april 2021 om 18:11

    Top verhaal Ilse, interessant van de zithouding ergonomie.

    Beantwoorden
  2. Bonnie Tracer schreef:
    3 oktober 2021 om 17:29

    Een XSR900 is een super fijne motor. Dus zou zeker een fijne opvolger van je Suzuki zijn.

    Beantwoorden
  3. Jan Hebers schreef:
    9 oktober 2021 om 21:03

    Prachtig verhaal, ik wens jullie nog heel veel fijne kilometers toe.

    Beantwoorden
  4. Guus de Rotte schreef:
    11 oktober 2021 om 18:08

    Ilse, ik begrijp het helemaal. Ik heb vier kinderen, twee zoons en twee dochters en zij rijden allemaal motor. De meiden hebben met mij mooie tochten gemaakt naar Engeland, de Ardennen en het Zwarte Woud. Wat is er niet leuker dan met je dochters mooie trips te maken en ’s avonds onder een biertje na te genieten. Blijf maar lekker rijden, maar wel goed uitkijken!

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook:

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

13 mei 2022 4 min

Uit de kunst: De weergaloos gespoten helmen en motoren van Erik Weersing

  • Mens achter de motor

Door Jarno van Osch

12 mei 2022 4 min

Motormodel – MV Agusta F4 750 S

  • Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

1 mei 2022 4 min

Mijn motor en ik – Saskia Jansen

  • Mens achter de motor

Door Leonoor Kinkel

24 april 2022 5 min

Fotograaf op snelheid – Lorenzo van Aarle

  • Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

17 april 2022 4 min

Mijn Motor en Ik – Nicole Dekker

  • Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

3 april 2022 3 min

Mijn Motor en Ik – Timothy van Roy

  • Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

19 maart 2022 5 min

Mijn motor en ik – Chris Hermes

  • Mens achter de motor

Door Jarno van Osch

4 maart 2022 6 min

Danilo Petrucci – Goedlachse cultheld

  • Pitstop

Door Leonoor Kinkel

28 februari 2022 5 min

Offroad met Nikki van der Spek

  • Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

27 februari 2022 4 min

Mijn motor en ik – Ruud Wagemakers

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

25 februari 2022 5 min

‘Alles mag naar de klote tijdens een stuntshow’

  • Mens achter de motor

Door Leonoor Kinkel

20 februari 2022 5 min

Randy aka Ranic: “Het is jammer dat het circuit geen goedkope hobby is.”

  • Pitstop

Door Frank Andringa

14 februari 2022 4 min

Dwarslaesie-coureur Edwald Oude Huikink: ‘Racen geeft mijn leven zin’

  • Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

13 februari 2022 4 min

Mijn motor en ik – Chel Horrevoets

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

7 februari 2022 4 min

Sjaak Lucassen: ‘De ideale motor voor een wereldreis bestaat niet’

  • Pitstop

Door Frank Andringa

31 januari 2022 3 min

Biker sisters: Liefde voor twee wielen

  • Mens achter de motor

Door Leonoor Kinkel

24 januari 2022 4 min

Het perfecte plaatje volgens Ducatilex

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

19 januari 2022 5 min

Daniëlle Boelens: ‘Als vrouw met de motor op wereldreis? Doen!’

  • Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

16 januari 2022 3 min

Mijn motor en ik – Dennis Korten

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

7 januari 2022 3 min

Liefde voor een spotgoedkope DDR-motorfiets – MZ

  • Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

2 januari 2022 3 min

Mijn motor en ik – Eric van Gestel

  • Mens achter de motor

Door Leonoor Kinkel

29 december 2021 4 min

Aya over motorrijden in Utah en modellenwerk voor REV’IT!

  • Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

26 december 2021 3 min

Mijn motor en ik – Fabienne Draaijer

  • Pitstop

Door Frank Andringa

16 december 2021 3 min

Onvoorwaardelijke liefde voor de Moto Guzzi V50 NATO

  • Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

12 december 2021 3 min

Mijn motor en ik – Tim Mutsaers

  • Mens achter de motor

Door Bas van der Wal

28 november 2021 4 min

Mijn motor en ik – Andries Mons

  • Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

14 november 2021 3 min

Mijn Motor en Ik – Wim Bakkers

  • Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

31 oktober 2021 4 min

Mijn Motor en Ik – Thamara Janssen

  • Mens achter de motor

Door Mark Meisner

24 oktober 2021 3 min

Mijn motor en ik – Erskine Schoenmakers

  • Pitstop

Door Frank Andringa

17 oktober 2021 3 min

Mijn motor en ik – Ben Hansen

  • Pitstop

Door Frank Andringa

10 oktober 2021 3 min

Mijn motor en ik – Madelaine Vos

  • Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

19 september 2021 3 min

Mijn motor en ik – Menno Kramer

  • Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

12 september 2021 3 min

Mijn motor en ik – Jeffrey Planting

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

10 september 2021 4 min

Motorrijden met Rick Nieman: ‘Het mag allemaal best iets avontuurlijker’

  • Mens achter de motor
Anja Filak

Door Tom van Appeldoorn

5 september 2021 3 min

Mijn motor en ik – Anja Filak

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

31 augustus 2021 4 min

Van de Balkan tot de Noordkaap: Sabrina doet het op haar Ducati

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

22 augustus 2021 3 min

Mijn motor en ik – Jelmer Jongstra

  • Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

15 augustus 2021 3 min

Mijn motor en ik – Melle Lorijn

  • Mens achter de motor

Door Jarno van Osch

12 augustus 2021 4 min

De parels van Nederland – Norton Museum

  • Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

8 augustus 2021 5 min

Mijn motor en ik – Annette Koelink

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

5 augustus 2021 4 min

De pareltjes van Nederland – het Indian Motorcycle museum

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

4 augustus 2021 5 min

Gabriël Kousbroek over spek-en-bonen-Hells-Angel, brommers en drugssmokkel

  • Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

1 augustus 2021 4 min

Mijn motor en ik – John Teheux

  • Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

25 juli 2021 3 min

Mijn Motor en Ik – Mathiske van der Donk

  • Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

11 juli 2021 3 min

Mijn Motor en Ik – Jo van Gaal

  • Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

4 juli 2021 3 min

Mijn Motor en Ik – Annette van Oostenbrugge

  • Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

24 juni 2021 3 min

Mijn Motor en Ik – Musab Celil

  • Mens achter de motor

Door Jarno van Osch

20 juni 2021 4 min

De parels van Nederland – het Gilera Museum

  • Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

10 juni 2021 3 min

Mijn Motor en Ik – Joes Hermsen

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

4 juni 2021 6 min

Avonturier Paul van Hooff: ‘Mijn oude Guzzi is mijn ambassadeur’

  • Mens achter de motor

Door Leonoor Kinkel

22 mei 2021 5 min

Chantal Doortje: “Het Zwarte Woud heeft echt mijn hart gestolen.”

  • Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

20 mei 2021 4 min

Mijn motor en ik – Hans ten Broeke

  • Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

13 mei 2021 4 min

Mijn motor en ik – Frans Broers

  • Mens achter de motor

Door Bas van der Wal

12 mei 2021 4 min

Schaaf: “Rijd ik sneller als de camera aanstaat? Jazeker!”

  • Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

29 april 2021 3 min

Mijn motor en ik – Pepijn Kramer

  • Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

22 april 2021 3 min

Mijn motor en ik – Marion Hinrichs

  • Blijven rijden

Door Tom van Appeldoorn

8 april 2021 3 min

Mijn motor en ik – Perry van Zetten

  • Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

31 maart 2021 3 min

Mijn motor en ik – Tonnie van der Haar

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

25 maart 2021 4 min

Mijn motor en ik – Jessica Kost

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

13 maart 2021 3 min

Mijn motor en ik – Marijke Visser

  • Mens achter de motor

Door Leonoor Kinkel

6 maart 2021 5 min

De motorrijdende duizendpoot – Ron Betist

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

4 maart 2021 5 min

Mijn motor en ik – Bas van der Wal

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

11 februari 2021 4 min

Mijn motor en ik – Celesta Korse

  • Blijven rijden

Door Leonoor Kinkel

6 februari 2021 5 min

Samantha van Wijk: “De motorsport is een mannenwereld, maar dat was ik wel gewend”

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

28 januari 2021 4 min

Mijn motor en ik – Jos Klijn

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

21 januari 2021 3 min

Mijn motor en ik – Jos Wensink

  • Mens achter de motor
Rinze Kats, Mijn motor en ik

Door Frank Andringa

16 januari 2021 3 min

Mijn motor en ik – Rinze Kats

  • Mens achter de motor

Door Leonoor Kinkel

10 januari 2021 5 min

De droommotor van Angela Sudmeijer

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

7 januari 2021 3 min

Mijn motor en ik – Chris Romeijn

  • Pitstop

Door Leonoor Kinkel

24 december 2020 4 min

Anne en haar Transbrep

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

22 december 2020 2 min

Motorrijden met een verlamde arm: Jan Wouda (78) zit weer in het zadel

  • Pitstop

Door Bas Vis

18 december 2020 1 min

Itchy Boots – Behind the scenes

  • Pitstop

Door Frank Andringa

10 december 2020 3 min

Mijn motor en ik – Mariele Preker

  • Pitstop

Door Frank Andringa

8 oktober 2020 3 min

Mijn motor en ik – Jan Hebers

  • Pitstop

Door Mark Meisner

24 september 2020 2 min

Mijn motor en ik – Miranda van Twisk

  • Pitstop

Door Frank Andringa

10 september 2020 3 min

Mijn motor en ik – Frank van der Jagt

  • Pitstop

Door Frank Andringa

3 september 2020 2 min

Mijn motor en ik – Miranda van den Brink

  • Helden
Carmen

Door Frank Andringa

13 augustus 2020 2 min

Carmen en haar Suzuki Volty

  • Pitstop

Door Mark Meisner

30 juli 2020 2 min

Mijn motor en ik – Nathalie Christoffels

  • Mens achter de motor
Zelfbouwer Bo Janssis in zijn werkplaats

Door Mark Meisner

5 juli 2020 3 min

Zelfbouwer: Bo Janssis

  • Helden

Door Frank Andringa

2 juli 2020 2 min

Mijn motor en ik – Sander Beesteheerde

  • Blijven rijden

Door Leonoor Kinkel

25 juni 2020 2 min

Mijn motor en ik – Christa Kloosman

  • Stories

Door Mark Meisner

8 mei 2020 3 min

Ibolya en haar CB

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

5 april 2020 1 min

Podcast: Monteur van het menselijk lichaam

  • Pitstop

Door Frank Andringa

18 maart 2020 3 min

‘Ik hoop dat iemand mij een wheelie leert’

  • Pitstop

Door Frank Andringa

20 januari 2020 3 min

Robbert en zijn Honda Firestorm

  • Pitstop
de motorrijder

Door Frank Andringa

19 juni 2019 2 min

Mijn motor en ik – Almar Gritter

  • Pitstop
Smeerolie Jarno van Osch

Door Mark Meisner

11 juni 2019 3 min

Journalist Jarno van Osch

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke twee weken de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!
  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke twee weken de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!
  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Eifel
X