Ben jij gek van motoren en wil je je passie voor jouw motor delen op Motorrijders.nl net als vele anderen? Meld je dan aan via ons aanmeldformulier!
Motorrijders.nl is er niet alleen voor, maar ook dóór motorrijders. We delen een passie en daarom ook jouw passie! Wij nemen je mee in het verhaal van Bas en zijn passie voor motorrijden.

- Naam:
- Bas van der Wal
- Leeftijd:
- 49
- Woonplaats:
- Amsterdam
- Beroep:
- Gitarist
- Huidige motor:
- Honda VFR800Fi (1998)
Wanneer ben je begonnen met motorrijden?
“Ik heb een jaar geleden mijn rijbewijs gehaald. Maar die liefde voor motoren, die had ik al veel langer. Al voor mijn zestiende reed ik veel op brommertjes. Als puber kocht ik motortijdschriften die ik met rode oortjes stiekem zat door te bladeren op mijn kamer. Ik kon echt uren, dagen, weken kijken naar de prachtige lijnen van de verschillende modellen.
Als jonge violist ben ik ooit naar Wales geweest met een orkest. Sindsdien viel ik vaak in slaap met de gedachte dat ik op een BMW K100 over de zacht glooiende Engelse landweggetjes zoefde. Die motorfiets vond ik destijds oprecht mooi.
Ondanks dat de liefde voor motoren nooit is verdwenen, is het idee om mijn rijbewijs te halen en zelf een motor te kopen gewoon niet in me opgekomen. Het was teveel een droom. Bovendien ben ik door de jaren heen volledig opgeslokt door mijn grote passie, gitaar spelen. Uiteindelijk is dat ook mijn beroep geworden. Tot ik een paar jaar geleden ineens weer besefte hoe cool ik motoren vond.”

Is het lastig om op latere leeftijd met motorrijden te beginnen?
“Nee, zo heb ik dat niet ervaren. Dat heeft er denk ik ook mee te maken dat ik als puber veel op brommers heb gereden. Bovendien, ik loop dan misschien tegen de vijftig, maar ik voel me niet oud. Mensen vragen me soms of ik last heb van een midlifecrisis. Helemaal niet. Het is eerder een logische stap. Ik had dit veel eerder moeten doen.”
Waarom heb je een Honda VFR800Fi gekocht?
“Ik wilde een naked bike die lekker stuurt met plenty power. Daarnaast zijn de looks eigenlijk belangrijker dan ik wil toegeven. Via MotoShare heb ik, nadat ik mijn rijbewijs heb gehaald, verschillende motoren gehuurd om een idee te krijgen wat bij mij past. Zo heb ik onder andere een Ducati Monster 620, een Honda CB650R, een Honda CB600F Hornet, een Triumph Thruxton R 1200 en een BMW R1200GS geprobeerd. De Thruxton stak er qua looks, geluid en rijgedrag voor mij bovenuit.”
Lees ook: 6 tips die helpen bij het aanschaffen van je eerste motor
“Tot ik de Honda VFR800Fi ontdekte, die voor mij heel betaalbaar was. Tijdens mijn eerste proefrit stal hij direct mijn hart. De soepele V4 met zijn magistrale sound, de perfecte hoeveelheid power en het heerlijke stuurgedrag. Zijn gasrespons was perfect en hij had adequate remmen. Het was liefde op het eerste gezicht.”

Hoeveel kilometer rij je per jaar?
“Ik heb eind augustus 2020 mijn VFR gekocht en heb er in een half jaar ongeveer 5.000 kilometer mee gereden. Ik gebruik hem vooral voor leuke tochtjes en ben er ook een paar keer mee naar mijn werk geweest. Daarnaast heb ik op de motoren die ik via MotoShare heb gehuurd vorig jaar zo’n 1.500 kilometer gereden.
Ook dit jaar heb ik alweer mijn eerste kilometers gereden. Door de sneeuw kon ik enkele dagen niet rijden en dan mis ik echt iets. Heb ik na enkele dagen niet rijden weer in het zadel gezeten, dan merkt mijn vriendin dat ik als een ander mens weer thuis kom.”
Hoe praktisch is het om een motor in de stad te hebben?
“Dat is erg praktisch, hoewel ik er in Amsterdam nog niet heel veel gebruik van heb gemaakt. Het grote voordeel is dat je geen parkeerkosten hoeft te betalen. Daarnaast sluit ik vrijwel niet meer achteraan de rij aan bij een stoplicht, maar tegelijkertijd ben ik hier ook wel voorzichtig mee. Het moment dat je nog tussen de auto’s rijdt en het stoplicht springt op groen, dat wil ik graag voorkomen.”
"Heb ik na enkele dagen niet rijden weer in het zadel gezeten, dan merkt mijn vriendin dat ik als een ander mens weer thuis kom."
Wat trekt jou zo in motorrijden aan?
“Voor mij geeft het ervaren van de totale controle over zoveel power een grote kick. En daarbij de vorm waarin deze power komt. Voor mijn gevoel wordt de motor letterlijk een verlengstuk van mezelf. Wat ik denk, dat gebeurt. Hoewel, ik ben nog een beginner. Er zijn nog steeds momenten dat wat ik denk, net even anders uitvalt. Maar alles binnen een veilige marge.”
“Als ik rij, ben ik in een staat van über focus; er is niks anders dan de weg, met al zijn gesteldheden, de motor en het verkeer. Net zoals dat ik aan iemands lichaamstaal van tevoren zie of iemand gaat voordringen bij de bakker, probeer ik elk voertuig te ‘lezen’ en bij voorbaat te anticiperen op diens mogelijke acties. Ik vind die focus een heel fijne state of mind. Ik geniet van elk moment. Van het gevoel van het rijden van de perfecte bocht, tot het geluid en de prachtige plekken waar je rustig langs cruiset. Alles wat de motor biedt, inhaleer ik met volle teugen. Motorrijden is pure therapie voor mij.”

Wat voor avonturen heb je al onderweg beleefd?
“Vanuit Amsterdam kun je heel mooie tochtjes maken. Voor je het weet rij je langs de Waver richting de Vinkeveense Plassen of langs de Amstel. Als ik tijd over heb, dan mag ik graag naar de Lekdijk rijden. Die weg, dat is een godsgeschenk. Het is haast een circuit.”
“Maar ik heb ook al eens een glijdertje gemaakt. Op dat moment had ik mijn Honda nog niet zo lang. Op een gegeven moment, het regende, kwam ik bij een wegversmalling. Van de andere kant kwam een auto met groot licht aanrijden, waardoor ik niets zag. Hoewel ik maar een kilometer of dertig per uur reed, was daar ineens die wegversmalling. Ik remde hard en voor ik het wist gleed het voorwiel weg. De automobilist reed snel door.”
“Achteraf bleek er een pin bij mijn voorvork los te zitten, waardoor eerst de voorvork bewoog en daarna het wiel pas begon met remmen. Had ik dat kunnen weten? Misschien wel. Telkens als ik over een drempel reed of van een stoepje afreed, hoorde ik een geluid wat ik niet helemaal kon plaatsen. Door deze val ben ik gaan beseffen hoe belangrijk het is om de technische staat van je motor te checken voor je gaat rijden.”
“Gelukkig was het een onschuldige schuiver, maar wel een goede waarschuwing. Ik heb hier van geleerd dat je niet genoeg een noodstop of een uitwijkactie kunt oefenen. Kom je in een gevaarlijke situatie terecht, dan weet je wat je moet doen.”
Welke motor zou je nog eens willen hebben?
“De Triumph Speed Twin. Zowel qua looks als geluid. Als ik weer eens een proefritje ga maken, dan zal het hierop zijn. De Thruxton vind ik ook een geweldige motor, maar daar ben ik iets te lang voor.
De BMW K100, waar ik jaren geleden over droomde, spookt niet meer door mijn gedachten. Ik heb wel gekeken naar filmpjes om deze machine om te bouwen tot een naked bike, maar dat doet iedereen al. De looks zijn dan prima, maar hij rijdt vast niet fijn.
Maar voorlopig hoeft er echt geen nieuwe motorfiets te komen. Mijn VFR is de beste motor die ik voor dit geld kon krijgen. Hij heeft pas 31.000 kilometer op de teller, hij is redelijk tijdloos en rijdt fantastisch. Hij staat bij ons thuis voor het raam en elke dag kijk ik er een paar keer naar. Ja, ik ben er een beetje verliefd op.”

Leuk verhaal en goede keuze, een evergreen.
Bij RECO in Breda staat nog een hele mooie naked K100.
Leuk stukje en zo herkenbaar die passie.
Veel veilige kilometers Bas.
Groetjes Manfred
Bedankt allemaal voor jullie reacties!