Motorrijders.nl

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Powered by KNMV

Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Clubs
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
    • Podcast
  • Video’s
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
Skip to content

Mens achter de motor

4 maart 2021 5 min ... 4 Reacties

Mijn motor en ik – Bas van der Wal

Door Frank Andringa

...
TwitterFacebookE-mail

Motorrijders.nl is er niet alleen voor, maar ook dóór motorrijders. We delen een passie en daarom ook jouw passie! Wij nemen je mee in het verhaal van Bas en zijn passie voor motorrijden.

Naam:
Bas van der Wal
Leeftijd:
49
Woonplaats:
Amsterdam
Beroep:
Gitarist
Huidige motor:
Honda VFR800Fi (1998)

Wanneer ben je begonnen met motorrijden?

“Ik heb een jaar geleden mijn rijbewijs gehaald. Maar die liefde voor motoren, die had ik al veel langer. Al voor mijn zestiende reed ik veel op brommertjes. Als puber kocht ik motortijdschriften die ik met rode oortjes stiekem zat door te bladeren op mijn kamer. Ik kon echt uren, dagen, weken kijken naar de prachtige lijnen van de verschillende modellen.

Als jonge violist ben ik ooit naar Wales geweest met een orkest. Sindsdien viel ik vaak in slaap met de gedachte dat ik op een BMW K100 over de zacht glooiende Engelse landweggetjes zoefde. Die motorfiets vond ik destijds oprecht mooi.

Ondanks dat de liefde voor motoren nooit is verdwenen, is het idee om mijn rijbewijs te halen en zelf een motor te kopen gewoon niet in me opgekomen. Het was teveel een droom. Bovendien ben ik door de jaren heen volledig opgeslokt door mijn grote passie, gitaar spelen. Uiteindelijk is dat ook mijn beroep geworden. Tot ik een paar jaar geleden ineens weer besefte hoe cool ik motoren vond.”

Is het lastig om op latere leeftijd met motorrijden te beginnen?

“Nee, zo heb ik dat niet ervaren. Dat heeft er denk ik ook mee te maken dat ik als puber veel op brommers heb gereden. Bovendien, ik loop dan misschien tegen de vijftig, maar ik voel me niet oud. Mensen vragen me soms of ik last heb van een midlifecrisis. Helemaal niet. Het is eerder een logische stap. Ik had dit veel eerder moeten doen.”

Waarom heb je een Honda VFR800Fi gekocht?

“Ik wilde een naked bike die lekker stuurt met plenty power. Daarnaast zijn de looks eigenlijk belangrijker dan ik wil toegeven. Via MotoShare heb ik, nadat ik mijn rijbewijs heb gehaald, verschillende motoren gehuurd om een idee te krijgen wat bij mij past. Zo heb ik onder andere een Ducati Monster 620, een Honda CB650R, een Honda CB600F Hornet, een Triumph Thruxton R 1200 en een BMW R1200GS geprobeerd. De Thruxton stak er qua looks, geluid en rijgedrag voor mij bovenuit.”

Lees ook: 6 tips die helpen bij het aanschaffen van je eerste motor

“Tot ik de Honda VFR800Fi ontdekte, die voor mij heel betaalbaar was. Tijdens mijn eerste proefrit stal hij direct mijn hart. De soepele V4 met zijn magistrale sound, de perfecte hoeveelheid power en het heerlijke stuurgedrag. Zijn gasrespons was perfect en hij had adequate remmen. Het was liefde op het eerste gezicht.”

Hoeveel kilometer rij je per jaar?

“Ik heb eind augustus 2020 mijn VFR gekocht en heb er in een half jaar ongeveer 5.000 kilometer mee gereden. Ik gebruik hem vooral voor leuke tochtjes en ben er ook een paar keer mee naar mijn werk geweest. Daarnaast heb ik op de motoren die ik via MotoShare heb gehuurd vorig jaar zo’n 1.500 kilometer gereden.

Ook dit jaar heb ik alweer mijn eerste kilometers gereden. Door de sneeuw kon ik enkele dagen niet rijden en dan mis ik echt iets. Heb ik na enkele dagen niet rijden weer in het zadel gezeten, dan merkt mijn vriendin dat ik als een ander mens weer thuis kom.”

Hoe praktisch is het om een motor in de stad te hebben?

“Dat is erg praktisch, hoewel ik er in Amsterdam nog niet heel veel gebruik van heb gemaakt. Het grote voordeel is dat je geen parkeerkosten hoeft te betalen. Daarnaast sluit ik vrijwel niet meer achteraan de rij aan bij een stoplicht, maar tegelijkertijd ben ik hier ook wel voorzichtig mee. Het moment dat je nog tussen de auto’s rijdt en het stoplicht springt op groen, dat wil ik graag voorkomen.”

"Heb ik na enkele dagen niet rijden weer in het zadel gezeten, dan merkt mijn vriendin dat ik als een ander mens weer thuis kom."

Wat trekt jou zo in motorrijden aan?

“Voor mij geeft het ervaren van de totale controle over zoveel power een grote kick. En daarbij de vorm waarin deze power komt. Voor mijn gevoel wordt de motor letterlijk een verlengstuk van mezelf. Wat ik denk, dat gebeurt. Hoewel, ik ben nog een beginner. Er zijn nog steeds momenten dat wat ik denk, net even anders uitvalt. Maar alles binnen een veilige marge.”

“Als ik rij, ben ik in een staat van über focus; er is niks anders dan de weg, met al zijn gesteldheden, de motor en het verkeer. Net zoals dat ik aan iemands lichaamstaal van tevoren zie of iemand gaat voordringen bij de bakker, probeer ik elk voertuig te ‘lezen’ en bij voorbaat te anticiperen op diens mogelijke acties. Ik vind die focus een heel fijne state of mind. Ik geniet van elk moment. Van het gevoel van het rijden van de perfecte bocht, tot het geluid en de prachtige plekken waar je rustig langs cruiset. Alles wat de motor biedt, inhaleer ik met volle teugen. Motorrijden is pure therapie voor mij.”

Wat voor avonturen heb je al onderweg beleefd?

“Vanuit Amsterdam kun je heel mooie tochtjes maken. Voor je het weet rij je langs de Waver richting de Vinkeveense Plassen of langs de Amstel. Als ik tijd over heb, dan mag ik graag naar de Lekdijk rijden. Die weg, dat is een godsgeschenk. Het is haast een circuit.”

“Maar ik heb ook al eens een glijdertje gemaakt. Op dat moment had ik mijn Honda nog niet zo lang. Op een gegeven moment, het regende, kwam ik bij een wegversmalling. Van de andere kant kwam een auto met groot licht aanrijden, waardoor ik niets zag. Hoewel ik maar een kilometer of dertig per uur reed, was daar ineens die wegversmalling. Ik remde hard en voor ik het wist gleed het voorwiel weg. De automobilist reed snel door.”

“Achteraf bleek er een pin bij mijn voorvork los te zitten, waardoor eerst de voorvork bewoog en daarna het wiel pas begon met remmen. Had ik dat kunnen weten? Misschien wel. Telkens als ik over een drempel reed of van een stoepje afreed, hoorde ik een geluid wat ik niet helemaal kon plaatsen. Door deze val ben ik gaan beseffen hoe belangrijk het is om de technische staat van je motor te checken voor je gaat rijden.”

“Gelukkig was het een onschuldige schuiver, maar wel een goede waarschuwing. Ik heb hier van geleerd dat je niet genoeg een noodstop of een uitwijkactie kunt oefenen. Kom je in een gevaarlijke situatie terecht, dan weet je wat je moet doen.”

Welke motor zou je nog eens willen hebben?

“De Triumph Speed Twin. Zowel qua looks als geluid. Als ik weer eens een proefritje ga maken, dan zal het hierop zijn. De Thruxton vind ik ook een geweldige motor, maar daar ben ik iets te lang voor.

De BMW K100, waar ik jaren geleden over droomde, spookt niet meer door mijn gedachten. Ik heb wel gekeken naar filmpjes om deze machine om te bouwen tot een naked bike, maar dat doet iedereen al. De looks zijn dan prima, maar hij rijdt vast niet fijn.

Maar voorlopig hoeft er echt geen nieuwe motorfiets te komen. Mijn VFR is de beste motor die ik voor dit geld kon krijgen. Hij heeft pas 31.000 kilometer op de teller, hij is redelijk tijdloos en rijdt fantastisch. Hij staat bij ons thuis voor het raam en elke dag kijk ik er een paar keer naar. Ja, ik ben er een beetje verliefd op.”

Ben jij gek van motoren en wil je je passie voor jouw motor delen op Motorrijders.nl net als vele anderen? Meld je dan aan via ons aanmeldformulier!

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Reacties

geef een reactie
  1. Jan schreef:
    5 maart 2021 om 19:19

    Leuk verhaal en goede keuze, een evergreen.

    Beantwoorden
  2. Stephan Reijnen schreef:
    5 maart 2021 om 19:20

    Bij RECO in Breda staat nog een hele mooie naked K100.

    Beantwoorden
  3. Anoniem schreef:
    6 maart 2021 om 11:36

    Leuk stukje en zo herkenbaar die passie.
    Veel veilige kilometers Bas.
    Groetjes Manfred

    Beantwoorden
  4. Bas van der Wal schreef:
    7 maart 2021 om 13:01

    Bedankt allemaal voor jullie reacties!

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook:

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

13 mei 2022 4 min

Uit de kunst: De weergaloos gespoten helmen en motoren van Erik Weersing

  • Mens achter de motor

Door Jarno van Osch

12 mei 2022 4 min

Motormodel – MV Agusta F4 750 S

  • Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

1 mei 2022 4 min

Mijn motor en ik – Saskia Jansen

  • Mens achter de motor

Door Leonoor Kinkel

24 april 2022 5 min

Fotograaf op snelheid – Lorenzo van Aarle

  • Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

17 april 2022 4 min

Mijn Motor en Ik – Nicole Dekker

  • Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

3 april 2022 3 min

Mijn Motor en Ik – Timothy van Roy

  • Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

19 maart 2022 5 min

Mijn motor en ik – Chris Hermes

  • Mens achter de motor

Door Jarno van Osch

4 maart 2022 6 min

Danilo Petrucci – Goedlachse cultheld

  • Pitstop

Door Leonoor Kinkel

28 februari 2022 5 min

Offroad met Nikki van der Spek

  • Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

27 februari 2022 4 min

Mijn motor en ik – Ruud Wagemakers

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

25 februari 2022 5 min

‘Alles mag naar de klote tijdens een stuntshow’

  • Mens achter de motor

Door Leonoor Kinkel

20 februari 2022 5 min

Randy aka Ranic: “Het is jammer dat het circuit geen goedkope hobby is.”

  • Pitstop

Door Frank Andringa

14 februari 2022 4 min

Dwarslaesie-coureur Edwald Oude Huikink: ‘Racen geeft mijn leven zin’

  • Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

13 februari 2022 4 min

Mijn motor en ik – Chel Horrevoets

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

7 februari 2022 4 min

Sjaak Lucassen: ‘De ideale motor voor een wereldreis bestaat niet’

  • Pitstop

Door Frank Andringa

31 januari 2022 3 min

Biker sisters: Liefde voor twee wielen

  • Mens achter de motor

Door Leonoor Kinkel

24 januari 2022 4 min

Het perfecte plaatje volgens Ducatilex

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

19 januari 2022 5 min

Daniëlle Boelens: ‘Als vrouw met de motor op wereldreis? Doen!’

  • Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

16 januari 2022 3 min

Mijn motor en ik – Dennis Korten

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

7 januari 2022 3 min

Liefde voor een spotgoedkope DDR-motorfiets – MZ

  • Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

2 januari 2022 3 min

Mijn motor en ik – Eric van Gestel

  • Mens achter de motor

Door Leonoor Kinkel

29 december 2021 4 min

Aya over motorrijden in Utah en modellenwerk voor REV’IT!

  • Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

26 december 2021 3 min

Mijn motor en ik – Fabienne Draaijer

  • Pitstop

Door Frank Andringa

16 december 2021 3 min

Onvoorwaardelijke liefde voor de Moto Guzzi V50 NATO

  • Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

12 december 2021 3 min

Mijn motor en ik – Tim Mutsaers

  • Mens achter de motor

Door Bas van der Wal

28 november 2021 4 min

Mijn motor en ik – Andries Mons

  • Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

14 november 2021 3 min

Mijn Motor en Ik – Wim Bakkers

  • Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

31 oktober 2021 4 min

Mijn Motor en Ik – Thamara Janssen

  • Mens achter de motor

Door Mark Meisner

24 oktober 2021 3 min

Mijn motor en ik – Erskine Schoenmakers

  • Pitstop

Door Frank Andringa

17 oktober 2021 3 min

Mijn motor en ik – Ben Hansen

  • Pitstop

Door Frank Andringa

10 oktober 2021 3 min

Mijn motor en ik – Madelaine Vos

  • Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

3 oktober 2021 4 min

Mijn motor en ik – Ilse van Oostenbrugge

  • Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

19 september 2021 3 min

Mijn motor en ik – Menno Kramer

  • Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

12 september 2021 3 min

Mijn motor en ik – Jeffrey Planting

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

10 september 2021 4 min

Motorrijden met Rick Nieman: ‘Het mag allemaal best iets avontuurlijker’

  • Mens achter de motor
Anja Filak

Door Tom van Appeldoorn

5 september 2021 3 min

Mijn motor en ik – Anja Filak

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

31 augustus 2021 4 min

Van de Balkan tot de Noordkaap: Sabrina doet het op haar Ducati

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

22 augustus 2021 3 min

Mijn motor en ik – Jelmer Jongstra

  • Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

15 augustus 2021 3 min

Mijn motor en ik – Melle Lorijn

  • Mens achter de motor

Door Jarno van Osch

12 augustus 2021 4 min

De parels van Nederland – Norton Museum

  • Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

8 augustus 2021 5 min

Mijn motor en ik – Annette Koelink

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

5 augustus 2021 4 min

De pareltjes van Nederland – het Indian Motorcycle museum

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

4 augustus 2021 5 min

Gabriël Kousbroek over spek-en-bonen-Hells-Angel, brommers en drugssmokkel

  • Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

1 augustus 2021 4 min

Mijn motor en ik – John Teheux

  • Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

25 juli 2021 3 min

Mijn Motor en Ik – Mathiske van der Donk

  • Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

11 juli 2021 3 min

Mijn Motor en Ik – Jo van Gaal

  • Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

4 juli 2021 3 min

Mijn Motor en Ik – Annette van Oostenbrugge

  • Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

24 juni 2021 3 min

Mijn Motor en Ik – Musab Celil

  • Mens achter de motor

Door Jarno van Osch

20 juni 2021 4 min

De parels van Nederland – het Gilera Museum

  • Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

10 juni 2021 3 min

Mijn Motor en Ik – Joes Hermsen

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

4 juni 2021 6 min

Avonturier Paul van Hooff: ‘Mijn oude Guzzi is mijn ambassadeur’

  • Mens achter de motor

Door Leonoor Kinkel

22 mei 2021 5 min

Chantal Doortje: “Het Zwarte Woud heeft echt mijn hart gestolen.”

  • Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

20 mei 2021 4 min

Mijn motor en ik – Hans ten Broeke

  • Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

13 mei 2021 4 min

Mijn motor en ik – Frans Broers

  • Mens achter de motor

Door Bas van der Wal

12 mei 2021 4 min

Schaaf: “Rijd ik sneller als de camera aanstaat? Jazeker!”

  • Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

29 april 2021 3 min

Mijn motor en ik – Pepijn Kramer

  • Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

22 april 2021 3 min

Mijn motor en ik – Marion Hinrichs

  • Blijven rijden

Door Tom van Appeldoorn

8 april 2021 3 min

Mijn motor en ik – Perry van Zetten

  • Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

31 maart 2021 3 min

Mijn motor en ik – Tonnie van der Haar

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

25 maart 2021 4 min

Mijn motor en ik – Jessica Kost

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

13 maart 2021 3 min

Mijn motor en ik – Marijke Visser

  • Mens achter de motor

Door Leonoor Kinkel

6 maart 2021 5 min

De motorrijdende duizendpoot – Ron Betist

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

11 februari 2021 4 min

Mijn motor en ik – Celesta Korse

  • Blijven rijden

Door Leonoor Kinkel

6 februari 2021 5 min

Samantha van Wijk: “De motorsport is een mannenwereld, maar dat was ik wel gewend”

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

28 januari 2021 4 min

Mijn motor en ik – Jos Klijn

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

21 januari 2021 3 min

Mijn motor en ik – Jos Wensink

  • Mens achter de motor
Rinze Kats, Mijn motor en ik

Door Frank Andringa

16 januari 2021 3 min

Mijn motor en ik – Rinze Kats

  • Mens achter de motor

Door Leonoor Kinkel

10 januari 2021 5 min

De droommotor van Angela Sudmeijer

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

7 januari 2021 3 min

Mijn motor en ik – Chris Romeijn

  • Pitstop

Door Leonoor Kinkel

24 december 2020 4 min

Anne en haar Transbrep

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

22 december 2020 2 min

Motorrijden met een verlamde arm: Jan Wouda (78) zit weer in het zadel

  • Pitstop

Door Bas Vis

18 december 2020 1 min

Itchy Boots – Behind the scenes

  • Pitstop

Door Frank Andringa

10 december 2020 3 min

Mijn motor en ik – Mariele Preker

  • Pitstop

Door Frank Andringa

8 oktober 2020 3 min

Mijn motor en ik – Jan Hebers

  • Pitstop

Door Mark Meisner

24 september 2020 2 min

Mijn motor en ik – Miranda van Twisk

  • Pitstop

Door Frank Andringa

10 september 2020 3 min

Mijn motor en ik – Frank van der Jagt

  • Pitstop

Door Frank Andringa

3 september 2020 2 min

Mijn motor en ik – Miranda van den Brink

  • Helden
Carmen

Door Frank Andringa

13 augustus 2020 2 min

Carmen en haar Suzuki Volty

  • Pitstop

Door Mark Meisner

30 juli 2020 2 min

Mijn motor en ik – Nathalie Christoffels

  • Mens achter de motor
Zelfbouwer Bo Janssis in zijn werkplaats

Door Mark Meisner

5 juli 2020 3 min

Zelfbouwer: Bo Janssis

  • Helden

Door Frank Andringa

2 juli 2020 2 min

Mijn motor en ik – Sander Beesteheerde

  • Blijven rijden

Door Leonoor Kinkel

25 juni 2020 2 min

Mijn motor en ik – Christa Kloosman

  • Stories

Door Mark Meisner

8 mei 2020 3 min

Ibolya en haar CB

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

5 april 2020 1 min

Podcast: Monteur van het menselijk lichaam

  • Pitstop

Door Frank Andringa

18 maart 2020 3 min

‘Ik hoop dat iemand mij een wheelie leert’

  • Pitstop

Door Frank Andringa

20 januari 2020 3 min

Robbert en zijn Honda Firestorm

  • Pitstop
de motorrijder

Door Frank Andringa

19 juni 2019 2 min

Mijn motor en ik – Almar Gritter

  • Pitstop
Smeerolie Jarno van Osch

Door Mark Meisner

11 juni 2019 3 min

Journalist Jarno van Osch

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke twee weken de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!
  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke twee weken de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!
  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Eifel
X