Ben jij gek van motoren en wil je je passie voor jouw motor delen op Motorrijders.nl? Meld je dan aan via ons aanmeldformulier!
Motorrijders.nl is er niet alleen voor, maar ook dóór motorrijders. We delen een passie en daarom ook jouw passie! Wij nemen je mee in het verhaal van Jan en zijn passie voor motorrijden.
Naam:
Jan Hebers
Leeftijd:
58 jaar
Woonplaats:
Emmen
Beroep:
Procesoperator
Motor:
Honda CB1300
Hoe lang rij je al motor?
“Inmiddels rij ik al 26 jaar motor, maar dat hadden er meer kunnen zijn. Dat zit zo. In mijn jeugd had ik een brommer, een opgevoerde Zündapp met een 125cc blok eronder. Dat was scheuren. Toen ik motor mocht rijden, wilde ik graag een Kawasaki Z650 kopen. Dat was helemaal mijn ding. Maar vanwege mijn rijstijl vond mijn omgeving het onverstandig dat ik motor zou gaan rijden. Daar heb ik naar geluisterd.
Jaren later is die motor er toch gekomen dankzij mijn vrouw. Ik was inmiddels met haar getrouwd. We hadden huisjes, boompje, beestje. Zij kwam met het idee om rijlessen te nemen. Samen hebben we het rijbewijs gehaald, kleding gekocht en een motor. Ineens borrelde de motorolie weer in mijn bloed en ik heb er nog geen dag spijt van gehad.”
Ook niet na het zware ongeluk dat je hebt gehad?
“Nee, zeker niet. Ik ben met een snelheid van 250 kilometer per uur onderuit gegaan in de buurt van Hoogeveen. Een enorme klapper. Nog altijd weet ik niet waarom en hoe het gebeurde. We maakten met een groep een toerrit die ik zelf had uitgezet. Maar de formatie brak bij Hoogeveen en ik reed achteraan. Ik besloot om de groep in te halen om de voorrijder in te halen. Er was een flauwe bocht, die zag ik naderen, maar ik deed niets. Ik zie mezelf nog over de witte streep heenrijden.
De motor is uiteindelijk in een sloot geëindigd. Zelf heb ik waarschijnlijk onbewust goed gehandeld. Ik had slechts één botje in mijn hak gebroken. Daar kwamen de vragen weer van vrienden en collega’s: ‘Jan, heb je er nu niet genoeg van?’ Maar ik kreeg steun van mijn vrouw. Toen ik weer een beetje kon strompelen a la Mick Doohan, heb ik mezelf een Aprilia RSV Mille gekocht.”

Wat voor motorrijder ben je?
“Ik was altijd een heel sportieve rijder en dat ben ik nog steeds wel. Ik mag er in mooie bochten graag naast hangen, knietje aan de grond. Dat doe ik alleen op plekken waar het kan. Binnen de bebouwde kom hou ik me netjes aan de snelheid en in een omgeving met fietsers ook. Ik wil niemand tot last zijn.”
Wat is het dat je zo aantrekt in motorrijden?
“Genieten staat bij mij voorop. Lekker toeren, maar ook sportief rijden. Ik maak veel toertochten, alleen of in groepsverband. Ik kan genieten van de omgeving waarin ik rij, maar ook om de bochten extreem te nemen. Van het rijden van een mooie rit tot aan het schoonmaken na de rit, dat vind ik nog altijd een mooie beleving.”
Hoeveel kilometers rij je per jaar?
“Jaarlijks rij ik gemiddeld zo’n 8.000 kilometer. Ik gebruik mijn motor niet voor kleine stukjes, alleen voor lange ritten van honderd kilometer of meer. Dankzij mijn werk in ploegendienst heb ik regelmatig overdag vrij. Dan vind ik het heerlijk om ’s ochtends om half negen op te stappen en een route te rijden van zo’n 450 kilometer. ’s Middags kom ik pas weer thuis.
Het plezier begint eigenlijk al de avond van te voren. Via MyRoute-app plan ik dan mijn rit en pas hem handmatig aan. Dan rij ik een ronde om het IJsselmeer, of rij via Duitsland naar Gelderland en terug naar huis. Tussendoor maak ik af en toe een stop voor een foto of wat drinken. En als ik dan thuiskom, dan kan ik echt nagenieten van een tocht.”

Waar rij je graag?
“Ik vind het Sauerland en de Eiffel erg mooi om te rijden. Het is alsof je rijdt in een groene tunnel. Er is een nadeel: je kent de bochten niet goed. Daarom wil ik heel graag nog eens naar Zwitserland of Oostenrijk, rijden in de Alpen en Dolomieten. Die open bochten, de haarspeldbochten, dat lijkt me prachtig. Mijn motto is dat je ook voor de zijkant van je banden hebt betaald, die die mogen ook best slijten.”
Waarom juist een Honda CB1300?
“Ik heb altijd sportieve motoren gereden. Van een Suzuki GSX 650 F tot een Honda RC36 en een Aprilia RSV Mille. Maar na een ongeval met een mountainbike enkele jaren geleden, waarbij ik mijn bekken heb verbrijzeld, kon ik niet meer op de RSV Mille zitten en zelfs niet op een VFR. Dus heb ik voor een CB1300 gekozen. Hier kan ik het rijden dagen op volhouden. De CB bevalt na enige tijd prima en is echt mijn motor geworden. Ik heb veel en overal koppel, hij heeft de juiste toer eigenschappen, stuurt lekker en heeft een kofferbak onder de buddy. Ik word er blij van.”
