Ben jij net als Petra Peperkamp gek van motoren en wil jij jouw passie delen op Motorrijders.nl? Meld je dan aan via ons aanmeldformulier!
Motorrijders.nl is er niet alleen voor, maar ook dóór motorrijders. We delen een passie en daarom ook jouw passie! Wij nemen je mee in het verhaal van Petra Peperkamp en haar passie voor motorrijden.

- Naam:
- Petra Peperkamp
- Leeftijd:
- 49
- Regio:
- Neder-Betuwe
- Beroep:
- Managementassistent en fotograaf
- Huidige motor:
- Suzuki GSX-S1000GT
Hoe lang rijd je motor en wat is het dat je zo aantrekt in motorrijden?
“Motorrijden is mijn grote passie en zit in mijn genen. Mijn hele familie rijdt motor of heeft dat gedaan. Het was dus niet de vraag óf – maar wanneer ik mijn rijbewijs zou halen. Mijn motor, een Honda CB450S, stond al in de schuur voordat ik mijn rijbewijs had. Dat is inmiddels 30 jaar geleden. Op mijn 19de tufte ik daarmee – blij als een ei – bepakt en bezakt naar Italië. De wereld lag voor me open. Mijn tweede motor was een Suzuki GSX-600F, en daarmee was mijn liefde voor Suzuki geboren. In de tussentijd heb ik ook een hele periode geen motor gereden, maar het begon op een gegeven moment toch weer te kriebelen. Motorrijden staat voor mij gelijk aan het ongekende gevoel van vrijheid en het rijden in de bergen vergroot dit gevoel nog eens. En samen met een groepje gelijkgestemden is het natuurlijk helemaal fantastisch om op pad te zijn.”
Was het dan ook echt een familiegelegenheid om te gaan rijden, of deden jullie dit allemaal individueel?
“Mijn ouders hebben elkaar in de jaren ’60 leren kennen via het motorrijden. Mijn vader was motorrijinstructeur en mijn moeder had bij hem motorrijles. Tsja, dan zit het motorrijden wel meteen in je bloed. Mijn broer die een paar jaar ouder is, haalde ook meteen op zijn achttiende zijn motorrijbewijs. Ik stond dus als laatste in de familie te popelen om ook eindelijk mijn rijbewijs te kunnen gaan halen. Nu ga ik nog wel eens op pad met mijn broer en schoonzus die zelf ook rijdt, dat is heel gezellig.”
Je schrijft dat het voelde alsof de wereld voor je openlag op die eerste motortrip. Vertel!
“Tot die tijd ging ik met mijn ouders mee naar de camping, dus je kunt je voorstellen dat ik het gevoel had dat de wereld voor me openlag. In het eerste jaar ben ik naar de Dolomieten gegaan met een reisorganisatie, allemaal onbekenden – dus best spannend. Mijn “vierenhalfje” had het best zwaar met de volle bepakking van tent, slaapzak, pannetjes, en kant-en-klaar Struik-maaltijden. Het voorwiel zwieberde aardig met het bestijgen van de bergpassen. Uit die groep ontstonden een paar leuke vriendschappen en het jaar erna zijn we naar Noorwegen gegaan.
Lees ook: Vijftig passen rijden in Italië – deel 1
Dit keer met de Suzuki GSX-600F, dat stuurde een stuk beter en ik kon lekker vlot doorrijden. Noorwegen is een prachtig land, maar we hadden drie weken erg nat en koud weer. Aangezien het een campingvakantie was en er bijna iedere dag een toertocht naar een andere locatie gepland stond, was dat best een uitdaging. Op een gegeven moment was alles zo door en door nat en koud dat we een paar nachten een hytte (Noorse blokhut) met een kachel hebben gehuurd. Daarin konden we opwarmen. Veel routes hadden hele stukken met onverharde paden, dat was een uitdaging met onze sportieve motoren. Ik denk dat de organisatie vooral offroadrijders had verwacht. Maar het mocht de pret niet drukken. Ik plakte de kuip van de Suzuki af met ducttape tegen de steenslag en rijden maar.”
Vanwaar deze motor?
“Na een Suzuki V-Strom te hebben gereden, kwam vorig jaar mijn droommotor op de markt, de GSX-S1000GT. Ik heb denk ik mijn Suzuki-dealer helemaal gek heb gezeurd wanneer de motor eindelijk in de showroom zou komen te staan. Bij de eerste aanblik was ik om en in maart kon ik mijn grote trots ophalen. Inmiddels staat de eerste 14.000 km op de teller. En wat een machine! De combinatie van sportief rijden op een tourmotor is voor mij perfect. De souplesse en rijeigenschappen van deze motor zijn geweldig.”

Je noemt je 1000GT je droommotor. Hoe wist je dat?
“Ik heb met mijn GSX600 zo veel plezier gehad, dat mijn heropstapmotor eigenlijk vanzelfsprekend een Suzuki werd. Het werd een V-Strom 650. Maar ik had minder plezier in het rijden met een tweecilinder. En ja… toen kwam de 1000GT in een nieuwsbrief voorbij. Op papier was ik toen eigenlijk al verkocht!”
Is er dan echt helemaal niets wat nog beter kan aan die GT?
“De GT als motor zijnde is fantastisch, soepel, wendbaar, licht en snel. De quickshifter werkt traploos, en dat is heel fijn. De motor is sportief, maar heeft ook alle eigenschappen van een toermotor; een hele dag op de motor zitten is daarom geen enkel probleem. Mijn Suzuki-dealer Hoegee heeft na 10.000 kilometer nieuwe banden onder de motor gelegd waardoor de motor echt vastplakt aan het asfalt, dat was een ontzettend groot verschil. Één nadeel is er helaas wel te noemen. Suzuki heeft dit model uitgebracht met het zogenoemde MySpin-systeem. Daarmee kun je via je telefoon contact maken met het dashboard van de motor om te navigeren, te bellen, muziek te luisteren, agenda bekijken etc. Maar dat werkt helaas niet goed en daar had ik me wel op verheugd. De verbinding tussen motor en telefoon valt steeds weg en de voorprogrammeerbare apps zijn ook niet echt handig. Je kunt zelf ook geen apps zoals Flitsmeister toevoegen.”
Als wat voor soort motorrijder zou jij jezelf omschrijven?
“Sportief, ik hou van lekker doorrijden. Maar plat op de tank over de snelweg hoeft van mij niet meer – die tijd heb ik wel gehad. Ik vind het nu vooral mooi om goed en technisch te rijden.”
Ben je net zo reislustig als je GT? Waar zou je nog graag op reis willen?
“Ik wil nog wel een keer terug naar Noorwegen. Verder staan Schotland en Zwitserland op mijn verlanglijstje, daar ben ik nog niet geweest. Vorig jaar heb ik drie bochtentrainingen (opbouwend in niveau) meegereden in de Eifel met deRijder uit Boxtel. Ik wilde mijn nieuwe GSX goed onder de knie krijgen. En dat was fantastisch! De rijtechnieken die ik daar heb geleerd zijn zo ontzettend nuttig. Ik kan lezen en schrijven met de motor en draai mijn hand niet meer om voor pittig stuurwerk. Nu ben ik gevraagd door deRijder om de motorgidsreizen voor meiden te gaan begeleiden, daar hoefde ik geen twee keer over na te denken natuurlijk! deRijder verzorgt o.a. bochtentrainingen in binnen- en buitenland en de gidsreizen zijn een uitbreiding op het aanbod. Ik ben zelfs zo enthousiast dat ik overweeg om een opleiding tot motorrijinstructeur te gaan doen.”


Hallo Petra, Ik was 16 toen ik mijn Victoria bromfiets had. Ging met vrienden rijden maar dat ging mij niet snel genoeg. Dus leende ik een Jawa 250 voor een keer. Toen ik in het leger ging via de dienstplicht werd ik ordonnans en moest ik brieven rondbrengen op een Norton 500 van het leger. Dat was het. Daarna niet meer gereden tot mijn pensioen. Toen ben ik weer gaan rijden op een Honda 1200 van mijn zoon. Maar hij verkocht zijn motor. Afgelopen, uit – dacht ik. Mijn dochter was in Frankrijk toen ze belde: “Pa er staat een Honda Silverwing 650cc te koop in je dorp.” Daarmee ben ik dus weer gaan rijden. Het is voor mij een feest, ik ben nu 86 jaar en dit is veel beter dan achter de geraniums zitten.
Zo’n lief had ik vroeger moeten leren kennen 😉 , gewoon super ! Nu enkel dagtrips… wel van 15 januari tot eind februari de moto’s in de aanhanger naar Spanje en daar zga elke dag de bergen in. Na 3 km vanaf de camping beginnnen de bochten al, nooit rechtdoor, 5000 km met SF V4S en Scrambler 800, enkel pech dat het de koudste maand in jaren was. Ik voel m’n heup en knieën nog 🙁
Leuk om dit soort enthousiaste reis en ervaringsverhalen te lezen. Ook ik heb verschillende motoren gehad, Van een Yamaha 100 tot een BMW K1200LT een auto op twee wielen. Maar terugkijkend was mijn lievelingsmotor de Suzuki GS 400 twee cylinder. Ik hoef geen zware fiets meer en een twee cylinder vind ik heerlijk rijden. Na een paar jaar na de BMW met mijn cabriolet leuke en flinke toertochten te hebben gereden, rij ik sinds verleden jaar zomer een 1 cylinder 50 cc viertakt, een Kymco. Geen snelwegen, maar veel tussendoor weggetjes. Ik woon onder Amersfoort dus de Veluwe is vlakbij. Maar ook een rit naar de kust, Bloemendaal ect. In deze buurt ben ik opgegroeid en heb ik met mijn Puch iedere weg bereden. Mijn scooter rijdt zo’n 55 km/u dus horen trips van een kilometer of 200 per dag tot de mogelijkheden. Deze zomer ga ik er veel kilometers bijzetten. Alle motor en scooterrijders heel veel veilige kilometers gewenst en vooral mooi en droog weer.
Wat leuk Petra om jouw verhaal te lezen. Vorig jaar zaten we samen nog in de bochtentraining!
Veel plezier met de meiden en wie weet kruisen onze wegen nog eens!
Leuk artikel en met name het ontstaan van jouw liefde voor het motorrijden. De Suzuki GSX-S1000GT kende ik eigenlijk niet zo goed, maar lijkt mij zeker een mooi alternatief op z’n tijd als ik van de naked af stap, nu een Yamaha MT-10.
Veel verder rijplezier gewenst!