Ben jij gek van motoren en wil je je passie voor jouw motor delen op Motorrijders.nl net als vele anderen? Meld je dan aan via ons aanmeldformulier!
Motorrijders.nl is er niet alleen voor, maar ook dóór motorrijders. We delen een passie en daarom ook jouw passie! Wij nemen je mee in het verhaal van Tonnie en zijn passie voor motorrijden.

- Naam:
- Tonnie van der Haar
- Leeftijd:
- 56
- Woonplaats:
- Apeldoorn
- Beroep:
- Schilder
- Motor:
- Yamaha FZ1-S (2006)
Wanneer ben je begonnen met motorrijden?
“In 1982 ben ik begonnen met motorrijden. Toen ik een huis wilde kopen ben ik drie jaar gestopt omdat ik het geld daarvoor nodig had, maar daarna weer gewoon begonnen. Dat is inmiddels ruim 30 jaar geleden. Dus ik rij vanaf 1982 min 3 jaar.
Waarom ik destijds ging rijden? Als kleine jongen ging ik met een oom en mijn vader naar de motorraces in Oldebroek. Ik denk dat dit in 1972 of ’73 was. Toen ik daar mijn latere motorsportheld Wil Hartog zag winnen op zijn Yamaha, wist ik meteen dat ik later ook een motor wilde rijden. Toen ik dat toen zei, dachten mensen – waaronder mijn vader – dat die motordroom wel over zou gaan. Maar ik hield vol en rij dus nog steeds op die machtige machines. Inmiddels heb ik er een stuk of 15 gehad. Allemaal zeer verschillend. Van 1, 2, 3 of 4 cilinders tot twee- en viertakt. Ik moet wel zeggen dat ik de tweetaktmotoren nog altijd het mooiste vind.”

Wat is het dat je zo aantrekt in motorrijden?
“Tja, wat niet eigenlijk! De snelheid, de wendbaarheid, het gevoel van vrijheid en even alles vergeten waar je normaal gesproken druk mee bent. Gewoon genieten van elke kilometer die onder je wielen door draait.”
Hoeveel rij je per jaar?
“Ik rij per jaar zo ongeveer een 12.500 km. Dit zijn puur en alleen plezierkilometers. Als bestuurslid van de Suzuki Bandit Club Nederland ben ik redelijk actief in het motorclubgebeuren. Ik vervul daar de taak van toercoördinator waarbij ik – met heel veel plezier – evenementen en toertochten organiseer. De laatste tijd ben ik ook een beetje bezig met de motortoer maatjes Apeldoorn waar ik wat voor doe. Het leuke hiervan vind ik dat ik de toertochten zelf maak. Die routes maak ik voor binnen- en buitenland. Ik probeer zo veel mogelijk de kleine binnenweggetjes te vinden. Over het algemeen lukt me dat redelijk.
Ook rij ik wel met een broertje van me die sinds kort (maar veel te laat) is gaan motorrijden. Als je het rijden in het buitenland gewend bent, is ons Nederland gelijk wat minder leuk om te rijden. Je hoeft niet heel ver wel om leuk te rijden. Het Sauerland of de Eifel is redelijk dichtbij maar zo anders en ook zo veel mooier dan hier.”
Waarom juist die FZ1 Fazer?
“Ooit begon ik op een Honda CB750K7. Daarna kwam er nog een Honda CB750KZ, Suzuki GS1000G en een Suzuki GT750. Die laatste had ik echt nooit weg moeten doen. Toch deed ik het, omdat ik de centen nodig had om een huis te kopen. Toen ben ik twee jaar gestopt met rijden. Toen ik weer begon kocht ik een Suzuki DR250. Dat was niet echt mijn ding. Via een Yamaha en nog een Suzuki kwam ik uit bij een Suzuki Bandit GSF600S die ik nieuw kocht. Daar heb ik bijna 150.000 km mee gereden zonder ook maar één keer problemen te krijgen. Via een Suzuki SV1000S kwam ik uit op mijn huidige Yamaha FZ1 Fazer.
Dat was eigenlijk bij toeval. Ik kwam terug van een proefrit op een andere motor, toen ik deze Fazer zag staan. En ja gelijk een proefrit hierop gemaakt. Bij terugkomst was ik verkocht. De Fazer stuurt super en de remmen zijn fenomenaal goed, mede door de stalen remleidingen. Nu heb ik deze Yamaha een jaar of 5 en ben ik wel weer aan het kijken naar een ander soort motor. Wat dat dan moet worden? Ik twijfel tussen een Kawasaki Z1000SX, Versys 1000 of Yamaha Tracer 900 bijvoorbeeld. De laatste twee omdat m’n vrouw daar beter achterop kan zitten dan op de Z1000SX.”
Is het niet gek om met een Fazer voorop te rijden bij de Bandit Club?
“Hahaha ja die had ik kunnen verwachten. Ik ben lid geworden van de Bandit club toen ik er zelf nog eentje had. Ik ben zelfs voorzitter geweest. Toen ik daarmee stopte, hebben ze me erelid gemaakt voor bewezen diensten. Inmiddels wordt de Bandit niet meer gebouwd en is het ook toegestaan om met een andere motor lid te zijn. Mede om de club in leven te houden omdat er bij gebrek aan nieuwe Bandits natuurlijk nog maar weinig nieuwe aanwas komt. Uiteindelijk gaat het erom dat je samen een leuke dag hebt. Op welke motor je dan tijdens een toertocht zit, maakt niets uit.”


Super gaaf Tonny en leuk dat je bij motor-Toer -Maatjes – Apeldoorn ook geregeld een ritje uitzet ???????? tot snel ????
Blijf ik zeker doen Marion Hinrichts wat uitzetten voor ons. Loop zelfs stiekem met een plannetje in mn hoofd.
Ik wil na mijn A2 ook voor de fazer gaan!
Zie nu mijn eigen stukje weer terug. De yamaha FZ1 fazer is inmiddels vervangen door eerst een yamaha TDM 900 en nu een kawasaki Z 1000 SX.