Ben jij net als Patrick Walburg gek van motoren en wil jij jouw passie delen op Motorrijders.nl? Meld je dan aan via ons aanmeldformulier!
Motorrijders.nl is er niet alleen voor, maar ook dóór motorrijders. We delen een passie en daarom ook jouw passie! Wij nemen je mee in het verhaal van Patrick Walburg en zijn passie voor motorrijden.

- Naam:
- Patrick Walburg
- Leeftijd:
- 55
- Woonplaats:
- Raalte
- Beroep:
- Vrachtwagenchauffeur
- Huidige motor:
- Honda CBR 600 Fi (2009)
Hoe lang rijd je motor en wat is het dat je zo aantrekt in motorrijden?
“Het begon allemaal in de jaren ’80. Brommers waren een hot ding en ik werd er mateloos door geboeid. Niet door de snelheid, maar door het gevoel. Mijn vrienden vonden dat alles snel, harder en luider moest. Maar ik was daarin de uitzondering van de groep! Als het maar mooi liep en betrouwbaar was. Ik reed vooral lange afstanden. Thuis poetsen en onderhouden, en dan weer rondrijden. Heerlijk. Ik heb verschillende brommers gehad. Onder andere een Honda MT-5 (had ik nooit weg moeten doen) en een Puch Rider Macho. Wat een ding was dat. Een tweetakt, dus alleen al het geluid en de geur van verbrande olie en benzine waren geweldig. Een lucht die lekkerder dan dat ruikt? Nee, die is er nog steeds niet!
Toen ik achttien jaar werd, heb ik mijn autorijbewijs gehaald en de brommer verkocht. Gaandeweg haalde ik het groot rijbewijs, maar het gevoel van vrijheid miste: een gevoel dat je alleen met een gemotoriseerde tweewieler kan krijgen.
‘Ik ga mijn motorrijbewijs halen’, zei ik op een gegeven moment tegen mijn vriendin (nu mijn vrouw). Die reageerde enthousiast: ‘ik ook!’. Hoe mooi kon het zijn? Ik haalde mijn theorie, mijn vriendin helaas niet waarna ze stopte. Jammer. Praktijk was in 1996 nog een makkie: je had nog geen AVB zoals nu. Je moest gewoon een stukkie toeren, een keertje remmen en de pionnen ontwijken. Hebbes, dat rijbewijs! Toen moest er toch een motor komen.”

Het begin van een mooi motorverhaal, of toch niet?
“Uiteindelijk kocht ik dezelfde motor waar ik ook op had gelest, een Suzuki GSX 550 EF. Een mooie, sportieve toermachine. Eigenlijk wilde ik toen direct mijn droomfiets kopen, maar die lag toch iets te ver boven mijn budget. Dat was een Honda Dominator, een lekkere eencilinder met veel koppel.
Op een avond ging ik met de Suzuki nog een stukje rijden in het prachtige Salland. Niet op de n48 maar ernaast; even indruk maken op de medeweggebruikers. Gas lostrekken, veel te hard de bocht in en toen… hoppa, het voorwiel naast het wegdek. Ik ging over de kop met motor en al. Mijn handen kapot, motor kapot en nog erger: mijn ego was ernstig beschadigd. Einde motorverhaal.”
Dat klinkt definitief, maar toch rijd je weer. Hoe is dat zo gelopen?
“Na ongeveer 25 jaar niet meer te hebben gereden, toch maar weer een motor gekocht. Intussen ben ik getrouwd en hebben we drie kinderen, waarvan eentje al uit huis is en een ander dat binnenkort gaat doen. Ik krijg dus meer tijd voor mijzelf, dus vond ik het tijd om mijn oude hobby weer op te pakken. Eerst heibel thuis, maar dat had ik er wel voor over.
Ik had altijd al een offroad willen hebben, dus daar ging ik naar op zoek. Ik keek eerst naar een Honda Transalp, maar de twijfel was te groot en mijn keuze viel uiteindelijk op een BMW F 650 GS uit 2000. Dat ding had al een ton op de teller staan, maar de prijs was goed en de proefrit beviel. De puddinggele machine was mooi om te zien, gaf dikke klappen en had veel koppel. Wat was ik trots! Het gevoel van het rijden op zo’n motor is ongenaakbaar: het trillen, de power en dan die wind rond je lichaam. Dat had ik allemaal dus gemist! Ik kocht de BMW in Amsterdam en moest dus gelijk een knap stukkie rijden. Dat was wel weer even wennen na 25 jaar!”

De wittebroodsweken met een nieuwe motor: altijd fijn. Of toch niet?
“Mijn zoon was dat jaar geslaagd voor zijn examen dus besloten wij een rondje van meerdere dagen te rijden op de BMW. Lekker man, de beamer liep geweldig en we hadden de tijd van ons leven. Wat is Nederland mooi en wat hadden we een zere kont aan het einde van de dag!
Maar het plezier met de BMW was van korte duur. Al snel veranderde de BMW van een soepel rijdende naar een hortend en stotend blok aan mijn been. Op pad gaan met de motor was gewoon gevaarlijk, dus ging ik terug naar Amsterdam. Ik had immers nog garantie! Er kwam een ander gasklephuis op en de motor reed weer. Maar niet lang daarna ontstond hetzelfde probleem weer, maar dan heftiger. Ik was het zat. Ik vertrouwde de motor niet meer en besloot dat hij weg moest. Een kort avontuur helaas.
Toen ik bij mijn eigen dealer kwam, vertelde hij me dat de 650 GS erg storingsgevoelig zouden zijn. Hij wilde er wel aan beginnen, maar hij wees mij erop dat de kosten waarschijnlijk hoger zouden uitvallen dan de motor nog waard was. Dat was dan mijn kennismaking met heropstappen! De lol was er bijna meteen weer af. Maar, mijn dealer had nog wel iets staan waar ik wellicht in geïnteresseerd zou zijn. Het bleek mijn tweede liefde.”

Kwam het daarmee dan eindelijk goed?
“Zeker, met deze Honda CBR 600 Fi heb ik zó veel plezier. Wat een machine. Snel, zuinig en zeer betrouwbaar. En de liefde groeide. Eerst een rondje Nederland gedaan vorig jaar en dit jaar was Luxemburg aan de beurt. Heerlijk: alleen ik en mijn motor. Op de camping naast je motor wakker worden. Voor mij een geweldige tijd en een prachtig land om te rijden. Volgend jaar wil ik iets van mijn bucket list afstrepen: op de motor naar Spanje. Ik ben al voorzichtig de route in mijn hoofd aan het maken, uiteraard niet via de route soleil. Op mijn 55e nog op de motor naar Spanje… Yes!”
Lees ook: De machtige Pyreneeën
Dat klinkt als een leukere manier om je hobby mee te herontdekken!
“Absoluut. Ik ben inmiddels ook druk bezig om routes te maken via RouteYou. Dat vind ik ook een leuke (bij)hobby. Rijden op deze Honda past geweldig bij mijn karakter: rustig als het moet, hard als het kan.
Ik denk niet dat ik deze machine snel weg ga doen. Oké, het is maar 600cc, maar ik houd de ‘grote jongens’ goed bij. Overigens is één van mijn kinderen inmiddels ook al aan het lessen. De motor staat zelfs al klaar, een Kawasaki ZX600R Ninja.”

Geweldig mooi verhaal , goede reis gewenst naar Spanje , zelf ook nog een 600 F van 2004 met 14.000 km erbij aangeschaft , ze zijn gewoon goed !
Groeten uit Oldenzaal.
Straks samen met 1 van je kinderen lekker toeren, en mischien wel een paar dagen weg, alvast vele veilige kilometers.
Zo super leuk verhaal
Gr je turk
Blijf genieten van zo’n leuke hobby.
Heel mooi verhaal, lekker genieten van het motorrijden
Mooi verhaal, mooie motor en mooie liefde voor je hobby. Wat wil je nog meer?
Alvast veel plezier met je Spanje avontuur.
dankjewel,jammer dat de kou weer in de lucht zit,anders wist ik het wel…….rijden tot je er bij neer valt…!ik ben al klaar voor het nieuwe seizoen(alleen nog ff de winter door komen)