Ben jij net als Eric gek van motoren en wil jij jouw passie delen op Motorrijders.nl? Meld je dan aan via ons aanmeldformulier!
Motorrijders.nl is er niet alleen voor, maar ook dóór motorrijders. We delen een passie en daarom ook jouw passie! Wij nemen je mee in het verhaal van Eric van Gestel en zijn passie voor motorrijden.

- Naam:
- Eric van Gestel
- Leeftijd:
- 58
- Woonplaats:
- Geel, België
- Beroep:
- Metaalbewerker
- Huidige motor:
- Triumph Bonneville Speedmaster 1200 (2021)
Hoe lang rijd je motor en wat was de aanleiding?
“Op mijn zestiende begon ik met de brommer te rijden. Dat deed ik op een Yamaha RDM 50 cc. Tot mijn eenentwintigste reed ik zo al zo’n 34.000 kilometer. Ik kreeg toen al de microbe te pakken om met de motor te gaan rijden. Toen voelde ik me al zo vrij op de weg. Toch duurde het nog tot ik vijfendertig was voor ik mijn eerste motor kocht: ik werd papa dus kwam er na mijn brommer ene auto. Mijn eerste motor werd uiteindelijk een Kawasaki Vulcan 800. Die keuze maakte ik om praktische redenen. De dealer zat in ons dorp en ik kon de motor als overjarig model voor een goede prijs en met veel opties nieuw kopen.”
Wat is het dat je zo aantrekt in motorrijden?
“De rust, de vrijheid en de mooie panorama’s tijdens de rit. De rustpauzes op een leuk terras met andere motorrijders en de leuke babbels en vriendschappen die daar uit voortkomen. Niks moet alles mag.”
Lees ook: 5x een weekend NIET naar de Eifel
Hoeveel rijd je per jaar?
“Tussen de 6000 a 8000 km per jaar. Ik rijd van zo’n beetje maart tot oktober werkverkeer en maak in de weekend ook ritten. Vroeger reed ik meestal alleen en daarna samen met mijn vriendin die met een Yamaha Dragstar 650 reed. Elke zaterdag en zondag waren we op pad naar de Vlaamse Ardennen, dit met een regelmatige stop en etentje ‘s avonds.”

In bijna 21 jaar tijd reed je slechts twee motoren, beide een Kawasaki Vulcan. Waarom nooit iets anders?
“Ik ben altijd heel tevreden geweest van de Kawasaki ‘s. Ik heb er eigenlijk nooit kosten aan gehad of schade mee gereden. Mijn eerste Vulcan heeft tien jaar (en 54.000 kilometer) trouwe dienst geleverd waarna ik deze ingeruild heb op een jonge occasion: een Kawasaki Vulcan 900. Die machine was slechts tien maanden oud en had pas vierduizend kilometer op de teller staan. Daarbij zag hij er als nieuw uit en had ook deze weer heel veel opties voor een schappelijke prijs. Mijn keuze werd beslist op het feit dat je met deze 900 iets beter kon toeren.
Ook die heb ik lang gehad: elf jaar waarbij ik zo’n 53.000 km reed. Maar afgelopen jaar heb ik deze ingeruild voor mijn prachtige, nieuwe Triumph Bonneville Speedmaster 1200.”
Waarom juist deze motor?
“Ik had een kapotte accu met mijn Vulcan en moest op zoek naar een nieuwe. Aangezien ik inmiddels verhuisd ben en op zo’n veertig kilometer van mijn vast Kawasaki-dealer ben gaan wonen, ging ik bij een andere zaak op zoek naar een accu. Bij toeval liep ik binnen bij een Triumph-dealer en daar was ik direct verkocht aan de uitstraling van deze motor, maar ook die van de andere aanwezige modellen. De afwerking was netjes en het uiterlijk was mooi en retro dat ik er wel interesse in kreeg. Toen ik vroeg of ze mijn Vulcan wilde overnemen bij aanschaf, schrok ik me rot wat mijn elf jaar oude Vulcan nog waard was.
Toch heb ik toen nog even flink na moeten denken. De doorslag werd gegeven door een e-mail die ik eind 2020 kreeg van de dealer waarin ze schreven dat er een nieuw model van de Speedmaster uit zou komen. Deze was conform de Euro5-norm en was met een speciale actie voorzien van extra accessoires ter waarde van vijftienhonderd euro die je er gratis bijkreeg. Toen had ik geen excuus meer en heb ik direct een proefrit aangevraagd met de Bobber en de Speedmaster. Die laatste gaf door de duozit, comfortabelere zit en betere vering de doorslag. Daarbij vond ik deze kleur mooier. Vanaf mei tot nu heb ik er al zo’n zesduizend kilometer mee gereden en ben er erg tevreden over. Het verschil met een elf jaar oude Vulcan was al snel merkbaar.”

Leuke Yamaha RD 50 M de brommer. Ik had exact dezelfde alleen de kleur was anders die van mij was blauw. Stukje nostalgie waar alles mee begon.
Mooie Yamaha RD 50 M. Was ooit ook mijn eerste mini motor.
Dank u Tonnie voor je reactie .
Inderdaad was deze brommer toen in de tijd een degelijke brommer.
Ik weet nog dat hij toen 32000 Belgische frank koste nieuw.
Eric prachtig verhaal en nog vele veilige en aangename kms met de motor groetjes Ilse
Dank u Ilse 👍🏍