Motorrijders.nl

Decorative toolLogin voor premium content
Login
Decorative tool
Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Clubs
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
    • Podcast
  • Video’s
    • Totaal Nutteloze Test
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
  • Motorfest
    • Liberation Route
  • Inloggen
Skip to content

Mens achter de motor

4 augustus 2021 5 min ... 3 Reacties

Gabriël Kousbroek over spek-en-bonen-Hells-Angel, brommers en drugssmokkel

Frank Door Frank Andringa

...
TwitterFacebookE-mail

Motorrijden. Bij velen is het ooit begonnen op een brommer. Wie had er geen Kreidler Floret, Honda MT, Puch Maxi of een scooter in de garage staan toen hij jong was? Schrijver, punkrocker en illustrator Gabriël Kousbroek schreef een boek over zijn bromfietsen: Buikschuiver, Gaap en de kunst van het brommeronderhoud. Maar na die brommers is het bij hem ergens een beetje misgegaan. Of toch niet…

Een Solex, invalidenkar met motor en een ijzeren hond. Je kunt het zo gek niet bedenken of Kousbroek heeft erop gereden. Maar ook een Mobylette Kaptein en een oude Stokvis ontbreken niet in het boek. Kleurrijk heeft hij zijn twintig oude liefdes getekend. Voor de kenner zit er tussen deze bonte verzameling knetterende tweetakten één vreemde eend in de bijt, een Vespa motorscooter. “Daarmee heb ik een beetje gesmokkeld”, lacht de Amsterdammer. Zoals hij wel meer in zijn leven heeft gesmokkeld. Maar daarover later meer.

“Ik zat in vier havo in Den Haag. Op de hoek bij de school ontdekte ik een Vespa 125cc onder een zeil. Mijn oog viel erop en ik wilde hem hebben. Na een tijdje heb ik bij iedereen in de buurt aangebeld om te vragen van wie dat ding was”, herinnert Kousbroek zich. “Bleek hij van de bassist van Peter en zijn Rockets te zijn. Hij was helemaal paars geschilderd, wilde niet meer rijden. Voor een paar honderd gulden heb ik hem gekocht. Kappen eraf, olie vervangen, in zijn drie gezet, aangeduwd en daarna startte hij.”

Laat Gabriël Kousbroek over brommers en motoren vertellen en er opent zich een spraakwaterval. Zijn ogen beginnen te glimmen en er verschijnt een grote glimlach op zijn gezicht. Zo moet hij er ook ongeveer bij hebben gezeten toen hij aan Buikschuiver, Gaap en de kunst van het brommeronderhoud zat te werken.

‘Door alle drugs is mijn geheugen een zeef’

“Ik ben opgegroeid in Frankrijk en Den Haag. In 2013 heb ik een boek over mijn jeugd geschreven, Kousboek. Daarna moest er een boek komen over mijn tijd in de jaren 90. Destijds had ik een galerie in Amsterdam. Maar door alle drugs is mijn geheugen over die tijd een zeef. Toen ook een andere galeriehouder een boek begon te schrijven, hij had een dagboek over die periode bijgehouden, begon ik echt te twijfelen. Ik had het boek bij elkaar kunnen verzinnen, maar dan was het ongeloofwaardig geworden. Vervolgens kreeg ik last van een serieuze writers block. Er kwam geen letter meer op papier.”

Drie jaar lang blijft het stil. Maar als Kousbroek op een dag met een stel vrienden herinneringen ophaalt over vroeger, gaat het al snel over brommers. “Dat was het moment dat ik dacht: ik ga een brommerboek schrijven.”

‘Die kerel schreeuwde maar in mijn oor’

Brommers en motorscooters, voor ons motorrijders is het toch een soort van surrogaat. “Dat was bij ons niet anders”, zegt Kousbroek. “Van een jaar of veertien tot je achttiende rijd je brommer, daarna is het tijd voor een motor. Dat gold ook voor mij. In die tijd kon je een proefrijbewijs aanvragen. Daarmee mocht je in de wijk rijden waar je leefde en ondertussen moest je rijlessen volgen. Dat deed ik natuurlijk ook.”

Het zijn dan de jaren 80 in Den Haag. Kousbroek scheurt op zijn motorscooter rond en heeft ondertussen rijles. “Dat was een beetje knullig. Je had oortjes onder je helm en ondertussen reed de instructeur in een dikke Mercedes achter je, terwijl hij de hele tijd in je oortje zat te schreeuwen. Met honderd scheurde ik over de snelweg, een bak herrie om mee heen. En die kerel maar schreeuwen dat ik de snelweg af moest. Ik ben doorgereden tot in Amsterdam en daarna teruggereden naar Den Haag. Daar heb ik flink op mijn donder gehad van de instructeur. Maar ja, ik kon hem niet boven het geluid van de Vespa uit horen.”

Dat motorrijbewijs komt er niet. Het proefrijbewijs wordt elk jaar keurig verlengd. Maar in zijn eigen wijk rijden, ho maar. Den Haag is te klein voor Kousbroek en de Vespa voldoet niet meer. In plaats daarvan komt er een Matchless eenpitter. Een motorfiets die de Britten wilden inzetten tijdens de Suezcrisis in 1956. “Een fantastische motor. Ik reed ermee naar België, onverzekerd natuurlijk en op mijn proefrijbewijs. In vier maanden tijd heb ik enkele eenzijdige ongelukken gehad. De laatste keer reed ik tegen een boom. Total loss was hij.”

‘Die agent begon onbedaarlijk hard te lachen’

Kousbroek is niet te stoppen. Na de Matchless komt er een Jawa 350cc. Nog steeds heeft hij alleen een proefrijbewijs. En dat wordt hem fataal op een fietspad in Den Haag. “De weg was daar afgesloten. Ik dacht het slim aan te pakken door even over het fietspad te rijden. Ineens stond daar een agent voor me. Op het moment dat ik mijn proefrijbewijs liet zien, begon die man onbedaarlijk te lachen. Dat rijbewijs bestond al niet meer. Ik kon naar huis toe lopen en mijn motor werd in beslag genomen.”

Ook krijgt Kousbroek een rijontzegging voor vijf jaar. Dat betekent ook dat hij in die periode geen rijbewijs mag halen. “Laat maar zitten, dacht ik toen.”

Spek-en-bonen-Hells-Angel

Ondertussen halen al zijn vrienden wel een motorrijbewijs. “Gingen zij op toertocht, dan ging ik achterop mee. Wat dat betreft heb ik mijn motorleven achterop gezeten. Destijds baalde ik daar enorm van. Ik voelde me een spek-en-bonen-Hells-Angel.”

Een van die vrienden is Ivo. “In die tijd dat ik mijn Vespa kocht, ontdekt hij een Moto Guzzi California uit ’72. Een voormalige 850cc motor waar de Amerikaanse politie op reed. We sloopten het leren zadel eraf, plaatsten er een tractorzadel op en ik stapte achterop. Zo reden we naar Keulen, om daar de Stones op te zien treden.”

Drugs smokkelen alsof het Easy Rider is

Het is de tijd dat de drug XTC in opkomst is. En vrienden van Kousbroek in Luxemburg hebben daar wel oren naar. “Waar ze in Easy Rider strips met LSD in de tank stopten, stopten wij de koplamp en het achterlicht vol met pillen. Een keer of vier zijn we zo naar Luxemburg gereden. Die vrienden waren er erg blij mee.”

Niet alleen naar Luxemburg, ook volgen er ritjes naar Frankrijk en het Oostblok. “Maar dat was te weinig om een boek over te schrijven. Daarom is het een boek over brommers geworden. Een boek voor iedereen die zelf ook een brommer heeft gehad. Of voor hun kinderen, die op deze manier hun ouders leren begrijpen. Voor mij is het een verlangen naar een ongecompliceerd sleutelverleden, de tijd dat je lekker kon prutsen aan brommers en motoren. De tijd dat je de nozem kon uithangen. Het is een cultboek.”

Want een sleutelaar, dat was Kousbroek. “Het opvoeren van een brommer was een soort van ritueel. De carburateur uithonen, verstelde sproeiers plaatsen en de prop uit de uitlaat halen. Het was de kick dat hij dan tien tot vijftien kilometer per uur sneller ging. Tot je werd aangehouden door de politie en hij op de rollerbank moest. Dan kreeg je je brommer na enkele weken weer terug, in elkaar geperst tot een klein vierkant pakketje.”

Brommers heeft de illustrator en schrijver niet meer. Sterker nog, in Amsterdam is het tegenwoordig verboden om doordeweeks met een tweetakt rond te rijden. Te vervuilend. Hij hoopt dat Aspen, een nieuw en schoner soort benzine, een oplossing kan zijn. “Dan overweeg ik weer een oude Stokvis te kopen.”

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Reacties

geef een reactie
  1. Hans schreef:
    1 mei 2021 om 19:33

    Zonder rijbewijs is ook onverzekerd rondrijden. Gelukkig voor hem dat hij tegen een agent opreed en toen begreep dat het beter was om achterop te gaan zitten. Maar ja, het gaat ook een beetje om het verhaal en doet me ook aan mijn jeugd terug denken.Brommers opvoeren deden we wel zo een beetje allemaal. Wel zo snel mogelijk mijn auto / motor rijbewijs gehaald. Gevolg is dat ik nu meer dan 50 jaar motor (en auto) rij over deze mooie wereld.
    Ga zo door met jullie nieuwsbrief.

    Beantwoorden
  2. BMW FAHRER GERD schreef:
    2 mei 2021 om 08:18

    Geweldig kan me er in vinden ,ben zelf ook zo begonnen in 1968 met een vergunning op een BMW R25 .Alleen ben ik van de drugs afgebleven. Rij nu nog steeds meer dan 50 jaar BMW
    BMW FAHRER GERD

    Beantwoorden
  3. Arjen van den Eerenbeemt schreef:
    5 mei 2021 om 17:41

    Na de ontvlambare Solex op mn 12e nog een paar sullige 2 takters gehad waarmee ik rondree in de velden rondom St Geertruid onder Maastricht. Honda ss50 was al opgevoerd toen ik m kocht op mn 17e. 65kmh haalde ie. Op mn 19e een Honda CB 350 twin in Maastricht gekocht. Paar maanden zonder rijbewijs mee gereden. Bij verkeers controle net over grens onder M’tricht in Belgie door gereden. Bijna stoppen, op het laatste moment optrekken…Ree door om Honda niet te verliezen. Twee agenten schoten op me, 4-5 keer, Keek om bij het optrekken, recht in de lopen van twee pistolen. gelukkig gemist. Doodsbang via Vise terug over de E9 naar huis in M’tricht. Honda verborgen in tuin. Hoorde op de radio dat een bankovervaller in Brussel met lang haar hem gesmeerd was op een motor. Ik had lang haar, Vandaar die kogels? Groeten uit Arizona, woon hier sinds 1986. Hartelijke groet, Arjen

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook:

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

29 januari 2023 5 min

Mijn motor en ik – John Props

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

15 januari 2023 2 min

Mijn motor en ik – Bart van den Dungen

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

1 januari 2023 5 min

Mijn motor en ik – Arend Otten

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

18 december 2022 4 min

Mijn motor en ik – Jethro Hosvelt

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

4 december 2022 4 min

Mijn motor en ik – Nellie Geraets

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

20 november 2022 5 min

Mijn motor en ik – Evert Kuiken

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

6 november 2022 3 min

Mijn motor en ik – Hans Veen

Mens achter de motor

Frank Door Frank Andringa

9 oktober 2022 3 min

Mijn motor en ik – Peter van der Zon

Mens achter de motor

Frank Door Frank Andringa

4 oktober 2022 6 min

Jongste Honda Goldwing-rijders van Nederland: ‘Goldwing zit in ons bloed’

Mens achter de motor

Frank Door Frank Andringa

27 september 2022 6 min

Rijst met ketchup: de lange weg naar succes van custom motorbouwer Bert-Jan Blok

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

25 september 2022 3 min

Mijn motor en ik – Sjors Thijssen

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

15 september 2022 9 min

Leven in het verleden: de WOII-motoren van John

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

11 september 2022 5 min

Mijn motor en ik – Urban Tiemissen

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

4 september 2022 2 min

Mijn motor en ik – Erik Bakhuis

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

21 augustus 2022 3 min

Mijn motor en ik – Zed van Rosmalen

Mens achter de motor

Door Leonoor Fischer

8 augustus 2022 5 min

Chantal Doortje: “Het Zwarte Woud heeft echt mijn hart gestolen.”

Mens achter de motor

Door Leonoor Fischer

1 augustus 2022 4 min

Aya over motorrijden in Utah en modellenwerk voor REV’IT!

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

31 juli 2022 3 min

Mijn Motor en Ik – Lisenka Gorter

Pitstop

Door Jarno van Osch

20 juli 2022 4 min

De pareltjes van Nederland – het Indian Motorcycle museum

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

10 juli 2022 4 min

Mijn motor en ik – Max Schoenmakers

Mens achter de motor

Door Jarno van Osch

7 juli 2022 5 min

Motormodel – Voxan Black Magic

Mens achter de motor

Door Jarno van Osch

6 juli 2022 4 min

De parels van Nederland – Norton Museum

Mens achter de motor

Door Jarno van Osch

23 juni 2022 4 min

Motormodel – Laverda 750 SF

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

19 juni 2022 3 min

Mijn motor en ik – Jordy Vereecke

Mens achter de motor

Frank Door Frank Andringa

14 juni 2022 2 min

Motorrijden met een verlamde arm: Jan Wouda (79) zit weer in het zadel

Mens achter de motor

Frank Door Frank Andringa

24 mei 2022 3 min

Motormuseum Friesland

Mens achter de motor

Frank Door Frank Andringa

13 mei 2022 4 min

Uit de kunst: De weergaloos gespoten helmen en motoren van Erik Weersing

Mens achter de motor

Door Jarno van Osch

12 mei 2022 4 min

Motormodel – MV Agusta F4 750 S

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

1 mei 2022 4 min

Mijn motor en ik – Saskia Jansen

Mens achter de motor

Door Leonoor Fischer

24 april 2022 5 min

Fotograaf op snelheid – Lorenzo van Aarle

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

17 april 2022 4 min

Mijn Motor en Ik – Nicole Dekker

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

3 april 2022 3 min

Mijn Motor en Ik – Timothy van Roy

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

19 maart 2022 5 min

Mijn motor en ik – Chris Hermes

Mens achter de motor

Door Jarno van Osch

4 maart 2022 6 min

Danilo Petrucci – Goedlachse cultheld

Pitstop

Door Leonoor Fischer

28 februari 2022 5 min

Offroad met Nikki van der Spek

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

27 februari 2022 4 min

Mijn motor en ik – Ruud Wagemakers

Mens achter de motor

Frank Door Frank Andringa

25 februari 2022 5 min

‘Alles mag naar de klote tijdens een stuntshow’

Mens achter de motor

Door Leonoor Fischer

20 februari 2022 5 min

Randy aka Ranic: “Het is jammer dat het circuit geen goedkope hobby is.”

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

14 februari 2022 4 min

Dwarslaesie-coureur Edwald Oude Huikink: ‘Racen geeft mijn leven zin’

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

13 februari 2022 4 min

Mijn motor en ik – Chel Horrevoets

Mens achter de motor

Frank Door Frank Andringa

7 februari 2022 4 min

Sjaak Lucassen: ‘De ideale motor voor een wereldreis bestaat niet’

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

31 januari 2022 3 min

Biker sisters: Liefde voor twee wielen

Mens achter de motor

Door Leonoor Fischer

24 januari 2022 4 min

Het perfecte plaatje volgens Ducatilex

Mens achter de motor

Frank Door Frank Andringa

19 januari 2022 5 min

Daniëlle Boelens: ‘Als vrouw met de motor op wereldreis? Doen!’

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

16 januari 2022 3 min

Mijn motor en ik – Dennis Korten

Mens achter de motor

Frank Door Frank Andringa

7 januari 2022 3 min

Liefde voor een spotgoedkope DDR-motorfiets – MZ

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

2 januari 2022 3 min

Mijn motor en ik – Eric van Gestel

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

26 december 2021 3 min

Mijn motor en ik – Fabienne Draaijer

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

16 december 2021 3 min

Onvoorwaardelijke liefde voor de Moto Guzzi V50 NATO

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

12 december 2021 3 min

Mijn motor en ik – Tim Mutsaers

Mens achter de motor

Door Bas van der Wal

28 november 2021 4 min

Mijn motor en ik – Andries Mons

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

14 november 2021 3 min

Mijn Motor en Ik – Wim Bakkers

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

31 oktober 2021 4 min

Mijn Motor en Ik – Thamara Janssen

Mens achter de motor

Door Mark Meisner

24 oktober 2021 3 min

Mijn motor en ik – Erskine Schoenmakers

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

17 oktober 2021 3 min

Mijn motor en ik – Ben Hansen

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

10 oktober 2021 5 min

Mijn motor en ik – Joram Huisman

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

10 oktober 2021 3 min

Mijn motor en ik – Madelaine Vos

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

3 oktober 2021 4 min

Mijn motor en ik – Ilse van Oostenbrugge

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

19 september 2021 3 min

Mijn motor en ik – Menno Kramer

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

12 september 2021 3 min

Mijn motor en ik – Jeffrey Planting

Mens achter de motor

Frank Door Frank Andringa

10 september 2021 4 min

Motorrijden met Rick Nieman: ‘Het mag allemaal best iets avontuurlijker’

Mens achter de motor
Anja Filak

Door Tom van Appeldoorn

5 september 2021 3 min

Mijn motor en ik – Anja Filak

Mens achter de motor

Frank Door Frank Andringa

31 augustus 2021 4 min

Van de Balkan tot de Noordkaap: Sabrina doet het op haar Ducati

Mens achter de motor

Frank Door Frank Andringa

22 augustus 2021 3 min

Mijn motor en ik – Jelmer Jongstra

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

15 augustus 2021 3 min

Mijn motor en ik – Melle Lorijn

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

8 augustus 2021 5 min

Mijn motor en ik – Annette Koelink

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

1 augustus 2021 4 min

Mijn motor en ik – John Teheux

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

25 juli 2021 3 min

Mijn Motor en Ik – Mathiske van der Donk

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

11 juli 2021 3 min

Mijn Motor en Ik – Jo van Gaal

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

4 juli 2021 3 min

Mijn Motor en Ik – Annette van Oostenbrugge

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

24 juni 2021 3 min

Mijn Motor en Ik – Musab Celil

Mens achter de motor

Door Jarno van Osch

20 juni 2021 4 min

De parels van Nederland – het Gilera Museum

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

10 juni 2021 3 min

Mijn Motor en Ik – Joes Hermsen

Mens achter de motor

Frank Door Frank Andringa

4 juni 2021 6 min

Avonturier Paul van Hooff: ‘Mijn oude Guzzi is mijn ambassadeur’

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

20 mei 2021 4 min

Mijn motor en ik – Hans ten Broeke

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

13 mei 2021 4 min

Mijn motor en ik – Frans Broers

Mens achter de motor

Door Bas van der Wal

12 mei 2021 4 min

Schaaf: “Rijd ik sneller als de camera aanstaat? Jazeker!”

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

29 april 2021 3 min

Mijn motor en ik – Pepijn Kramer

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

22 april 2021 3 min

Mijn motor en ik – Marion Hinrichs

Blijven rijden

Door Tom van Appeldoorn

8 april 2021 3 min

Mijn motor en ik – Perry van Zetten

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

31 maart 2021 3 min

Mijn motor en ik – Tonnie van der Haar

Mens achter de motor

Frank Door Frank Andringa

25 maart 2021 4 min

Mijn motor en ik – Jessica Kost

Mens achter de motor

Frank Door Frank Andringa

13 maart 2021 3 min

Mijn motor en ik – Marijke Visser

Mens achter de motor

Door Leonoor Fischer

6 maart 2021 5 min

De motorrijdende duizendpoot – Ron Betist

Mens achter de motor

Frank Door Frank Andringa

4 maart 2021 5 min

Mijn motor en ik – Bas van der Wal

Mens achter de motor

Frank Door Frank Andringa

11 februari 2021 4 min

Mijn motor en ik – Celesta Korse

Blijven rijden

Door Leonoor Fischer

6 februari 2021 5 min

Samantha van Wijk: “De motorsport is een mannenwereld, maar dat was ik wel gewend”

Mens achter de motor

Frank Door Frank Andringa

28 januari 2021 4 min

Mijn motor en ik – Jos Klijn

Mens achter de motor

Frank Door Frank Andringa

21 januari 2021 3 min

Mijn motor en ik – Jos Wensink

Mens achter de motor
Rinze Kats, Mijn motor en ik

Frank Door Frank Andringa

16 januari 2021 3 min

Mijn motor en ik – Rinze Kats

Mens achter de motor

Door Leonoor Fischer

10 januari 2021 5 min

De droommotor van Angela Sudmeijer

Mens achter de motor

Frank Door Frank Andringa

7 januari 2021 3 min

Mijn motor en ik – Chris Romeijn

Pitstop

Door Leonoor Fischer

24 december 2020 4 min

Anne en haar Transbrep

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

23 december 2020 3 min

Mijn motor en ik – Dirk de Jonge

Pitstop

Bas Vis Door Bas Vis

18 december 2020 1 min

Itchy Boots – Behind the scenes

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

10 december 2020 3 min

Mijn motor en ik – Mariele Preker

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

8 oktober 2020 3 min

Mijn motor en ik – Jan Hebers

Pitstop

Door Mark Meisner

24 september 2020 2 min

Mijn motor en ik – Miranda van Twisk

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

10 september 2020 3 min

Mijn motor en ik – Frank van der Jagt

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

3 september 2020 2 min

Mijn motor en ik – Miranda van den Brink

Helden
Carmen

Frank Door Frank Andringa

13 augustus 2020 2 min

Carmen en haar Suzuki Volty

Pitstop

Door Mark Meisner

30 juli 2020 2 min

Mijn motor en ik – Nathalie Christoffels

Mens achter de motor
Zelfbouwer Bo Janssis in zijn werkplaats

Door Mark Meisner

5 juli 2020 3 min

Zelfbouwer: Bo Janssis

Helden

Frank Door Frank Andringa

2 juli 2020 2 min

Mijn motor en ik – Sander Beesteheerde

Blijven rijden

Door Leonoor Fischer

25 juni 2020 2 min

Mijn motor en ik – Christa Kloosman

Stories

Door Mark Meisner

8 mei 2020 3 min

Ibolya en haar CB

Mens achter de motor

Frank Door Frank Andringa

5 april 2020 1 min

Podcast: Monteur van het menselijk lichaam

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

18 maart 2020 3 min

‘Ik hoop dat iemand mij een wheelie leert’

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

20 januari 2020 3 min

Robbert en zijn Honda Firestorm

Pitstop
de motorrijder

Frank Door Frank Andringa

19 juni 2019 2 min

Mijn motor en ik – Almar Gritter

Pitstop
Smeerolie Jarno van Osch

Door Mark Meisner

11 juni 2019 3 min

Journalist Jarno van Osch

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Eifel
X