Ben jij net als Sjors Thijssen gek van motoren en wil jij jouw passie delen op Motorrijders.nl? Meld je dan aan via ons aanmeldformulier!
Motorrijders.nl is er niet alleen voor, maar ook dóór motorrijders. We delen een passie en daarom ook jouw passie! Wij nemen je mee in het verhaal van Sjors Thijssen en zijn passie voor motorrijden.

- Naam:
- Sjors Thijssen
- Leeftijd:
- 32
- Woonplaats:
- Tegelen
- Beroep:
- Sales manager
- Huidige Motor:
- KTM 1290 Super Duke GT (2016)
Hoe lang rijd je motor en wat is het dat je zo aantrekt in motorrijden?
“Zeven jaar rijd ik nu motor. Het is geweldig en mijn favoriete hobby: het brengt je op plaatsen waar je wellicht anders nooit zou komen. Ik denk dan Eifel, Sauerland, Zwarte Woud, Ardennen, Luxemburg et cetera. En daarnaast beleef je deze plaatsen ook nog op een andere, intensievere manier. Het motorrijden an sich is elke keer een beleving als geen andere.”
Wat was de aanleiding om te gaan motorrijden?
“Het is lastig te verwoorden. Het was een gevoel. Al redelijk snel na het behalen van mijn autorijbewijs zei ik tegen mijn vader dat ik het motorrijbewijs wilde gaan halen. Ik weet niet wat het in eerste instantie was, maar iets aan het motorrijden trok me ontzettend aan. Misschien het gevoel van snelheid, gemixt met het gevoel van vrijheid en avontuur.”

Hoeveel kilometer rijd je per jaar en hoe besteed je die kilometers in het zadel?
“Ik rijd 5000 tot 6000 kilometer per jaar. Er zijn weinig weekenden tussen april en oktober waarbij de motor het hele weekend stilstaat. Soms voor een kort rondje langs de Maas, soms voor een dagje Eifel of Ardennen en twee keer per jaar voor een weekend Luxemburg. Desondanks heb ik aan het einde van het seizoen toch altijd het gevoel dat ik nog te weinig gereden heb.”
Wat is het, naast dat het je op plaatsen brengt waar je normaal niet zou komen, dat je zo aantrekt in motorrijden?
“Wat me aantrekt aan motorrijden is het gevoel van snelheid, vrijheid en avontuur. Als je het mij vraagt, is motorrijden de beste manier om je hoofd leeg te maken en tegelijkertijd je hart sneller laat kloppen. Alles wat je bloed sneller doet kloppen, is waarschijnlijk de moeite waard om te doen. Voor veel motorrijders is motorrijden geen hobby of behoefte, het is passie.
Het klinkt misschien als een cliché, maar het is waar: op een motor ervaar je alles anders. De wind die langs je gezicht strijkt, het geluid van de motor, de acceleratie en de opwinding die je voelt als je een snelle bocht neemt. Het is een omhelzing van de zintuigen en fungeert als zuurstof voor je ziel. We houden er gewoon van, het pure plezier van op de motor zitten.”

Waarom juist deze motor? En wat heb je nog meer gereden in de jaren dat je jouw rijbewijs hebt?
“Toen deze motor in 2016 uitkwam en ik ‘m voor het eerst bij mij in de buurt zag rijden, was ik verkocht. Ik wist: die motor wil ik ooit zelf rijden. Een relatief comfortabele kilometervreter met een dikke V-twin met 1300cc en een vrachtwagenlading aan PK en koppel. Sport en touring samen, in optima forma. In juni van vorig jaar zocht ik een waardige vervanger voor mijn Yamaha MT07. Toen ik deze Super Duke GT zag staan bij een dealer was de klik zo gemaakt.
Toen ik begon met motorrijden, kocht ik een Honda CBR600F uit 1999. Prima motor, geen poespas en oerdegelijk. Daarna heb ik een Kawasaki ZX6R gehad; in het groen, zoals het Kawasaki betaamt. Net als de Honda een heerlijke viercilinder. De laatste motor voordat ik de KTM kocht, was de MT07. Een erg goede, eenvoudige en leuke tweecilinder, waar zowel de beginnende als meer ervaren motorrijder erg veel plezier mee kan hebben. Het tweecilinder blok reed en klonk anders dan de viercilinders en vond ik wel wat hebben. Uiteindelijk ging ik op zoek naar wat meer power en een motor in het sporttoer-segment om meer comfortabele kilometers te maken en met de KTM heb je de ultieme motor die deze twee dingen combineert. Tot dusver heb ik geen moment spijt gehad van mijn keuze.”
Ga je graag met anderen een weekend weg? En is er nog een bepaalde regio of reis die je ooit zou willen maken met de motor?
“In de weekenden vind je me regelmatig in België (Ardennen), Duitsland (Eifel) of Luxemburg. Vanuit Limburg ben je er zo en het zijn fantastische regio’s voor een dagrit, een weekend of een week toeren. Meestal met een groep vrienden en bekenden uit de buurt. Vooral Luxemburg bevalt altijd heel goed: de wegen zijn perfect, de bergen en natuur schitterend en de benzine nog – relatief – goedkoop. Een weekendje Luxemburg doen we dan ook minimaal twee keer per jaar.
Lees ook: 5x een weekend NIET naar de Eifel
De ultieme droom is om een keer op de motor een roadtrip door de Verenigde Staten te maken. Te stoppen in plaatsjes die – behalve de locals – niemand kent, te genieten van de prachtige natuur en uitgestrekte wegen.”


Leuke tekst. Ik twijfel tussen een 1290 Adventure S of deze SuperDuke GT: heb je ervaring met de KTM soft zijkoffers? Zit er wel eens een duo op en wat zijn dan de ervaringen? Mijn rug speelt tegenwoordig wat op ( ik rijd een Kawa ZZR 1400): zit je op de SuperDuke GT vrij rechtop of toch wat meer voorover t.o.v de Adventure 1290?
De SuperAdventure S vind ik heel rechtop zitten en is zeer comfortabel. Misschien zit het wel iets te rechtop met kans op doorzakken, wat ook niet goed voor je rug is. Mogelijk is het stuur nog iets te verstellen. De motor zal wel stuk hoger zijn dan de ZZR en ook heel ander motor karakter. De GT zit wat sportiever. Proefzitten / rijden is denk de beste optie.