Motorrijders.nl

Decorative toolLogin voor premium content
Login
Decorative tool
Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Clubs
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
    • Podcast
  • Video’s
    • Totaal Nutteloze Test
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
  • Inloggen
Skip to content

Mens achter de motor, Pitstop

20 juli 2022 4 min ... 5 Reacties

De pareltjes van Nederland – het Indian Motorcycle museum

Door Jarno van Osch

...
TwitterFacebookWapp

Onze passie voor motoren in woord of beeld met anderen delen, doen we allemaal. Maar dan zijn er ook nog motorrijders die deze passie naar een nieuw niveau tillen. Zij die door de jaren heen een prachtige collectie hebben opgebouwd en die graag tentoonstellen in een museum. Maak kennis met enkele van deze absolute parels die ons land rijk is.

Hoewel het al decennia geleden is, weet de 69-jarige Tony Leenes nog precies hoe zijn liefde voor Indian Motorcycle ontstond. Ironisch genoeg blijkt een Harley-treffen de oorzaak te zijn. “Ik wilde bij zo’n rally natuurlijk wel op hetzelfde veld als mijn maten staan. Maar ja, daar mocht je enkel komen met een Harley-Davidson of een Indian. En dat was een probleem, want die had ik dus niet. Op dat moment had ik überhaupt geen motor, want daar had ik geen geld voor. Ik zat nog op school.”

De zoektocht naar een geschikte motor leidt hem uiteindelijk naar een opknap-project. “Doordat ik nog niet in het bezit van een autorijbewijs was, moest ik wachten tot mijn broer met me mee kon gaan. Samen met hem ben ik naar dat adres gereden, maar het bleek dat die motor in onderdelen al verkocht was. Had ik nog niks.” Een buurman van Tony blijkt soelaas te bieden. “Hij wist me te vertellen dat een collega van hem een Indian in de zaak van zijn baas had staan. Daar moest ie van af, want zijn vrouw was zwanger. Die motor stond alleen maar stof te happen.”

Direct ellende

Het feit dat de man zich niet in een al te sterke positie begeeft, buit de jonge Tony uit. “Ik moest zorgen dat ik die motor zo goedkoop mogelijk kon krijgen en kreeg al te horen dat de eigenaar geen echte prater was. Ik kwam met een hoop branie aan de deur. Hij vroeg er 1250 gulden voor, maar ik gaf aan dat ik 750 veel geld vond. Zei ik tegen die man: ‘Ik kom zaterdag kijken. Als ie niet loopt, hoef ik ‘m sowieso niet.’ En weg was ik. Met open bek stond die man in de deurpost.” De tactiek blijkt te werken, want zaterdags staat de Indian Big Chief uiteindelijk toch buiten. Voor 750 gulden neemt Tony Leenes de motorfiets over.

“Waarschijnlijk heeft zijn vrouw er lucht van gekregen en die wilde natuurlijk gewoon geld zien. Weg met dat ding.” Hoewel de geboren en getogen Fries mee naar het Harley-treffen kan, blijkt er uiteindelijk weinig terecht te komen van motorrijden op z’n Indian. “De ellende begon al direct. Had ik net die Indian gekocht, lag halverwege de rit naar huis al de koppakking eruit. Mijn broer was een echte Harley Davidson-man, dus die had me al gewaarschuwd. Hij kreeg gelijk. Vijf jaar sleutelen en nauwelijks gereden. Elke keer weer was er wat aan de hand.” Hoewel hij veel ellende kent met zijn eerste Indian staat deze nu wel te stralen in het Indian Motorcycle Museum. “Uiteindelijk kreeg ik het toch zover dat hij als een zonnetje liep. Zodoende heb ik alsnog behoorlijk wat kilometers met die motor kunnen maken.”

Geen waardering

In 1989 maakt Tony Leenes een keerpunt in zijn leven mee, te danken aan zijn ontslag als magazijnmeester bij Volvo Vrachtwagens in Heerenveen. “Mijn baas had een chronische hekel aan me, maar ik had uiteindelijk wel het beste Volvo-magazijn van Nederland. Zeven jaar lang is dat goed gegaan, totdat we ruzie kregen. Dat liep uiteindelijk zo uit de hand, dat hij me eruit schopte. Uiteindelijk raakte ik overspannen, maar besloot ook om nooit meer voor een baas te gaan werken. Ik werd toch niet gewaardeerd.” Het plan om een Indian Museum te beginnen, ontstaat in die tijd en wordt zelfs daadwerkelijk in uitvoering gebracht.

“Ik wilde altijd al een museum. Mijn oom was ook altijd fanatiek met het verzamelen en de historie achterhalen. Dat vond ik mooi, dus ben ik daar zelf ook mee aan de slag gegaan.” Tony, die op dat moment in de WW zit, krijgt uiteindelijk twee jaar de tijd om te laten zien dat zijn plan levensvatbaar is. “Zodoende ben ik dus motoren gaan restaureren. Indian was in die tijd een onbekend merk, maar ik verwachtte wel dat er klanten zouden zijn. Zelf was ik niet heel technisch, maar ik vond de juiste mensen die me konden helpen. Op die manier kon ik elke winter zo’n acht motoren opknappen. De meeste exemplaren verkocht ik, maar af en toe kwam er dan eentje in het museum te staan. Het was zeker geen vetpot, maar geld interesseerde me ook niet.”

Het verhaal is belangrijk

Dit jaar viert Tony Leenes het dertigjarige jubileum van zijn museum. Hoewel hij geen 18 jaar meer is, gaat de Indian-liefhebber vrolijk door met zijn activiteiten rondom zijn grote liefde. “Totdat ik tussen zes plankjes lig”, meent hij. “En zelfs daarna blijft het museum voortbestaan. Met drie motorvrienden van me heb ik al geregeld dat het dan een stichting wordt.” Tot die tijd leidt Tony uiteraard zelf zijn bezoekers rond, zodat ze meer over zijn Indian-collectie te weten komen. Overigens zijn de meeste exemplaren die je in Lemmer vindt in competitieverband gebruikt.  “Hill climb, dragracen, flattrack, speedway… Zolang er maar geracet is met zo’n ding. En als ik zo’n machine aan het restaureren ben, dan wil ik er daarna ook mee kunnen rijden. Zodat ik voel wat die rijder destijds voelde. Voor mij is ook het verhaal achter een motorfiets heel belangrijk.”

Om die reden is de eigenaar van het Indian Motorcycle Museum ook heel trots op het feit dat hij een wereldrecord-machine kan tentoonstellen. “Die komt uit 1925 en is zeer zeldzaam. De bedoeling van Indian was om een snelheidsrecord neer te zetten. De motor is gebouwd, waarna ze wat proefritten op het dak van de fabriek hebben uitgevoerd. Om echt te zien of hij zo snel was, hadden ze een zoutvlakte nodig. Indian bracht zodoende de motor naar Argentinië om dat wereldrecord te zetten, maar het is er uiteindelijk nooit van gekomen. De rijder die dat moest gaan doen, verongelukte tussentijds. In die periode ging de ontwikkeling zo snel dat ze uiteindelijk gewoon een nieuw project startten. Laat maar gaan, dachten ze waarschijnlijk.”

Hoewel de machine nu heel wat euro’s of dollars oplevert, verkoopt Tony deze unieke Indian niet. “Ooit heeft een Amerikaan me gebeld, die te horen had gekregen dat ik die motor had staan. Hij had bijna alle bijzondere Indians staan en wilde beslist mijn motor kopen. Hij was er al jaren naar op zoek. Maar ja, pech voor hem, want deze gaat dus niet weg uit Lemmer. Daar moet je niet op rekenen, want ik heb geen belang in het verdienen van veel geld. Nooit gehad en dat zal ook nooit zo zijn.”

Fotografie: Onno Wieringa

Als de coronamaatregelen weer versoepeld worden, opent Tony Leenes wederom zijn Indian Motorcycle Museum. Je bent dan van harte welkom aan de Kadijk 23 in Lemmer. In principe is het museum iedere zaterdag van 13.00 tot 17.00 uur geopend, maar het is raadzaam om altijd even contact te zoeken. Dat kan via onderstaande gegevens. Entree per persoon bedraagt € 9,-.

Tel: 06-226 610 22
Mail: info@tonyleenes.nl
Website: www.tonyleenes.nl

 

...
TwitterFacebookWapp
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookWapp

Reacties

geef een reactie
  1. Rinze schreef:
    20 juli 2022 om 09:20

    Een aanrader om eens te gaan kijken, en de smakelijke verhalen van Tony Leenes aan te horen. Top locatie in Friesland

    Beantwoorden
  2. Dolf schreef:
    27 juli 2022 om 23:35

    Wat een prachtige verhaal ,ik rij zelf op een Harley springer,1997 maar de indian zijn prachtig motors ,ik wil graag een keer komen kijken bij u in het museum gr dolf

    Beantwoorden
  3. Wim schreef:
    28 oktober 2022 om 19:45

    Beatles, Rolling Stones, Harley – Davidson, Indian, wat maakt het allemaal uit.
    Je word maar op 1 ding verliefd en dat is bij Tony duidelijk te zien. Prachtig!
    Bij mij ook.
    Electra HD Willem

    Beantwoorden
  4. Vandamme Martine schreef:
    28 februari 2023 om 09:30

    hallo, zijn jullie enkel op zaterdag open tijdens de maanden juli en augustus. Graag alle openingsuren. Dank u.

    Beantwoorden
    1. Wim Bakkers schreef:
      4 augustus 2023 om 20:46

      Je kan ook ff bellen Martine

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook:

Pitstop
Foto van de bochten op de Transfăgărășan Highway in Roemenië

Door Jarno van Osch

28 september 2023 6 min

De 8 mooiste wegen van Europa

Mens achter de motor

Door Jarno van Osch

26 september 2023 4 min

Motormodel – MV Agusta F4 750 S

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

24 september 2023 4 min

Mijn motor en ik – Jan Krijtenburg

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

19 september 2023 3 min

Lego en motoren: Van een zijspan tot de Ducati Panigale V4 R

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

15 september 2023 8 min

Yamaha Ténéré: ‘Alles wat je nodig hebt, meer niet’

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

14 september 2023 10 min

Leven in het verleden: de WOII-motoren van John

Mens achter de motor

Door Jarno van Osch

13 september 2023 5 min

Motormodel – Voxan Black Magic

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

10 september 2023 3 min

Mijn motor en ik – Bert ten Brink

Pitstop

Door Jarno van Osch

28 augustus 2023 5 min

Motormodel: Royal Enfield Himalayan

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

27 augustus 2023 3 min

Mijn motor en ik – Henk Hendriksen

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

21 augustus 2023 4 min

Motormodel: Yamaha XT500

Pitstop

Door Leonoor Fischer

16 augustus 2023 5 min

Jouw motor fotograferen doe je zo!

Pitstop

Door Jarno van Osch

15 augustus 2023 5 min

Motormodel: BMW K1

Pitstop

Door Jarno van Osch

7 augustus 2023 5 min

Motormodel: Honda CBR1000F

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

3 augustus 2023 6 min

Bagger Party Race: rossen met 350 kilo staal!

Pitstop

Door Mark Meisner

2 augustus 2023 2 min

Staycation showroom

Pitstop

Door Jarno van Osch

1 augustus 2023 4 min

Motormodel: Ducati Monster

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

30 juli 2023 5 min

Mijn motor en ik – Jim Gubbels

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

23 juli 2023 3 min

500 Euro Challenge: nachtmerrie of ultieme uitdaging

Pitstop
Wegenwacht

Door Jarno van Osch

22 juli 2023 5 min

Maak werk van motorrijden

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

19 juli 2023 6 min

Motoren genoemd naar plaatsnamen

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

18 juli 2023 3 min

Husqvarna herontdekt zijn roots

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

16 juli 2023 4 min

Mijn Motor en Ik – Erica van Dijk

Pitstop

Door Jarno van Osch

14 juli 2023 4 min

Motormodel: Moto Guzzi V11 Sport Scura

Pitstop
motorfiets tuning

Door Mark Meisner

10 juli 2023 2 min

Motorfiets tuning – deze opties zijn er!

Mens achter de motor

Frank Door Frank Andringa

9 juli 2023 4 min

Uit de kunst: De weergaloos gespoten helmen en motoren van Erik Weersing

Pitstop
Kriega Trail9

Door Mark Meisner

3 juli 2023 3 min

Reis showroom

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

2 juli 2023 5 min

Mijn motor en ik – Henk Ockers

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

30 juni 2023 3 min

The Dutch 1000: duizend kilometer motorrijden in 24 uur

Mens achter de motor

Frank Door Frank Andringa

26 juni 2023 6 min

Rijst met ketchup: de lange weg naar succes van custom motorbouwer Bert-Jan Blok

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

25 juni 2023 4 min

Luuc Muis: een jonge ambachtsman die de moderne technieken heeft omarmd

Pitstop

Door Jarno van Osch

21 juni 2023 4 min

MV Agusta: exclusief en extravagant

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

18 juni 2023 6 min

Mijn motor en ik – Andre Pauwels

Pitstop
Johammer

Door Jarno van Osch

13 juni 2023 4 min

Lelijke eendjes

Pitstop
The longcut across

Door Jarno van Osch

9 juni 2023 4 min

9 boekentips voor de motorrijder

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

4 juni 2023 4 min

Mijn motor en ik – Hanneke Gunnink

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

1 juni 2023 4 min

BMW Motorrad: Van overlever tot koploper

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

21 mei 2023 3 min

Mijn motor en ik – Gert-Jan van Meggelen

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

12 mei 2023 3 min

De verloren schoonheid van het verdwalen

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

7 mei 2023 5 min

Mijn motor en ik – Jack Jacobson

Mens achter de motor

Frank Door Frank Andringa

26 april 2023 6 min

Jongste Honda Goldwing-rijders van Nederland: ‘Goldwing zit in ons bloed’

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

23 april 2023 3 min

Mijn motor en ik – Julie Rombach

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

21 april 2023 5 min

Ode aan de Yamaha Fazer: ‘Deze machine heeft me zoveel plezier gebracht’

Mens achter de motor

Frank Door Frank Andringa

19 april 2023 5 min

Daniëlle Boelens: ‘Als vrouw met de motor op wereldreis? Doen!’

Pitstop
Passo san Boldo

Door Mark Meisner

16 april 2023 1 min

Roads to ride

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

9 april 2023 4 min

Mijn motor en ik – Petra Peperkamp

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

5 april 2023 5 min

Liefde voor de prijswinnende Rickman Metisse Triumph Bonneville

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

12 maart 2023 5 min

Mijn motor en ik – Wils van Soldt

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

11 maart 2023 5 min

Ad Donkers: “Werken aan zijspannen, dat kan ik niet loslaten denk ik.”

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

26 februari 2023 4 min

Mijn motor en ik – Frank Eggerding

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

14 februari 2023 7 min

Retrobikes – Gehypete blijvertjes

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

12 februari 2023 3 min

Mijn motor en ik – Dirk de Jonge

Pitstop

Door Mark Meisner

2 februari 2023 3 min

Twaalf compleet nutteloze motoraccessoires

Pitstop

Door Mark Meisner

1 februari 2023 4 min

Ein-de-lijk naar Ace Cafe London

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

29 januari 2023 5 min

Mijn motor en ik – John Props

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

24 januari 2023 4 min

Een nieuwe droommotor, maar waarom dan?

Stories

Frank Door Frank Andringa

19 januari 2023 4 min

Indian Motorcycle: de wederopstanding van een record brekend merk

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

15 januari 2023 2 min

Mijn motor en ik – Bart van den Dungen

Pitstop
Een tourmotard in de Tour de France

Door Jens Holierhoek

10 januari 2023 3 min

Stoere job: tourmotard

Pitstop

Door Leonoor Fischer

9 januari 2023 3 min

World Ducati Week ’22

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

8 januari 2023 5 min

Suzuki Katana: cultmotorfiets die het hoofd van de liefhebber op hol brengt 

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

3 januari 2023 5 min

Motormonteur Lucy van Ostade inspireert en motiveert

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

1 januari 2023 5 min

Mijn motor en ik – Arend Otten

Pitstop

Door Mark Meisner

30 december 2022 2 min

Tot volgend jaar!

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

18 december 2022 3 min

Mijn motor en ik – Jethro Hosvelt

Pitstop

Door Mark Meisner

15 december 2022 3 min

December showroom

Pitstop

Door Jarno van Osch

11 december 2022 4 min

De beste motorfilms op een rij

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

4 december 2022 4 min

Mijn motor en ik – Nellie Geraets

Pitstop

Door Merlijn Kuiper

24 november 2022 4 min

Bond, James Bond

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

20 november 2022 5 min

Mijn motor en ik – Evert Kuiken

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

6 november 2022 3 min

Mijn motor en ik – Hans Veen

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

31 oktober 2022 6 min

Motordetective: de zaak van de ontbrekende quickshifterplug

Mens achter de motor

Frank Door Frank Andringa

9 oktober 2022 3 min

Mijn motor en ik – Peter van der Zon

Pitstop
Landgezant Betuwe - Royal Enfield Interceptor 650 langs de Waal

Door Tom van Appeldoorn

29 september 2022 8 min

Landgezant #6: Betuwe

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

25 september 2022 3 min

Mijn motor en ik – Sjors Thijssen

Pitstop

Door Motorfest Crew

23 september 2022 2 min

Terugblik Motorfest ’22

Pitstop

Door Mark Meisner

22 september 2022 4 min

Alleen op reis: “Praat met mij?”

Pitstop
Caterham Brutus 750

Door Jarno van Osch

15 september 2022 3 min

Bijzondere creaties die nooit op de markt kwamen

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

11 september 2022 5 min

Mijn motor en ik – Urban Tiemissen

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

8 september 2022 5 min

De doelen van monteur Jarie Scheepstra: van WK Supersport tot een eigen zaak

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

7 september 2022 8 min

Ola Stenegärd: “Het ontwerpen van een motorfiets is als een legpuzzel”

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

4 september 2022 2 min

Mijn motor en ik – Erik Bakhuis

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

21 augustus 2022 3 min

Mijn motor en ik – Zed van Rosmalen

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

20 augustus 2022 4 min

Hard Alpi Tour: 900 kilometer ploeteren over Italiaanse bergpaden

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

13 augustus 2022 8 min

Landgezant #3: Achterhoek

Mens achter de motor

Door Leonoor Fischer

8 augustus 2022 5 min

Chantal Doortje: “Het Zwarte Woud heeft echt mijn hart gestolen.”

Mens achter de motor

Door Leonoor Fischer

1 augustus 2022 4 min

Aya over motorrijden in Utah en modellenwerk voor REV’IT!

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

31 juli 2022 3 min

Mijn Motor en Ik – Lisenka Gorter

Pitstop

Door Bas van der Wal

22 juli 2022 6 min

Landgezant #1: Groningen

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

11 juli 2022 3 min

GasGas: Spaanse trialspecialist wint ook op het asfalt

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

10 juli 2022 4 min

Mijn motor en ik – Max Schoenmakers

Mens achter de motor

Door Jarno van Osch

6 juli 2022 4 min

De parels van Nederland – Norton Museum

Mens achter de motor

Door Jarno van Osch

23 juni 2022 4 min

Motormodel – Laverda 750 SF

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

19 juni 2022 3 min

Mijn motor en ik – Jordy Vereecke

Mens achter de motor

Frank Door Frank Andringa

14 juni 2022 2 min

Motorrijden met een verlamde arm: Jan Wouda (79) zit weer in het zadel

Pitstop

Door Jarno van Osch

9 juni 2022 5 min

Motormodel – Honda CBR600RR

Pitstop
Norton headquarters

Frank Door Frank Andringa

25 mei 2022 2 min

Redding van een illuster merk: Norton in Indiase handen

Mens achter de motor

Frank Door Frank Andringa

24 mei 2022 3 min

Motormuseum Friesland

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

22 mei 2022 5 min

Long Way Up – In gesprek met Charley Boorman

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

1 mei 2022 4 min

Mijn motor en ik – Saskia Jansen

Pitstop

Door Jarno van Osch

28 april 2022 4 min

Motormodel: Yamaha XJ600S Diversion

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

25 april 2022 9 min

Blik op oneindig – project ’47 bobber

Mens achter de motor

Door Leonoor Fischer

24 april 2022 5 min

Fotograaf op snelheid – Lorenzo van Aarle

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

17 april 2022 4 min

Mijn Motor en Ik – Nicole Dekker

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

3 april 2022 3 min

Mijn Motor en Ik – Timothy van Roy

Pitstop

Door Mark Meisner

29 maart 2022 3 min

10 toffe motorgoodies

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

23 maart 2022 5 min

Mile Pajic – de uitlaatspecialist

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

19 maart 2022 5 min

Mijn motor en ik – Chris Hermes

Pitstop

Door Mark Meisner

12 maart 2022 2 min

Exclusieve motormagazines

Pitstop

Door Jarno van Osch

11 maart 2022 3 min

Oranje boven! Hoe KTM zich ontwikkelde tot Europa’s grootste motorfabrikant

Mens achter de motor

Door Jarno van Osch

4 maart 2022 6 min

Danilo Petrucci – Goedlachse cultheld

Pitstop

Door Mark Meisner

1 maart 2022 3 min

Neerlands kronkelwegen – Showroom

Pitstop

Door Leonoor Fischer

28 februari 2022 5 min

Offroad met Nikki van der Spek

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

27 februari 2022 4 min

Mijn motor en ik – Ruud Wagemakers

Mens achter de motor

Frank Door Frank Andringa

25 februari 2022 5 min

‘Alles mag naar de klote tijdens een stuntshow’

Mens achter de motor

Door Leonoor Fischer

20 februari 2022 5 min

Randy aka Ranic: “Het is jammer dat het circuit geen goedkope hobby is.”

Pitstop

Door Mark Meisner

15 februari 2022 3 min

10 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 5

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

14 februari 2022 4 min

Dwarslaesie-coureur Edwald Oude Huikink: ‘Racen geeft mijn leven zin’

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

13 februari 2022 4 min

Mijn motor en ik – Chel Horrevoets

Pitstop

Door Jarno van Osch

11 februari 2022 4 min

Suzuki – Op zoek naar de ommekeer

Pitstop

Door Mark Meisner

8 februari 2022 3 min

10 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 4

Mens achter de motor

Frank Door Frank Andringa

7 februari 2022 4 min

Sjaak Lucassen: ‘De ideale motor voor een wereldreis bestaat niet’

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

31 januari 2022 3 min

Biker sisters: Liefde voor twee wielen

Pitstop

Door Mark Meisner

25 januari 2022 2 min

10 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 3

Mens achter de motor

Door Leonoor Fischer

24 januari 2022 4 min

Het perfecte plaatje volgens Ducatilex

Zelfbouw

Door Mark Meisner

23 januari 2022 1 min

De motoren van Mad Max: Fury Road

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

21 januari 2022 4 min

Triumph laat de geschiedenis herleven

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

16 januari 2022 3 min

Mijn motor en ik – Dennis Korten

Pitstop

Door Mark Meisner

14 januari 2022 3 min

10 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 2

Pitstop

Door Mark Meisner

12 januari 2022 2 min

Motordocumentaires… deel 2

Pitstop

Door Jarno van Osch

9 januari 2022 4 min

7 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 1

Mens achter de motor

Frank Door Frank Andringa

7 januari 2022 3 min

Liefde voor een spotgoedkope DDR-motorfiets – MZ

Pitstop
12 o'clock boys

Door Mark Meisner

5 januari 2022 2 min

Motordocumentaires om de avond te vullen

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

2 januari 2022 3 min

Mijn motor en ik – Eric van Gestel

Pitstop

Door Mark Meisner

31 december 2021 2 min

Op naar ’22, het jaar zit erop.

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

28 december 2021 5 min

Louis: van een droom naar dé snoepwinkel voor motorrijders

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

26 december 2021 3 min

Mijn motor en ik – Fabienne Draaijer

Pitstop

Door Mark Meisner

17 december 2021 3 min

Kerst ’21 Showroom + bonus!

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

16 december 2021 3 min

Onvoorwaardelijke liefde voor de Moto Guzzi V50 NATO

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

12 december 2021 3 min

Mijn motor en ik – Tim Mutsaers

Mens achter de motor

Door Bas van der Wal

28 november 2021 4 min

Mijn motor en ik – Andries Mons

Pitstop

Door Bas van der Wal

27 november 2021 6 min

Landgezant #5: Noord-Holland

Pitstop

Door Mark Meisner

18 november 2021 2 min

Cadeautips Showroom

Pitstop

Door Jarno van Osch

15 november 2021 5 min

De pareltjes van Nederland – het Aermacchi Museum

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

14 november 2021 3 min

Mijn Motor en Ik – Wim Bakkers

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

31 oktober 2021 4 min

Mijn Motor en Ik – Thamara Janssen

Pitstop

Door Jarno van Osch

29 oktober 2021 8 min

Landgezant #4: Zuid-Limburg

Pitstop

Door Jarno van Osch

27 oktober 2021 3 min

Cagiva: Succes en ondergang door eigen merken

Mens achter de motor

Door Mark Meisner

24 oktober 2021 3 min

Mijn motor en ik – Erskine Schoenmakers

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

17 oktober 2021 3 min

Mijn motor en ik – Ben Hansen

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

10 oktober 2021 5 min

Mijn motor en ik – Joram Huisman

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

10 oktober 2021 3 min

Mijn motor en ik – Madelaine Vos

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

3 oktober 2021 4 min

Mijn motor en ik – Ilse van Oostenbrugge

Pitstop
De oude tweewieler

Door Jarno van Osch

1 oktober 2021 4 min

De pareltjes van Nederland – museum De Oude Tweewieler

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

29 september 2021 4 min

De Coureur: Wereldreiziger Paul van Hooff schrijft roman waar de motorolie uit druipt 

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

25 september 2021 2 min

Tussen vorm en functie: honderd jaar Indian Chief

Pitstop
Circuit rijden

Manouk van Ooijen Door Manouk van Ooijen

20 september 2021 4 min

Starten met circuitrijden – Kijktechniek

Pitstop

Door Bas van der Wal

17 september 2021 6 min

Landgezant #2: Zeeland

Pitstop
Manouk

Manouk van Ooijen Door Manouk van Ooijen

14 september 2021 3 min

Starten met circuit rijden – Motor & kleding

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

12 september 2021 3 min

Mijn motor en ik – Jeffrey Planting

Mens achter de motor

Frank Door Frank Andringa

10 september 2021 4 min

Motorrijden met Rick Nieman: ‘Het mag allemaal best iets avontuurlijker’

Mens achter de motor
Anja Filak

Door Tom van Appeldoorn

5 september 2021 3 min

Mijn motor en ik – Anja Filak

Mens achter de motor

Frank Door Frank Andringa

31 augustus 2021 4 min

Van de Balkan tot de Noordkaap: Sabrina doet het op haar Ducati

Mens achter de motor

Frank Door Frank Andringa

22 augustus 2021 3 min

Mijn motor en ik – Jelmer Jongstra

Pitstop

Door Jarno van Osch

18 augustus 2021 3 min

Hoe Soichiro Honda een enorm imperium opbouwde

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

15 augustus 2021 3 min

Mijn motor en ik – Melle Lorijn

Pitstop

Door Mark Meisner

9 augustus 2021 4 min

Showroom – Upgrades

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

8 augustus 2021 5 min

Mijn motor en ik – Annette Koelink

Mens achter de motor

Frank Door Frank Andringa

4 augustus 2021 5 min

Gabriël Kousbroek over spek-en-bonen-Hells-Angel, brommers en drugssmokkel

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

1 augustus 2021 4 min

Mijn motor en ik – John Teheux

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

25 juli 2021 3 min

Mijn Motor en Ik – Mathiske van der Donk

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

11 juli 2021 3 min

Mijn Motor en Ik – Jo van Gaal

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

6 juli 2021 4 min

Blind op jacht naar een snelheidsrecord in de documentaire Dark Rider

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

4 juli 2021 3 min

Mijn Motor en Ik – Annette van Oostenbrugge

Pitstop

Door Jarno van Osch

1 juli 2021 4 min

Get ready voor The Dutch 1000

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

24 juni 2021 3 min

Mijn Motor en Ik – Musab Celil

Mens achter de motor

Door Jarno van Osch

20 juni 2021 4 min

De parels van Nederland – het Gilera Museum

Pitstop

Door Mark Meisner

11 juni 2021 2 min

Motorrijden is genieten, alleen én in een groep

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

10 juni 2021 3 min

Mijn Motor en Ik – Joes Hermsen

Mens achter de motor

Frank Door Frank Andringa

4 juni 2021 6 min

Avonturier Paul van Hooff: ‘Mijn oude Guzzi is mijn ambassadeur’

Pitstop

Door Mark Meisner

2 juni 2021 2 min

Vakantiegeld showroom

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

20 mei 2021 4 min

Mijn motor en ik – Hans ten Broeke

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

13 mei 2021 4 min

Mijn motor en ik – Frans Broers

Mens achter de motor

Door Bas van der Wal

12 mei 2021 4 min

Schaaf: “Rijd ik sneller als de camera aanstaat? Jazeker!”

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

29 april 2021 3 min

Mijn motor en ik – Pepijn Kramer

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

22 april 2021 3 min

Mijn motor en ik – Marion Hinrichs

Blijven rijden

Door Tom van Appeldoorn

8 april 2021 3 min

Mijn motor en ik – Perry van Zetten

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

31 maart 2021 3 min

Mijn motor en ik – Tonnie van der Haar

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

27 maart 2021 3 min

De kick van de 500 Euro Challenge

Mens achter de motor

Frank Door Frank Andringa

25 maart 2021 4 min

Mijn motor en ik – Jessica Kost

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

14 maart 2021 4 min

Zadelbouwer Marcel Miller: ‘Custom motoren zijn als kunstvoorwerpen voor mij’

Mens achter de motor

Frank Door Frank Andringa

13 maart 2021 3 min

Mijn motor en ik – Marijke Visser

Mens achter de motor

Door Leonoor Fischer

6 maart 2021 5 min

De motorrijdende duizendpoot – Ron Betist

Mens achter de motor

Frank Door Frank Andringa

4 maart 2021 5 min

Mijn motor en ik – Bas van der Wal

Pitstop

Door Jarno van Osch

28 februari 2021 3 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 3, Kawasaki Z900

Pitstop

Door Jarno van Osch

21 februari 2021 4 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 2, Yamaha MT-07

Pitstop

Door Mark Meisner

18 februari 2021 3 min

Hoe trap jij het motorseizoen af?

Pitstop

Door Jarno van Osch

14 februari 2021 5 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 1, BMW R 1250 GS

Mens achter de motor

Frank Door Frank Andringa

11 februari 2021 4 min

Mijn motor en ik – Celesta Korse

Blijven rijden

Door Leonoor Fischer

6 februari 2021 5 min

Samantha van Wijk: “De motorsport is een mannenwereld, maar dat was ik wel gewend”

Mens achter de motor

Frank Door Frank Andringa

28 januari 2021 4 min

Mijn motor en ik – Jos Klijn

Mens achter de motor

Frank Door Frank Andringa

21 januari 2021 3 min

Mijn motor en ik – Jos Wensink

Mens achter de motor
Rinze Kats, Mijn motor en ik

Frank Door Frank Andringa

16 januari 2021 3 min

Mijn motor en ik – Rinze Kats

Mens achter de motor

Door Leonoor Fischer

10 januari 2021 5 min

De droommotor van Angela Sudmeijer

Mens achter de motor

Frank Door Frank Andringa

7 januari 2021 3 min

Mijn motor en ik – Chris Romeijn

Pitstop

Door Mark Meisner

31 december 2020 2 min

Het zit erop, 2020 is bijna ten einde

Pitstop

Door Leonoor Fischer

24 december 2020 4 min

Anne en haar Transbrep

Pitstop

Bas Vis Door Bas Vis

18 december 2020 1 min

Itchy Boots – Behind the scenes

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

10 december 2020 3 min

Mijn motor en ik – Mariele Preker

Pitstop

Door Mark Meisner

3 december 2020 2 min

Kerst Showroom

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

4 november 2020 3 min

De wonderbaarlijke terugkeer van Royal Enfield

Pitstop

Door Jarno van Osch

21 oktober 2020 3 min

Welkom in het groene kamp

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

8 oktober 2020 3 min

Mijn motor en ik – Jan Hebers

Pitstop

Door Mark Meisner

24 september 2020 2 min

Mijn motor en ik – Miranda van Twisk

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

10 september 2020 3 min

Mijn motor en ik – Frank van der Jagt

Pitstop

Door Leonoor Fischer

4 september 2020 2 min

Forenzen showroom

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

3 september 2020 2 min

Mijn motor en ik – Miranda van den Brink

Helden
Carmen

Frank Door Frank Andringa

13 augustus 2020 2 min

Carmen en haar Suzuki Volty

Pitstop

Door Mark Meisner

30 juli 2020 2 min

Mijn motor en ik – Nathalie Christoffels

Pitstop

Door Mark Meisner

9 juli 2020 1 min

75 jaar bevrijding – de Route

Mens achter de motor
Zelfbouwer Bo Janssis in zijn werkplaats

Door Mark Meisner

5 juli 2020 3 min

Zelfbouwer: Bo Janssis

Helden

Frank Door Frank Andringa

2 juli 2020 2 min

Mijn motor en ik – Sander Beesteheerde

Blijven rijden

Door Leonoor Fischer

25 juni 2020 2 min

Mijn motor en ik – Christa Kloosman

Stories

Door Mark Meisner

8 mei 2020 3 min

Ibolya en haar CB

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

5 mei 2020 4 min

Op deze motoren werden we 75 jaar geleden bevrijd

Pitstop
TT Assen

Frank Door Frank Andringa

23 april 2020 2 min

TT Assen verliest van corona, voor het eerst in 75 jaar gaat race niet door.

Mens achter de motor

Frank Door Frank Andringa

5 april 2020 1 min

Podcast: Monteur van het menselijk lichaam

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

18 maart 2020 3 min

‘Ik hoop dat iemand mij een wheelie leert’

Pitstop
100kmu

Door Mark Meisner

12 maart 2020 2 min

100 op de snelweg: Het is nu aftellen!

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

20 januari 2020 3 min

Robbert en zijn Honda Firestorm

Pitstop

Door Mark Meisner

17 september 2019 2 min

The Distinguished Gentleman’s Ride

Stories
Honda Cub 125cc

Door Marc te Witt

15 september 2019 4 min

De “Honda Monkey Cub 2019”

Pitstop
Malle Mile

Door Mark Meisner

22 juli 2019 3 min

De beste motorbestemmingen in Europa volgens TomTom

Pitstop
de motorrijder

Frank Door Frank Andringa

19 juni 2019 2 min

Mijn motor en ik – Almar Gritter

Pitstop
Smeerolie Jarno van Osch

Door Mark Meisner

11 juni 2019 3 min

Journalist Jarno van Osch

Pitstop
Hells race

Anne van Os Door Anne van Os

17 mei 2019 2 min

Hellsrace at Dirt Track in Lelystad

Pitstop
Hondapark Olmen - Balen - CB500x - CB500 x

Door Marc te Witt

5 april 2019 2 min

Hondapark: ’n dag offroad

Pitstop
Versys 1000 SE

Door Mark Meisner

20 februari 2019 4 min

Gereden: Kawasaki Versys 1000 SE

Pitstop
Deelnemers in actie tijdens de finale van eSports MotoGP in Valencia

Door Jan Meijroos

25 mei 2018 4 min

Virtuele Valentino’s

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Eifel
X