Motorrijders.nl

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Powered by KNMV

Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
    • Podcast
  • Video’s
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
  • Motorfest ’21
Skip to content

Mens achter de motor

11 juni 2019 3 min ... 1 Reactie

Journalist Jarno van Osch

Door Mark Meisner

...
TwitterFacebookE-mail

Net als jij zijn we hier bij Motorrijders.nl uiteraard verzot op motoren. Zonder die passie is het waarschijnlijk onmogelijk om te schrijven over zaken als mengsmering, bougies en knee-downs. We vroegen daarom aan motorrijders hoe hun liefde voor motoren is ontstaan. We trappen af met journalist Jarno van Osch.

‘De gave kleurstelling en die heerlijke tweetakgeur, dat maakte zo’n overweldigende indruk op me. Gelijk was ik verkocht en wist ook zeker dat later, als ik groot zou zijn, een Suzuki RGV250 Lucky Strike in mijn schuur kwam te staan. En ja, laat ik ‘t dan ook maar gelijk verklappen, die motor bezit ik nog altijd niet. Op dit moment staat er een Aprilia SL1000 Falco in het hok. Puur uit ‘praktisch’ oogpunt, aangezien ik ‘m vooral inzette om de A2 af te scheuren richting mijn vorige werk als redacteur van MOTOR Magazine en MOTO73.

Maar goed, de RGV250 van Suzuki dus… Ver voor de kennismaking met deze geurende tweetakt werd ik al geïnjecteerd met het snelle virus, te danken aan mijn oudeheer. Als zijn BMW de garage verliet, zat ik meestal al pontificaal op het passagierszadel. De vele toertochtjes waren leuk, maar ik keek vooral uit naar eind juni. Dan stond de tocht der tochten op het programma. Naar Assen voor de TT. Al vroeg in de ochtend zaten we dan op de snelweg naar het hoge noorden, vergezeld door familie en bekenden. Al die kilometers snelweg zou ik nu bestempelen als een oersaai ritueel, maar destijds vermaakte ik me kostelijk door alle passerende motoren in me op te nemen. En dan vooral natuurlijk de snellere exemplaren, zoals dus ook de Suzuki RGV250 Lucky Strike. De TT bezorgde mij overigens ook m’n eerste held, en wel Marco Melandri. Hij was slechts een jaartje ouder dan ik en liet direct een onuitwisbare indruk op me achter. Tijdens de TT van ‘98 won hij als jonkie namelijk zijn eerste Grand Prix, op slechts 0,028 seconde van Kazuto Sakata. Wat een geweldenaar! Uiteraard had de Italiaan er gelijk een jonge fan bij. En ja, eigenlijk was ik vooral stikjaloers, want ik wilde natuurlijk niets liever dan in zijn racelaarzen staan. Leven als een coureur, hoe fantastisch moest dat wel niet zijn.

 

Smeerolie Jarno van Osch

Een racer ben ik nooit geworden, maar de motor bepaalde wel grotendeels mijn richting. Ik ging krantjes gooien om te sparen voor een nieuwe Aprilia RS125 (toch een tweetakt hè…) en werd student aan de hogeschool voor journalistiek. Op die manier kwam ik uiteindelijk terecht als stagiair bij MOTOR Magazine. Aldaar kreeg ik de kans om me te ontwikkelen als redacteur van een motorblad. Meer dan tien jaar lang beleefde ik geweldige avonturen, op en naast de motor. De mooiste werkweek was ongetwijfeld een trip naar Italië met mijn voormalige collega Randy van der Wal. Alles kwam samen in die ene week. Gave motoren rijden als de Paton S1, zelf wat plaatjes schieten op het circuit van Imola en mooie verhalen optekenen met bijvoorbeeld een excentrieke man als Giancarlo Morbidelli. En natuurlijk zorgden de nodige sterke verhalen ook voor een verhoging van de sfeer. Of misschien was dat dan toch vooral te danken aan de Nastro Azzurro’s. Ook een mogelijkheid.

Na jaren voor MOTOR Magazine en uiteindelijk ook MOTO73 gewerkt te hebben, maakte ik in 2017 een ommezwaai. De vaste baan werd vaarwel gezegd om een eigen avontuur aan te gaan. Een risico, want ik gaf zelf altijd aan dat ik één van de mooiste banen ter wereld had. De switch naar freelance journalist en fotograaf leverde en levert een volledig ander avontuur op, maar nog altijd staat de motor zeer centraal. Gelukkig maar!’

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Reacties

geef een reactie
  1. Anoniem schreef:
    14 juni 2019 om 10:48

    Mooi opgetekend door mijn zoon.
    Fijn om te horen dat hij hier nog steeds zijn ei in kwijt kan en een wereld baan heeft.
    Het is altijd leuk om te horen dat mensen het motorrijden nog zien als een fijne bezigheid.
    Groeten: Theo van Osch

    Beantwoorden

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Lees ook:

  • Mens achter de motor

Door Jarno van Osch

18 april 2021 4 min

De parels van Nederland – Norton Museum

  • Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

15 april 2021 4 min

Mijn motor en ik – Ilse van Oostenbrugge

  • Blijven rijden

Door Tom van Appeldoorn

8 april 2021 3 min

Mijn motor en ik – Perry van Zetten

  • Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

31 maart 2021 3 min

Mijn motor en ik – Tonnie van der Haar

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

25 maart 2021 4 min

Mijn motor en ik – Jessica Kost

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

20 maart 2021 3 min

Liefde voor een spotgoedkope DDR-motorfiets – MZ

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

13 maart 2021 3 min

Mijn motor en ik – Marijke Visser

  • Mens achter de motor

Door Leonoor Kinkel

6 maart 2021 5 min

De motorrijdende duizendpoot – Ron Betist

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

4 maart 2021 5 min

Mijn motor en ik – Bas van der Wal

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

1 maart 2021 3 min

Motormuseum Friesland

  • Mens achter de motor

Door Leonoor Kinkel

1 maart 2021 5 min

Fotograaf op snelheid – Lorenzo van Aarle

  • Mens achter de motor

Door Leonoor Kinkel

20 februari 2021 5 min

Randy aka Ranic: “Het is jammer dat het circuit geen goedkope hobby is.”

  • Mens achter de motor

Door Leonoor Kinkel

13 februari 2021 5 min

Chantal Doortje: “Het Zwarte Woud heeft echt mijn hart gestolen.”

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

11 februari 2021 4 min

Mijn motor en ik – Celesta Korse

  • Blijven rijden

Door Leonoor Kinkel

6 februari 2021 5 min

Samantha van Wijk: “De motorsport is een mannenwereld, maar dat was ik wel gewend”

  • Mens achter de motor

Door Leonoor Kinkel

30 januari 2021 4 min

Aya over motorrijden in Utah en modellenwerk voor REV’IT!

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

28 januari 2021 4 min

Mijn motor en ik – Jos Klijn

  • Mens achter de motor

Door Leonoor Kinkel

23 januari 2021 4 min

Het perfecte plaatje volgens Ducatilex

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

21 januari 2021 3 min

Mijn motor en ik – Jos Wensink

  • Mens achter de motor
Rinze Kats, Mijn motor en ik

Door Frank Andringa

16 januari 2021 3 min

Mijn motor en ik – Rinze Kats

  • Mens achter de motor

Door Leonoor Kinkel

10 januari 2021 5 min

De droommotor van Angela Sudmeijer

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

7 januari 2021 3 min

Mijn motor en ik – Chris Romeijn

  • Pitstop

Door Leonoor Kinkel

28 december 2020 5 min

Offroad met Nikki van der Spek

  • Pitstop

Door Frank Andringa

26 december 2020 3 min

Onvoorwaardelijke liefde voor de Moto Guzzi V50 NATO

  • Pitstop

Door Leonoor Kinkel

24 december 2020 4 min

Anne en haar Transbrep

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

22 december 2020 2 min

Motorrijden met een verlamde arm: Jan Wouda (78) zit weer in het zadel

  • Pitstop

Door Bas Vis

18 december 2020 1 min

Itchy Boots – Behind the scenes

  • Pitstop

Door Frank Andringa

11 december 2020 4 min

Dwarslaesie-coureur Edwald Oude Huikink: ‘Racen geeft mijn leven zin’

  • Pitstop

Door Frank Andringa

10 december 2020 3 min

Mijn motor en ik – Mariele Preker

  • Pitstop

Door Frank Andringa

27 november 2020 3 min

Biker sisters: Liefde voor twee wielen

  • Pitstop

Door Frank Andringa

23 november 2020 3 min

Mijn motor en ik – Ben Hansen

  • Pitstop

Door Frank Andringa

8 oktober 2020 3 min

Mijn motor en ik – Jan Hebers

  • Pitstop

Door Mark Meisner

24 september 2020 2 min

Mijn motor en ik – Miranda van Twisk

  • Pitstop

Door Frank Andringa

17 september 2020 3 min

Mijn motor en ik – Madelaine Vos

  • Pitstop

Door Frank Andringa

10 september 2020 3 min

Mijn motor en ik – Frank van der Jagt

  • Pitstop

Door Frank Andringa

3 september 2020 2 min

Mijn motor en ik – Miranda van den Brink

  • Helden
Carmen

Door Frank Andringa

13 augustus 2020 2 min

Carmen en haar Suzuki Volty

  • Pitstop

Door Mark Meisner

30 juli 2020 2 min

Mijn motor en ik – Nathalie Christoffels

  • Mens achter de motor

Door Mark Meisner

16 juli 2020 3 min

Mijn motor en ik – Erskine Schoenmakers

  • Mens achter de motor
Zelfbouwer Bo Janssis in zijn werkplaats

Door Mark Meisner

5 juli 2020 3 min

Zelfbouwer: Bo Janssis

  • Helden

Door Frank Andringa

2 juli 2020 2 min

Mijn motor en ik – Sander Beesteheerde

  • Blijven rijden

Door Leonoor Kinkel

25 juni 2020 2 min

Mijn motor en ik – Christa Kloosman

  • Stories

Door Mark Meisner

8 mei 2020 3 min

Ibolya en haar CB

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

5 april 2020 1 min

Podcast: Monteur van het menselijk lichaam

  • Pitstop

Door Frank Andringa

18 maart 2020 3 min

‘Ik hoop dat iemand mij een wheelie leert’

  • Pitstop

Door Frank Andringa

20 januari 2020 3 min

Robbert en zijn Honda Firestorm

  • Pitstop
de motorrijder

Door Frank Andringa

19 juni 2019 2 min

Mijn motor en ik – Almar Gritter

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke twee weken de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!
  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke twee weken de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!
  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Eifel
X
Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Meer weten? Bekijk onze cookiepagina