Ben jij net als Saskia Jansen gek van motoren en wil jij jouw passie delen op Motorrijders.nl? Meld je dan aan via ons aanmeldformulier!
Motorrijders.nl is er niet alleen voor, maar ook dóór motorrijders. We delen een passie en daarom ook jouw passie! Wij nemen je mee in het verhaal van Saskia Jansen en haar passie voor motorrijden.

- Naam:
- Saskia Jansen
- Leeftijd:
- 45
- Woonplaats:
- Alphen aan den Rijn / Southend-on-Sea
- Beroep:
- Schrijfster
- Huidige motor:
- Kawasaki ZZR1400
Hoe lang rijd je motor en wat was de aanleiding?
“Twaalf jaar geleden nam een Engelse vriend die in Nederland woont mij achterop op zijn ZZR1100 mee. We tikten tijdens die rit bijna de driehonderd kilometer per uur aan en sinds die dag was ik verkocht: ik wilde dit per se ook leren.
Ik was in die periode net hersteld van een ernstig paardrij-ongeluk dus ik besloot niemand iets te vertellen over mijn motor rijlessen die ik volgde totdat ik daadwerkelijk geslaagd was. Mijn moeder was zwaar verontwaardigd en vroeg of ik soms een doodswens had.
Inmiddels rijd ik nu dus twaalf jaar motor, waarvan de laatste drie jaar op een Kawasaki ZZR1400. Ik woon de helft van de tijd in Engeland en de andere helft in Nederland en rij gemiddeld zo’n 35.000 km per jaar. Voornamelijk in Engeland en Duitsland. Die 35.000 km per jaar zijn allemaal plezierkilometers. Ik heb ook een auto maar deze gebruik ik maar zelden.”
Wat trekt je zo aan in motorrijden?
“Wat mij aantrekt in het motorrijden is het enorme gevoel van vrijheid. Het overal tussendoor en langs kunnen. Dat gevoel dat het leven mooi is als je ergens op een berg zit te kijken naar het uitzicht. Het gevoel als je door een bocht gaat is niet te bevatten voor niet motorrijders. Het wij-gevoel onderling. Het oeverloos ouwehoeren over banden, uitlaten et cetera.”
Wat was je eerste motor?
“Negen jaar lang heb ik op een hele oude Suzuki GSX-F gereden omdat ik totaal geen geld had om iets anders te kopen. Die had al een hele tijd staan te verroesten bij ons op de zaak nadat hij ingeruild was op ene auto. Ik zal nooit vergeten dat ik op een dag voor een verkeerslicht stond te wachten en er een man op een glimmende Ducati naast mij kwam staan. Hij deed zijn vizier open en bekeek de motor even. Ik voelde mij heel trots, totdat hij vroeg: “heeft die motor op de bodem van de oceaan gelegen?”
Ik hield van mijn Suzuki maar helaas is hij op een van mijn trips in Engeland stuk gegaan. Hij was het niet meer waard om nog te laten repareren en dus kwam er een andere hele oude Suzuki voor in de plaats. Deze stopte er na twee weken al mee waarna ik ter plekke besloot dat ik geen zin meer had in oude motoren.
Bij Goedhart vond ik mijn droommotor, een Kawasaki ZZR1400 uit 2017 met maar 300km op de teller en precies in de juiste kleurstelling zoals ik hem wilde. Na een proefrit was ik meteen verkocht. Wat een heerlijke motor en wat ging alles soepel vergeleken met die oude meuk waar ik al die jaren op had lopen tobben.”

Inmiddels noem jij jezelf ook wel ‘Kawasaskia’. Is dat zomaar ontstaan of zit er een reden achter die naam?
“De eerste week ging ik direct naar Engeland met de ZZR en het was heerlijk om mijn vrienden nu met gemak bij te kunnen houden. Één van hen noemde mij uit het niets ‘Kawasaskia’ en dit bleef sinds die dag mijn bijnaam. De tank van mijn ZZR had wat rare problemen met de lak waardoor ik tot twee keer toe een andere tank erop kreeg. Bij de laatste keer vroeg ik of ze na het spuiten van de tank misschien ‘Kawasaskia’ erop konden maken met de originele letters. Dit hebben ze gedaan. Een vriendin van mij in Engeland die lederen maatpakken maakt heeft vervolgens ook ‘Kawasaskia’ achterop mijn pak gemaakt en weer een andere vriendin die grafisch designer is heeft het op mijn helm gezet.
Mensen (her)kennen me nu ook door die naam. Zelfs op doorreis ergens in Frankrijk kwam er iemand naar me toe en zei: “hey Kawasaskia, ik ken jou van social media.”
Wat is die aantrekkingskracht van de ZZR? En ben je door je naam nu ook gebonden aan Kawasaki in de toekomst?
“De aantrekkingskracht van de ZZR1400 is voor mij het hele plaatje. De kleuren vind ik zo vreselijk mooi. Daarbij is het voor mij belangrijk op mijn lange trips dat hij comfortabel en snel is. Deze sport-toermotor heeft met tweehonderd pk echt alles wat ik nu nodig heb. Ik ben lang , 1.80m , en zelfs met deze lengte zit ik heel prettig op deze motor. Zelfs na 1000km op een dag kan ik nog fatsoenlijk lopen. Ik hou ontzettend veel van Kawasaki maar ik ben zeker niet merkgebonden. Ik ben erg fan van de Suzuki GSX-R en hoop ooit daar ook een exemplaar van te hebben. ‘Suzaskia’ is ook leuk toch?”
De helft van het jaar woon je in Engeland. Waar rijd je liever?
“Rijden in Engeland is voor mij zoveel leuker dan in Nederland. In Nederland zijn zo onwijs veel drempels en camera’s, dat ik het rijden er niet meer zo leuk vind. Ook de snelweg waar maar 100 gereden mag worden vind ik vreselijk saai.
Engeland heeft zo ontzettend veel mooie bochtige wegen waar je niet steeds bang hoeft te zijn dat je je rijbewijs kwijt bent. Het wegdek is wat slechter dan bij ons en je rijdt er aan de linkerkant van de weg, maar het is een waar paradijs voor motorrijders. Een andere fijne bijkomstigheid is dat Engeland geen boetes doorstuurt naar Nederland van eventuele flitspalen.”
Speelt het motorrijden ook een rol bij je werk als schrijver?
“Mijn eerste boek heet ‘Beslist geen moordkuil’ en bestaat uit allemaal korte waargebeurde verhalen. Dit jaar zou ik heel graag mijn tweede boek willen schrijven over motorrijden. Het moet met name gaan over alles wat ik heb meegemaakt op mijn trips naar Engeland, Duitsland, over mijn ervaringen op het circuit maar ook over alles waar je als vrouwelijke motorrijder mee te maken kan krijgen. Soms hilarisch, soms tenenkrommend of frustrerend. Waar je als beginnend vrouwelijk motorrijder mee te maken krijgt is niet simpel te beantwoorden, omdat dit voor iedereen anders zal zijn.
Lees ook: 9 boekentips voor de motorrijder
Ik heb een klein beetje antipathie tegen de halfnaakte vrouwen die wulps over een motor heen hangen met een paar hakken aan die gemaakt zijn om in te liggen en niet om op te lopen. Ik hou heel erg van serieuze, motorrijdende vrouwen die er daadwerkelijk plezier in hebben en rijden om het rijden. Desondanks schijnen we er niet helemaal onderuit te komen dat we soms ongevraagd toch wat vreemde verzoeken of opmerkingen van de mannelijke rijders krijgen. Soms leuk voor je ego, maar niet altijd.”

Respect Saskia, je bent een echte motorrijder, eentje in hart en nieren. Jij bent behoorlijk lang las ik. Ik met 1.50m het tegenovergestelde en dat is een behoorlijke uitdaging met rijden. Ik heb een Suzuki SV650, volledig aangepast en verlaagd.
Super mooi verhaal Saskia, en wat n mooi motor. Zelf rijdt ik best veel ca 55000 per jaar. De meeste kmers op een Zero SRS en daarnaast soms op een Royal Enfield Bullit. Ik ven gek op engelse speeltjes; heb ook nog een Wesfield (auto) met een 2.0 ltr Zetec 16 klepper. Echt genieten.
Het gaat je goed gr Max
Hallo (Kawa)saskia,
Wat een leuk verhaal, maar frustrerende opmerkingen over vrouwen op motoren zijn mij gelukkig onbekend. De eerste opmerking die ik kreeg was van een collega van mijn man, die zei: Wat een stoer wijf ben jij!
hallo Kawasakia ik vindt een leuk verhaal.
ik ben zelf al op leeftijd begonnen met motor rijden mij vrouw vond mij een oude gek.maar het is altijd een wens geweest ik ben begonnen met 79 jaar ben nu haast 85 en ik vindt het heerlijk beter dan achter de geraniums mijn vrouw ziet mij naar buiten kijken.en zegtdan ga maar weer zolang het nog gaat…
Leuk stukje en wat maakt het nu uit waar je op rijd het heeft twee wielen een motorblok stuur enz. dus een motorfiets en blijf genieten
Hoi Saskia, ik miste je al. Ik hoop dat je de bochten goed kan nemen daar in het Engelse landschap. Van je motorpakken kun je vast zelf je rits wel los krijgen. 🤪Veel veilige kilometers gewenst. En wie weet zien we je nog een is die koude bak water. 🍀
Groetjes Lida
Ik snap je helemaal want ik rijd al 11 jaar op een KwaaieSjakie ZZR1400. Wel merk ik dat ik bij motorvakanties naar de Alpen soms een beetje vastgeroest zit door de zithouding. Verder heb ik Givi V35 zijkoffers met een afneembaar SW-motech kofferrek = ideaal. Vorig jaar was de accu ineens stuk dus de ANWB moeten bellen, maar verder geen problemen!
Kijk daar hou ik van vrouwen die motorrijden om het rijden 😉
Heerlijk genieten
Ik hoop dit jaar ook mijn rijbewijs te halen, heb een kawasaki er 6 f staan, een lagere,omdat ik 1.65 ben.
Heel leuk om te zien en te lezen hoe jij in het staat , lekker blijven genieten …