Ben jij net als Henk Hendriksen gek van motoren en wil jij jouw passie delen op Motorrijders.nl? Meld je dan aan via ons aanmeldformulier!
Motorrijders.nl is er niet alleen voor, maar ook dóór motorrijders. We delen een passie en daarom ook jouw passie! Wij nemen je mee in het verhaal van Henk Hendriksen en zijn passie voor motorrijden.

- Naam:
- Henk Hendriksen
- Leeftijd:
- 75
- Woonplaats:
- Zelhem
- Beroep:
- Gepensioeneerd
- Huidige motor:
- Honda VFR800X Crossrunner
Hoe lang rijd je motor en wat is het dat je zo aantrekt in motorrijden?
“Ik rijd 25 jaar motorfiets. Wat me aantrekt? Dat is het ultieme gevoel van vrijheid, het rustgevende en ontspannen. Eigenlijk niet uit te leggen, moet je gewoon ervaren.”
Wat was de aanleiding dat je begon met motorrijden?
“Het heeft altijd gekriebeld, van jongs af aan, maar het kwam er niet van. In de tachtiger jaren was de motor niet meer zo populair vanwege de economische crisis etc. Onze kinderen werden groot en onze zoon begon lessen te nemen en zo ben ik hem eigenlijk gevolgd. Toen ik mijn rijbewijs A heb gehaald, was ik bijna vijftig jaar. Nu rijden we samen en is de kleinzoon ook besmet met het virus.”

Hoeveel kilometer rijd je in een jaar?
“Ik rijd minimaal 10.000 tot 11.000 km per jaar. Als het weer het toelaat rijd ik het hele jaar wel, behalve als er pekel is gestrooid. Dat is zonde van de motor.”
Als wat voor een soort motorrijder zou jij jezelf omschrijven?
“Ik denk dat ik me kan scharen onder de groep ‘vlotte doorrijders’. Ik ben niet bang om gas te geven; de zijkanten van de banden zijn ook betaald, daarom gebruik ik die ook waar dat mogelijk is!”
Voor deze Crossrunner X had je een VFR met hetzelfde motorblok. Wat is het daaraan dat je zo blijft boeien?
“Ik rijd nu de Honda X Crossrunner, die ik vorig jaar april heb gekocht. Hiervoor heb ik een Suzuki GSX 1100F en drie Honda VFR’s gehad met V-Tec. Het is een krachtige motor en als de V-Tec erbij komt geeft hij nog een zetje meer power en is dan snel op snelheid, dat is kicken. Met een VFR uit 2006 – waarmee ik 70.000 km heb gereden – ben ik omgevallen. Die had daardoor veel cosmetische schade, waarna ik hem toen meteen heb geruild voor hetzelfde type maar met 60.000 km minder op de teller. De derde was van 2015, het laatste model dat Honda geproduceerd heeft van de VFR. Tellerstand 20.500 km.
Een superfijne bike, waarmee ik twee jaar gereden heb tot ik bij MotoPort Zelhem de Crossrunner X zag staan. Deze was ook van 2015 maar had een lage tellerstand van 12.300 km. Bijna direct heb ik een proefrit gemaakt. De Crossrunner reed en stuurde zó makkelijk! Ik heb de schatkist even bekeken of het verantwoord was om te ruilen en ben toen de VFR gaan inleveren.
De crossrunner is eigenlijk een VFR, alleen is de opbouw is anders. Hij is breder en heeft een hoger stuur, waardoor je rechterop kunt zitten. Dat is best comfortabel. De viercilindermotor loopt bijzonder makkelijk en soepel en heeft met zijn 800 cc en 105 pk ruim voldoende vermogen om vlot van de plaats te komen en altijd mee te kunnen komen zonder het uiterste uit de motor te hoeven halen. Het uiterlijk is mooi afgewerkt en over alles is nagedacht, typisch Honda. Daar houd ik van. Het zijn probleemloze motoren, wanneer je ze normaal onderhoud is er geen vuiltje aan de lucht. De stator is de “zwakke” plek, ooit een keer een nieuwe gemonteerd.”

Rijd je enkel binnen onze landsgrenzen of ga je graag daarbuiten op pad?
“Ik rijd zeker niet alleen binnen onze landsgrenzen. Met name naar Duitsland en Luxemburg ga ik zeker een aantal keren per jaar voor een weekend. Dat doe ik samen met motorvrienden, zoals de Zelhemse Auto en Motor Club, waarbij ik een aantal jaren voorzitter ben van de toercommissie.”
Wat houden de werkzaamheden voor de toercommissie precies in?
“Als voorzitter controleer ik de routes die leden maken voor de ritten die op onze toerkalender staan. Vervolgens zorg ik ervoor dat alle leden de route ontvangen. Zelf verzorg ik het Hemelvaartweekend. Het hotel bespreken, vier routes maken inclusief besproken koffie- en lunchgelegenheden, dat soort dingen. Ook organiseren we een KNMV Pinkstertoer en Zomertoer.
Naast die werkzaamheden voor de club organiseer ik voor MotoPort Zelhem wel eens een weekendje Duitsland of Luxemburg. Normaal zijn dat drie dagen voor zijn klanten, verzorg ik op dezelfde manier als ons Hemelvaartweekend, inclusief routes voor de navigatie. Deze routes ga ik ook voorrijden om zeker te zijn of alles klopt. Weekenden organiseren is bijzonder leuk om te doen!”
Wat is je mooiste herinnering aan een reis of rit in die 25 jaar dat je nu rijdt?
“Het weekend dat ik met mijn kleinzoon voor het eerst samen door Luxemburg toerde, hij op zijn Husqvarna TR650 Strada 35 kW vanwege zijn A2-rijbewijs. We waren met zijn tweeën. Luxemburg is sowieso een mooi toerland, maar samen met hem hebben we beiden als super ervaren. Dat is een bijzondere ervaring.”

Kan mij helemaal vinden in het VFR verhaal, een top motor. Dan ook nog met je kleinkind toeren, zo blijf je jong van geest.
Zo is dat
Ik heb Henk via Motoport Zelhem, alwaar ik ook regelmatig kom, leren kennen en samen met Henk ook 2 buitenlandtrips gereden. Henk is een spontane serieuze liefhebber van het motorrijden en ook op zijn leeftijd niet te bang om een stukje lekker te sturen of gas te geven, maar altijd met de bedoeling heel thuis te komen.
Lange ritten of bochtige trajecten gaat hij ook niet uit de weg. Tijdens de avonden mag Henk zich ook graag tussen de andere rijders begeven en over en weer de verhalen van elkaar aanhoren. Mooi dat zijn partner het rijden hem ook nog gunt.
Ik hoop dat Henk in goede gezondheid nog lang kan genieten van deze heerlijke bezigheden.
Gr Wim
Bedankt Wim
Leuk verhaal , ook om m’n 50e begonnen nu 73 heb dus ook nog wat leuke jaren te goed.😁
Binnenkort samen met m’n dochter, die is heropstapper,😊
Mooi toch? geniet er samen van
Heb ooit een keer op een VFR800 gereden. Geweldige motor. Heerlijk sturend en vermogen genoeg.
Veel plezier verder met je hobby.
dankjewel