Ben jij net als Zed van Rosmalen gek van motoren en wil jij jouw passie delen op Motorrijders.nl? Meld je dan aan via ons aanmeldformulier!
Motorrijders.nl is er niet alleen voor, maar ook dóór motorrijders. We delen een passie en daarom ook jouw passie! Wij nemen je mee in het verhaal van Zed van Rosmalen en zijn passie voor motorrijden.

- Naam:
- Zed van Rosmalen
- Leeftijd:
- 25
- Woonplaats:
- Zaandam
- Beroep:
- Docent
- Huidige motor:
- Yamaha XT1200Z Super Ténéré (2013)
De start van je leven als motorrijder ging niet van een leien dakje. Kun je daar iets meer over vertellen?
“In 2018 heb ik mijn rijbewijs gehaald en kort daarna ben ik, in januari 2019, uitgegleden in de bocht van de A10 naar de A8 toe. Ik reed toen op mijn BMW F 650. In het ziekenhuis was het eerste wat ik vroeg toen ik, twee dagen later, weer soort van bij zinnen kwam wat de staat van mijn motor was. Het zou allemaal wel meevallen had familie me gezegd, maar helaas was mijn motor dus grotendeels kapot. Heel zuur, want ik had de motor net nog hellemaal laten opknappen zodat deze weer zonder probleem startte en kon rijden.
In het ziekenhuis lag ik naast een medemotorrijder. Ook hij lag daar vanwege een ongeluk. Vele dagen hebben we samen gepraat en ik was stiekem alweer op zoek gegaan naar mijn volgende motor. Net voor mijn laatste controle in mei had ik stiekem al een nieuwe motor gekocht. Een Honda NC 700 X. Weer een allroad dus.
Uiteindelijk ben ik driemaal geopereerd aan mijn rug. De laatste operatie was in 2021. Tussen de operaties door heb ik altijd gereden en was het altijd weer wachten tot ik weer de weg op kon. Na ruim een jaar met de Honda te hebben gereden, kwam de datum steeds dichterbij dat ik twee jaar mijn rijbewijs zou hebben. Aangezien ik nog A2 reed met code 80, kon ik dan eindelijk een motor gaan rijden met een vermogen van boven de 35 kW. Dit moest dan ook een grote en luide motor zijn.”
Wat is het dat je zo aantrekt in motorrijden?
“De vrijheid en adrenaline die het motorrijden mij geeft is echt super! Ik zou mijn leven dan ook niet voor kunnen stellen zonder motorrijden. Het motorrijbewijs is momenteel het enige rijbewijs dat ik heb. Dit maakt de motor mijn primaire vervoersmiddel. Hierdoor pak ik voor elk ritje dat ik moet maken dan ook de motor en laat ik – als student – het OV graag aan mij voorbijgaan.”

Wat was, naast dat de motor bij je lengte pas, de reden dat je koos voor die Super Ténéré?
“Ik ben begonnen op een BMW F 650, een lichte allroad. Dit type motor sprak mij vroeger al erg aan. Een motor die je kunt gebruiken op de weg maar die toch een robuuste uitstraling heeft. Vanwege mijn ongeluk ben ik maar even niet gaan kijken naar een BMW, dus ging mijn zoektocht verder bij de Japanse merken: Honda, Kawasaki, Suzuki en Yamaha. Bij die laatste bleef ik steken.
Ik kwam de Yamaha Ténéré 1200 tegen. Na een proefrit was ik helemaal verkocht aan die grote, robuuste motor met cardan (eindelijk af van dat gezeik met die ketting). Bij de eerste dealer kwamen we niet overeen wat betreft de prijs. Gelukkig maar, want even later kwam ik mijn huidige motor tegen. De prachtige kleurstelling (de gouden voorvork in combinatie met het matte antraciet en zwart) maakte mij meteen verliefd. Een kort rondje later moest ik mijn enthousiasme inhouden bij de dealer. Ik rij nu zo’n twee jaar op deze motor en maak circa twintigduizend kilometer per jaar.”
Droom je nog van een bepaalde motor die je ooit wil hebben?
“Als ik wel eens motoren voorbij zie komen, zijn er maar enkele modellen waarvan ik denk dat ik ze nog wel eens zou willen hebben. De Ducati DesertX, de BMW R 1250 GS, de nieuwste versie van de Super Ténéré of de nieuwe Harley Pan America zijn modellen waarop ik mezelf zeker nog wel eens zie rijden.”

How about the triumph explorer :p!
ik mis de ultieme meest krachtige all-road op je lijstje … 1290 SA