In de rubriek Motormodel zetten we steeds een ander type motor in het zonnetje. Heb jij een mooi verhaal bij onze gezochte lijst met motoren, meld je dan nu aan via deze pagina!
De één vindt de rust op een lekker ploffende cruiser, terwijl de ander helemaal wild wordt van een schreeuwende superbike… We hebben allemaal dezelfde hobby, maar er is gelukkig een flinke diversiteit onder motorrijders en motoren. In de rubriek Motormodel zetten we steeds een ander type motor in het zonnetje. Ditmaal de Voxan Black Magic.
Fotografie: archief Tjeerd Graanstra en Martien van Osch
Heel vaak komt Voxan niet meer in het nieuws, zeker niet na het faillissement in 2010, maar zo af en toe vind je de naam van het Franse motormerk weer op motor gerelateerde websites en dat is vooral te danken aan de recordpogingen van ene Max Biaggi. De zesvoudig wereldkampioen (4x 250 cc, 2x Superbike) stapt namelijk nog weleens op een elektrisch snelheidsmonster van de firma Venturi, genaamd Voxan Wattman.
De Italiaanse oud-coureur en de in Monaco gevestigde fabrikant wisten de Wattman zelfs op te winden tot een ongelooflijke 456 (!) kilometer per uur. Buiten dezelfde fabrieksnaam zijn er overigens verder niet heel veel raakvlakken tussen het ‘oude’ en ‘nieuwe’ Voxan te vinden. Alhoewel, als je dieper de materie induikt, blijkt er alsnog een tweede link te zijn. Ook de designer maakt namelijk beide tijdperken van het Franse merk mee. De in Servië geboren Sacha Lakic is de verantwoordelijke ontwerper voor zowel de futuristische Wattman als het model waar we het nu over gaan hebben, de Black Magic.
Nummer 16
“Als mensen vragen wat voor een motor ik rijd en ik geef aan dat het een Voxan betreft, dan kijken ze je nogal raar aan. Zelfs veel motorrijders hebben er nog nooit van gehoord. Ook niet in Frankrijk, waar het merk vandaan komt”, laat de 52-jarige Tjeerd Graanstra weten. Vreemd is de gegeven reactie overigens niet te noemen, ook de rijder in kwestie begrijpt heel goed dat er meestal geen belletje gaat rinkelen bij de vraagstellers.
Veel Voxans rijden er namelijk niet rond op deze wereld. In Nederland is, vlak na het millennium, bijvoorbeeld het aantal op zo’n zeventig exemplaren blijven steken. De kans dat je er eentje in het ‘wild’ tegenkomt, is zeer gering. En al helemaal wat betreft dit specifieke model, de Black Magic.
Doordat Tjeerd een serieuze liefde voor het merk heeft opgebouwd en er dus automatisch ook veel van af weet, kan hij zelfs het aantal stuks vertellen dat zich op Hollandse bodem bevindt. “De bedoeling van Voxan was om 250 stuks van de Black Magic te maken, maar dat hebben ze nooit gehaald”, meldt hij. “Uiteindelijk zijn er in 2005 vier naar Nederland gekomen; nummers 85, 86 en 87. Verder was er ook nog een demo van importeur Jan Moesker, met nummer 16. Daar ben ik nu de eigenaar van.”

Niet meer terugkomen
Uiteraard weet de Groningse Voxan-enthousiasteling nog precies wanneer hij zelf voor het eerst in aanraking kwam met het Franse merk. “Het motorblad Big Twin had een verhaal geplaatst over de Caféracer, het eerste model van Voxan. Het sprak me gelijk aan, vooral ook te danken aan de manier waarop deze motor in elkaar was gezet. Allemaal net even anders, zoals bijvoorbeeld het feit dat het oliereservoir in het frame zit.”
Vol enthousiasme wil Tjeerd graag eens rijden op zo’n bijzondere motorfiets en besluit om eens naar de dealer te togen. Na een vrij moeizaam verlopen proefrit op de Voxan Caféracer besluit Tjeerd Graanstra uiteindelijk toch om de Franse 72° V-twin te kopen.
“De motor had al een tijdje in de showroom gestaan, dus ze moesten ‘m op gang krijgen met startkabels. Daarna bleek er nauwelijks benzine in de tank gegooid te zijn, dus ben ik zelf daarna maar naar een benzinestation gereden. Sta ik daar, wil ie niet meer starten. Uiteindelijk heeft de wegenwacht me weer op weg geholpen en was ik om vijf uur weer terug bij de motordealer. Rond tien uur in de ochtend was ik vertrokken, dus zij waren al bang dat ik niet terug zou komen.”
De motorliefhebber uit Oldekerk verkoopt uiteindelijk zijn Suzuki GSX-R1100 en in 2003 komt zijn droom in vervulling. Na voldoende gespaard te hebben, kan Tjeerd een nieuwe Caféracer kopen. Het is de eerste Voxan die bij hem in de schuur komt te staan,
maar zeker niet de laatste. “Veel eigenaren van een Voxan kunnen het schijnbaar niet laten om meerdere exemplaren te kopen. Zelf heb ik er nu negen. Deels is dat ook om mezelf te voorzien van voldoende onderdelen. Het Voxan van toen heeft het namelijk niet gered (failliet verklaard in 2010 en de naam werd opgekocht door Venturi, red.) en dus worden originele onderdelen steeds schaarser.”
Kunstobject in de woonkamer
Hoewel hij eerder al, wederom via een proefrit, kennismaakt met de Black Magic, duurt het nog flink wat jaren voordat Tjeerd de kans krijgt om dit model aan zijn Voxan-collectie toe te voegen. “Zo’n zes jaar geleden zag ik een Black Magic-eigenaar in een forum aangeven dat ie nauwelijks nog op zijn motor had gereden. Hij zat eraan te denken om ‘m misschien maar gewoon te verkopen. Ik ben gelijk zijn telefoonnummer gaan opzoeken en in het daaropvolgende weekend ben ik naar ‘m toe gereden. Hij twijfelde nogal, maar uiteindelijk kwamen we tot een deal. Zulk soort kansen komen niet vaak voorbij, dus ik was daar wel blij mee.”
De Black Magic is voor Tjeerd de mooiste van het stel, geschikt om als kunstobject in de woonkamer te zetten. “Hij ziet er prachtig uit, maar dit model is wel een stuk spartaanser dan een Caféracer”, legt hij uit. “De zithouding is behoorlijk sportief, je zit enorm opgevouwen op de Black Magic. Zodoende heb ik die ook aangepast, door de voetsteunen een stuk lager te plaatsen en de stuurhelften omhoog te brengen.”
Met een nieuwwaarde van bijna 17.000 euro in 2005 is de 98 pk sterke Voxan Black Magic niet als een zeer goedkope motorfiets te bestempelen en dat is ook terug te zien aan de hoogwaardige componenten die je op deze klassiek ogende racer vindt. Zowel voor als achter is de vering van Paioli en ook de rempartij is van Italiaanse komaf, met Brembo vierzuiger remklauwen. “Het grappige is dat veel motorrijders denken dat ik deze fiets zelf heb gebouwd. En ik snap dat ook wel, want hij ziet er heel custom uit.”
Ongrijpbaar model
Hoewel Tjeerd Graanstra al de nodige eigendomspapieren van diverse Voxan-modellen heeft, blijft er zeker nog wel wat te wensen over. De Black Magic mag als redelijk uniek bestempeld worden, maar bij Voxan kan Tjeerd zelfs nog een treetje verder gaan.
Zeer exclusief is namelijk het type dat luistert naar de naam Charade Racing, waar nog geen twintig exemplaren van gebouwd zijn. Een prachtmodel, maar waarschijnlijk ook ongrijpbaar voor de Groninger. Datzelfde geldt ook voor het meest sportieve model, de motor die nog wat hoger op de verlanglijst van de Voxan-fan staat.
“In opdracht van Voxan heeft de firma Boxer destijds een VB1 gebouwd. Naar mijn weten zijn er 28 exemplaren van dat model en ik weet er eentje te staan. Een bevriende Belg heeft een VB1, maar hij wil er nog geen afstand van doen. Mocht dat in de toekomst wel het geval zijn, dan hoop ik uiteraard dat ik die VB1 van ‘m over kan nemen.”

Tsjeerd, Voxan man in hart en nieren. Mooie kerel 👌.
Leuk jouw verhaal nu ook te lezen
Samen al veel genoten van de Voxans
thanks Jarno .. ha ha Arie. ja zag dit dus haast een dag eerder dan ik . groeten uit Oldekerk..
Tjeerd,
Wat is de oorsprong van het motorblok?
Geheel door Voxan ontwikkeld of deel geleend?
De Voxan Café-Racer van mijn helaas overleden broer staat nu ook in de verkoop
( wordt verkocht door zijn zoon Clint )
Meer info op Marktplaats 😉
Beste Theo
De Voxan is volledig door Voxan zelf ontworpen en gebouwd.
Uiteraard zijn er veel speciale spullen zoals Brembo remmen, Paioli vering voor en achter of White Power.
Ben je geïnteresseerd ik heb er nog enkele staan
Hallo Tjeerd
Ik had van je verhaal wel gehoord maar nog niet gelezen. Je hebt het goed samen gevat om met liefhebbers in contact te komen.
Leuk verhaal ook voor de Voxan liefhebbers