Vrouwen op het circuit en het Zwarte Woud, Chantal Doortje is er beide gek op. Zelf is ze er veel te vinden en heeft ze een permanente plek bij de ingang gekregen bij het TT Circuit Assen. Maar waar gaat zij verder graag naar toe op de motor en wat heeft haar enorme online bereik haar verder gebracht?
Opgegroeid met motoren in de familie
Haar opa en oom reden allebei een Harley en één van die motoren van haar opa is nog steeds familiebezit. “De Harleys zelf deden mij eigenlijk niet zo veel, maar het geluid wel! Vroeger ging ik vaak bij mijn buurman achterop. Die had een racer en daar sprong ik gewoon op zonder na te denken over de kleding die ik droeg. Dan had ik weer eens mijn been aan de uitlaat verbrand, maar wat vond ik dat gaaf zeg.” Inmiddels heeft ze haar lesje geleerd en draagt ze het liefst een volledig leren pak. Ze had haar custom Dainese pak met airbag systeem als eerste vrouw ter wereld.
Familiaal is Chantal wel, daar ze elk jaar te vinden is in het Zwarte Woud in Duitsland bij haar familie die daar woont. “Mijn oom en Duitse tante rijden zelf ook motor en zij zijn zelfs verhuisd naar het Zwarte Woud speciaal voor het motor rijden. Ergens ben ik wel bang, of nou ja bang, dat ik hun achterna zal gaan op een gegeven moment. Wanneer de mogelijkheid zich aandient, pak ik mijn spullen! Het Zwarte Woud heeft echt mijn hart gestolen.” En geef haar eens ongelijk, het is er prachtig in de omgeving met heuvelachtige wegen tot een metertje of 1500 hoog, pittoreske dorpjes en fijne bewoners. Vanaf deze plek rijd je trouwens ook gemakkelijk door naar Zwitserland of de Franse Vogezen.
Lees ook: Reisgebied: Zwarte Woud

Verrassing: een Yamaha!
Zelf rijdt ze iets compleet anders dan een Harley. Haar Yamaha R6 uit 2004 waar het allemaal mee begon heeft ze nog steeds. “Deze eerste liefde gaat echt nooit weg! Ik gebruik deze motor als circuit fiets en daarnaast heb ik de Yamaha R6 uit 2008 voor op straat. Ik heb nou eenmaal een zwak voor de R6’jes.” Toch sluit ze een toekomstige aanschaf van een andere (droom)motor niet uit. Het zal niet verrassend zijn dat het dan ook een Yamaha wordt. “Doordat ik de R1 heb mogen testen, staat die nu wel heel hoog op mijn droomlijstje. Het liefst zou ik dan voor de R1M gaan.”
Naast “haar” merk test ze ook regelmatig andere motoren. Een aantal jaar geleden was het begrip ‘influencer’ en wat je daarmee kon bereiken nog veel minder bekend. Sommige influencers hebben zelfs meer bereik dan menig motorblad. “Kawasaki had dit snel in de gaten en besloot daar op in te springen, in samenwerking met mij. Zo hebben we al hele mooie dingen mogen doen en heb ik nu zelfs een hele fijne samenwerking met Yamaha en Kawasaki.” De ene keer ziet Chantal een motor die ze wel zou willen testen, de andere keer komen de motorfietsfabrikanten zelf met ideeën aan. De reviews die zij maakt kan je lezen op haar Nederlandse website.
Naast schrijven is Chantal ook erg creatief met andere kunstzinnige uitingen. Zo tekent en tatoeëert ze graag. “Ik heb een zwak voor lijn- en priegelwerk. De velgen van mijn R6 heb ik zelf beschilderd met zulk soort werk. Het heeft wel iets weg van doodling.” Het liefst zou ze haar passies voor motoren en kunst combineren en zo meer motoren of onderdelen gaan beschilderen.

Voor het eerst op het circuit
Het zal niet als verrassing komen dat Chantal buiten haar eigen gereden uurtjes ook graag te vinden is op het circuit. “De sfeer, het geluid, de lucht en de hele racewereld spreekt mij zo ontzettend aan. Het liefst zou ik elke week wel op de baan willen scheuren haha. Iedereen kan beginnen met circuit rijden. Er zijn genoeg cursussen waar je even kan proeven, of je nou beginnend rijder bent of al vergevorderd. Eigenlijk is het voor mij vrij snel gegaan, al gelijk in mijn eerste jaar dat ik mijn rijbewijs had. Na ongeveer twee maanden rijervaring heeft een goede vriend mij uitgenodigd en mijn eerste gedachte was ‘ja gaaf!’. Niet veel later kwam het besef dat ik nog niet eens een fatsoenlijke bocht kon draaien.”
“Maar die vriend zei dat ik mij niet zo druk moest maken en dat het wel goed zou komen. Nou, ik kan je zeggen dat ik gelijk was verkocht! Ik heb mijn eerste kneedown gemaakt en later in de middag een lowslider, maar dat kon me niks schelen. Ik vond het helemaal fantastisch.” Chantal heeft vanaf het begin cursussen gevolgd via CRT Holland. “Het is een fijn familiebedrijf met jarenlange ervaring. Het enige wat je nodig hebt als beginner is een goed leren pak (een- of tweedelig), een niet al te luide uitlaat en heel erg veel zin. Dat is alles. Mocht je vragen hebben over het starten, dan mag je mij altijd een berichtje sturen!” Stiekem is ze wel aan het kijken naar een echte circuit motor. Haar eerste R6 heeft een speciaal plekje en daarom wilt ze die het liefst heel en mooi houden.

En dan hang je daar opeens
De vele circuitliefhebbers die Nederland rijk is, zijn waarschijnlijk weleens op het TT Circuit van Assen geweest. Voor de oplettende lezer en kijker aldaar zal het vast opgevallen zijn dat er een gigantische banner hangt bij de ingang. Op die banner staat een dame: Chantal! “Geweldig hè? TT Assen heeft mij gevraagd of ik het gezicht wilde worden van het circuit. Het is echt mooi om te zien hoeveel vrouwelijke rijders erbij zijn gekomen de afgelopen jaren en nog steeds. Hier is het TT Circuit zelf ook heel erg trots op. Tsja, en dan hang je daar gewoon opeens!”
Nog steeds voelt Chantal zich heel erg vereerd. De foto is gemaakt in 2020 op de Motorbeurs in Utrecht. “Er stonden allemaal mensen om mij heen die stonden toe te kijken hoe ik gefotografeerd werd. Ik was onwijs zenuwachtig, maar gelukkig had ik een heel lief en fijn team om mij heen die ervoor zorgde dat ik snel op mijn gemak was. Wat een waanzinnige ervaring was dat.”

Racen op Spa Franchorchamps met Ducati
Het circuit in Nederland is eigenlijk, net zoals de rest van het land, nogal plat. Voor de hoogteverschillen moet je de grens over. Boft Chantal even dat ze werd uitgenodigd voor een dagje Spa met Ducati. “Echt waar: GE-WEL-DIG! Nog steeds krijg ik kippenvel en lijkt het alsof ik droom als ik de foto’s terug kijk. Het circuit is waanzinnig en heeft zoveel vette stukken waar je de hoogte en laagte in duikt. De Panigale V2, Panigale V4S en de Streetfighter V4S stonden klaar voor mij. Het voelde echt even alsof ik van een andere planeet kwam, want ik ben zo gewend aan mijn R6 voor het circuit. Maar al snel had ik ze onder controle.” Qua rijden op het circuit is dit wel de allermooiste ervaring van Chantal. “Mijn mooiste motorherinneringen zijn eigenlijk te veel om op te noemen, maar als ik dan moet kiezen: de banner op TT Assen, de ontelbare kilometers in het Zwarte Woud, mijn eerste keer rijden in Zwitserland en de Stelvio Pas in Italië.”
Volg Chantal via haar Instagram, Facebook en website.
Ik vind een mv agusta brutale 1000 rr gewoon een top machine
Echt een mooi verhaal van Chantal.doortje. Echt een topper.
Geweldig verhaal van Chantal. Wil met haar nog wel een keertje een rondje over het circuit rijden,
Jaaaaa wat een leuk stuk zeg! #trots
Tof stukje! Ben stiekem ook wel benieuwd wie er schuil gaat achter Motorstof.
Idee voor de volgende?
Dead link naar haar website.
Dank voor het aangeven, de link is aangepast.
Beste Chantal,
Wat een mooi en pakkend verhaal!
Ik zou zeggen (voor de echte kick) ga eens rijden op n Zero SRS
Zie ook mijn artkel in deze rubriek.
Het gaat je goed, Mvg Max
Dag Chantal.
Wat een mooi verhaal van je
En de passie voor snelle motoren voel ik.
En een reis met de motor naar het zwarte woud
Lijkt mij ook wel erg interesant in de toekomst.
Daarom tips over hotels en streek en routes zijn altijd welkom.
Vriendelijke groeten Eric.