Motorrijden met zijn pa, motoren testen op de mooiste locaties en zijn hobby online delen met vele anderen. Randy weet buiten zijn werk als onderhoudsmonteur voor vliegtuigen ook aardig te sleutelen aan zijn eigen Moto2-geïnspireerde motor en deelt online via foto en video zijn belevingen.
Foto’s: Randy, Leukopdefoto, Hellofoto
Samen met motoren opgroeien
Het motorrijden komt echt bij zijn vader vandaan. Als klein jochie sprong hij al achterop en nu rijdt hij samen met hem. Randy: “Dat is iets wat heel veel betekent voor mij. Hij heeft zelfs dezelfde motor nog staan, die mag hij echt nooit meer weg doen!” De Honda CX650E had een paar jaar stilgestaan, maar die hebben ze samen weer klaargemaakt. Toen deze af was zijn ze gelijk samen naar de Eifel gereden. Daar toeren is erg bijzonder, omdat hij vroeger al achterop zat in dezelfde bochten.
Verder is Randy buiten de echte plezierkilometers ook veel op het circuit te vinden: “Mijn vriendin rijdt ook en heeft al van het circuit geproefd. Zo leuk om dat samen te kunnen doen.” Het ene jaar rijdt Randy meer dan 15.000 kilometer, het andere jaar aanzienlijk minder. Afgelopen jaar heeft hij veel tijd besteedt aan de bouw van zijn Triumph Daytona 765, waardoor de gereden kilometers wat minder waren. Hij rijdt voornamelijk ‘plezier’ kilometers en in het dagelijks leven werkt hij als Aircraft Maintenance Engineer.

Het begon als hobby…
Randy: “Eigenlijk zoals velen ben ik met mijn social media begonnen als hobby. Alles wat met motoren te maken heeft, wil ik kunnen delen. Ik vind het leuk om mooie foto’s en filmpjes te maken en dit te delen met andere liefhebbers. Langzaam maar zeker is dit gegroeid tot wat het nu is.” Via via werd hij op de Motorbeurs voorgesteld aan Randy van der Wal, hoofdredacteur van motortijdschrift KicXstart. Daar kwamen de twee erachter dat ze niet alleen dezelfde beleving bij het motorrijden hebben maar ook redelijk dezelfde insteek in het leven.
“Toen kwam de vraag of ik weleens een tekstje had geschreven. ‘Uhh, nee..’ mompelde ik. Maar dit groeide door tot wat ik nu voor hen doe.” Inmiddels is Randy testrijder en schrijver voor KicXstart. Maar hij doet nog meer. Zo is hij ook merkambassadeur voor REV’IT!. “Ik reed al een aantal jaar met hun kleding en na een tijdje namen ze contact op voor het merkambassadeurschap. Eigenlijk geldt hetzelfde voor mijn samenwerkingen met andere bedrijven: Ik doe alleen iets wat waardevol is voor beide partijen. Vaak zijn dit bedrijven waar ik al mee reed of waar ik mee samenwerkte voor ik iets met social media deed.”
Het valt hem op dat het de laatste tijd erg populair is om met socials te starten voor hele andere doelen. “Mensen zijn niet online om te delen wat ze echt leuk vinden, maar zijn uit op bekendheid, gratis spullen en plots zijn ze allemaal motortester. Alleen met een rijbewijs en een telefoon ben je nog geen journalist of coureur. Hoe verwacht je uit te kunnen leggen hoe een motor rijdt en in elkaar zit als je zelf amper kan rijden?”

Geen ruimte voor machogedrag
Dat er feiten en fabels bestaan in de motorwereld, daar kunnen we niet onder uit. Zo ook op de circuits waar Randy veelvuldig te vinden is. “Er zijn genoeg mensen die denken op straat heel hard te kunnen rijden, omdat ze bijvoorbeeld afgesleten sliders hebben. Zodra ze op hun eerste circuit dag denken het wel “ff” te kunnen laten zien, komen ze zichzelf al snel tegen. Ik heb gezien dat ze bij de eerste bocht de controle al verliezen als er een andere rijder voorbij kwam.
Er is gewoon geen ruimte voor machogedrag in dit veld. Het is helemaal niet erg om onderaan te beginnen en zo door te groeien.” Randy is zelf ook helemaal onderaan begonnen en zegt nog genoeg te moeten leren. Zo wil hij nog meer tijdswinst halen op het circuit. Daarna wilt hij wel eens na gaan denken om misschien cursussen te gaan geven.
“Het is jammer dat het circuit geen goedkope hobby is. Ik probeer zeker een aantal dagen per jaar te pakken op diverse tracks in heel Europa. Wel roep ik mijzelf een halt toe zodat ik het niet te gek kan maken en nog wat geld kan sparen. Toen ik een seizoen competitie ging rijden schoot dat er een beetje bij in, maar in de toekomst wil ik zeker weer aan wedstrijden mee gaan doen. Voor nu heb ik andere prioriteiten met mijn financiën.

“Dat moet ik zelf bouwen!”
Een van de projecten waar hij heel druk mee is geweest is het bouwen van zijn eigen Moto2 build: een Triumph Daytona 765. Op de vraag wat hij heeft aangepast antwoord hij dat ik beter kan vragen wat er niet gedaan is. “Ik zag hoe Triumph haar Moto2-prototype testte met het nieuwe 765cc motorblok en ik was om. Mijn eerste gedachte was: ‘dat moet ik zelf bouwen!’ Nou dat kreeg ik niet meer uit mijn hoofd.” In eerste instantie zou het alleen om een stickerwrap gaan op de bestaande kuipdelen, maar dat liep een beetje uit de hand.
Zo nam Randy een frame van een Daytona 675R en gebruikte daarin een achterbrug van de laatste generatie. Het 765cc motorblok, de kabelboom en het display komen van een Street Triple RS. De onderste helft van het carter komt echt van een motorblok dat voor de Moto2 gebouwd is. Hetzelfde gaat op voor de uitlaat. Dat is een officiële SC-Project Moto2 WK-uitlaat van 2019 die daadwerkelijk onder één van de machines die in het kampioenschap reed heeft gehangen. Uniek is het Moto2-kuipwerk met custom verlichting, de kroonplaat met verstelbare offset, Öhlins vering, Brembo remklauwen, HM Pro Blipper en ga zo maar door. Een motor zoals deze bestaat nergens anders ter wereld.

Niets mooier dan samen met je vader sleutelen
Gelukkig heeft hij weinig hoeven te betalen aan manuren of werkplaatskosten. Randy: “Ik heb het geluk de garage van mijn ouders te mogen gebruiken. Hier hebben we de motor zelf gebouwd. Mijn vader heeft mij ontzettend veel geholpen met speciale steuntjes en andere metaalbewerkingen. En wat is nou mooier dan samen met je vader een motor bouwen?” Niet alleen zijn vader heeft hem geholpen, ook Rolf van RFX Propmaking sprong waar nodig bij. Zo maakte Rolf alle verlichting in de kuipen. “Moto2 kuipen hebben origineel natuurlijk geen verlichting. Dat is niet nodig op het circuit. Dat erin maken is echt een vak apart en zonder Rolf was dit niet gelukt.” Zelfs zijn broer Bob heeft bijgedragen aan de Triumph. Hij heeft een speciaal steuntje gefreesd voor de montage van de stuurdemper.

Helaas veel schade aan de motor
Maar, wat je opbouwt, kan helaas ook kapotgaan. Ondanks dat Randy zich zeer bewust is dat hij vast nog weleens onderuit gaat op het circuit, staat de teller inmiddels op vier. “De eerste keer ging ik onderuit door een reparatiefout van een motorzaak. De brandstofleiding was losgekomen waardoor er benzine op mijn achterband kwam. Dus ik kwam tot stilstand tegen de vangrail.” Sindsdien doet hij echt alles zelf aan de motor.
Zijn tweede val was op het Midland circuit in Lelystad, waar hij zijn voet brak op de betonnen muur. Daarna is hij op Assen en de Hockenheimring hard eraf gegaan. “Zelf had ik gelukkig niks, maar de motor had helaas veel schade.” Buiten de valpartijen heeft hij gelukkig ook veel positieve herinneringen aan het circuit. Zijn favoriete circuitherinnering? Randy: “Dat was toen ik door Eybis uitgenodigd werd om te komen rijden op Portimão met de 2020 BMW S1000RR. Het circuit ligt letterlijk in de heuvels waardoor er veel hoogteverschillen zijn met veel blinde bochten. Dat maakt dit het mooiste circuit waar ik tot nu toe op heb gereden!”
De S1000RR is slechts een van de motoren welke hij mocht testen. De Ducati Panigale V4, Aprilia RSV4 1100 Factory, diverse sportieve Triumphs, KTM’s en Yamaha-modellen maken zijn CV compleet. Randy: “En dit alles van de lokale polderweggetjes tot in de Italiaanse Dolomieten, op Tenerife en circuits door heel Europa. Het is echt een droom.”
Volg Randy via Instagram, Facebook en zijn YouTube kanaal.
Mooi stukje tekst.
Jammer dat je andere afkraakt op het beginnen van social media terwijl je zelf ook onder aan deze ladder begonnen bent.
Iedereen moet ergens een keer beginnen lijkt me.
Je kunt hier duidelijkheid uit op maken dat je last hebt van grootheidswaanzin.
Ik denk dat je de tekst nog eens moet doorlezen Bert. Je lijkt nu twee dingen door elkaar te halen..
Hoi Bert,
Leuk dat je de tekst mooi vind.
Mbt je overige reactie, ik denk dat je de tekst verkeerd leest 😉
Bert, als dat je echte naam is. Enfin.. Zoals hierboven al omschreven.. misschien moet je het stuk nog een keer lezen. Juist fijn dat iemand eens een keer de feiten durft te benoemen. Leuk voor een ieder die zijn of haar hobby wilt uitoefenen, maar laten we niet direct de label “journalist” opplakken. Zo kan er een hoop desinformatie op het internet terecht komen 😉
Leuk artikel en leest erg fijn weg! Top!