Motorrijders.nl

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Powered by KNMV

Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Clubs
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
    • Podcast
  • Video’s
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
Skip to content

Mens achter de motor

7 januari 2022 3 min ... 10 Reacties

Liefde voor een spotgoedkope DDR-motorfiets – MZ

Door Frank Andringa

...
TwitterFacebookE-mail

Je bent achttien jaar, hebt niet zoveel te besteden en bent een beetje tegendraads. Maar er moet en zal een motorfiets komen en geen populaire Aprilia, Honda of Yamaha. Ramses Lava kocht zichzelf achttien jaar geleden een MZ ETZ 251. Een Oost-Duitse tweetakt. “Met de kennis van nu zou ik het direct weer doen.”

De sleutel wordt omgedraaid in het contact. Een ferme trap op de kickstarter en het befaamde geluid klinkt van de tweetakt machine. Reng-deng-deng-deng. Blauwe wolken uitlaatgas verlaten de uitlaat. Dertig jaar oud is de MZ ETZ 251 van Lava, maar starten doet hij nog altijd direct. “Ik heb weleens met een motortoertocht meegedaan. Toen kwam er iemand van de Hells Angels naar me toe en die zei: ‘Als je jouw motor in een kanaal gooit en hem er na een maand weer uithaalt, dan trap je hem nog in één keer aan.’ Misschien had hij wel gelijk. Deze motorfiets is zo betrouwbaar.”

‘Nooit van het merk MZ gehoord’

Het is 2002 als Lava op zoek gaat naar een tweedehands motorfiets. De Vlaming heeft de jaren ervoor op onder andere een Zundapp-bromfiets gereden. In België geldt de regel dat je mag beginnen met motorrijles als je zeventien jaar en negen maanden oud bent. “Ik heb direct mijn rijbewijs gehaald”, kijkt Lava terug. “Vervolgens ben ik gaan zoeken naar Duitse motorfietsen. Zo ontdekte ik op internet deze MZ. Ik had eigenlijk nog nooit van het merk gehoord.”

MZ komt voort uit het auto- en motorfietsenmerk DKW, dat in Zschopau gevestigd was. Na de Tweede Wereldoorlog, als Duitsland wordt verdeeld in vier delen, ligt deze stad in de Sovjet-sector. DKW wordt door de Oost-Duitsers overgenomen. Eerst heet het ‘nieuwe’ merk IFA-DKW, in 1956 krijgt het de naam MZ (Motorradwerk Zschopau). Decennia lang worden daarna in Zschopau lichte eencilinder tweetaktmotorfietsen gemaakt.

Na de val van de Berlijns Muur in 1989 is het snel afgelopen met MZ. De motorfietsen voldoen niet aan de wensen van de westerse consument en mensen in het oosten willen niets liever dan gezien worden met westerse merken. Toch rollen er begin jaren negentig nog enkele machines uit de fabriek, waaronder de ETZ 251 van Lava.

Niet sexy, wel comfortabel

“Mijn MZ komt uit 1991. Het moet een van de laatste tweetaktmachines zijn die het merk heeft gebouwd”, denkt Lava. In 2002 vindt deze DDR-fiets een dankbare berijder. “De eerste jaren had ik helemaal geen autorijbewijs. Ik deed alles op mijn motor. Het was niet direct de meest sexy machine, maar wel de meest comfortabele.”

Zijn vrienden moeten om de motorfiets lachen. “Daar kwam ik weer aan op mijn MZ. Maar het geluid, dat was wel aantrekkelijk. Motorisch was hij bovendien perfect. Je kan er heel goed lange afstanden op rijden. Voor een Aprilia RS of Honda CB360 van mijn vrienden deed hij ook niet onder. Bovendien hoef je er maar weinig mee te schakelen, je kan er heel lang mee in zijn vijf rijden. Het is echt een allrounder.”

Lees ook: Mens achter de motor

Zijn vrienden kunnen er misschien wel om lachen, Lava trekt er ook bekijks mee. “Als je ermee bij een café staat, dan gaan mensen kijken. Vooral als ik kom aanrijden. Dat geluid is zo specifiek, een heel andere klank.”

Motorfiets met karakter

De Vlaming rijdt zeven jaar op zijn MZ. Dan komen er zwaardere motoren. Ondertussen wil Lava van zijn Oost-Duitse machine een caféracer bouwen. Maar gebrek aan tijd en een fout in het ontwerp zitten hem dwars. Als zijn vriendin een paar jaar later wil beginnen met motorrijden, bouwt hij hem deels terug in originele staat. Maar inmiddels staat hij al twee jaar stof te happen in een garage. En dat doet toch een beetje pijn.

“Ik heb in die jaren echt een band opgebouwd met deze machine. Hij heeft karakter zoals oldtimers karakter hebben. Bovendien brengt hij je overal heen. Ik heb er ooit een eendaagse tocht van 650 kilometer opgereden, terwijl het buiten dertig graden warm was. Of die keer dat ik 2.500 kilometer in zeven dagen door Duitsland reed. Nooit heeft die machine geklaagd, hij reed altijd door.”

Daarom speelt Lava met de gedachte om hem weer in de oude glorie terug te bouwen. Niet omdat hij zo’n groot fan is van MZ, dat niet.  “Maar de simpele techniek achter deze motorfiets is geweldig. De Oost-Duitse motoren moesten heel betrouwbaar zijn, werden gebouwd om dertig of veertig jaar op te kunnen rijden. Ik heb me wel eens beklaagd over het uiterlijk, maar de techniek heeft me nooit in de steek gelaten.”

Leuk feitje: Nederlander als fabriekscoureur

Na de Val van de Muur wordt de naam MZ in 1993 veranderd in MuZ. Voor de motorsportliefhebbers die het wegracen in de jaren negentig volgen, is dat een bekende naam. Jurgen van den Goorbergh rijdt in 1999 een seizoen als fabriekscoureur op een MuZ-Weber in het WK 500cc. Die machine is ongelofelijk snel, maar tegelijkertijd amper te besturen. Van den Goorbergh pakt er twee pole-positions mee, in Barcelona en Brno. Maar vooraan meerijden in wedstrijden blijkt een utopie. Van den Goorbergh eindigt dat seizoen als 16e in het WK 500cc en stapt na dat jaar over naar het team van Arie Molenaar.

Een Maleisische overname en later een overname door oud-coureur Ralf Waldmann, helpen MZ/MuZ er niet bovenop. Zwaardere motoren, opnieuw lichte motoren en ook elektrische scooters blijken niet de oplossing. In 2013 komt er definitief een eind aan het merk MZ.

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Reacties

geef een reactie
  1. Tonnie van der Haar schreef:
    24 maart 2021 om 19:02

    Leuk zo een tweetakt ondanks het niet mijn favoriete tweetakt is. Ik heb een voorliefde voor de tweetakt heb er zelf 3 gehad. Een yamaha RD200DX een yamaha Rd350YPVS en mijn inzien de top onder de tweetakt de suzukiGT750. Deze nooit weg moeten doen. Als ik eraan denk krijg ik nu nog spijt.

    Beantwoorden
  2. Wim Jongejan schreef:
    27 maart 2021 om 13:47

    Ik heb ook een MZ gehad, een tweetakt uit begin jaren 60. In 69 ben ik ermee naar de Franse Riviera geweest. Mijn vriend kreeg pech bij Nancy. We hebben toen de hele vakantie met zijn tweeën op de MZ gereden. Wat problemen met de regelaar gehad (de accu kookte steeds) maar verder geen centje pijn!

    Beantwoorden
  3. Ramses schreef:
    6 april 2021 om 20:15

    Geen specifieke liefde voor mz maar een diepe diepe liefde voor die motor.

    Beantwoorden
  4. flip qeuquin west vlaanderen schreef:
    31 december 2021 om 20:36

    hallo iedereen als je als ik geboren bent in het land van fn sarolea gilet flandria en nog wat andere belgiche motoren meedoet aan een oldtimer motoren treffen en je komt eraan gesjeesd met een oude oostbloker dan is de reaktie algauw iets van we zagen je blauwe rookpluim al van ver of ik rij niet achter je maar ze hoeven niet achter mij te rijden want mijn mz jawa of jupiter planetas kunnen die zware kopkleppers heus de baas in de ardense hoogten rij ik ze gewoon af ze mogen gewoon blij zijn als ze mijn achterlichtje nog zien en de waardering van de oostblokertjes is bij de aankomst dan ook groot en zo heb ik al menig fn of saroela liefhebber overtuigd om over te gaan tot aankoop van een mz cz jawa enzo zijn we dus al wat talrijker op oude motoren meetings lang leve de blauwe rookpluimpjes

    Beantwoorden
  5. Theo schreef:
    7 januari 2022 om 20:01

    Mijn eerste motor was om budgettaire redenen een Jawa 350, het nieuwe ‘vierkante’ model. Ik had soms wel moeite met het feit dat ik mijn omgeving regelmatig in de blauwe rook zette.
    Misschien de laatste tweetakten maar ombouwen naar elektrisch!

    Beantwoorden
  6. Transalpie schreef:
    9 januari 2022 om 08:18

    Vette bike Ramses, herstel hem in ere, 👏 NB, Honda Transalp, zgan.

    Beantwoorden
  7. Luc Sluimer schreef:
    9 januari 2022 om 16:55

    Ik hen er verschillende gehad. Es 250 trophy met zijspan, etz 250 de luxe en etz 251.
    Had ik er nog maar een.

    Beantwoorden
  8. Marinus schreef:
    9 januari 2022 om 19:58

    Mooi verhaal over de prachtige MZ. Naast dat prachtige motorgeluid is het pluspunt dat motoronderdelen voor de Mz voorradig zijn en o.a. in Nederland maar ook via Duitse sites te bestellen zijn. De mooie rookpluim waar Filip het over had is bij elke twee takt wel van toepassing met mengsmering 1:40 ( vroeger 1:25 zoals geadviseerd in de jawa Cz handleidingen). Ga beginnen aan een IWL scooter met een MZ motorblok , de oerdegelijkheid straalt er vanaf met een ledig gewicht van 150kg voor de scooter 125cc.

    Beantwoorden
  9. Wim van Ommeren schreef:
    12 januari 2022 om 21:00

    Mijn eerste nieuwe motorfiets in 1973 was een MZ 250 ETS Trophy. Kenteken VZ-32-01. Zag hem staan bij de RAI motortentoonstelling. Vrienden zeiden wat koop jij nou voor raar dingen, maar ik had me goed ingelezen. Je rijdt er niet zo maar naar een derde plaats toe in de TT van Assen – Jan Huberts!!!!!
    Op vakantie met een vriend op een Honda CB 250 kon deze mijn MZ niet bijhouden in de bergen. Smering 1:33 – geen rookpluim en een droge donkergrijze uitlaat. Wel handmatig olie bij de benzine doen. Zat nog geen oliepomp op. Na 14.000 probleemloze kilometers ingeruild op een BMW R75-6. Had ik hem maar gehouden!!
    Kenteken MZ bestaat nog. Kwam het tegen bij Bas Vink – motorzaak in Asperen. Wilde hem wel kopen. Bas zou hem in de winter opzoeken in zijn voorraad. Na de winter bleek de motor er niet meer te zijn ?????
    Nu een MZ ES 250-2 gekocht om aan te prutsen, Nieuwe kabelboom en alles nalopen. Had er bij koop al op gereden. Lekker licht machien en mooi tweetaktgeluid. Tijd van toen herleefd weer !!!

    Beantwoorden
  10. Henk Denkers schreef:
    30 mei 2022 om 13:29

    Ik heb zelf ook een MuZ,
    Heb hem nieuw gekocht in 1994 in Groningen bij Safe motors welke destijds nog aan de Timpweg gevestigd was. Ik was altijd al gecharmeerd van de geheel eigen look van deze oerdegelijke tweetakten en heb hem nu 28 jaar en vrijwel geen problemen mee gehad. Als je aan het toeren bent of je komt ergens aanrijden dan kijken mensen nog wel eens vreemd op, ook vanwege het geluid en het Aroma Ha, Ha.. Ik denk ook niet dat ik hem wegdoe of er moet al een supermodel komen.
    Hoop er nog lang plezier van te hebben.
    Tweetakt groeten , reng, deng, deng…..

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook:

Mens achter de motor

Door Jarno van Osch

23 juni 2022 4 min

Motormodel – Laverda 750 SF

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

19 juni 2022 3 min

Mijn motor en ik – Jordy Vereecke

Mens achter de motor

Door Frank Andringa

14 juni 2022 2 min

Motorrijden met een verlamde arm: Jan Wouda (79) zit weer in het zadel

Mens achter de motor

Door Frank Andringa

24 mei 2022 3 min

Motormuseum Friesland

Mens achter de motor

Door Frank Andringa

13 mei 2022 4 min

Uit de kunst: De weergaloos gespoten helmen en motoren van Erik Weersing

Mens achter de motor

Door Jarno van Osch

12 mei 2022 4 min

Motormodel – MV Agusta F4 750 S

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

1 mei 2022 4 min

Mijn motor en ik – Saskia Jansen

Mens achter de motor

Door Leonoor Fischer

24 april 2022 5 min

Fotograaf op snelheid – Lorenzo van Aarle

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

17 april 2022 4 min

Mijn Motor en Ik – Nicole Dekker

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

3 april 2022 3 min

Mijn Motor en Ik – Timothy van Roy

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

19 maart 2022 5 min

Mijn motor en ik – Chris Hermes

Mens achter de motor

Door Jarno van Osch

4 maart 2022 6 min

Danilo Petrucci – Goedlachse cultheld

Pitstop

Door Leonoor Fischer

28 februari 2022 5 min

Offroad met Nikki van der Spek

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

27 februari 2022 4 min

Mijn motor en ik – Ruud Wagemakers

Mens achter de motor

Door Frank Andringa

25 februari 2022 5 min

‘Alles mag naar de klote tijdens een stuntshow’

Mens achter de motor

Door Leonoor Fischer

20 februari 2022 5 min

Randy aka Ranic: “Het is jammer dat het circuit geen goedkope hobby is.”

Pitstop

Door Frank Andringa

14 februari 2022 4 min

Dwarslaesie-coureur Edwald Oude Huikink: ‘Racen geeft mijn leven zin’

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

13 februari 2022 4 min

Mijn motor en ik – Chel Horrevoets

Mens achter de motor

Door Frank Andringa

7 februari 2022 4 min

Sjaak Lucassen: ‘De ideale motor voor een wereldreis bestaat niet’

Pitstop

Door Frank Andringa

31 januari 2022 3 min

Biker sisters: Liefde voor twee wielen

Mens achter de motor

Door Leonoor Fischer

24 januari 2022 4 min

Het perfecte plaatje volgens Ducatilex

Mens achter de motor

Door Frank Andringa

19 januari 2022 5 min

Daniëlle Boelens: ‘Als vrouw met de motor op wereldreis? Doen!’

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

16 januari 2022 3 min

Mijn motor en ik – Dennis Korten

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

2 januari 2022 3 min

Mijn motor en ik – Eric van Gestel

Mens achter de motor

Door Leonoor Fischer

29 december 2021 4 min

Aya over motorrijden in Utah en modellenwerk voor REV’IT!

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

26 december 2021 3 min

Mijn motor en ik – Fabienne Draaijer

Pitstop

Door Frank Andringa

16 december 2021 3 min

Onvoorwaardelijke liefde voor de Moto Guzzi V50 NATO

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

12 december 2021 3 min

Mijn motor en ik – Tim Mutsaers

Mens achter de motor

Door Bas van der Wal

28 november 2021 4 min

Mijn motor en ik – Andries Mons

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

14 november 2021 3 min

Mijn Motor en Ik – Wim Bakkers

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

31 oktober 2021 4 min

Mijn Motor en Ik – Thamara Janssen

Mens achter de motor

Door Mark Meisner

24 oktober 2021 3 min

Mijn motor en ik – Erskine Schoenmakers

Pitstop

Door Frank Andringa

17 oktober 2021 3 min

Mijn motor en ik – Ben Hansen

Pitstop

Door Frank Andringa

10 oktober 2021 3 min

Mijn motor en ik – Madelaine Vos

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

3 oktober 2021 4 min

Mijn motor en ik – Ilse van Oostenbrugge

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

19 september 2021 3 min

Mijn motor en ik – Menno Kramer

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

12 september 2021 3 min

Mijn motor en ik – Jeffrey Planting

Mens achter de motor

Door Frank Andringa

10 september 2021 4 min

Motorrijden met Rick Nieman: ‘Het mag allemaal best iets avontuurlijker’

Mens achter de motor
Anja Filak

Door Tom van Appeldoorn

5 september 2021 3 min

Mijn motor en ik – Anja Filak

Mens achter de motor

Door Frank Andringa

31 augustus 2021 4 min

Van de Balkan tot de Noordkaap: Sabrina doet het op haar Ducati

Mens achter de motor

Door Frank Andringa

22 augustus 2021 3 min

Mijn motor en ik – Jelmer Jongstra

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

15 augustus 2021 3 min

Mijn motor en ik – Melle Lorijn

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

8 augustus 2021 5 min

Mijn motor en ik – Annette Koelink

Pitstop

Door Jarno van Osch

5 augustus 2021 4 min

De pareltjes van Nederland – het Indian Motorcycle museum

Mens achter de motor

Door Frank Andringa

4 augustus 2021 5 min

Gabriël Kousbroek over spek-en-bonen-Hells-Angel, brommers en drugssmokkel

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

1 augustus 2021 4 min

Mijn motor en ik – John Teheux

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

25 juli 2021 3 min

Mijn Motor en Ik – Mathiske van der Donk

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

11 juli 2021 3 min

Mijn Motor en Ik – Jo van Gaal

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

4 juli 2021 3 min

Mijn Motor en Ik – Annette van Oostenbrugge

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

24 juni 2021 3 min

Mijn Motor en Ik – Musab Celil

Mens achter de motor

Door Jarno van Osch

20 juni 2021 4 min

De parels van Nederland – het Gilera Museum

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

10 juni 2021 3 min

Mijn Motor en Ik – Joes Hermsen

Mens achter de motor

Door Frank Andringa

4 juni 2021 6 min

Avonturier Paul van Hooff: ‘Mijn oude Guzzi is mijn ambassadeur’

Mens achter de motor

Door Leonoor Fischer

22 mei 2021 5 min

Chantal Doortje: “Het Zwarte Woud heeft echt mijn hart gestolen.”

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

20 mei 2021 4 min

Mijn motor en ik – Hans ten Broeke

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

13 mei 2021 4 min

Mijn motor en ik – Frans Broers

Mens achter de motor

Door Bas van der Wal

12 mei 2021 4 min

Schaaf: “Rijd ik sneller als de camera aanstaat? Jazeker!”

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

29 april 2021 3 min

Mijn motor en ik – Pepijn Kramer

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

22 april 2021 3 min

Mijn motor en ik – Marion Hinrichs

Blijven rijden

Door Tom van Appeldoorn

8 april 2021 3 min

Mijn motor en ik – Perry van Zetten

Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

31 maart 2021 3 min

Mijn motor en ik – Tonnie van der Haar

Mens achter de motor

Door Frank Andringa

25 maart 2021 4 min

Mijn motor en ik – Jessica Kost

Mens achter de motor

Door Frank Andringa

13 maart 2021 3 min

Mijn motor en ik – Marijke Visser

Mens achter de motor

Door Leonoor Fischer

6 maart 2021 5 min

De motorrijdende duizendpoot – Ron Betist

Mens achter de motor

Door Frank Andringa

4 maart 2021 5 min

Mijn motor en ik – Bas van der Wal

Mens achter de motor

Door Frank Andringa

11 februari 2021 4 min

Mijn motor en ik – Celesta Korse

Blijven rijden

Door Leonoor Fischer

6 februari 2021 5 min

Samantha van Wijk: “De motorsport is een mannenwereld, maar dat was ik wel gewend”

Mens achter de motor

Door Frank Andringa

28 januari 2021 4 min

Mijn motor en ik – Jos Klijn

Mens achter de motor

Door Frank Andringa

21 januari 2021 3 min

Mijn motor en ik – Jos Wensink

Mens achter de motor
Rinze Kats, Mijn motor en ik

Door Frank Andringa

16 januari 2021 3 min

Mijn motor en ik – Rinze Kats

Mens achter de motor

Door Leonoor Fischer

10 januari 2021 5 min

De droommotor van Angela Sudmeijer

Mens achter de motor

Door Frank Andringa

7 januari 2021 3 min

Mijn motor en ik – Chris Romeijn

Pitstop

Door Leonoor Fischer

24 december 2020 4 min

Anne en haar Transbrep

Pitstop

Door Bas Vis

18 december 2020 1 min

Itchy Boots – Behind the scenes

Pitstop

Door Frank Andringa

10 december 2020 3 min

Mijn motor en ik – Mariele Preker

Pitstop

Door Frank Andringa

8 oktober 2020 3 min

Mijn motor en ik – Jan Hebers

Pitstop

Door Mark Meisner

24 september 2020 2 min

Mijn motor en ik – Miranda van Twisk

Pitstop

Door Frank Andringa

10 september 2020 3 min

Mijn motor en ik – Frank van der Jagt

Pitstop

Door Frank Andringa

3 september 2020 2 min

Mijn motor en ik – Miranda van den Brink

Helden
Carmen

Door Frank Andringa

13 augustus 2020 2 min

Carmen en haar Suzuki Volty

Pitstop

Door Mark Meisner

30 juli 2020 2 min

Mijn motor en ik – Nathalie Christoffels

Mens achter de motor
Zelfbouwer Bo Janssis in zijn werkplaats

Door Mark Meisner

5 juli 2020 3 min

Zelfbouwer: Bo Janssis

Helden

Door Frank Andringa

2 juli 2020 2 min

Mijn motor en ik – Sander Beesteheerde

Blijven rijden

Door Leonoor Fischer

25 juni 2020 2 min

Mijn motor en ik – Christa Kloosman

Stories

Door Mark Meisner

8 mei 2020 3 min

Ibolya en haar CB

Mens achter de motor

Door Frank Andringa

5 april 2020 1 min

Podcast: Monteur van het menselijk lichaam

Pitstop

Door Frank Andringa

18 maart 2020 3 min

‘Ik hoop dat iemand mij een wheelie leert’

Pitstop

Door Frank Andringa

20 januari 2020 3 min

Robbert en zijn Honda Firestorm

Pitstop
de motorrijder

Door Frank Andringa

19 juni 2019 2 min

Mijn motor en ik – Almar Gritter

Pitstop
Smeerolie Jarno van Osch

Door Mark Meisner

11 juni 2019 3 min

Journalist Jarno van Osch

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke twee weken de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!
  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke twee weken de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!
  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Eifel
X