Motorrijders.nl

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Powered by KNMV

Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
    • Podcast
  • Video’s
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
  • Motorfest ’21
Skip to content

Mens achter de motor

20 maart 2021 3 min ... 3 Reacties

Liefde voor een spotgoedkope DDR-motorfiets – MZ

Door Frank Andringa

...
TwitterFacebookE-mail

Je bent achttien jaar, hebt niet zoveel te besteden en bent een beetje tegendraads. Maar er moet en zal een motorfiets komen en geen populaire Aprilia, Honda of Yamaha. Ramses Lava kocht zichzelf achttien jaar geleden een MZ ETZ 251. Een Oost-Duitse tweetakt. “Met de kennis van nu zou ik het direct weer doen.”

De sleutel wordt omgedraaid in het contact. Een ferme trap op de kickstarter en het befaamde geluid klinkt van de tweetakt machine. Reng-deng-deng-deng. Blauwe wolken uitlaatgas verlaten de uitlaat. Dertig jaar oud is de MZ ETZ 251 van Lava, maar starten doet hij nog altijd direct. “Ik heb weleens met een motortoertocht meegedaan. Toen kwam er iemand van de Hells Angels naar me toe en die zei: ‘Als je jouw motor in een kanaal gooit en hem er na een maand weer uithaalt, dan trap je hem nog in één keer aan.’ Misschien had hij wel gelijk. Deze motorfiets is zo betrouwbaar.”

‘Nooit van het merk MZ gehoord’

Het is 2002 als Lava op zoek gaat naar een tweedehands motorfiets. De Vlaming heeft de jaren ervoor op onder andere een Zundapp-bromfiets gereden. In België geldt de regel dat je mag beginnen met motorrijles als je zeventien jaar en negen maanden oud bent. “Ik heb direct mijn rijbewijs gehaald”, kijkt Lava terug. “Vervolgens ben ik gaan zoeken naar Duitse motorfietsen. Zo ontdekte ik op internet deze MZ. Ik had eigenlijk nog nooit van het merk gehoord.”

MZ komt voort uit het auto- en motorfietsenmerk DKW, dat in Zschopau gevestigd was. Na de Tweede Wereldoorlog, als Duitsland wordt verdeeld in vier delen, ligt deze stad in de Sovjet-sector. DKW wordt door de Oost-Duitsers overgenomen. Eerst heet het ‘nieuwe’ merk IFA-DKW, in 1956 krijgt het de naam MZ (Motorradwerk Zschopau). Decennia lang worden daarna in Zschopau lichte eencilinder tweetaktmotorfietsen gemaakt.

Na de val van de Berlijns Muur in 1989 is het snel afgelopen met MZ. De motorfietsen voldoen niet aan de wensen van de westerse consument en mensen in het oosten willen niets liever dan gezien worden met westerse merken. Toch rollen er begin jaren negentig nog enkele machines uit de fabriek, waaronder de ETZ 251 van Lava.

Niet sexy, wel comfortabel

“Mijn MZ komt uit 1991. Het moet een van de laatste tweetaktmachines zijn die het merk heeft gebouwd”, denkt Lava. In 2002 vindt deze DDR-fiets een dankbare berijder. “De eerste jaren had ik helemaal geen autorijbewijs. Ik deed alles op mijn motor. Het was niet direct de meest sexy machine, maar wel de meest comfortabele.”

Zijn vrienden moeten om de motorfiets lachen. “Daar kwam ik weer aan op mijn MZ. Maar het geluid, dat was wel aantrekkelijk. Motorisch was hij bovendien perfect. Je kan er heel goed lange afstanden op rijden. Voor een Aprilia RS of Honda CB360 van mijn vrienden deed hij ook niet onder. Bovendien hoef je er maar weinig mee te schakelen, je kan er heel lang mee in zijn vijf rijden. Het is echt een allrounder.”

Lees ook: Mens achter de motor

Zijn vrienden kunnen er misschien wel om lachen, Lava trekt er ook bekijks mee. “Als je ermee bij een café staat, dan gaan mensen kijken. Vooral als ik kom aanrijden. Dat geluid is zo specifiek, een heel andere klank.”

Motorfiets met karakter

De Vlaming rijdt zeven jaar op zijn MZ. Dan komen er zwaardere motoren. Ondertussen wil Lava van zijn Oost-Duitse machine een caféracer bouwen. Maar gebrek aan tijd en een fout in het ontwerp zitten hem dwars. Als zijn vriendin een paar jaar later wil beginnen met motorrijden, bouwt hij hem deels terug in originele staat. Maar inmiddels staat hij al twee jaar stof te happen in een garage. En dat doet toch een beetje pijn.

“Ik heb in die jaren echt een band opgebouwd met deze machine. Hij heeft karakter zoals oldtimers karakter hebben. Bovendien brengt hij je overal heen. Ik heb er ooit een eendaagse tocht van 650 kilometer opgereden, terwijl het buiten dertig graden warm was. Of die keer dat ik 2.500 kilometer in zeven dagen door Duitsland reed. Nooit heeft die machine geklaagd, hij reed altijd door.”

Daarom speelt Lava met de gedachte om hem weer in de oude glorie terug te bouwen. Niet omdat hij zo’n groot fan is van MZ, dat niet.  “Maar de simpele techniek achter deze motorfiets is geweldig. De Oost-Duitse motoren moesten heel betrouwbaar zijn, werden gebouwd om dertig of veertig jaar op te kunnen rijden. Ik heb me wel eens beklaagd over het uiterlijk, maar de techniek heeft me nooit in de steek gelaten.”

Leuk feitje: Nederlander als fabriekscoureur

Na de Val van de Muur wordt de naam MZ in 1993 veranderd in MuZ. Voor de motorsportliefhebbers die het wegracen in de jaren negentig volgen, is dat een bekende naam. Jurgen van den Goorbergh rijdt in 1999 een seizoen als fabriekscoureur op een MuZ-Weber in het WK 500cc. Die machine is ongelofelijk snel, maar tegelijkertijd amper te besturen. Van den Goorbergh pakt er twee pole-positions mee, in Barcelona en Brno. Maar vooraan meerijden in wedstrijden blijkt een utopie. Van den Goorbergh eindigt dat seizoen als 16e in het WK 500cc en stapt na dat jaar over naar het team van Arie Molenaar.

Een Maleisische overname en later een overname door oud-coureur Ralf Waldmann, helpen MZ/MuZ er niet bovenop. Zwaardere motoren, opnieuw lichte motoren en ook elektrische scooters blijken niet de oplossing. In 2013 komt er definitief een eind aan het merk MZ.

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Reacties

geef een reactie
  1. Tonnie van der Haar schreef:
    24 maart 2021 om 19:02

    Leuk zo een tweetakt ondanks het niet mijn favoriete tweetakt is. Ik heb een voorliefde voor de tweetakt heb er zelf 3 gehad. Een yamaha RD200DX een yamaha Rd350YPVS en mijn inzien de top onder de tweetakt de suzukiGT750. Deze nooit weg moeten doen. Als ik eraan denk krijg ik nu nog spijt.

    Beantwoorden
  2. Wim Jongejan schreef:
    27 maart 2021 om 13:47

    Ik heb ook een MZ gehad, een tweetakt uit begin jaren 60. In 69 ben ik ermee naar de Franse Riviera geweest. Mijn vriend kreeg pech bij Nancy. We hebben toen de hele vakantie met zijn tweeën op de MZ gereden. Wat problemen met de regelaar gehad (de accu kookte steeds) maar verder geen centje pijn!

    Beantwoorden
  3. Ramses schreef:
    6 april 2021 om 20:15

    Geen specifieke liefde voor mz maar een diepe diepe liefde voor die motor.

    Beantwoorden

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Lees ook:

  • Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

22 april 2021 3 min

Mijn motor en ik – Marion Hinrichs

  • Mens achter de motor

Door Jarno van Osch

18 april 2021 4 min

De parels van Nederland – Norton Museum

  • Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

15 april 2021 4 min

Mijn motor en ik – Ilse van Oostenbrugge

  • Blijven rijden

Door Tom van Appeldoorn

8 april 2021 3 min

Mijn motor en ik – Perry van Zetten

  • Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

31 maart 2021 3 min

Mijn motor en ik – Tonnie van der Haar

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

25 maart 2021 4 min

Mijn motor en ik – Jessica Kost

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

13 maart 2021 3 min

Mijn motor en ik – Marijke Visser

  • Mens achter de motor

Door Leonoor Kinkel

6 maart 2021 5 min

De motorrijdende duizendpoot – Ron Betist

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

4 maart 2021 5 min

Mijn motor en ik – Bas van der Wal

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

1 maart 2021 3 min

Motormuseum Friesland

  • Mens achter de motor

Door Leonoor Kinkel

1 maart 2021 5 min

Fotograaf op snelheid – Lorenzo van Aarle

  • Mens achter de motor

Door Leonoor Kinkel

20 februari 2021 5 min

Randy aka Ranic: “Het is jammer dat het circuit geen goedkope hobby is.”

  • Mens achter de motor

Door Leonoor Kinkel

13 februari 2021 5 min

Chantal Doortje: “Het Zwarte Woud heeft echt mijn hart gestolen.”

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

11 februari 2021 4 min

Mijn motor en ik – Celesta Korse

  • Blijven rijden

Door Leonoor Kinkel

6 februari 2021 5 min

Samantha van Wijk: “De motorsport is een mannenwereld, maar dat was ik wel gewend”

  • Mens achter de motor

Door Leonoor Kinkel

30 januari 2021 4 min

Aya over motorrijden in Utah en modellenwerk voor REV’IT!

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

28 januari 2021 4 min

Mijn motor en ik – Jos Klijn

  • Mens achter de motor

Door Leonoor Kinkel

23 januari 2021 4 min

Het perfecte plaatje volgens Ducatilex

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

21 januari 2021 3 min

Mijn motor en ik – Jos Wensink

  • Mens achter de motor
Rinze Kats, Mijn motor en ik

Door Frank Andringa

16 januari 2021 3 min

Mijn motor en ik – Rinze Kats

  • Mens achter de motor

Door Leonoor Kinkel

10 januari 2021 5 min

De droommotor van Angela Sudmeijer

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

7 januari 2021 3 min

Mijn motor en ik – Chris Romeijn

  • Pitstop

Door Leonoor Kinkel

28 december 2020 5 min

Offroad met Nikki van der Spek

  • Pitstop

Door Frank Andringa

26 december 2020 3 min

Onvoorwaardelijke liefde voor de Moto Guzzi V50 NATO

  • Pitstop

Door Leonoor Kinkel

24 december 2020 4 min

Anne en haar Transbrep

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

22 december 2020 2 min

Motorrijden met een verlamde arm: Jan Wouda (78) zit weer in het zadel

  • Pitstop

Door Bas Vis

18 december 2020 1 min

Itchy Boots – Behind the scenes

  • Pitstop

Door Frank Andringa

11 december 2020 4 min

Dwarslaesie-coureur Edwald Oude Huikink: ‘Racen geeft mijn leven zin’

  • Pitstop

Door Frank Andringa

10 december 2020 3 min

Mijn motor en ik – Mariele Preker

  • Pitstop

Door Frank Andringa

27 november 2020 3 min

Biker sisters: Liefde voor twee wielen

  • Pitstop

Door Frank Andringa

23 november 2020 3 min

Mijn motor en ik – Ben Hansen

  • Pitstop

Door Frank Andringa

8 oktober 2020 3 min

Mijn motor en ik – Jan Hebers

  • Pitstop

Door Mark Meisner

24 september 2020 2 min

Mijn motor en ik – Miranda van Twisk

  • Pitstop

Door Frank Andringa

17 september 2020 3 min

Mijn motor en ik – Madelaine Vos

  • Pitstop

Door Frank Andringa

10 september 2020 3 min

Mijn motor en ik – Frank van der Jagt

  • Pitstop

Door Frank Andringa

3 september 2020 2 min

Mijn motor en ik – Miranda van den Brink

  • Helden
Carmen

Door Frank Andringa

13 augustus 2020 2 min

Carmen en haar Suzuki Volty

  • Pitstop

Door Mark Meisner

30 juli 2020 2 min

Mijn motor en ik – Nathalie Christoffels

  • Mens achter de motor

Door Mark Meisner

16 juli 2020 3 min

Mijn motor en ik – Erskine Schoenmakers

  • Mens achter de motor
Zelfbouwer Bo Janssis in zijn werkplaats

Door Mark Meisner

5 juli 2020 3 min

Zelfbouwer: Bo Janssis

  • Helden

Door Frank Andringa

2 juli 2020 2 min

Mijn motor en ik – Sander Beesteheerde

  • Blijven rijden

Door Leonoor Kinkel

25 juni 2020 2 min

Mijn motor en ik – Christa Kloosman

  • Stories

Door Mark Meisner

8 mei 2020 3 min

Ibolya en haar CB

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

5 april 2020 1 min

Podcast: Monteur van het menselijk lichaam

  • Pitstop

Door Frank Andringa

18 maart 2020 3 min

‘Ik hoop dat iemand mij een wheelie leert’

  • Pitstop

Door Frank Andringa

20 januari 2020 3 min

Robbert en zijn Honda Firestorm

  • Pitstop
de motorrijder

Door Frank Andringa

19 juni 2019 2 min

Mijn motor en ik – Almar Gritter

  • Pitstop
Smeerolie Jarno van Osch

Door Mark Meisner

11 juni 2019 3 min

Journalist Jarno van Osch

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke twee weken de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!
  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke twee weken de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!
  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Eifel
X
Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Meer weten? Bekijk onze cookiepagina