Ben jij gek van motoren en wil je je passie voor jouw motor delen op Motorrijders.nl net als vele anderen? Meld je dan aan via ons aanmeldformulier!
Motorrijders.nl is er niet alleen voor, maar ook dóór motorrijders. We delen een passie en daarom ook jouw passie! Wij nemen je mee in het verhaal van Jos en zijn passie voor motorrijden.

- Naam:
- Jos Wensink
- Leeftijd:
- 59
- Woonplaats:
- Bredevoort
- Beroep:
- Kanter
- Motor:
- Ducati Monster 1100 EVO (2011)

Wanneer ben je begonnen met motorrijden?
“Op mijn zeventiende haalde ik mijn motorrijbewijs. Ik zat destijds in het leger. Als monteur werkte ik aan dieselvoertuigen en we deden de motorordonnans erbij. Zo kreeg ik de kans om, naast mijn auto- en vrachtwagenrijbewijs, goedkoop mijn motorrijbewijs te halen. Naast het halen van mijn theorie-examen hoefde ik op een Triumph van Defensie alleen een achtje te draaien op een parkeerplaats. Dat was voldoende voor mijn stempeltje.
In de jaren erna had ik veel interesse in motoren, maar zelf heb ik lange tijd geen motor gehad. Je hebt een jong gezin en als het geld er voor een motor was, dan ging altijd wel iets als een auto kapot. Gelukkig hadden mijn broer en een neef wel een motor. Die mocht ik regelmatig lenen. Tot ik er beu van was. Vijftien jaar geleden heb ik mijn eerste motor gekocht.”

Wat was jouw eerste motor voor een machine?
“Een Yamaha Ténéré 750. Een enduro machine waarmee Stephan Peterhansel een aantal keer de Dakar Rally heeft gewonnen. Ik heb op die motor heel veel plezier gehad. Of je er nu mee op een autobaan, een b-weggetje of een zandpad reed, hij reed altijd goed. Bovendien is de Ténéré enorm vergevingsgezind. Je zet hem in de vijfde versnelling en het maakt niet uit of je 50 of 200 rijdt. Hij had alleen een nadeel. De koppeling was erg zwaar en dat viel niet te verhelpen.
Wat heb je verder zoal gereden?
Na de Ténéré heb ik iets heel anders gekocht, een Yamaha FZR1000. Daar heb ik ook met heel veel plezier op gereden. Maar daarna werd ik verliefd op Ducati.”
Tegenwoordig rij je een Ducati Monster 1100 EVO. Waarom deze motor?
“Enige jaren geleden heeft mijn broer me meegenomen naar een Italiaanse dag in Beuningen. Daar kon ik natuurlijk niet aankomen op mijn Yamaha. Ik heb toen op zijn Ducati 916 mee geweest. Dat was een geweldige dag. Ik ben daar kats verliefd geworden op Ducati.
Enkele jaren geleden had ik het geld voor deze Monster 1100 EVO. Dit keer geen racer en hij bevalt super. Hij is niet te vergelijken met mijn vorige Japanners. Het is continu schakelen, het ding leeft van alle kanten. Een gooi- en smijtmachine. Zeker met kronkelweggetjes kun je jezelf geen betere motor wensen.
Ook ben ik lid geworden van een Ducaticlub in de omgeving. Die club is erg actief. We hebben een app-groepje met Ducati-rijders uit de regio Aalten, geweldig. Elk jaar beginnen we het seizoen met een poetsdag, hoewel er doorgaans weinig te poetsen valt. Iedereen onderhoud zijn Duc zo goed mogelijk. Samen maken we regelmatig ritten.”
Wat trekt jou zo in motorrijden aan?
“De vrijheid. Ik hou niet van hardrijden op de snelweg, maar geniet vooral van het toeren met een snelheid tussen de 60 en 90 kilometer per uur. Ik woon vlakbij de Duitse grens en vaak piepen we er met een groep even overheen. Dan rijden we over de b-weggetjes in Nordrhein-Westfalen. Onderweg een kop koffie en een goede maaltijd, super. Je kunt daar wat makkelijker en vrijer rijden. Bovendien zijn de boetes er veel lager. Krijg je een keer een bekeuring, dan kost dat 20 tot 30 euro, waar je in Nederland bijna je rijbewijs moet inleveren.
Als ik alleen ga rijden, dan rij ik veel door de Achterhoek. Daarbij mag ik graag routes rijden langs water- en oude windmolens. Dan voer ik een kronkelroute in op mijn TomTom en tijdens de rit rij je je kop los.”
Hoeveel kilometer rij je per jaar?
“Veel te weinig. Ik denk tussen de 3.000 en 4.000 kilometer per jaar. Ik zou graag meer willen rijden, maar dat zit er vanwege werk en mijn rug niet altijd in. Maar als ik op mijn Monster stap, dan geniet ik met volle teugen van de ritten die we maken.”
Wat zou je nog heel graag eens willen rijden?
“De Ducati Multistrada staat bovenaan mijn verlanglijst. Een tweecilinder. Als ik met mijn Monster op pad ben, dan rijdt dat lekker vlot. Maar je hebt ook weinig bescherming tegen weersomstandigheden. Het is rijden met de kop in de wind. Dat is bij de Multistrada anders. Of die er komt? Ik weet het niet. Het is een wens, geen must.”

leuk verhaal
Leuk verhaal Jos, hoop dat we snel weer een mooi tocht kunnen maken
Mooi geschreven en het haalt weer een hoop emoties omhoog.
Onder tussen is de Monster vervang door een multistrada 1200s en ben er zeer blij mee.