Motorrijders.nl

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Powered by KNMV

Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
  • Video’s
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
Skip to content

Mens achter de motor

16 juli 2020 3 min ... 1 Reactie

Mijn motor en ik – Erskine Schoenmakers

Door Mark Meisner

...
TwitterFacebookE-mail

Motorrijders.nl is er niet alleen voor, maar ook dóór motorrijders. We delen een passie en daarom ook jouw passie! Wij nemen je mee in het verhaal van Erskine en zijn passie voor motorrijden.

Naam:
Erskine Schoenmakers

Leeftijd:
45

Woonplaats:
Tilburg

Beroep:
Keeperstrainer Oranje Leeuwinnen

Huidige motor:
BMW R1200 GS Adventure uit 2009 en een Honda CB 500 Four uit 1975.

Foto: Bianca van der Veen Portraiture

Hoe lang rij je al motor?
“Ik rij motor vanaf mei 2001. Dus zo’n 19 jaar nu. Mijn oudere broer en ik speelden vaak samen vroeger. Zo ook in de schuur van onze buren waar twee BMW’s stonden (van buurman en buurvrouw). We mochten daar gewoon opzitten en dan lag mijn broer plat op de tank al racend, terwijl ik het geheel van commentaar voorzag. Vervolgens zeiden we toen al tegen elkaar: “Later gaan we samen lessen maar wel op een leeftijd dat we meteen een motor kunnen kopen.” En dat hebben we gedaan. “

“In de tussentijd hadden we overigens ook al een paar vrienden opgedaan die al reden. Ook dat was een extra motivatie om zelf te gaan rijden. En vervolgens heeft mijn vrouw ook nog haar rijbewijs gehaald. Toen was het feest helemaal compleet met onder meer een avontuurlijke motorrondreis door Kazakhstan en Kirgizië.”

Wat trekt je aan in het motorrijden?
“Alles in motorrijden vind ik mooi! Sinds dat ik mijn rijbewijs heb, ben ik ook niet meer van de motor af te slaan. De acceleratie, de bochten, de vrijheid…we kennen het allemaal wel. Maar ook het gevoel dat je de elementen trotseert bij bijvoorbeeld een stevige regenbui. Of met veel wind. Zo ben ik de laatste keer ook op de motor (met zoon van 12 achterop) naar de Motorbeurs gegaan terwijl het stevig waaide. Ja…op de brug over de Lek was het best even spannend, maar als je dan aankomt in Utrecht als één van de weinigen op de motor, dan geeft dat wel een echt ‘outdoor’-gevoel.”

“Ik word ook echt ‘grumpy’ als ik te lang niet motorrijd. Het is een ideaal middel om af te schakelen van je dagelijkse werk. Even de kop leeg maken door geconcentreerd te rijden. Heerlijk! Tot nu toe allemaal emotionele punten van aantrekkingskracht. Maar de motor is voor mij vaak ook praktisch i.v.m. files.”

Hoeveel kilometer rij je per jaar?

“Nu minder dan een paar jaar terug. 3 jaar lang werkte ik op 3 verschillende locaties: Oosterhout (N.Br), Eindhoven en Amsterdam. Toen reed ik 700 tot 800 km per week. Daarom werd toen de Aprilia Tuono ook ingeruild voor een Ducati Multistrada 1100S (ik vond me nog te ‘jong’ voor een GS). Ook omdat ik steeds mijn trainingsspullen mee moest nemen. Echter bleek die Duc niet de juiste keuze voor weer & wind én de kilometers. Dus na een jaar (en 30.000 km) toch naar de huidige GS Adventure gegaan. Dat had ik meteen moeten doen!”

“Nu rij ik met name woon-werk. Dus de wekelijkse ritten vanuit Tilburg naar Zeist. Ideaal omdat de A27 altijd volstaat met file. Aan plezierkilometers kom ik niet zo veel meer toe. Ik ben ook vaak langer van huis i.v.m. werk bijvoorbeeld. Maar als het aan mijn twee zoontjes ligt, dan maken we geregeld nog een ommetje.”



Waarom heb je gekozen voor deze motor?

“Ik begon op sportieve motoren. De eerste een Kawasaki ZZR600. Maar al vrij snel wist ik: Ik wil een twee cilinder!. Maar na heel veel kilometers op een Honda VTR Firestorm, een Buell XB12R Firebolt (fantastisch ding) en een Aprilia Tuono moest er dus wat praktischer komen gezien de veranderde werksituatie. Dit werd de eerder genoemde Ducati Multistrada.”

“Mijn keuze voor de huidige Adventure is een praktische: veel bagagemogelijkheden, comfortabel, relatief veilig (extra spotlights maken me ook beter zichtbaar), kan de kilometers hebben en die hele grote benzinetank is ook lekker. Los van dat alles, kun je er nog steeds stevig mee sturen. Èn … twee cilinders natuurlijk. Dat het een grote, zware motor is, merk je totaal niet als ie rolt. Bochten rijden is een feest en ook een gravelpaadje is geen probleem. Erg allround dus. En ik ben intussen 45 dus die leeftijd past nu ook prima :)”

Ben jij gek van motoren en wil je je passie voor jouw motor delen op Motorrijders.nl? Meld je dan aan via ons aanmeldformulier!

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Reacties

geef een reactie
  1. Frank van der Jagt schreef:
    4 augustus 2020 om 09:26

    Leuk en herkenbaar verhaal…
    Zelf rij ik intussen sinds maart dit jaar een R1200GS Adventure uit 2016. Ooit begonnen met mijn jongere broer om een Yamaha XT500, Yamaha XS550, daarna een Yamaha XJ750 Laguna Seca Tourer, BMW K1100RS, Honda CBR600F1, Honda CBR600 F3, BMWK1200GT (heb ik nog steeds) en nu de R1200.. Nu is de laatste ook de jongste in het rijtje maar het is ook de meest comfortabele uit het hele gezelschap. Heerlijke motor om te rijden en ondanks zijn afmetingen en gewicht kan ie prima mee met de “snelle” motoren, en hij kan gaan waar weinig andere motoren kunnen komen.

    Ook voor mij was de keuze voor de Adventure deels gebaseerd op de actieradius van ca 600 km op een tank omdat ik regelmatig een rit van ca 540 km maak naar Engeland. En daarmee rij ik dus gewoon op 1 tank daarheen. Naast de actieradius heeft het allround karakter, het comfort en de veiligheid mij eind vorig jaar doen besluiten deze motor te kopen en ik heb er geen seconde spijt van gehad.

    Het ligt nog in de bedoeling om training(en) te volgen in het off road rijden want dat wil ik ook graag gaan proberen om vervolgens actief gedeelten van de “TET” Trans Europe Trail te kunnen gaan rijden. Mijn beide dochters rijden intussen ook (hun eigen) motor en als we de agenda’s af kunnen stemmen maken we graag ritten samen. Zo ga ik eind augustus met de oudste van de twee een weekendje toeren aan de Moezel.

    Verder gebruik ik de motor zo vaak mogelijk om er mee naar mijn werk in Middelburg te rijden. En verder gewoon volop genieten..

    Beantwoorden

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Lees ook:

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

21 januari 2021 3 min

Mijn motor en ik – Jos Wensink

  • Mens achter de motor
Rinze Kats, Mijn motor en ik

Door Frank Andringa

16 januari 2021 3 min

Mijn motor en ik – Rinze Kats

  • Mens achter de motor

Door Leonoor Kinkel

10 januari 2021 5 min

De droommotor van Angela Sudmeijer

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

7 januari 2021 3 min

Mijn motor en ik – Chris Romeijn

  • Pitstop

Door Leonoor Kinkel

28 december 2020 5 min

Offroad met Nikki van der Spek

  • Pitstop

Door Frank Andringa

26 december 2020 3 min

Onvoorwaardelijke liefde voor de Moto Guzzi V50 NATO

  • Pitstop

Door Leonoor Kinkel

24 december 2020 4 min

Anne en haar Transbrep

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

22 december 2020 2 min

Motorrijden met een verlamde arm: Jan Wouda (78) zit weer in het zadel

  • Pitstop

Door Bas Vis

18 december 2020 1 min

Itchy Boots – Behind the scenes

  • Pitstop

Door Frank Andringa

11 december 2020 4 min

Dwarslaesie-coureur Edwald Oude Huikink: ‘Racen geeft mijn leven zin’

  • Pitstop

Door Frank Andringa

10 december 2020 3 min

Mijn motor en ik – Mariele Preker

  • Pitstop

Door Frank Andringa

27 november 2020 3 min

Biker sisters: Liefde voor twee wielen

  • Pitstop

Door Frank Andringa

23 november 2020 3 min

Mijn motor en ik – Ben Hansen

  • Pitstop

Door Frank Andringa

8 oktober 2020 3 min

Mijn motor en ik – Jan Hebers

  • Pitstop

Door Frank Andringa

28 september 2020 3 min

‘Ik hoop dat iemand mij een wheelie leert’

  • Pitstop

Door Mark Meisner

24 september 2020 2 min

Mijn motor en ik – Miranda van Twisk

  • Pitstop

Door Frank Andringa

17 september 2020 3 min

Mijn motor en ik – Madelaine Vos

  • Pitstop

Door Frank Andringa

10 september 2020 3 min

Mijn motor en ik – Frank van der Jagt

  • Pitstop

Door Frank Andringa

3 september 2020 2 min

Mijn motor en ik – Miranda van den Brink

  • Helden
Carmen

Door Frank Andringa

13 augustus 2020 2 min

Carmen en haar Suzuki Volty

  • Pitstop

Door Mark Meisner

30 juli 2020 2 min

Mijn motor en ik – Nathalie Christoffels

  • Mens achter de motor
Zelfbouwer Bo Janssis in zijn werkplaats

Door Mark Meisner

5 juli 2020 3 min

Zelfbouwer: Bo Janssis

  • Helden

Door Frank Andringa

2 juli 2020 2 min

Mijn motor en ik – Sander Beesteheerde

  • Blijven rijden

Door Leonoor Kinkel

25 juni 2020 2 min

Mijn motor en ik – Christa Kloosman

  • Stories

Door Mark Meisner

8 mei 2020 3 min

Ibolya en haar CB

  • Helden

Door Frank Andringa

5 april 2020 1 min

Podcast: Monteur van het menselijk lichaam

  • Pitstop

Door Frank Andringa

20 januari 2020 3 min

Robbert en zijn Honda Firestorm

  • Pitstop
de motorrijder

Door Frank Andringa

19 juni 2019 2 min

Mijn motor en ik – Almar Gritter

  • Pitstop
Smeerolie Jarno van Osch

Door Mark Meisner

11 juni 2019 3 min

Journalist Jarno van Osch

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang direct 10% korting bij de KNMV Riders Academy
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang direct 10% korting bij de KNMV Riders Academy
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Eifel
X