Ben jij net als Erskine Schoenmakers gek van motoren en wil jij jouw passie delen op Motorrijders.nl? Meld je dan aan via ons aanmeldformulier!
Motorrijders.nl is er niet alleen voor, maar ook dóór motorrijders. We delen een passie en daarom ook jouw passie! Wij nemen je mee in het verhaal van Erskine en zijn passie voor motorrijden.

- Naam:
- Erskine Schoenmakers
- Leeftijd:
- 45
- Woonplaats:
- Tilburg
- Beroep:
- Keeperstrainer Oranje Leeuwinnen
- Huidige motor:
- BMW R1200 GS A (2009)

Hoe lang rijd je al motor?
“Ik rij motor vanaf mei 2001. Dus zo’n 19 jaar nu. Mijn oudere broer en ik speelden vaak samen vroeger. Zo ook in de schuur van onze buren waar twee BMW’s stonden (van buurman en buurvrouw). We mochten daar gewoon opzitten en dan lag mijn broer plat op de tank al racend, terwijl ik het geheel van commentaar voorzag. Vervolgens zeiden we toen al tegen elkaar: “Later gaan we samen lessen maar wel op een leeftijd dat we meteen een motor kunnen kopen.” En dat hebben we gedaan. “
“In de tussentijd hadden we overigens ook al een paar vrienden opgedaan die al reden. Ook dat was een extra motivatie om zelf te gaan rijden. En vervolgens heeft mijn vrouw ook nog haar rijbewijs gehaald. Toen was het feest helemaal compleet met onder meer een avontuurlijke motorrondreis door Kazakhstan en Kirgizië.”
Wat trekt je aan in het motorrijden?
“Alles in motorrijden vind ik mooi! Sinds dat ik mijn rijbewijs heb, ben ik ook niet meer van de motor af te slaan. De acceleratie, de bochten, de vrijheid…we kennen het allemaal wel. Maar ook het gevoel dat je de elementen trotseert bij bijvoorbeeld een stevige regenbui. Of met veel wind. Zo ben ik de laatste keer ook op de motor (met zoon van 12 achterop) naar de Motorbeurs gegaan terwijl het stevig waaide. Ja…op de brug over de Lek was het best even spannend, maar als je dan aankomt in Utrecht als één van de weinigen op de motor, dan geeft dat wel een echt ‘outdoor’-gevoel.”
“Ik word ook echt ‘grumpy’ als ik te lang niet motorrijd.”
“Ik word ook echt ‘grumpy’ als ik te lang niet motorrijd. Het is een ideaal middel om af te schakelen van je dagelijkse werk. Even de kop leeg maken door geconcentreerd te rijden. Heerlijk! Tot nu toe allemaal emotionele punten van aantrekkingskracht. Maar de motor is voor mij vaak ook praktisch i.v.m. files.”
Hoeveel kilometer rijd je per jaar?
“Nu minder dan een paar jaar terug. 3 jaar lang werkte ik op 3 verschillende locaties: Oosterhout (N.Br), Eindhoven en Amsterdam. Toen reed ik 700 tot 800 km per week. Daarom werd toen de Aprilia Tuono ook ingeruild voor een Ducati Multistrada 1100S (ik vond me nog te ‘jong’ voor een GS). Ook omdat ik steeds mijn trainingsspullen mee moest nemen. Echter bleek die Duc niet de juiste keuze voor weer & wind én de kilometers. Dus na een jaar (en 30.000 km) toch naar de huidige GS Adventure gegaan. Dat had ik meteen moeten doen!”
“Nu rij ik met name woon-werk. Dus de wekelijkse ritten vanuit Tilburg naar Zeist. Ideaal omdat de A27 altijd volstaat met file. Aan plezierkilometers kom ik niet zo veel meer toe. Ik ben ook vaak langer van huis i.v.m. werk bijvoorbeeld. Maar als het aan mijn twee zoontjes ligt, dan maken we geregeld nog een ommetje.”
Waarom heb je gekozen voor deze motor?
“Ik begon op sportieve motoren. De eerste een Kawasaki ZZR600. Maar al vrij snel wist ik: Ik wil een twee cilinder!. Maar na heel veel kilometers op een Honda VTR Firestorm, een Buell XB12R Firebolt (fantastisch ding) en een Aprilia Tuono moest er dus wat praktischer komen gezien de veranderde werksituatie. Dit werd de eerder genoemde Ducati Multistrada.”
“Mijn keuze voor de huidige Adventure is een praktische: veel bagagemogelijkheden, comfortabel, relatief veilig (extra spotlights maken me ook beter zichtbaar), kan de kilometers hebben en die hele grote benzinetank is ook lekker. Los van dat alles, kun je er nog steeds stevig mee sturen. Èn … twee cilinders natuurlijk. Dat het een grote, zware motor is, merk je totaal niet als ie rolt. Bochten rijden is een feest en ook een gravelpaadje is geen probleem. Erg allround dus. En ik ben intussen 45 dus die leeftijd past nu ook prima :)”

Leuk en herkenbaar verhaal…
Zelf rij ik intussen sinds maart dit jaar een R1200GS Adventure uit 2016. Ooit begonnen met mijn jongere broer om een Yamaha XT500, Yamaha XS550, daarna een Yamaha XJ750 Laguna Seca Tourer, BMW K1100RS, Honda CBR600F1, Honda CBR600 F3, BMWK1200GT (heb ik nog steeds) en nu de R1200.. Nu is de laatste ook de jongste in het rijtje maar het is ook de meest comfortabele uit het hele gezelschap. Heerlijke motor om te rijden en ondanks zijn afmetingen en gewicht kan ie prima mee met de “snelle” motoren, en hij kan gaan waar weinig andere motoren kunnen komen.
Ook voor mij was de keuze voor de Adventure deels gebaseerd op de actieradius van ca 600 km op een tank omdat ik regelmatig een rit van ca 540 km maak naar Engeland. En daarmee rij ik dus gewoon op 1 tank daarheen. Naast de actieradius heeft het allround karakter, het comfort en de veiligheid mij eind vorig jaar doen besluiten deze motor te kopen en ik heb er geen seconde spijt van gehad.
Het ligt nog in de bedoeling om training(en) te volgen in het off road rijden want dat wil ik ook graag gaan proberen om vervolgens actief gedeelten van de “TET” Trans Europe Trail te kunnen gaan rijden. Mijn beide dochters rijden intussen ook (hun eigen) motor en als we de agenda’s af kunnen stemmen maken we graag ritten samen. Zo ga ik eind augustus met de oudste van de twee een weekendje toeren aan de Moezel.
Verder gebruik ik de motor zo vaak mogelijk om er mee naar mijn werk in Middelburg te rijden. En verder gewoon volop genieten..
Rij al 40 jaar motorfiets, en vindt het nog steeds fantastisch, merendeel 2 vlinders voorlopig nog niet aan het denken om te stoppen