Motorrijders.nl

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Powered by KNMV

Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
  • Video’s
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
Skip to content

Mens achter de motor

26 december 2020 3 min ... 4 Reacties

Onvoorwaardelijke liefde voor de Moto Guzzi V50 NATO

Door Frank Andringa

...
TwitterFacebookE-mail

De Moto Guzzi V50 NATO. Voor de meeste motorrijders is het niet een motor waar zij al jaren over dromen. Een militair uiterlijk, een beetje lomp, geen chroom en al tientallen jaren oud. Mark Wilmink uit het Twentse Borne zweert er echter bij, net als een kleine groep andere motorrijders in Nederland. Jaarlijks houdt hij samen met een kleine 50 enthousiastelingen een Moto Guzzi V50 NATO motortreffen in Enter.

“De liefde voor Moto Guzzi ontstond dankzij een buurjongen. Ik was een jaar of 12 toen hij enkele Falcones kocht”, kijkt de nu 41-jarige Wilmink terug. “De Falcone is een eencilinder machine die door de Italiaanse politie werd gebruikt. Ik heb mijn buurjongen in die tijd regelmatig geholpen bij het sleutelen aan die motoren. Vervolgens mocht ik achterop en maakten we tochtjes.”

Maar als Wilmink 18 wordt, komt er geen motorrijbewijs. “Ik heb jaren aan wrakduiken gedaan op de Noordzee. Toen ik hier mee stopte, heb ik in 2007 alsnog mijn motorrijbewijs gehaald. En daarna moest er een nieuwe hobby komen.”

‘Mooie knetterpot’

Geen Falcone voor de Tukker, maar een V50 NATO. Of eigenlijk direct maar drie stuks. Een om op te rijden en twee opknappers, waarvan hij een machine bouwde. Wilmink: “In mijn jeugd liep ik ook graag in groene legeruitrustingen en spaarde ik legerzaken. Dan kom je al snel uit bij de V50 NATO als je motor wilt rijden.”

“Ik omschrijf deze machine altijd als een mooie knetterpot”, lacht de organisator van het motortreffen. “Dat rauwe uiterlijk, die leren tassen, prachtig! En ik houd van het veerblok en het geluid dat hij produceert. Dit in combinatie met het legerverhaal, maken hem voor mij de mooiste motor. Het leuke is dat als je hiermee een weekendje weggaat, elke motorrijder even komt kijken. Want dit is geen standaard fiets.”

Opvolger van de Triumph 3TA

Eind jaren zeventig besluit de Koninklijken Landmacht dat de Triumph 3TA, waar de motorordonnansen op rijden, vervangen moet worden. Belangrijk voor het leger is dat de opvolger van de 3TA een cardanaandrijving heeft. Twee motoren komen hiervoor in aanmerking. Naast de Moto Guzzi V50 is dat de BMW R45. Uiteindelijk kiest Defensie voor de 500cc zware Moto Guzzi. Speciaal voor het Nederlandse leger worden 1.385 exemplaren gebouwd van de V50 NATO.

Omdat de motor niet veel privé wordt gereden is er ook weinig over bekend. Wilmink moet alles zelf uitzoeken en begint daarom een website om zijn kennis te delen. Hij scant handleidingen in, maakt foto’s en verzameld nog meer informatie. “En dan wordt je op een gegeven moment gevraagd om ook wat revisiewerk voor anderen te doen. Van het een kwam het ander”, lacht de liefhebber.

In 2013 besluit Wilmink officieel een bedrijf te beginnen, naast zijn werk als leraar. Twee jaar later opent hij een eigen werkplaats in zijn woonplaats en wordt hij helemaal zelfstandig. Inmiddels werken er meerdere mensen in zijn bedrijf.

Wegrotten in schuurtjes

“Er bestaan nog best veel exemplaren van de V50 NATO. Maar in veel gevallen staan deze in schuurtjes weg te rotten en komen pas tevoorschijn als iemand verhuist of overlijdt. In veel gevallen komt ie uiteindelijk dan bij mij terecht, waarna ik hem als nieuw maak. Het is hard werken, maar ik heb echt de leukste baan die er is.”

Maar het harde werken zorgt wel voor een probleem. Wilmink heeft zelf amper nog tijd om op zijn V50 te toeren. “Ik rij echt te weinig kilometers voor mijn plezier. Niet dat ik helemaal niet meer rij. Voor mijn werk zit ik nog dagelijks erop, maar dat is toch anders.”

Moto Guzzi V50 NATO Treffen

Het motortreffen in het Twentse Enter was dit jaar de zevende editie. “Zeven jaar geleden wilden we met een groepje liefhebbers eens een dag bij elkaar komen. Toen zeiden ze: ‘Mark, organiseer jij het maar, want jij kent de meeste mensen’. Inmiddels zijn we uitgegroeid tot een heel weekend.”

“Weet je, de deelnemers zijn zo verschillend. We hebben motorrijders uit de bouw, uit het leger, mensen met een eigen bedrijf, studenten en een dierenarts. Maar de V50 verbindt hen. Er staan op vrijdagavond zo’n 40 NATO’s en nog een kleine tien andere motoren die door het leger zijn gebruikt. Het zijn geweldige weekenden.” Wilmink ziet het helemaal zitten: “Als iedereen dan op zondag weer zonder ongelukken en met een glimlach naar huis vertrekt, dan ben ik een gelukkig man.”

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Reacties

geef een reactie
  1. Geert schreef:
    11 september 2020 om 16:11

    Geweldig Mark. Ik heb alle keren nog meegedaan.

    Beantwoorden
  2. Gerrit schreef:
    11 september 2020 om 21:54

    De MP (Marine Patrouille) van de Koninklijke Marine werd uitgevoerd door het Korps Mariniers. Zij reden op BMW’s R60. Ze zijn zelfs mee geweest met de VN-missie naar Cambodja in ’92-’93. Reed je “in the middle of nowhere” ergens op een stoffige weg richting Mongol Borrei en dan kom je Johny Titahena tegen op zijn BMW.

    Beantwoorden
  3. Ph.spaargaren schreef:
    12 september 2020 om 09:57

    Rijd al jaren Moto Guzzi Geen V50 nato maar die heb ik sinds mijn diensttijd toch in mijn hart gesloten Ook paar keer bij Mark geweest en op beurzen ontmoet Leuk dat dit erfgoed bewaard blijft Super goed weekeinde toegewenst aan alle deelnemers Groeten vanuit Kudelstaart Phinus

    Beantwoorden
  4. Eelco Rem schreef:
    12 september 2020 om 18:56

    Als ik niet een prachtige MZ ETZ 250 Luxe had, waarmee ik vandaag mee heb gedaan aan de mooie rit door twente, zou ik meteen een V50 Nato kopen.
    Bedankt voor de organisatie en dat ik werd gedoogd op mijn rokende 2-tact DDR machine.

    Beantwoorden

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Lees ook:

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

21 januari 2021 3 min

Mijn motor en ik – Jos Wensink

  • Mens achter de motor
Rinze Kats, Mijn motor en ik

Door Frank Andringa

16 januari 2021 3 min

Mijn motor en ik – Rinze Kats

  • Mens achter de motor

Door Leonoor Kinkel

10 januari 2021 5 min

De droommotor van Angela Sudmeijer

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

7 januari 2021 3 min

Mijn motor en ik – Chris Romeijn

  • Pitstop

Door Leonoor Kinkel

28 december 2020 5 min

Offroad met Nikki van der Spek

  • Pitstop

Door Leonoor Kinkel

24 december 2020 4 min

Anne en haar Transbrep

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

22 december 2020 2 min

Motorrijden met een verlamde arm: Jan Wouda (78) zit weer in het zadel

  • Pitstop

Door Bas Vis

18 december 2020 1 min

Itchy Boots – Behind the scenes

  • Pitstop

Door Frank Andringa

11 december 2020 4 min

Dwarslaesie-coureur Edwald Oude Huikink: ‘Racen geeft mijn leven zin’

  • Pitstop

Door Frank Andringa

10 december 2020 3 min

Mijn motor en ik – Mariele Preker

  • Pitstop

Door Frank Andringa

27 november 2020 3 min

Biker sisters: Liefde voor twee wielen

  • Pitstop

Door Frank Andringa

23 november 2020 3 min

Mijn motor en ik – Ben Hansen

  • Pitstop

Door Frank Andringa

8 oktober 2020 3 min

Mijn motor en ik – Jan Hebers

  • Pitstop

Door Frank Andringa

28 september 2020 3 min

‘Ik hoop dat iemand mij een wheelie leert’

  • Pitstop

Door Mark Meisner

24 september 2020 2 min

Mijn motor en ik – Miranda van Twisk

  • Pitstop

Door Frank Andringa

17 september 2020 3 min

Mijn motor en ik – Madelaine Vos

  • Pitstop

Door Frank Andringa

10 september 2020 3 min

Mijn motor en ik – Frank van der Jagt

  • Pitstop

Door Frank Andringa

3 september 2020 2 min

Mijn motor en ik – Miranda van den Brink

  • Helden
Carmen

Door Frank Andringa

13 augustus 2020 2 min

Carmen en haar Suzuki Volty

  • Pitstop

Door Mark Meisner

30 juli 2020 2 min

Mijn motor en ik – Nathalie Christoffels

  • Mens achter de motor

Door Mark Meisner

16 juli 2020 3 min

Mijn motor en ik – Erskine Schoenmakers

  • Mens achter de motor
Zelfbouwer Bo Janssis in zijn werkplaats

Door Mark Meisner

5 juli 2020 3 min

Zelfbouwer: Bo Janssis

  • Helden

Door Frank Andringa

2 juli 2020 2 min

Mijn motor en ik – Sander Beesteheerde

  • Blijven rijden

Door Leonoor Kinkel

25 juni 2020 2 min

Mijn motor en ik – Christa Kloosman

  • Stories

Door Mark Meisner

8 mei 2020 3 min

Ibolya en haar CB

  • Helden

Door Frank Andringa

5 april 2020 1 min

Podcast: Monteur van het menselijk lichaam

  • Pitstop

Door Frank Andringa

20 januari 2020 3 min

Robbert en zijn Honda Firestorm

  • Pitstop
de motorrijder

Door Frank Andringa

19 juni 2019 2 min

Mijn motor en ik – Almar Gritter

  • Pitstop
Smeerolie Jarno van Osch

Door Mark Meisner

11 juni 2019 3 min

Journalist Jarno van Osch

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang direct 10% korting bij de KNMV Riders Academy
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang direct 10% korting bij de KNMV Riders Academy
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Eifel
X