Motorrijders.nl

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Powered by KNMV

Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
  • Video’s
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
Skip to content

Mens achter de motor

5 juli 2020 3 min ... geef een reactie

Zelfbouwer: Bo Janssis

Door Mark Meisner

...
TwitterFacebookE-mail

Aan het einde van een smalle dijk net buiten Purmerend staat een gerenoveerde boerderij met twee grote schuren. In de ene woont enkel een uilenfamilie, maar in de andere heerst volop bedrijvigheid. Tot in de late uren klinkt hier het geluid van lassen, slijpen en stevige muziek. Hier bouwt Bo Janssis zijn motoren.

Bo Janssis (29) is een zelfbouwer die het nét even anders aanpakt. Hij doet het niet naast een stabiele vaste baan, zoals de meesten; hij doet het uit ambitie. Vanuit het kleine Belgische dorpje waar hij woonde, trok hij naar Purmerend voor een stage bij Fourdeel, specialist in Japanse motoren, twee dagen in de week. Daarnaast werkt hij in de bouw, zodat hij in de vrije avonden aan zijn eigen projecten kan werken.

Na een volle werkweek stapt hij op vrijdagavond weer in de auto om 250 km naar het zuiden te rijden, terug naar zijn geboortedorp, om daar op zaterdagochtend in de studieboeken te duiken. Drie jaar geleden is hij namelijk gestart met de opleiding Motor- en Bromfietstechnieken in Hasselt. Alsof hij het nog niet druk genoeg heeft, werkt hij voor het Nederlandse motorkledingmerk REV’IT op motorevenementen in geheel Europa, zoals ‘Glemseck 101’ in Duitsland en het 5-daagse ‘Wheels & Waves’ in het Zuid-Franse Biarritz.

Zelfbouwer Bo Janssis in de garage bezig met zijn motor
"Het design én de techniek moeten kloppen"

Toffe underdog

Bo laat graag zien hoe hij zijn eigen Honda uit ’76 onder handen neemt, een CB550 Four. “Een 750cc werd al zo vaak gebruikt en is door de jaren heen zo populair geworden dat de prijzen de pan uit rezen”, vertelt hij. “De 550 is een underdog die met een lager gewicht toch ook heel tof rijdt en bovendien voor een veel betere prijs te krijgen is.”

Het complete frame is gestript van ongebruikte ophangpunten en voorzien van verse poedercoating. De tank is nog niet klaar, maar in de gewenste kleuren en met een deel geborsteld kaal aluminium wordt het een absolute topper. Het motorblok is net terug van de straler en ligt – klaar voor opbouw en een strak laagje verf – bij zijn stageplek. Als koplamp koos Bo die van een Kreidler RS, vanwege de ruimte aan de bovenzijde. Daar moet straks een moderne km-teller inclusief waarschuwingslichtjes in komen.

Ook de wegligging wordt verbeterd met een gereviseerde voorvork en nieuwe schokdempers achter, een centimeter langer dan origineel. Dat geeft een steilere balhoofdhoek en een snellere kantenwisseling, en daardoor meer speelsheid in de bochten. “Iets minder stabiel op hoge snelheid, dat wel, maar dat neem ik graag voor lief.”

"Hij wordt iets minder stabiel op hoge snelheid, maar veel speelser in de bochten"

Zelfbouwer Bo Janssis onderdelen van de motorMotorwerkplaats van zelfbouwer Bo Janssis

foto: Mark Meisner

Beetje meer power

Bo had gehoopt door de diverse ingrepen het gewicht met zo’n 15 kg te verlagen. Dat lijkt wat te ambitieus. “Daarom heb ik het CB550-blok van de standaard 544cc opgeboord naar 600cc, voor net dat kleine beetje meer power. Van oorsprong is het een tam beestje met zo’n 40 pk, maar met carburateurs met open filters, een grotere boring en goede afstelling probeer ik er meer pit uit te krijgen. Ik verwacht richting de 55 pk.”

En als hij af is? Bo: “Dan gaat hij in de verkoop om geld vrij te maken voor het volgende project, hopelijk al direct voor een klant.” Want dat is zijn doel: de kost verdienen met zijn zelfbouwers. “Dankzij de technische opleiding en mijn stage bij Fourdeel begrijp ik de technieken steeds beter en voorkom ik domme fouten. Financieel is het nu elke maand nog heel krap, maar ik heb het ervoor over. Dit is mijn droom, die wil ik waarmaken. Deze CB gaat mijn uithangbord worden, zodat ik mijn plan om met mijn eigen bedrijf fulltime motoren te bouwen kan doorzetten. Alleen met doorzetten kun je de top halen.” 

Daarvoor wil Bo niet alleen mooie motoren afleveren, maar ook technisch goede. Bo: “Vaak zie je kleine ‘bedrijfjes’ opkomen via Facebook of Instagram. Die bouwen twee, drie motoren en raken daarna weer uit beeld, bijvoorbeeld doordat klanten toch niet zo makkelijk aan komen waaien, of doordat er achteraf te veel technische klachten komen. Dan is de lol er gauw af. Waar veel bouwers zich op verkijken is dat niet alleen het design moet kloppen, maar dat de motor ook technisch goed moet werken – en blijven werken! Ik zorg er nu voor dat mijn opgedane praktijk- én theorie-ervaring vooraf al goed zijn. Zodat ik mijn klanten al meteen een goede, betrouwbare en veilige motor kan aanbieden.”

Volgende project

Zijn volgende project? Bo lacht: “Een Honda CBX750. Dat moet een daily-driver worden met een paar opvallende details. Zoals een mono-zit, kieuwen aan de achterzijde waar de verlichting in is verwerkt, en aan de voorzijde opvallende verlichting. Maar het belangrijkste zal zijn dat hij comfortabel is voor dagelijks gebruik, in combinatie met een gewaagd design.”

Bo’s vorderingen volgen? Kijk op zijn Facebookpagina: @Bonnys-Speed-Shop.

Onderdelen van zelfbouwer Bo JanssisOnderdelen voor de motor van Bo Janssis

foto: Mark Meisner

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Lees ook:

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

24 januari 2021 3 min

Motormuseum Friesland

  • Mens achter de motor

Door Leonoor Kinkel

23 januari 2021 4 min

Het perfecte plaatje volgens Ducatilex

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

21 januari 2021 3 min

Mijn motor en ik – Jos Wensink

  • Mens achter de motor
Rinze Kats, Mijn motor en ik

Door Frank Andringa

16 januari 2021 3 min

Mijn motor en ik – Rinze Kats

  • Mens achter de motor

Door Leonoor Kinkel

10 januari 2021 5 min

De droommotor van Angela Sudmeijer

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

7 januari 2021 3 min

Mijn motor en ik – Chris Romeijn

  • Pitstop

Door Leonoor Kinkel

28 december 2020 5 min

Offroad met Nikki van der Spek

  • Pitstop

Door Frank Andringa

26 december 2020 3 min

Onvoorwaardelijke liefde voor de Moto Guzzi V50 NATO

  • Pitstop

Door Leonoor Kinkel

24 december 2020 4 min

Anne en haar Transbrep

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

22 december 2020 2 min

Motorrijden met een verlamde arm: Jan Wouda (78) zit weer in het zadel

  • Pitstop

Door Bas Vis

18 december 2020 1 min

Itchy Boots – Behind the scenes

  • Pitstop

Door Frank Andringa

11 december 2020 4 min

Dwarslaesie-coureur Edwald Oude Huikink: ‘Racen geeft mijn leven zin’

  • Pitstop

Door Frank Andringa

10 december 2020 3 min

Mijn motor en ik – Mariele Preker

  • Pitstop

Door Frank Andringa

27 november 2020 3 min

Biker sisters: Liefde voor twee wielen

  • Pitstop

Door Frank Andringa

23 november 2020 3 min

Mijn motor en ik – Ben Hansen

  • Pitstop

Door Frank Andringa

8 oktober 2020 3 min

Mijn motor en ik – Jan Hebers

  • Pitstop

Door Frank Andringa

28 september 2020 3 min

‘Ik hoop dat iemand mij een wheelie leert’

  • Pitstop

Door Mark Meisner

24 september 2020 2 min

Mijn motor en ik – Miranda van Twisk

  • Pitstop

Door Frank Andringa

17 september 2020 3 min

Mijn motor en ik – Madelaine Vos

  • Pitstop

Door Frank Andringa

10 september 2020 3 min

Mijn motor en ik – Frank van der Jagt

  • Pitstop

Door Frank Andringa

3 september 2020 2 min

Mijn motor en ik – Miranda van den Brink

  • Helden
Carmen

Door Frank Andringa

13 augustus 2020 2 min

Carmen en haar Suzuki Volty

  • Pitstop

Door Mark Meisner

30 juli 2020 2 min

Mijn motor en ik – Nathalie Christoffels

  • Mens achter de motor

Door Mark Meisner

16 juli 2020 3 min

Mijn motor en ik – Erskine Schoenmakers

  • Helden

Door Frank Andringa

2 juli 2020 2 min

Mijn motor en ik – Sander Beesteheerde

  • Blijven rijden

Door Leonoor Kinkel

25 juni 2020 2 min

Mijn motor en ik – Christa Kloosman

  • Stories

Door Mark Meisner

8 mei 2020 3 min

Ibolya en haar CB

  • Helden

Door Frank Andringa

5 april 2020 1 min

Podcast: Monteur van het menselijk lichaam

  • Pitstop

Door Frank Andringa

20 januari 2020 3 min

Robbert en zijn Honda Firestorm

  • Pitstop
de motorrijder

Door Frank Andringa

19 juni 2019 2 min

Mijn motor en ik – Almar Gritter

  • Pitstop
Smeerolie Jarno van Osch

Door Mark Meisner

11 juni 2019 3 min

Journalist Jarno van Osch

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang direct 10% korting bij de KNMV Riders Academy
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang direct 10% korting bij de KNMV Riders Academy
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Eifel
X