Aan het einde van een smalle dijk net buiten Purmerend staat een gerenoveerde boerderij met twee grote schuren. In de ene woont enkel een uilenfamilie, maar in de andere heerst volop bedrijvigheid. Tot in de late uren klinkt hier het geluid van lassen, slijpen en stevige muziek. Hier bouwt Bo Janssis zijn motoren.
Bo Janssis (29) is een zelfbouwer die het nét even anders aanpakt. Hij doet het niet naast een stabiele vaste baan, zoals de meesten; hij doet het uit ambitie. Vanuit het kleine Belgische dorpje waar hij woonde, trok hij naar Purmerend voor een stage bij Fourdeel, specialist in Japanse motoren, twee dagen in de week. Daarnaast werkt hij in de bouw, zodat hij in de vrije avonden aan zijn eigen projecten kan werken.
Na een volle werkweek stapt hij op vrijdagavond weer in de auto om 250 km naar het zuiden te rijden, terug naar zijn geboortedorp, om daar op zaterdagochtend in de studieboeken te duiken. Drie jaar geleden is hij namelijk gestart met de opleiding Motor- en Bromfietstechnieken in Hasselt. Alsof hij het nog niet druk genoeg heeft, werkt hij voor het Nederlandse motorkledingmerk REV’IT op motorevenementen in geheel Europa, zoals ‘Glemseck 101’ in Duitsland en het 5-daagse ‘Wheels & Waves’ in het Zuid-Franse Biarritz.

Toffe underdog
Bo laat graag zien hoe hij zijn eigen Honda uit ’76 onder handen neemt, een CB550 Four. “Een 750cc werd al zo vaak gebruikt en is door de jaren heen zo populair geworden dat de prijzen de pan uit rezen”, vertelt hij. “De 550 is een underdog die met een lager gewicht toch ook heel tof rijdt en bovendien voor een veel betere prijs te krijgen is.”
Het complete frame is gestript van ongebruikte ophangpunten en voorzien van verse poedercoating. De tank is nog niet klaar, maar in de gewenste kleuren en met een deel geborsteld kaal aluminium wordt het een absolute topper. Het motorblok is net terug van de straler en ligt – klaar voor opbouw en een strak laagje verf – bij zijn stageplek. Als koplamp koos Bo die van een Kreidler RS, vanwege de ruimte aan de bovenzijde. Daar moet straks een moderne km-teller inclusief waarschuwingslichtjes in komen.
Ook de wegligging wordt verbeterd met een gereviseerde voorvork en nieuwe schokdempers achter, een centimeter langer dan origineel. Dat geeft een steilere balhoofdhoek en een snellere kantenwisseling, en daardoor meer speelsheid in de bochten. “Iets minder stabiel op hoge snelheid, dat wel, maar dat neem ik graag voor lief.”
"Hij wordt iets minder stabiel op hoge snelheid, maar veel speelser in de bochten"


foto: Mark Meisner
Beetje meer power
Bo had gehoopt door de diverse ingrepen het gewicht met zo’n 15 kg te verlagen. Dat lijkt wat te ambitieus. “Daarom heb ik het CB550-blok van de standaard 544cc opgeboord naar 600cc, voor net dat kleine beetje meer power. Van oorsprong is het een tam beestje met zo’n 40 pk, maar met carburateurs met open filters, een grotere boring en goede afstelling probeer ik er meer pit uit te krijgen. Ik verwacht richting de 55 pk.”
En als hij af is? Bo: “Dan gaat hij in de verkoop om geld vrij te maken voor het volgende project, hopelijk al direct voor een klant.” Want dat is zijn doel: de kost verdienen met zijn zelfbouwers. “Dankzij de technische opleiding en mijn stage bij Fourdeel begrijp ik de technieken steeds beter en voorkom ik domme fouten. Financieel is het nu elke maand nog heel krap, maar ik heb het ervoor over. Dit is mijn droom, die wil ik waarmaken. Deze CB gaat mijn uithangbord worden, zodat ik mijn plan om met mijn eigen bedrijf fulltime motoren te bouwen kan doorzetten. Alleen met doorzetten kun je de top halen.”
Daarvoor wil Bo niet alleen mooie motoren afleveren, maar ook technisch goede. Bo: “Vaak zie je kleine ‘bedrijfjes’ opkomen via Facebook of Instagram. Die bouwen twee, drie motoren en raken daarna weer uit beeld, bijvoorbeeld doordat klanten toch niet zo makkelijk aan komen waaien, of doordat er achteraf te veel technische klachten komen. Dan is de lol er gauw af. Waar veel bouwers zich op verkijken is dat niet alleen het design moet kloppen, maar dat de motor ook technisch goed moet werken – en blijven werken! Ik zorg er nu voor dat mijn opgedane praktijk- én theorie-ervaring vooraf al goed zijn. Zodat ik mijn klanten al meteen een goede, betrouwbare en veilige motor kan aanbieden.”
Volgende project
Zijn volgende project? Bo lacht: “Een Honda CBX750. Dat moet een daily-driver worden met een paar opvallende details. Zoals een mono-zit, kieuwen aan de achterzijde waar de verlichting in is verwerkt, en aan de voorzijde opvallende verlichting. Maar het belangrijkste zal zijn dat hij comfortabel is voor dagelijks gebruik, in combinatie met een gewaagd design.”
Bo’s vorderingen volgen? Kijk op zijn Facebookpagina: @Bonnys-Speed-Shop.


foto: Mark Meisner