Ben jij gek van motoren en wil je je passie voor jouw motor delen op Motorrijders.nl net als vele anderen? Meld je dan aan via ons aanmeldformulier!
Motorrijders.nl is er niet alleen voor, maar ook dóór motorrijders. We delen een passie en daarom ook jouw passie! Wij nemen je mee in het verhaal van Frans Broers en zijn passie voor motorrijden.

- Naam:
- Frans Broers
- Leeftijd:
- 50
- Woonplaats:
- Beverwijk
- Beroep:
- Procesoperator
- Huidige motor:
- Kawasaki Z1000 (2010)
Hoe lang rijd je motor en wat was de aanleiding?
“Ik heb mijn rijbewijs in 2003 gehaald dus rijd nu 17 jaar. In die tijd niet altijd een motor in bezit gehad vanwege omstandigheden. Vroeger wilde ik nadat ik mijn autorijbewijs had gehaald eigenlijk ook gelijk door voor mijn motorrijbewijs. Mijn moeder raadde me dat af. Als ik daar nu aan terugdenk was dat misschien maar goed ook want ik was toen nog jong en wild.
Toen ik 33 was, vond ik het wel tijd voor mijn motorrijbewijs. Inmiddels was ik mijn wilde haren kwijt (letterlijk) en een stuk volwassener geworden. Aangezien ik vroeger schakelbrommers heb gereden en eigenlijk ook al een lichte motor – een Honda MBX 80cc – ging het lessen bijzonder goed. Al na 10 lessen kon ik afrijden en ben ik direct de eerste keer geslaagd!”

Wat is het dat je zo aantrekt in motorrijden?
“Wat mij zo aantrek in het motorrijden is de vrijheid. Elke keer als ik op mijn Z1000 stap, geniet ik weer. Het gaat mij niet eens om de snelheid, al heb ik echt genoeg power aan boord van deze Kawasaki. Waar ik echt van geniet zijn de binnenwegen en bijbehorende bochten.
Verleden jaar heb ik een circuittrainingsdag gevolgd op Zandvoort. Daar leer je echt hoe je een motor door de bochten moet sturen. Met die opgedane kennis hoop ik later dit jaar nog lekkerder te kunnen rijden in de Eifel. Het plan is om samen met een groepje Kawasaki-rijders die kant op te gaan en daar een lang weekend heerlijk te kunnen toeren. Die groep ken is dankzij Facebook overigens, via een groep waar ik beheerder van ben.”
Wat is dat voor een groep?
“Ik ken de meeste mensen via Facebook maar er zitten ook een paar mensen tussen die ik van werk ken en van gezamenlijke vrienden . Het zijn allemaal Kawasaki-liefhebbers die van een geintje houden en veel over motoren maar ook over andere dingen kunnen praten. Waar het bij ons om draait is om lekker te toeren en wanneer we een stop hebben gewoon over van alles te praten. Van werk tot Formule 1.”

Hoeveel rijd je per jaar?
“Eigenlijk te weinig. Stiekem ben ik eigenlijk wel een mooi-weer-rijder. En aangezien mijn werk op 5 minuten afstand van mijn huis gevestigd is, pak ik over het algemeen voor die afstand ook niet de motor. Heel soms doe ik dat overigens wel, maar dan maak ik van die vijf minuten reistijd zo’n anderhalf uur. Eerst even lekker toeren en dan pas richting werk.
Of ik dan écht alleen maar op de motor zit als het lekker zomers weer is? In de winter staat mijn motor veilig in de garage aan de druppellader en komt hij absoluut niet buiten. Maar wanneer het droog is en de temperatuur oké (dus niet onder 0°) dan wil ik soms de motor ook wel even pakken om toch even een uurtje te rijden. Dan wordt ook alles weer even lekker gesmeerd.”
Is de Eifel het verste van huis dat je wilt gaan met de motor?
“Een weekend in de Eifel is tot nu toe wel het verst dat ik met de motor ben geweest. Dat wil overigens niet zeggen dat ik daar de grens trek of zo. Hoog op mijn verlanglijstje staat ook nog een trip richting Zwitserland en Italië. Lekker touren door de bergen en genieten van de bergpassen!”

Waarom juist deze motor?
“Dat is zo gegroeid. Nadat ik mijn rijbewijs gehaald had ben ik begonnen op een Suzuki Intruder 700cc. Daarmee ben ik naar Duitsland geweest, maar bij terugkomst heb ik ‘m gauw weggedaan. Ik vond het geen motor voor lange afstanden en ik zocht toch eigenlijk wel een motor die dat af en toe aankan. Daarom heb ik na de Intruder een Ducati Monster 900 genomen. Dat was echt een heerlijke motor door de koppel die hij al bij lage toeren had door dat tweecilinder motorblok. Een fantastische gooi-en-smijtmachine.
Na de Monster heb ik een flinke tijd geen motor gehad vanwege omstandigheden. Maar na een paar jaar begon ‘het’ toch weer te kriebelen. Toen ben ik markplaats weer afgestruind. Daar kwam ik toen bij de Kawasaki Z750 uit. Hoewel ik dat een prachtige machine vond, was hij net even te licht voor mijn smaak. Daarbij voelde die machine als net te weinig ‘motor’ onder je. Daarom ben ik redelijk snel op zoek gegaan naar iets anders.
Zo kwam ik bij mijn huidige motor uit, deze Kawasaki Z1000 uit 2010. Toen ik hem zag, was ik op slag verliefd. Nog steeds eigenlijk wel, want deze machine heeft alles wat ik zoek. De looks, de power, de handling en ga nog maar even door. Het is helemaal mijn motor. Momenteel ben ik hem rustig aan een beetje aan het pimpen.”

Waar bestaat dat pimpen uit?
“Dat doe ik vooral met mooiere en coolere spullen. Meer carbononderdelen bijvoorbeeld. Verder heb ik ook mijn zadel aangepast naar een gelvariant van Top Sellerie. Ik ben al een tijdje bezig maar ‘af’ is hij zeker nog niet. Dat komt onder andere ook omdat de carbon onderdelen een hoop geld kosten. Beetje bij beetje ben ik dus alle dingen die ik nog op de Z1000 wil hebben aan het kopen.”

Elke dag op twee wielen is een mooie dag….
Another day …..Another adventure….,als het weer beetje meezit, uiteraard….
Herkenbaar verhaal…..
Mororrijden is vrijheid…