Ben jij gek van motoren en wil je je passie voor jouw motor delen op Motorrijders.nl? Stuur dan een mailtje naar info@motorrijders.nl
Al sinds zijn twintigste rijdt Robbert Kasemier (29) motor. Nu nog in zijn vrije tijd, maar binnen afzienbare tijd kun je hem ook op een politiemotor tegenkomen in Amsterdam, waar hij werkt als agent. “De liefde voor de motor is mij met de paplepel erin gegoten.”
In zijn garage staat sinds 2013 een Honda VTR1000 Firestorm. “Een heel fijne motor. Het beestje is inmiddels 21 jaar. Je ziet er maar weinig van in Nederland rijden. Ik rij er jaarlijks zo’n 5.000 kilometer op. Ieder jaar maak ik in ieder geval een grote toertocht met vrienden die ik ooit tijdens de TT heb ontmoet. Daarnaast mag ik er graag in mijn vrije tijd erop uit trekken en gebruik ik hem ook in het woon-werkverkeer. Hij is ideaal om files mee te ontwijken.”
De tweecilinder Firestorm is een bewuste keuze. “Met een tweecilinder heb je een pittige motor die onderin de toeren wat meer koppel geeft. Dat vind ik er fijn aan. Het is een iets ‘wildere’ motor. Mij geeft het het echte gevoel van motorrijden. Ik heb ook wel eens Yamaha R6 uitgeprobeerd. Maar daarmee moet je hoog in de toeren rijden, voordat hij echt wat doet. Puur omdat het een racer is.”
Achterop bij papa
Motorrijden is voor Robbert een logisch gevolg van zijn opvoeding. Beide ouders hebben een rijbewijs. Als klein jongetje van een jaar of vier zit hij al achterop bij zijn vader. Later gaan ze kamperen met de motor en volgen er tochten naar Zuid-Duitsland en Italië. Tussendoor is de jonge Robbert totaal verslingerd aan motorsport op tv. “Mijn ouders hebben me met het virus besmet. Dat ging helemaal automatisch. Ik heb bewust nooit een brommer of een scooter gekocht toen ik zestien werd. Al mijn geld legde ik opzij voor mijn motorrijbewijs.”
Op zijn twintigste komt de eerste motor er. Een Suzuki SV650. “De 25 KW-regeling was al ingevoerd. Het voordeel van deze motor is dat hij een elektronische injectie heeft. Met een CDI kastje was het eenvoudig om de motor te begrenzen. Onderin de toeren merk je dat niet. Pas bij hogere snelheden voelde je de beperking.”
30.000 kilometer per jaar
In die tijd woont de jonge politieagent al in Amsterdam, maar zijn gezin leeft op dat moment nog in Drenthe. “Toen stapte ik altijd op de motor. Ik reed makkelijk 30.000 kilometer per jaar. Voor mij was een motor toen een uitkomst, want aan parkeerkosten voor een auto betaal je een vermogen in Amsterdam.”
Met de Firestorm heeft Robbert nu een allround motor en dat past hem goed. “Je zit iets rechterop dan bij een racer, waardoor je er lange einden op kunt rijden. Tegelijkertijd is hij snel genoeg om er mee op het circuit te rijden. Van liefhebbers krijg ik regelmatig opmerkingen als: ‘Dit is een oudje’. Dat zijn de mensen die dit model vroeger mooi vonden. Ik vind het ook typisch voor de motorwereld, waar je als motorrijders onder elkaar toch een band hebt.”
‘Droommachine? Doe mij er maar drie’
Mocht hij een onbeperkt budget hebben, dan komt er niet een motor bij, maar direct een stuk of drie. “Een echte droommoter heb ik niet. Maar ik zou graag verschillende motoren willen hebben. Een om mee te crossen in het weekend, een om mee te toeren en een voor op het circuit. Ik vind het allemaal tof. Het mooiste model van het moment? Dat vind ik de BMW S1000RR.”
Voorlopig zal het de Honda Firestorm blijven. En mogelijk komt daar straks een van de stadsmotoren van de Amsterdamse politie bij.

Nice bike you have enjoy you’re ride and take care???