Fotograaf, motorrijder en verzamelaar van helmen die zijn naam dragen. Lorenzo van Aarle is het alle drie. Een circuitliefhebber zonder er zelf per sé op te hoeven rijden. Ze bestaan!
Foto’s door Lorenzo van Aarle / Need 4 Speed Photography
Onze motoren zijn een beetje verwend
Veel van Lorenzo van Aarle’s familieleden reden motor in hun leven, waarvan zijn vader nog als enige actief rijdt. Lorenzo: “Moto Guzzi was tot voor kort altijd het merk naar keuze en hierdoor is mijn liefde voor Italiaanse motoren ontstaan. Door de vele uurtjes zelf sleutelen in de schuur heb ik veel geleerd.” Op dit moment staan er bij Lorenzo en zijn vriendin Sarah thuis drie motoren en ze hebben nog een vierde in bezit. “Wij rijden allebei op een Suzuki GSXR-600. Die van mij komt uit 2008, die van haar uit 2009.”
Lorenzo: “Daar staat een Honda Grom naast en elders nog een Honda CB1. Eigenlijk zijn onze motoren een beetje verwend. Ik ben erg content met de staat van mijn GSXR-600 en heb ervoor gekozen hem naar eigen stijl te brengen. Samen met mijn vriendin hebben we de volledige voorremmen omgebouwd naar Brembo en zijn onze uitlaten nu eindelijk naar wens. Dit hebben we bij Mile Pajic laten doen.”
Een bezoekje aan Pajic was iets wat al lange tijd op de planning stond. Lorenzo: “Vorig jaar april hebben ze samen de trip vanuit Eindhoven naar Gendringen gemaakt en genoten van hoe deze uitlaatspecialist te werk gaat. Ik had al twee jaar een Yoshimura R11-uitlaat in de kast liggen, moet ik schaamtevol bekennen. Het werd tijd om die er eens onder te gaan laten monteren.
Lorenzo: “De werkplaats is nog ouderwets in de beste zin van het woord en de service is er top.” De dag eindigde met een verkeerde afslag en een stuk door Duitsland terug. Normaal gezien best een leuk uitstapje, maar dit keer wat minder plezierig. “Met 40cm aan uitlaat wat uit de rugzak steekt en een galm die alleen beschreven kan worden als ‘asozial’ was ik blij toen we weer de Nederlandse grens over waren.”

L.A. was de droom
Echte kilometervreters zijn het niet. Hij rijdt ongeveer vijf tot tienduizend kilometer per jaar. Wel het hele jaar door, daar het meestal zijn enige middel van transport is. “Mijn vriendin en ik rijden samen relatief weinig motor. De combinatie van onze drukke banen en weinig vrije tijd maakt dit wat lastiger te realiseren.” Verder dan Pajic zijn ze samen qua motortrips nog niet echt gekomen. “We zijn beiden mensen die ook graag steden en landen bezoeken die iets verder weg op de kaart liggen, waardoor het niet altijd per motor te bereiken is.” Mochten ze iets langer van huis gaan, dan dus het liefst niet in Nederland.
Zo zijn ze in December 2019 samen een kleine maand in Californië geweest. “Los Angeles is zolang als ik mij herinner ‘de droom’. Hier hebben we elke dag genoten, weliswaar zonder motor. Na een decennia lang dromen over die stad, was er zoveel wat we wilden doen dat een motor eigenlijk geen optie was. Wel zou ik nog heel graag de wegen boven L.A. met de motor bereiden, want dat waren de mooiste stukken die ik ooit gezien heb.”

Van je hobby je werk maken
Op dit moment is Lorenzo werkzaam als verkoper en administratief medewerker voor MKC Moto. Daarnaast is hij augustus 2020 begonnen als zelfstandig fotograaf met Need 4 Speed Photography. Daarbij hanteert hij de passende slogan: ‘Most times motorcycles, all times fast’. Maar Lorenzo zit al veel langer in het wereldje. Al in 2013 begon hij zijn foto’s op Facebook te delen. Lorenzo: “Inmiddels gebruik ik mijn pagina eigenlijk als digitaal visitekaartje voor mijn werk. En daardoor heb ik al de leukste mensen ontmoet. Dat ik door mijn fotografie mensen zoals Nick Enghardt (onder andere werkzaam voor motortijdschrift MOTO73) en Nigel Walraven (coureur in het FIM Endurance World Championship) heb leren kennen, zijn highlights waar ik erg van geniet.”
Toch zit er voor sommigen ook een kleine keerzijde aan de sociale kanalen. “Naar mijn mening wordt vooral de online “bike-life” scene steeds meer gebruikt om te posen, in plaats van te rijden. De algehele kwaliteit van content neemt erg af, maar hierdoor word ik juist gemotiveerd om nog betere platen af te leveren!”
Wanneer hij fotografeert voor MKC Moto legt hij vooral de kleding en de interacties die het bedrijf maakt vast die interessant kunnen zijn voor de social mediakanalen en de marketing. Dit kan wisselen van studiowerk en productfotografie tot het assisteren en fotograferen op locatie. “Mijn laatste werk was een stuk van de REV’IT! 2021 collectie.”

Ooit nog het circuit op
Zijn voorkeur qua fotografie is motorsport en actie in natuurlijk licht. Doordat hij daarbij in de buitenlucht is en vrij rond kan bewegen, heeft Lorenzo de ruimte en kan hij zijn creativiteit op een prettige manier kwijt. Lorenzo: “Actiefoto’s van motoren bevatten veel emotie, daarom sta ik op circuits graag gereed met mijn zoomlenzen.” Zelf heeft Lorenzo echter nog nooit op het circuit gereden. Een stukje zelfkennis en maar ook financieel bewustzijn die aan de risico’s van het circuit kleven zorgen ervoor dat dit nog nooit gebeurd is. “Mijn vriendin had het wel altijd graag willen doen en gezien haar rijstijl zou ze best een eind kunnen komen. Door een ongeluk een aantal jaar geleden is dit voor haar spijtig genoeg een te groot fysiek risico. Maar rijden kan ze!” (Red. zie bovenstaande foto!)
Lees ook: “Het is jammer dat het circuit geen goedkope hobby is.”
Zelf wil Lorenzo absoluut nog eens het circuit op, maar op dit moment zit de investering in zijn materiaal om naast de baan te kunnen werken. “Ik zou nog wel eens een simpele trackday met de Grom willen doen, maar dat zou meer voor de grap zijn.”

Even op en neer naar de Nürburgring
In de tijd dat Lorenzo werkzaam was bij een BMW Motorrad-dealer, heeft hij een weekend de nieuwe S1000RR mee gehad en in twee dagen ruim 800 kilometer gereden. “We kregen een week een demomodel ter beschikking. Deze tijd heb ik goed weten te benutten door te testen waar de motor toe in staat was.” Hij kan je inmiddels vertellen dat je een boete van €457 binnen 350 meter kan behalen. “Een vriendelijke blonde agente heeft mij toen aan de kant gezet en zo is mijn bijdrage aan het CJIB tevens een goede reden geweest om de volgende dag de autobahn maar even op te zoeken.”
Het weer was heerlijk en de vooruitzichten prima. Een rit die doorgaans twee en een half uur duurt, was binnen twee uur gereden. Als er iets is waar de S1000RR in uitstraalt, dan is dat wel grote stukken weg verorberen met bijzondere snelheden. “Ik heb de dag daarna een vriend van mij opgezocht die werkt bij de Nürburgring en genoten van de wegen rond de dorpjes. Helaas kon ik zelf geen rondje rijden, want de baan was die dag gesloten voor motoren.” Ook het risico dat BMW Motorrad Nederland het idee iets minder tof vond, was iets dat meespeelde.
Ondanks dat hij zelf nog nooit op het circuit heeft gereden vanwege financiële afwegingen, vind hij het wel prachtig om de actie daar vast te leggen. In zijn top drie van geliefde locaties staan Assen, de Nürburgring en Spa Franchorchamps. Lorenzo: “Het Nederlandse circuit is een van de professionelere circuits om te staan als fotograaf, vanwege de goede infrastructuur. Zo kun je snel van de ene naar de andere bocht komen en dat maakt het werken gewoon een stuk makkelijker. De Ring en Spa zijn daarentegen wat uitdagender door de langere afstanden tussen de fotolocaties. Daar staat tegenover dat je er wel mooiere platen kunt schieten waar ik dan weer meer voldoening uithaal.”

“Ze spaart graag Lorenzo’s”
Sommigen verzamelen postzegels, badeendjes of lege parfumflesjes. Bij Lorenzo en Sarah zijn het motorhelmen. Een verzameling die inmiddels is uitgegroeid tot een vijftiental helmen. Het overgrote deel van die helmen zijn Jorge Lorenzo replica’s. Dit is deels begonnen vanwege de designs en deels als een running gag: “Sarah heeft ooit de grap gemaakt dat ze graag ‘Lorenzo’s’ spaarde en dit is uitgegroeid tot twee kasten vol replica’s.”
Volg Lorenzo via Instagram en Facebook.
Best photographer in the business en ook nog eens een onwijs toffe gast.. leuk artikel!!
Erg leuk stuk tekst! Hele aardige jongen die foto’s maakt van zeer hoge kwaliteit!