Motorrijders.nl

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Powered by KNMV

Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
  • Video’s
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
Skip to content

Mens achter de motor

24 januari 2021 3 min ... 5 Reacties

Motormuseum Friesland

Door Frank Andringa

...
TwitterFacebookE-mail

Een Peugeot uit 1907, verschillende Harley’s uit de twintiger jaren en enkele Britse klassiekers. Het zijn de pareltjes in Motormuseum Friesland in Raerd, de trots van Gerrit Miedema. Een goed bewaard geheim tussen de Friese weilanden.

Midden op het Friese platteland, tussen Raerd en Irnsum, staat een houten bord langs de kant van de weg. Een motormuseum, hier midden op het Friese platteland. Dat verwacht je niet. Maar het is geen grap. Achter een boerderij staat een nieuwe schuur met daarin zo’n dertig historische motorfietsen. Dit is Motormuseum Friesland.

Opgegroeid met historische motoren

Miedema is gek op oude motoren. “Ik ben er mee opgegroeid. Toen ik een jaar of 15 was, reed ik op mijn eerste motor. Een beetje crossen op het land.” Vier jaar later moest er een Harley-Davidson Liberator komen. “Verschillende vrienden hier in de buurt kochten ook zo’n machine. Dat was een beetje de holy grail, die machine moest je hebben. Ik dus ook.”

Met de jaren koopt de jonge Miedema verschillende oude motorfietsen. Maar bij gebrek aan geld moeten de voorgangers daarvan dan ook weer weg. “Later baal je daar dan wel eens van. Toch zonde dat je zo’n oude fiets hebt verkocht. Later, toen er wat meer te besteden was, toen deed ik dat niet meer. Ik bewaarde mijn oude motoren. En gelukkig was het een tijd dat een oldtimer niet veel kostte.”

Het is de start van het motormuseum, hoewel Miedema daar op dat moment helemaal niet mee bezig is. Hij is gewoon liefhebber. Een beetje toeren met zijn vrienden, knutselen aan de motoren, op motorvakantie of met het hele gezin op stap. En bij voorkeur gaat zijn allereerste Liberator dan gewoon mee.

 

Zo maar even binnenstappen, dat is er eigenlijk niet bij. “Eigenlijk waren we jarenlang alleen tussen kerst en de jaarwisseling open, dan hielden we een kerstshow”, vertelt Miedema. Maar de 64-jarige Fries heeft het tegenwoordig wat rustiger en wil nu vaker bezoekers ontvangen. “Misschien dat we een vaste dag per maand open gaan, dat weet ik nog niet. Maar als je het museum wilt bezoeken, dan kan dat altijd op afspraak.”

Oude Liberator mee naar de USA

“Ja, die rijdt nog steeds”, lacht de museumdirecteur. “Jarenlang is het een zijspan geweest, tegenwoordig is het weer een solo en rijdt vooral mijn vrouw erop. In 2003 is hij mee geweest naar Amerika. Harley-Davidson bestond toen 100 jaar en met een groep vrienden besloten we ernaartoe te gaan. We hebben de motoren ingescheept en hebben vijf weken door het land gereden. Een geweldige reis. Bij elk tankstation word je vanwege die oude motoren aangesproken. Prachtig! Na vier dagen hebben we besloten om vijf jaar later weer te gaan. Inmiddels hebben we zo al vier reizen naar de USA gemaakt, waarvan de laatste twee keer op modernere motoren.”

Niet alleen de Liberator rijdt nog, zijn vrienden van vroeger ook nog. Niet allemaal meer op zo’n oude machine, maar samen gaan ze nog wekelijks eropuit. “Iedere eerste zondagochtend van de maand. Er wordt niet afgesproken, we weten waar we elkaar treffen. Om tien uur is het koffiedrinken, om elf uur stappen we op de motor voor een toerrit van zo’n 100 tot 150 kilometer. En degene met de oudste machine rijdt voorop.”

Virus besmet hele familie

Met zo’n motorgekke vader is het niet vreemd dat Miedema’s zoons ook met het virus van de historische motorfietsen besmet zijn geraakt. Niet alleen helpen ze mee met het museum, ook rijden ze samen. Jaarlijks hoogtepunt is de Elfsteden Oldtimer Rally, wanneer de familie samen uit toeren gaat. “Mijn vrouw kiest dan eerst een motor uit het museum, vervolgens ik en dan de jongens.” En dat kan, want de meeste motorfietsen in het Motormuseum Friesland rijden nog.

Museum vol verhalen

In het motormuseum staan zo’n dertig motoren. Voornamelijk Harley-Davidson’s, enkele Britse klassiekers als BSA en AJS en daarnaast ook een paar oldtimer auto’s. Jaarlijks trekt het museum enkele honderden bezoekers. Miedema geniet ervan. “De mensen die hier komen, hebben allemaal een verhaal. En dat heb ik natuurlijk. Het is maar een klein museum, maar de meeste bezoekers blijven hier uren.”

De voormalig landbouwer droomt ervan om er ooit eens een Amerikaanse 4-cilinder uit de jaren 20 neer te zetten. Maar hij vreest dat dat bij dromen blijft. “Die machines kosten tegenwoordig een fortuin. Niet dat de collectie niet meer groter wordt. Af en toe sprokkel ik nog wel eens wat onderdelen bij elkaar en dan bouw wat op. Maar zo’n 4 cilinder, dat is niet voor normale mensen weggelegd.

Motormuseum Friesland bezoeken

Motormuseum Friesland is gevestigd aan de Hegedyk 21 in Raerd. Wil je het museum bezoeken, dan kan dat op afspraak. Miedema is bereikbaar op tel. 0566-601080 of op tel. 06-4466 8724.

www.motormuseumfriesland.nl

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Reacties

geef een reactie
  1. Theo kuijs schreef:
    5 februari 2021 om 19:34

    Ziet er uitdagend uit we komen zeker een kijkje nemen van de zomer.

    Beantwoorden
  2. Hennie Maste schreef:
    5 februari 2021 om 21:28

    Het is nog even geduld hebben.
    Maar wat is er mooier als we er weer op uit mogen zo’n mooi museum te bezoeken.
    Om motoren te zien aar ik ‘ bijna ‘ ook op heb gereden. De geur opsnuiven,

    Beantwoorden
  3. H.helge schreef:
    6 februari 2021 om 11:49

    Schitterend om te zien hoe ze toen die tijd het maakte.
    Mag hopen dat de veiligheids voorziening goed in orde is. Denkend aan het museum op de gross glocner.🔥🔥

    Beantwoorden
    1. Harm schreef:
      21 februari 2021 om 23:27

      Museumbrand was op de Timmelsjoch, niet op de Gross Glocner.

  4. Jan schreef:
    6 februari 2021 om 18:04

    Mijn vader verkocht zijn in fantastische staat verkerende Indian iets na 1950 voor 250 gulden. Béste prijs, zei hij. Dezelfde motor staat nu ergens in het zuiden van Friesland en “gaat niet weg voor minder dan € 50.000,-“, zei de huidige eigenaar… Óp naar Raerd, absoluut!

    Beantwoorden

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Lees ook:

  • Mens achter de motor

Door Leonoor Kinkel

6 maart 2021 5 min

De motorrijdende duizendpoot – Ron Betist

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

4 maart 2021 5 min

Mijn motor en ik – Bas van der Wal

  • Mens achter de motor

Door Leonoor Kinkel

1 maart 2021 5 min

Fotograaf op snelheid – Lorenzo van Aarle

  • Mens achter de motor

Door Leonoor Kinkel

20 februari 2021 5 min

Randy aka Ranic: “Het is jammer dat het circuit geen goedkope hobby is.”

  • Mens achter de motor

Door Leonoor Kinkel

13 februari 2021 5 min

Chantal Doortje: “Het Zwarte Woud heeft echt mijn hart gestolen.”

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

11 februari 2021 4 min

Mijn motor en ik – Celesta Korse

  • Blijven rijden

Door Leonoor Kinkel

6 februari 2021 5 min

Samantha van Wijk: “De motorsport is een mannenwereld, maar dat was ik wel gewend”

  • Mens achter de motor

Door Leonoor Kinkel

30 januari 2021 4 min

Aya over motorrijden in Utah en modellenwerk voor REV’IT!

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

28 januari 2021 4 min

Mijn motor en ik – Jos Klijn

  • Mens achter de motor

Door Leonoor Kinkel

23 januari 2021 4 min

Het perfecte plaatje volgens Ducatilex

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

21 januari 2021 3 min

Mijn motor en ik – Jos Wensink

  • Mens achter de motor
Rinze Kats, Mijn motor en ik

Door Frank Andringa

16 januari 2021 3 min

Mijn motor en ik – Rinze Kats

  • Mens achter de motor

Door Leonoor Kinkel

10 januari 2021 5 min

De droommotor van Angela Sudmeijer

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

7 januari 2021 3 min

Mijn motor en ik – Chris Romeijn

  • Pitstop

Door Leonoor Kinkel

28 december 2020 5 min

Offroad met Nikki van der Spek

  • Pitstop

Door Frank Andringa

26 december 2020 3 min

Onvoorwaardelijke liefde voor de Moto Guzzi V50 NATO

  • Pitstop

Door Leonoor Kinkel

24 december 2020 4 min

Anne en haar Transbrep

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

22 december 2020 2 min

Motorrijden met een verlamde arm: Jan Wouda (78) zit weer in het zadel

  • Pitstop

Door Bas Vis

18 december 2020 1 min

Itchy Boots – Behind the scenes

  • Pitstop

Door Frank Andringa

11 december 2020 4 min

Dwarslaesie-coureur Edwald Oude Huikink: ‘Racen geeft mijn leven zin’

  • Pitstop

Door Frank Andringa

10 december 2020 3 min

Mijn motor en ik – Mariele Preker

  • Pitstop

Door Frank Andringa

27 november 2020 3 min

Biker sisters: Liefde voor twee wielen

  • Pitstop

Door Frank Andringa

23 november 2020 3 min

Mijn motor en ik – Ben Hansen

  • Pitstop

Door Frank Andringa

8 oktober 2020 3 min

Mijn motor en ik – Jan Hebers

  • Pitstop

Door Frank Andringa

28 september 2020 3 min

‘Ik hoop dat iemand mij een wheelie leert’

  • Pitstop

Door Mark Meisner

24 september 2020 2 min

Mijn motor en ik – Miranda van Twisk

  • Pitstop

Door Frank Andringa

17 september 2020 3 min

Mijn motor en ik – Madelaine Vos

  • Pitstop

Door Frank Andringa

10 september 2020 3 min

Mijn motor en ik – Frank van der Jagt

  • Pitstop

Door Frank Andringa

3 september 2020 2 min

Mijn motor en ik – Miranda van den Brink

  • Helden
Carmen

Door Frank Andringa

13 augustus 2020 2 min

Carmen en haar Suzuki Volty

  • Pitstop

Door Mark Meisner

30 juli 2020 2 min

Mijn motor en ik – Nathalie Christoffels

  • Mens achter de motor

Door Mark Meisner

16 juli 2020 3 min

Mijn motor en ik – Erskine Schoenmakers

  • Mens achter de motor
Zelfbouwer Bo Janssis in zijn werkplaats

Door Mark Meisner

5 juli 2020 3 min

Zelfbouwer: Bo Janssis

  • Helden

Door Frank Andringa

2 juli 2020 2 min

Mijn motor en ik – Sander Beesteheerde

  • Blijven rijden

Door Leonoor Kinkel

25 juni 2020 2 min

Mijn motor en ik – Christa Kloosman

  • Stories

Door Mark Meisner

8 mei 2020 3 min

Ibolya en haar CB

  • Helden

Door Frank Andringa

5 april 2020 1 min

Podcast: Monteur van het menselijk lichaam

  • Pitstop

Door Frank Andringa

20 januari 2020 3 min

Robbert en zijn Honda Firestorm

  • Pitstop
de motorrijder

Door Frank Andringa

19 juni 2019 2 min

Mijn motor en ik – Almar Gritter

  • Pitstop
Smeerolie Jarno van Osch

Door Mark Meisner

11 juni 2019 3 min

Journalist Jarno van Osch

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke twee weken de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief! Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke twee weken de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief! Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Eifel
X