Ben jij net als Jack Jacobson gek van motoren en wil jij jouw passie delen op Motorrijders.nl? Meld je dan aan via ons aanmeldformulier!
Motorrijders.nl is er niet alleen voor, maar ook dóór motorrijders. We delen een passie en daarom ook jouw passie! Wij nemen je mee in het verhaal van Jack Jacobson en zijn passie voor motorrijden.

- Naam:
- Jack Jacobson
- Leeftijd:
- 66
- Woonplaats:
- Nieuwegein
- Beroep:
- Gepensioneerd
- Huidige motor:
- BMW F 650 GS (2013)
Hoe lang rijd je motor en wat is het dat je zo aantrekt in motorrijden?
“Ik ben nu 66 jaar en rijd nu 12 jaar motor. Op mijn 54ste besloot ik mijn motorrijbewijs te halen, nadat ik samen met mijn broer op een beurs was waar motoren werden tentoongesteld. We zaten naast elkaar op twee van die motoren, keken elkaar aan en zeiden: ‘Zullen we? Yes!’. Dus zo besloot ik mijn motorrijbewijs te halen met het plan samen met mijn broer te gaan rijden. Mijn broer heeft pas recent zijn motorrijbewijs gehaald, we hadden niet echt een termijn afgesproken wanneer we zouden beginnen. Dat het door o.a. gezondheidsproblemen zolang zou duren was wat mij betreft niet de bedoeling. Maar goed, uiteindelijk is het er toch van gekomen!
Over het waarom ik motorrijd ben ik nog steeds niet uit. Je hoort vaak over de vrijheid, vliegen tussen je tanden, één zijn met je motor, het gevoel enzovoort. Met name die vrijheid ervaar ik niet zo. Je zit van top tot teen ingepakt in een zwaar pak, speciaal schoeisel en een helm op je kop. Dat vind ik toch echt wel een nadeel en niet omdat mijn haar in de war raakt!”

Maar er is dus echt geen diepere, intrinsieke overtuiging om motor te rijden?
“Jawel. Ik rijd motor omdat mijn eerste echtgenote het heel graag wilde maar door zorg voor kinderen en werk kwam het er niet van. Toen de kinderen oud genoeg waren werd zij ernstig ziek en overleed in 2007. Het klinkt misschien gek, maar ik doe dus wat zij graag wilde. Toen ik met mijn broer op de beurs op die motor zat was dat voor mij ‘het signaal’. En nu is het heerlijk om met mijn neus in de frisse lucht op de motor te rijden. Vooral rijden op plekken waar je met de auto niet gauw komt vind ik helemaal te gek. Met enige regelmaat rijd ik met een marinemaat die ik al 50 jaar ken. Hij woont in de Achterhoek en kent het hele grensgebied als z’n broekzak en zet dan mooie tochten uit. Nu gaat mijn broer ook mee en dat is nog leuker.”
En hoe verliep het behalen van je rijbewijs?
“Nou, ik had redelijk snel het plastic kaartje en kocht een BMW K75 RT met 78 duizend kilometer op de klok. Lekkere fiets, maar oud. Een jaar later zag ik een prachtige K1100LT en ruilde pardoes de 750 in. Wat een heerlijke machine was die K1100. Ik reed er woon-werkverkeer mee naar Amsterdam en Den Haag en af en toe ook nog een tochtje met wat vrienden.
Op een kwade dag kwam ik van het werk en naderde een rotonde waarlangs ook een fietspad liep. Een automobilist twee auto’s voor me besloot, uit het niets, een bromfietser voorrang te verlenen die hij niet had. De auto voor me ging vol op de rem en ik, die net in de bocht van de rotonde reed, probeerde hem nog te ontwijken. Helaas ging de motor onderuit met mij erbij natuurlijk. Dat was een harde, maar leerzame ervaring. De motor klapte tegen de voorligger en was total loss en ik had naast behoorlijk wat knie- en schouderletsel vooral ook een diepe deuk in mijn ego. Voor een andere motor had ik op dat moment geen geld dus dat werd even sparen.”
Wat rot! Wat spaarde je toen bij elkaar?
“Van mijn knie heb ik nu geen last meer, maar het heeft zeker drie à vier jaar geduurd voor hij weer een beetje normaal aanvoelde. Wel voelt mijn linkerschouder waarop ik was gevallen nog niet 100%. Gelet de tijd die inmiddels verstreken is zal dat wel blijvend zijn.
Maar ik rijd wel weer motor! Ik spaarde genoeg om de eigenaar te worden van een mooie BMW R1150R! Een heerlijke motor waarop ik tot april 2020 heb gereden. Ik heb toen besloten een iets lichter exemplaar te kopen, want ik merkte dat met het opbokken van de motor ieder jaar zwaarder ging. Ik rijd nu met heel veel plezier rond op een BMW F650GS twin. Samen met mijn broer (die eindelijk ook zijn rijbewijs heeft) en een vriend maken we regelmatig tochten door Nederland en het grensgebied met onze oosterburen. In mijn eentje heb ik afgelopen jaar door Frankrijk getourd, wat me heel goed is bevallen. Corona verhinderde een geplande trip naar Noorwegen. Maar hé, wat in het vat zit verzuurd niet!”
Als wat voor een soort motorrijder zou jij jezelf willen omschrijven?
“Ik ben een rustige rijder, zeker nu ik geen woon-werkverkeer meer rijd. Ik houd van lekker over binnenwegen te kachelen en te genieten van het moois langs de weg. Mijn belangrijkste devies in het verkeer is: ‘rij vooral alsof andere weggebruikers je niet zien’. Ik heb heel vaak meegemaakt toen ik nog werkte dat ik moest uitwijken voor onoplettende verkeersdeelnemers.
In al die jaren heb je steevast een BMW gereden. Is dat simpelweg toeval of een bewuste keuze?
Nou, ik rijd BMW omdat de enige andere motor waarop ik heb gereden een Honda CB500 lesmotor was. Dat vond ik niet zo’n fijne motor. Mijn eerste BMW’s hadden cardanaandrijving en dat vond ik fijn. Nu dus de F650GS met ketting. Voor mij een prima motor, want ik krijg hem makkelijk op de bok!”

Vertel eens iets meer over die solotrip door Frankrijk!
“Ik was van plan naar Spanje te gaan en vertrok vol goede moed. Zo ‘snel’ mogelijk Nederland uit en een mooie rit door België gemaakt om vervolgens richting het zuiden te rijden. Ik kwam door allerlei Franse dorpjes en overnachtte op een paar campings toen ik uitkwam bij Lyon. Daar werd het me zo warm op de motor, dat ik besloot niet nog verder zuidwaarts te rijden. In Bourgon-Jallieux, een plaats iets ten oosten Lyon, heb ik in een hotel gelogeerd en me even te goed gedaan een heerlijk Frans diner. De volgende ochtend vroeg weer op de motor richting de Vogezen via allerlei prachtige landelijke weggetjes.
Lees ook: De mooiste plekken en cols in de Vogezen
Na een lange dag rijden en een zere kont dook ik weer een hotelletje in, in Epinal. De volgende dag ben ik de Vogezen ingereden. Wat een pracht! Heerlijke wegen met mooie bochten en een ontzettend mooie omgeving. Uiteindelijk een stop gemaakt op de Grand Ballon. Wat een heerlijke plek was dat. En wat was het heerlijk weer daarboven; geen 40 graden Celcius meer. Ik houd van warmte, maar dat was op de motor niet te doen. Althans, niet als volledig gehuld bent in beschermende motorkleding. Daarna weer een hotel gezocht en de dag daarop weer op de fiets richting het westen. Bestemming: Omaha Beach. Onderweg nabij Metz naast de rivier en Laon gekampeerd (leuke campings voor motorrijders). Toen nog een nacht in een B&B nabij Colleville en daarna heb ik Omaha en Utah Beach bezocht. Erg indrukwekkend. Daarna zat mijn tijd erop en ben ik in één keer naar huis teruggereden.”
En dan dit jaar toch nog die trip naar Noorwegen maken?
“Ik denk dat ik dat pas volgend jaar ga doen. De periode waarin ik die trip wil maken, zit ik dit jaar in Spanje met mijn bandje om daar een aantal optredens te verzorgen. Voor de trip heb ik de route nog niet vastgesteld. Ik heb begrepen dat er nu een veerboot van Eemshaven naar Kristiansand vaart. Vanaf daar dan verder naar het noorden lijkt me een mooie route. Maar dat beslis ik hopelijk volgend jaar wel.”

Leuk verhaal bedankt
Top, Leuk om even te lezen.
Mooie Story. En idd super fijn om met jou(broer) samen te rijden. Hoop nog veel mooie ritjes samen te maken 👍🏾
Dankjewel! Volgende maand iets plannen!
Ik was ook een hele fanatieke motorrijder heb ook heel frankrijk doorgereden en zwitserland ik weet waar je over praat maar ik ben gesopt van wege mijn leeftijd met pijn in mijn hart ik ben 82 jaar.
Ik ben nog steeds een hele fanatieke motorrijder. Leuk om je verhaal te lezen. Rijd al vanaf mijn 18e, dus ruim 43 jaar. Wordt alleen maar leuker!