Ben jij gek van motoren en wil je je passie voor jouw motor delen op Motorrijders.nl net als vele anderen? Meld je dan aan via ons aanmeldformulier!
Motorrijders.nl is er niet alleen voor, maar ook dóór motorrijders. We delen een passie en daarom ook jouw passie! Wij nemen je mee in het verhaal van Rinze en zijn passie voor motorrijden.

- Naam:
- Rinze Kats
- Leeftijd:
- 62
- Woonplaats:
- Surhuizum
- Beroep:
- Aannemer
- Motor:
- Kawasaki Versys 650 (2018)

Wanneer ben je begonnen met motorrijden?
“Motorrijden zit min of meer in de familie. Mijn opa en vader reden allebei motor, dus ik ben er mee opgegroeid. Ik heb ook geen brommer gereden, er moest direct een motor komen. Een dag nadat ik mijn autorijbewijs heb gehaald, mocht ik afrijden voor mijn motorrijbewijs. Ik was blij dat ik het haalde, want het motorrijbewijs was voor mij veel belangrijker dan het autorijbewijs”
Wat was jouw eerste motor?
“Mijn eerste motorfiets was een nieuwe Honda 550. Ik weet de prijs nog precies: 5.999 gulden. Dat was een heel bedrag. Het model sprak me aan. Deze Honda was net geïntroduceerd. Dealers hadden hem mogen testen in Tunesië. Ik was een van de eersten met deze fiets in Nederland.
In totaal heb ik er drie jaar op gereden. Ik ben er zelfs mee op vakantie naar Kroatië geweest. We hebben samen veel kilometers gemaakt. Daarna heb ik jaren op BMW’s gereden. Begin 2020 is het een Kawasaki geworden.”
Waarom heb je voor de Kawasaki Versys 650 gekozen?
“Mijn vrouw en ik gaan vaak met de motor op vakantie. Onze motoren gaan dan achterin de bus en we nemen de caravan mee. Hiervoor had ik een BMW R 1150 RT, maar die machine was vrij breed. Dan paste er verder bijna niets bij in de bus.
In eerste instantie had ik mijn zinnen gezet op een Yamaha Tracer. Ik heb daar ook een proefrit op gemaakt, maar dat was het niet. Daarna heb ik de Kawa geprobeerd. Daar reed ik direct op weg. De Versys 650 is een iets lichtere motor dan mijn BMW, maar er zit genoeg power in.”

Hoeveel kilometer rij je per jaar?
“Ik denk zo’n 20.000 kilometer. Naast onze vakanties doen we veel aan KNMV toertochten mee. Vanuit Friesland zijn de meeste toertochten voor ons een behoorlijk eind rijden. Zondags stappen we daarom vroeg op de motor, rijden vervolgens naar de startplek en doen dan aan de tocht mee. Als je aan het eind van de dag thuiskomt, heb je vaak al snel 500 tot 600 kilometer gereden.
Op deze manier hebben we al veel van Nederland gezien. Toertochten zijn hartstikke leuk en je treft vaak bekenden. De gezelligheid vooraf en dan rijden door de omgeving. De routes worden uitgezet door mensen uit de buurt, dus zij kennen de mooie weggetjes. Weggetjes die je zelf niet snel zal vinden.
Helaas loopt het aantal deelnemers aan toertochten terug. Dat vind ik jammer. Voor organisatoren is het moeilijk om jongere motorrijders enthousiast te maken. Terwijl het rijden van toertochten de laatste jaren dankzij GPS veel eenvoudiger is geworden.”
Wat maakt motorrijden voor jou zo leuk?
“Dat is de vrijheid. Als ik op de motor zit kan ik mijn hoofd leeg maken en dat is belangrijk voor me. Als je rijdt, dan ben je alleen maar bezig met motorrijden en de omgeving. Want aan motorrijden zit natuurlijk een risico. Je moet dubbel uitkijken. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor de rest van het verkeer. Dat is heel anders als je in een auto zit. Dan heb je alle tijd om over andere zaken na te denken. Daarom vind ik de VRO Risico Herkennen van de KNMV ook zo belangrijk. Hier leer je te anticiperen op de rest van het verkeer. Je gaat anders naar andere verkeersdeelnemers kijken. Dat maakt het motorrijden na zo’n training extra leuk.”

mooi verhaal Rinze, hoop je dit seizoen weer eens te treffen op een leuke toertocht of zo
Rinze mooi verhaal , ik zie in juli weer .
Groet
D Palacios
Mooi Rinze, hopen dat we snel weer op pad kunnen.
Ja hipenlijk ober een paar maanden weer een beetje gewoon.