Ben jij net als Wim Bakkers gek van motoren en wil jij jouw passie delen op Motorrijders.nl? Meld je dan aan via ons aanmeldformulier!
Motorrijders.nl is er niet alleen voor, maar ook dóór motorrijders. We delen een passie en daarom ook jouw passie! Wij nemen je mee in het verhaal van Wim Bakkers en zijn passie voor motorrijden.

- Naam:
- Wim Bakkers
- Leeftijd:
- 57
- Woonplaats:
- Oudenbosch
- Beroep:
- Chauffeur
- Huidige motor:
- Harley-Davidson Electra Glide Ultra Limited (2014)
Hoe lang rijd je motor en wat was de aanleiding?
“Plusminus dertig jaar geleden was ik op vakantie op het Griekse eiland Rhodos. Ik wilde het hele eiland zien en dat kon het beste op een scootertje. Maar met mijn (ex)vrouw achterop vond ik dat eigenlijk geen goed idee. Tot mijn stomme verbazing kreeg ik toen een 125cc offroadmotor mee zonder dat er überhaupt naar een rijbewijs werd gevraagd. Het kon mij toentertijd ook niet zo heel veel schelen. Ik dacht, rijden maar! Dat ging gelukkig allemaal goed.
Bij terugkomst in Nederland zijn we direct samen gaan lessen. De smaak van het motorrijden had ik nog niet echt te pakken, maar als ik mijn motorrijbewijs ook nog haalde had ik al mijn rijbewijzen. Daar was het me dus ook vooral om te doen. Pas toen ik voor mijn (ex)vrouw een kanariegele Honda CB 400 uit 1976 kocht begon het te kriebelen. Die was dus voor haar, maar ik reed er eigenlijk meer mee. Daarbij beviel het poetsen en sleutelen me ook erg goed. Dat rijbewijs was dus niet voor niets geweest. Daarna kocht ik voor mezelf een Bruine Honda CB 550 uit 1977, voor destijds 2000 gulden. Ik had de smaak van het motorrijden te pakken.”

Wat is het dat je zo aantrekt in motorrijden?
“Motorrijden is voor mij een soort van therapie geworden. Ik noem mijn motor dan ook wel ‘mijn therapeut’. Je hoofd lekker leegrijden en dan het liefst op plekken waar bijna geen ander verkeer is. Dat is wat ik samen met een vriend heb meegemaakt toen we samen ’s morgens vroeg vanuit Gibraltar richting de Sierra Nevada reden in Spanje. Drie uur lang geen ander verkeer gezien. De hele weg was als het ware voor ons samen. Drie uur lang alleen het geronk van een motorblok tussen je benen, de wind in je gezicht en de natuur om je heen. Geweldig!”
Hoeveel rijd je per jaar?
“Tegenwoordig rijd ik zo tussen de zes- en achtduizend kilometer per jaar. Mijn motorjaar beslaat acht maanden, in de wintermaanden rijd ik niet. Vroeger met buitenlandse vakanties tot wel tienduizend kilometer per jaar. Deze kilometers rijd ik allemaal in mijn vrije tijd, woon-werken doe ik niet met mijn motorfiets. De verste reis die ik ooit maakte was op een Harley-Davidson Electra Standaard uit 2001. In negen dagen reed ik van Oudenbosch (Noord-Brabant) naar Gibraltar en terug. In totaal vijf en half duizend kilometer.”

Waarom juist deze motor?
“Deze Ultra Limited uit 2014 die ik een paar jaar geleden heb aangeschaft, is mijn vierde touringmodel van Harley-Davidson. De eerste Harley-Davidson waar ik op begon was een Electra Glide uit 1979. Een prachtmachine! Maar qua comfort had hij werkelijk nul komma nul te bieden. Daarna kocht ik een Road King uit 1997 en daarna weer een Electra Glide, dit keer een exemplaar uit 2001. Het werd steeds comfortabeler. Grote tourmachines spreken mij aan en als er dan ook nog een dikke V-twin onder hangt is het pakketje helemaal compleet. Mijn huidige Electra Glide Ultra Limited is voor mij de perfecte toerbuffel met een prachtige uitstraling. Maar er blijft altijd wat te dromen. Een Harley-Davidson Road Glide Limited M8 uit 2021 staat ook nog hoog op mijn verlanglijst. Wie weet…”
Lees ook: Rick Nieman – ‘Het mag allemaal wat avontuurlijker’


En wat ik nog vergeet te melden in dit verhaal, is dat mijn grote liefde Caroline ook graag mee gaat achterop voor prachtige ritjes door de natuur. Hoe kan het ook anders met zo’n luxe fauteuil.