Ben jij gek van motoren en wil je je passie voor jouw motor delen op Motorrijders.nl net als vele anderen? Meld je dan aan via ons aanmeldformulier!
Motorrijders.nl is er niet alleen voor, maar ook dóór motorrijders. We delen een passie en daarom ook jouw passie! Wij nemen je mee in het verhaal van Jessica Kost en haar passie voor motorrijden.

- Naam:
- Jessica Kost
- Leeftijd:
- 26
- Woonplaats:
- Ridderkerk
- Beroep:
- Motorfietstechnicus
- Motor:
- Ducati 1098 Streetfighter (2010)
Wanneer ben je begonnen met motorrijden?
“Drie jaar geleden heb ik mijn motorrijbewijs gehaald. Dat was al lang de verwachting. Als kind had ik meer met motoren dan met brommers en scooters. Auto’s hebben me eigenlijk nooit getrokken, maar ik moest mijn autorijbewijs eerst halen. Een jaar daarna heb ik mijn motorrijbewijs gehaald.”
Wat trekt je zo tot motoren aan?
“Voor mij is een motor niet echt een vervoersmiddel, maar meer een soort van maatje waarmee je op stap gaat. In tegenstelling tot een auto, die is er om je van A naar B te brengen.
Mensen gaan heel anders om met hun motor dan een auto. Je bouwt er een band mee op. Ik voel me bijvoorbeeld haast schuldig als ik in de winter door de pekel ben gereden. En als ik een lange trip heb gemaakt, dan gaat er altijd direct water overheen om de vliegjes eraf te halen en het zand weg te spoelen. Mijn Duc is nu tien jaar oud en hij ziet er daarom nog altijd fantastisch uit. Laatst ontdekte ik een paar putjes door steenslag en toen baalde ik enorm.”

Niet alleen het uiterlijk vind ik belangrijk, ook de techniek erachter. Als ik om wat voor reden dan ook stilsta, dan wil ik weten wat er aan de hand is. Dat technische zit er al van jongs af aan in. Ik heb mijn vader altijd geholpen als er iets aan de hand was op dit gebied. Eigenlijk is het daarom ook niet raar dat ik motorfietstechnicus ben geworden.”
Wat was jouw eerste motor?
“Ik ben begonnen op een 25kw Suzuki GSX 600 F. Deze stond aangeschreven als een goede beginnersfiets. Enerzijds was dat het ook, anderzijds moest ik er hard op werken. Je zit constant voorover gebogen, maar hij reed wel makkelijk en hij is handelbaar. Toch was het niet echt iets voor mij. Na een half jaartje had ik het wel gezien.
Desondanks heb ik er twee jaar op gereden. In die periode heb ik me georiënteerd op wat wel bij mij past. Ik wilde geen machine, maar wel een motor met karakter. Die heb ik gevonden in de Ducati Streetfighter 1098.”
Waarom die Ducati Streetfighter 1098?
“De Streetfighter heeft het voor mij allemaal. Ik wil niet op weg gaan met een machine, maar met een ‘persoon’. Het karakter, het bokken en het gelijk reageren op het gas, dat vind ik heerlijk. Als ik zeg: ‘We gaan’, dan gaan we ook gelijk met zijn tweeën op stap.
De 1098 was van mijn vriend. Hij stapte over op een Ducati Hypermotard. Maar ik heb altijd tegen hem gezegd dat die 1098 niet weg zou gaan. Zelf had ik er natuurlijk al verschillende keren op gereden, dus de keuze was eenvoudig. Ik nam hem over.”
“Deze Duc heeft het karakter wat mij trekt. Hij wil heel graag. In de lage versnellingen en bij een laag toerental begint hij te bokken. Draai je het gas slechts een halve centimeter open, dan voel je de power al. In het begin is dat wennen en deze motor is ook echt niet voor iedereen weggelegd. Als je niet weet wat je doet, dan gaat hij er met jou vandoor in plaats van andersom.
Ik vind het een heerlijke machine om op te rijden. Ook bij lange afstanden. We hebben al verschillende tripjes gemaakt in Duitsland en dan tik je al snel de 3.000 kilometer aan. Nooit heb ik last van mijn rug gehad. Wanneer ik een bocht instuur, dan valt de Duc lekker mee. Het is niet werken op deze motor, zoals ik bij de Suzuki in de bochten wel had. Bovendien is hij erg wendbaar. En na een rit stap ik altijd met een glimlach af, of ik nu een paar honderd kilometer of slechts vijf kilometer heb gereden.”
Hoeveel kilometer rij je per jaar?
“Jaarlijks rij ik zo’n 10.000 kilometer. Ik gebruik hem vooral in mijn vrije tijd. Bijna elk weekend stappen mijn vriend en ik op de motor en dan rijden we op de bonnefooi een route. Hebben we lang genoeg gereden, dan zetten we de TomTom aan en die leidt ons dan naar huis.
Vaak rijden we richting Utrecht, richting de Lekdijk. Maar ook in Brabant heb je veel mooie stukken waar niet veel verkeer komt. De route voor ons er naar toe, vanuit Ridderkerk door de Biesbos, is prachtig. Ook maken we er regelmatig een weekendje weg van, van donderdag tot zondagavond. Meestal gaat de reis naar de Eiffel, maar ook de Veluwe is schitterend.”
Van welke motorfiets droom je?
“Ik werk als monteur bij een BMW-dealer. En die GS’jes, die hebben veel indruk op me gemaakt tijdens proefritten. Het is een grote en zware motor, maar wanneer je opstapt is dat gevoel direct verdwenen. Die motoren zijn juist snel en wendbaar. Je hebt geen idee dat je zoveel gewicht bij je hebt.
Privé zie ik een GS ook wel zitten. In tegenstelling tot mijn Duc, is zo’n machine geschikt voor alle soorten wegdek. Ik zou heel graag eens op reis willen door de woestijnen en bossen in de Verenigde Staten. De GS is daar perfect voor. Hij is gebouwd om kilometers te vreten.”

Mooi verhaal top