Ben jij net als Fabienne Draaijer gek van motoren en wil jij jouw passie delen op Motorrijders.nl? Meld je dan aan via ons aanmeldformulier!
Motorrijders.nl is er niet alleen voor, maar ook dóór motorrijders. We delen een passie en daarom ook jouw passie! Wij nemen je mee in het verhaal van Fabienne Draaijer en haar passie voor motorrijden.

- Naam:
- Fabienne Draaijer
- Leeftijd:
- 23
- Woonplaats:
- Arnhem
- Beroep:
- Automonteur
- Huidige motor:
- Suzuki GS500E Slingshot (1991)
Hoe lang rijd je motor en wat was de aanleiding?
“Ik heb mijn rijbewijs net twee jaar. Sinds één jaar motor rijd ik ook daadwerkelijk motor. Eerst op mijn vorige Suzuki GS500E Slingshot, maar die is kapotgelopen. Inmiddels heb ik een nieuwe. De aanleiding om motor te gaan rijden was om samen met mijn inmiddels overleden opa mooie ritten te maken.
Mijn opa was altijd al verzot op twee dingen: motorrijden en Pink Floyd. We hebben het in de loop der jaren dan ook veel gehad over auto’s en motoren. Hij reed vroeger op een oude Honda, geen idee welk type. Ik heb wel ooit foto’s van hem gezien maar hij reed al een hele tijd niet meer omdat het voertuig te zwaar voor hem werd.
Toen ik mijn eerste Slingshot kocht heb ik hem eerst opgeknapt. Toen dat gedaan was ben ik ermee naar mijn opa en oma gereden in Lelystad. Het was meteen ook mijn eerste lange rit. Opa was helemaal trots dat ik langs was gekomen en we hebben heel lang over de motor staan praten. Het was altijd mijn droom om samen te rijden, maar helaas is dat er niet van gekomen. Kort na mijn bezoek is hij komen te overlijden. Graag had ik deze passie nog verder willen delen met hem.”

Wat is het dat je zo aantrekt in motorrijden?
“De vrijheid is wat mij aansprak. Het genot van alle mensen om je heen als je langsrijdt, iedereen die toch even kijkt. De mensen met wie je een gedeelde passie hebt en waarmee je alles kan beleven op het gebied van motorrijden. Het maximale van je leven uit het onderste van het kannetje halen.”
Hoeveel rijd je per jaar?
“Gemiddeld 10.000 tot 15.000 kilometer per jaar. Ik rijd vooral recreatief maar wel echt veel. Ik heb hiervoor ook woon-werkverkeer gereden, hierdoor heb ik flink wat kilometers kunnen maken. Met mijn vorige Suuz heb ik in één jaar twaalfduizend kilometer gereden. Met Suuz 2.0 heb ik nu zo’n vierduizend kilometer gereden. Daar komt dit jaar niets meer bij denk ik, ze staat nu op stalling.”

Wat voor soort rijder ben je?
“Ik ben wel echt van het sportieve rijden, zover je daarvan kan spreken met Suuz. Ze kan maximaal ‘maar’ 180 km/u. In een groep probeer ik wel altijd bij te blijven met de snellere rijders. Als ik in mijn eentje rijd vind ik het altijd fijn om snelheid te gebruiken als uitlaatklep, maar zo op zijn tijd doe ik het ook wel rustig aan.
Voornamelijk rijd ik in het binnenland, maar ik ben samen met mijn ex ook op motorvakantie geweest naar Zuidoost-Frankrijk. Dat was een hele belevenis. We hebben er twee dagen over gedaan om er te komen (met een overnachting in Luxemburg) en hebben in totaal zo’n zestienhonderd kilometer in het zadel gezeten. Dat was supergaaf om te doen. Voor nu ben ik al mijn eigen soloreis aan het plannen. Als alles meezit ga ik deze zomer voor drie weken naar Zuid-Europa. Daarna rijd ik terug en ben ik een weekje terug in Nederland om dan door te rijden naar Oost-Europa voor twee weken. Ik heb er nu al zin in, ik kan niet wachten!”
Waarom juist deze motor?
“Hij is licht, wendbaar, goedkoop in onderhoud en in aankoop. Daarbij zijn er veel reserveonderdelen en heeft hij een perfecte zithouding voor mijn lengte. Deze Slingshot is mijn tweede, ik noem haar Suuz. Mijn eerste motor is kapotgelopen door een kapot olielampje in combinatie met een laag oliepeil. Ik heb het te laat gecontroleerd waarna het blok met een koude start kapot is gelopen. Achteraf bleek dat er al bij aankoop een tik in het blok zat. Helaas had ik die week ervoor net voor vierhonderd euro aan onderdelen versleuteld dus ik vond het zonde om iets anders te zoeken.
Lees ook: Wat zijn de grootste pechoorzaken?
Ik heb daarom toen bijna een zelfde exemplaar gekocht om van alles over te zetten. Ik vertrouw Suuz met mijn ogen dicht, ze rijdt super en ik kan niks anders zeggen dan dat ik deze motor nooit wegdoe.”

Is het ook je droommotor?
“Nee, deze GS500 is niet mijn droommotor. Maar het is wel een perfecte beginnersmotor. Mijn droommotor is een Yamaha R1 BigBang in de matzwart en roze, maar dat wordt nog even sparen. Dat wachten is niet erg denk ik. Voor hetzelfde geld zijn er straks weer mooiere motoren te koop of veranderd mijn smaak.”

Mooi verhaal.
Nog veel veilige kilometers en reizen in de toekomst.
Groeten Eric