Ben jij net als Jeffrey Planting gek van motoren en wil jij jouw passie delen op Motorrijders.nl? Meld je dan aan via ons aanmeldformulier!
Motorrijders.nl is er niet alleen voor, maar ook dóór motorrijders. We delen een passie en daarom ook jouw passie! Wij nemen je mee in het verhaal van Jeffrey Planting en zijn passie voor motorrijden.

- Naam:
- Jeffrey Planting
- Leeftijd:
- 23
- Woonplaats:
- Koudum
- Beroep:
- Monteur
- Huidige motor:
- KTM 390 Duke (2014)
Hoe lang rijd je motor en wat was de aanleiding?
“Ik rijd nu zo’n anderhalf jaar motor. Het virus werd aangestoken door mijn maat die begon met lessen en zei: ‘is dat ook niet wat voor jou, gezellig samen rijden?’ Prima zei ik! En inderdaad, het was meteen leuk. De vrijheid, het gevoel en de beleving is toch anders dan in de auto.”
Wat is het dat je zo aantrekt in motorrijden?
“Dat je wegen en gebieden zo anders beleeft dan in de auto. Het makkelijk en vlot inhalen op de smallere wegen is gemakkelijk en je kunt zo door. We reden het afgelopen jaar veel in West-Duitsland waar de wegen leuker en spannender zijn dan in Nederland. Het thuisgebied – de provincie Fryslan – is leuk, maar als er veel mensen rijden is de spanning er wel vanaf. Zo reden we dit jaar in het Nationaalpark Eifel in Duitsland en de Belgische Ardennen. Beide gebieden zijn leuk en uitdagend, maar ieder op zijn eigen manier.
Lees ook: De Friese veertien-stedentocht
Meestal rijd ik samen met mijn maat, maar kortere routes in de buurt rijd ik meestal ook wel alleen. Sinds een jaar rijden we met een TomTom Rider. De ‘spannendere route’-optie daarop zorgt ervoor dat je op plaatsen en wegen komt waar je anders niet gauw zou komen. Zelfs in je eigen omgeving kom je op plekken waar je nog nooit bent geweest en dat maakt het leuk!”

Hoeveel rijd je per jaar?
“Ik rijd meestal in mijn vrije tijd. We hebben het afgelopen jaar ongeveer vijf- tot zesduizend kilometer gereden en daarbij was Winterberg in Duitsland de verste bestemming. In de toekomst zullen we verder in Europa gaan rijden en ervaren.
Ik houd wel van een beetje sportief rijden. De foto op Assen was tijdens een circuitdag. Dat was ook de eerste keer dat ik met de motor op het circuit reed. Een zeer leuke ervaring waar je veel leert, zelfs in de regen. Qua vermogen kwam de 390 daar wat te kort op de snelle stukken. Maar op het Midland circuit in Lelystand ging dat al een stuk beter. Daar speelt vermogen namelijk veel minder een rol en dan kom je leuk weg met de 390.”
Waarom juist deze motor?
“Tijdens het lessen spreek je met mederijders en kijk je veel rond. Als fan van de Dakar-rally was mijn aandacht al op KTM gevestigd door de vele overwinningen van het merk. Ik ben fan van de rally in het algemeen, maar volg daarbij voornamelijk de Nederlanders en de top van het klassement. KTM staat bij de motoren al jaren in de top en zo ken ik het merk ook. Je ziet ze ook minder op straat dan een BMW of Harley Davidson.
Met dat referentiekader ben ik op zoek gegaan naar welke A2-motoren KTM allemaal aanbiedt. Toen is het snel gegaan. Ik had mijn rijbewijs nog niet eens toen de KTM 390 Duke al bij ons thuis stond! Zo kon ik – toen ik het rijbewijs had – direct officieel de weg op. Op het circuit is deze 390 niet de meest geschikte kandidaat qua snelheid, maar lol kun je er zeker op beleven! Achteraf had ik misschien liever een iets meer ‘offroad’-georiënteerde motor gehad om op te beginnen. Maar toen ik de KTM 390 Duke zag was ik meteen verkocht. Hij moest mee naar huis. In de toekomst zal er zeker een KTM Adventure komen waar je wat ruigere wegen en paden mee kunt rijden.”

