Velen zullen Anne kennen van haar motorvlogs op Youtube en haar humoristische en energieke aanwezigheid op andere socials. Grootgebracht in een echte motorfamilie is het dan ook niet gek dat haar partner, met lichte dwang, ook ging motorrijden. Nu zij een derde vrouw in huis hebben is de cirkel bijna compleet: haar eerste rijles staat praktisch al gepland.
Beelden: LNR Creations en Anne van Os
Zoals je Anne online ziet, zo is zij in het echt ook. Energiek, authentiek en vooral altijd in voor een goed stukkie motorrijden! Naast haar YouTube account werkt ze ook in de jeugdhulp als jeugdprofessional. Haar ouderlijk gezin bestaat uit pa, ma, broer en broertje en dat motorvirus heeft Anne niet van een vreemde.
Ze verteld lachend dat haar opa de aanstichter is. “Mijn moeder wilde heel graag gaan lessen en toen ze mijn vader leerde kennen zijn zij samen begonnen. Mijn broers rijden ook en toen ik Nomi leerde kennen moest zij, onder lichte dwang van mijn ouders, ook beginnen met lessen.” Daar hebben de dames geen spijt van gehad, want ze hadden nooit verwacht dat het hun levens zo zou verrijken. “In 2015 zijn Nomi en ik met mijn ouders en broers op een korte motortrip geweest naar Italië, Oostenrijk en Zwitserland. We hadden in totaal 6 motoren mee, allemaal op een gehuurde aanhanger, en zijn gewoon gegaan! Dat was een onvergetelijke reis.”
“Oh, opa kijk toch uit!”
Ondanks een gescheurde kruisband heeft Anne vrij vroeg op haar negentiende haar motorrijbewijs gehaald. “Mijn eerste motor was een Kawasaki LTD 305. Ontzettend leuk ding om te zien, maar een drama om op te rijden.” Door een vroegere breuk in haar pols kon ze haar positie niet echt vinden en is daarna snel overgestapt naar een Suzuki GS500e uit 2004. De Kawasaki werd verkocht aan opa. “Nadat ik de Kawa aan opa verkocht, gingen we een tourritje maken. Het was alleen doodeng, want hij genoot iets te veel van de omgeving. Er zijn een paar momenten geweest waar hij op tijd vergat te remmen en in te sturen, waarna ik riep “Oh, opa kijk toch uit!”. Eigenlijk meteen daarna barstte we in lachen uit”. Toen haar opa uiteindelijk niet meer op de motor kon stappen, heeft hij plaatsgenomen op een net zo stoere scootmobiel.

Wat is daarop uw antwoord?
Bij de 30e editie van de Motorbeurs in 2014 kon je mee doen aan een wel hele speciale actie: win een bikerwedding óp de beurs! Eigenlijk is dat als grap ontstaan toen ze bij vrienden waren. “We hadden wel zin in een feestje en Nomi en ik wilden sowieso heel graag trouwen dus we hebben toen de gok genomen. Blijkbaar waren we een goeie match, twee jonge vrouwen die motorrijden, en de rest is geschiedenis. We kregen de locatie, een ambtenaar, Shoei helmen, Sidi laarzen, ringen en vrijkaarten voor onze gasten. Onze jurken en het feest moesten we zelf nog regelen, maar het was echt een waanzinnige dag!” Ondanks dat het natuurlijk vooral een publiciteitsstunt was, moesten de dames ook redelijk wat pers te woord staan, wat best gek aanvoelt op je eigen trouwdag. Tot dusver zijn zij de enigen die getrouwd zijn op de officiële Motorbeurs.
En na trouwen komt…?
Anne en Nomi hebben begin 2020 bekend gemaakt, op hun manier, dat zij mama gingen worden: een baby-motor-shoot met een knipoog! Ze kunnen niet wachten de liefde voor motoren door te geven aan Laurie, hun dochter. “Wanneer één van ons thuiskomt met de motor, neemt de ander Laurie eventjes mee naar buiten om te luisteren.
Ze lijkt de geluiden te herkennen, wij denken misschien wel omdat Nomi met 28 weken nog motor heeft gereden.” Als MotoGP op staat, dan kijkt Laurie mee en tijdens een wandeling door de buurt vertellen de moeders enthousiast hoeveel cilinders de passerende motor heeft. Aan de voorbereiding kan het in ieder geval niet liggen. Als het aan hun ligt staat de eerste rijles al gearceerd in de agenda.
Een goede voorbereiding is het halve werk.
Maar bij haar motorvlogs komt ze toch altijd weer tijd tekort. “Ik heb standaard mijn 3 GoPro’s, Sony A6400, Sony A6300 met twee lenzen, Zoom microfoon, tripod, drone en nog wat klein spul mee.” Naast haar drukke en veeleisende baan bij de jeugdzorg filmt en bewerkt Anne haar beelden voor haar Youtube kanaal “Anne Bikergirl”. De ene keer is alles spontaan, de andere keer gescript. “Gemiddeld ben ik toch wel snel een week bezig met de beelden tot een geheel bewerken.” Het creatieve vlak trekt haar enorm, maar met de hoge eisen die ze aan zichzelf stelt qua beeld en creativiteit is het nog niet mogelijk om zoveel video’s te plaatsen als ze zou willen. “Het is zo leuk om je eigen avonturen opnieuw te beleven door middel van video. Dit is voor mij hoofdzakelijk de reden dat ik in 2014 ben begonnen met één GoPro. De apparatuur en verhalen zijn alleen beter en groter geworden.” Een fulltime baan als videograaf en editor ziet Anne wel zitten.
Eigenlijk is die Transalp overal goed voor…
Voor haar video’s rijdt Anne ook regelmatig op andere motoren dan hun huidige Honda Transalps a.k.a. Transbrep en Dirty Thea. Die lijst is al opgelopen tot over de 50. Enkele die haar het meest zijn bijgebleven zijn de KTM Super Duke 1290, MV Agusta Brutale 800, Ducati Multistrada 1260s en de Ducati Streetfighter 848. “Naast de normale asfalt kilometers heb ik tot nu toe trial, flattrack, offroad en circuit gereden en alles is zó leuk!”
Haar voorliefde voor naked bikes is groot door de comfortabele rechte zithouding en het karakter van een sportieve motor. Maar door het comfort en hoge cc’s gingen ze ook harder rijden. Een combinatie die gevaarlijk kan worden als je naast de Lekdijk woont. Toen is de keuze gemaakt om iets lichtere motoren aan te schaffen, zoals hun Yamaha XT660x, maar toen de wheelies zonder problemen uitgevoerd konden worden, werd die ook ingeruild. En nu rijden ze dus al een tijdje op hun Transalps.

“Eigenlijk is die Transalp overal goed voor. De normale stukken woon-werkverkeer, het door de modder raggen en het echte offroad rijden.” Dat laatste willen ze heel graag meer gaan doen, maar zoals zoveel hobby’s kost ook dat extra centen. Door zelf haar onderhoud te doen (met de Haynes manual ernaast) na een goede cursus motoronderhoud is ze ook minder bang om her en der een boutje los te draaien.
Met haar sportieve rijgedrag is het handig dat alles goed vast zit. Het hele jaar is de Transalp buiten te vinden, maar voor gladheid past Anne wel op. Bij de vraag wat er nog in de garage ontbreekt is het wel duidelijk dat er grootse plannen zijn. “Oh, heb je even? Er moet ooit nog een zelfgebouwde scrambler komen, een dikke adventure (mag in die oranje kleur!), een cross/enduro motor en een grom.” Die grom is er inmiddels en is de ultieme funbike in de stad. Voor extra pk’s heeft Anne een roze toeter. “Hoeveel extra kan ik niet zeggen, want straks wilt iedereen een roze knijptuuuut!”
Volg Anne via haar Instagram, Facebook en vooral haar YouTube!
Leuk artikel!
mooi hoor dames op een motor
ik heb een grote wens om eens bij een dfame achterop de gaan.
ik ben gewoon benieuwd, zelf heb ik geen motor maar ik vindt het echt top.