Motorrijders.nl

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Powered by KNMV

Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Clubs
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
    • Podcast
  • Video’s
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
Skip to content

Pitstop

21 januari 2022 4 min ... 1 Reactie

Triumph laat de geschiedenis herleven

Door Frank Andringa

...
TwitterFacebookE-mail

Juni 2017, circuit van Mugello. Een aankondiging tijdens de GP van Italië. Triumph heeft zich als motorblokkenleverancier vanaf 2019 voor drie jaar verbonden aan de Moto2. Een opmerkelijke move voor het Britse merk dat een rijke historie heeft, maar sinds de jaren zeventig nog maar een kleine rol speelt. Echter, ze zijn terug! En dat merken we meer en meer.

Het is duidelijk. Triumph wil graag weer een woordje meespreken in de motorwereld. En een ideaal platform daarvoor is voor hen de Moto2. Niet dat de Britten tegenwoordig zelf nou zo gespecialiseerd zijn in wegracers. Integendeel, als je naar de huidige modellen kijkt. De afgelopen jaren heeft het bedrijf vooral moderne classics, adventure en naked-bikes ontworpen en gebouwd.

Wat dat betreft is de stap naar de Moto2 vreemd. Tegelijkertijd is het een terugkeer naar de roots. De zeer succesvolle roots in de wegracesport. En als we kijken naar de modellen van nu, dan zijn ze bij Triumph gek op het verleden. De Tiger en de Bonneville, ze hebben hun sporen tientallen jaren geleden al ruimschoots verdiend. En met de Daytona wordt gewerkt aan nieuwe historie.

Triumph No.1

Het is het jaar 1902. Vier jaar nadat het fietsenbedrijf Triumph besluit om motorfietsen te bouwen, rolt No. 1 naar buiten. Een stevige fiets voorzien van een 2,2 PK sterke Minerva-motor. Drie jaar later volgt de eerste motorfiets die volledig door Triumph is gebouwd. En in 1907 wordt het magische getal van 1.000 geproduceerde motorfietsen gehaald.

Als je wilt meetellen in die jaren in Groot-Brittannië, dan doe je mee aan Isle of Man TT. Of eigenlijk moet je hem winnen. In 1908 verschijnt Jack Marshall aan de start in de ééncilinderklasse. Met een ‘duizelingwekkende’ gemiddelde snelheid van ongeveer 65 kilometer per uur legt hij het circuit af. Hoe hij de heuvels in het parcours overwon, dat is altijd een beetje onduidelijk gebleven. Triumph heeft op dat moment een motor met een variabele katrol om een lichtere versnelling te kunnen gebruiken. Maar daarvoor moet je eerst tot stilstand komen. Of Marshall dat heeft gedaan? Mogelijk heeft hij gewoon stevig bijgetrapt met de pedalen die ook op de motorfiets zitten.

Beeld: Yesterdays Antique Motorcycles

Het succes tijdens de Isle of Man TT past helemaal in de ontwikkelingen binnen Triumph in die tijd. Verkoopcijfers stijgen snel, de motorfietsen worden doorontwikkeld. In de Eerste Wereldoorlog worden 30.000 motoren voor de geallieerden gebouwd. Best opmerkelijk, als je bedenkt dat de oprichter van Triumph de Duitser Siegfried Bettmann is.

Gouden racejaren

Na de Tweede Wereldoorlog, waarin 50.000 motoren voor de geallieerden worden gebouwd, breekt een gouden periode aan. Triumph richt zich op drie modellen: de Tiger 100, de Speed Twin en de Touring 349cc 3T. De Tiger blijkt op racegebied een schot in de roos in 1946. Ernie Lyons wint dat jaar de Manx Grand Prix op deze machine.

Is die overwinning al knap, de wereld snelheidsrecords die in de twee decennia daarna sneuvelen zijn ronduit indrukwekkend. In 1955 haalt Johnny Allen een ongelofelijk snelheid van 312 kilometer per uur op de zoutvlaktes bij het Amerikaanse Bonneville. Zijn Devils’s Arrow wordt aangedreven door een 650cc Thunderbird krachtbron. Maar het kan nog gekker. In 1966 wordt met de Gyronaut X-1-streamliner een wereldrecordsnelheid van 394 kilometer per uur neergezet tijdens de Bonneville Speed Week.

Ook op de circuits gaat het Triumph voor de wind en worden grote successen geboekt. In 1958 wint Mike Hailwood samen met Dan Shorey de Thruxton 500. In 1966 pakt Buddy Elmore de zege tijdens de Daytona 200 op een 500cc Tiger en een jaar later wordt dit succes herhaald door Gary Nixon.

Teloorgang en wedergeboorte

Maar net als andere Britse merken kan Triumph het geweld uit Japan niet aan. Qua massaproductie lopen de Japanners ver voor de Britten uit. Triumph verdwijnt. Daar kan de T120 Bonneville 650 ook niets aan veranderen. Na het iconische snelheidsrecord op de zoutvlakten van Bonneville in 1955 komt het merk vier jaar later met dit al even iconische model op de proppen. Ontelbare wereldrecords worden ermee geboekt. Het model groeit uit tot een van de bekendste en best verkochte Britse 2-cilinders aller tijden. En toch, het wordt halverwege de jaren 70 stil in de fabrieken van Triumph.

Gelukkig niet voor eeuwig. In 1990 keert de naam voorzichtig terug in de motorwereld. En het mooie aan Triumph is dat zij dit nog altijd met dezelfde achterliggende gedachte doen. Langzaam is in de jaren daarna weer gebouwd aan een stabiel merk. Dat gebeurt vooral diep in het Verenigd Koninkrijk.

Met succes volgt er ook een terugkeer in de racewereld. Na de laatste triomf tijdens de Isle of Man TT (1975)  in de Production 750-klasse, moet het merk 28 jaar wachten op nieuw succes. Maar in 2003 is het de Nieuw-Zeelander Bruce Anstey die de Junior TT wint.

Heritage

Het bijzondere aan de huidige collectie van Triumph is dat er niet zo veel is veranderd in vergelijking met 50 jaar geleden. Natuurlijk, het merk heeft gemoderniseerd. Maar de Bonneville bestaat nog steeds en heeft nog immer dezelfde looks. Gepresenteerd in 1959 als eerbetoon aan Johnny Allen, die als een wervelwind over de zoutvlakte bij Bonneville raasde en een ongelofelijk snelheidsrecord neerzette. Ontworpen als een machine die zowel op de weg, het circuit en off road kan presteren, is het tegenwoordig de toermotor van Triumph.

En welk merk kan zeggen dat het 80 jaar na de introductie nog altijd een model voert? Triumph. Ooit werd de Tiger ontworpen als robuuste motor voor off road en op de weg. Doorontwikkeld voor de geallieerde strijdkrachten in de Tweede Wereldoorlog en voor coureurs tijdens internationale zesdaagse wedstrijden. En nu mag hij als het paradepaardje op het gebied van allroad worden gezien.

Maar ook ‘nieuwe’ modellen krijgen namen met een historische link. Zoals de Daytona, die in 1990 wordt geïntroduceerd en is vernoemd naar het succes in 1966 op het circuit van Daytona. En de Thruxton, een naam die ondubbelzinnig doet herinneren aan de glorieuze momenten tijdens de Thruxton 500 in 1958.

De snelste ter wereld

“Winnen zit in ons bloed”, zeggen ze bij Triumph. Net als de ambitie om de snelste ter wereld te zijn. Een goede combinatie. Jack Marshall zette in 1908 een trend door de Isle of Man TT te winnen op een Triumph. Met het Moto2-contract boekte het Britse merk misschien wel de grootste overwinning tot nu toe. En als we de geschiedenis mogen geloven, dan zal dit in de toekomst flink worden uitgebuit. En toekomst, dat zit er zeker in Triumph.

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Reacties

geef een reactie
  1. A.j Hofsteede schreef:
    21 januari 2022 om 19:43

    Een super merk heb een Daytona uit 1993 en een Speedtriple uit 1994 en ze vervelen nog lang niet en kijk uit naar alle nieuwe ontwikkelingen die ze op de markt uitbrengen 👍😎

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook:

  • Pitstop
Foto van de bochten op de Transfăgărășan Highway in Roemenië

Door Jarno van Osch

29 april 2022 6 min

De 8 mooiste wegen van Europa

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

28 april 2022 4 min

Motormodel: Yamaha XJ600S Diversion

  • Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

25 april 2022 9 min

Blik op oneindig – project ’47 bobber

  • Pitstop

Door Frank Andringa

15 april 2022 5 min

De doelen van monteur Jarie Scheepstra: van WK Supersport tot een eigen zaak

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

14 april 2022 5 min

Motormodel: Royal Enfield Himalayan

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

8 april 2022 4 min

Motormodel: Yamaha XT500

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

30 maart 2022 5 min

Motormodel: BMW K1

  • Pitstop

Door Mark Meisner

29 maart 2022 3 min

10 toffe motorgoodies

  • Pitstop

Door Frank Andringa

23 maart 2022 5 min

Mile Pajic – de uitlaatspecialist

  • Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

21 maart 2022 8 min

Ola Stenegärd: “Het ontwerpen van een motorfiets is als een legpuzzel”

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

17 maart 2022 5 min

Motormodel: Honda CBR1000F

  • Pitstop

Door Mark Meisner

12 maart 2022 2 min

Exclusieve motormagazines

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

11 maart 2022 3 min

Oranje boven! Hoe KTM zich ontwikkelde tot Europa’s grootste motorfabrikant

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

3 maart 2022 4 min

Motormodel: Ducati Monster

  • Pitstop

Door Mark Meisner

1 maart 2022 3 min

Neerlands kronkelwegen – Showroom

  • Pitstop

Door Mark Meisner

15 februari 2022 3 min

10 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 5

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

11 februari 2022 4 min

Suzuki – Op zoek naar de ommekeer

  • Pitstop

Door Mark Meisner

8 februari 2022 3 min

10 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 4

  • Pitstop

Door Mark Meisner

25 januari 2022 2 min

10 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 3

  • Zelfbouw

Door Mark Meisner

23 januari 2022 1 min

De motoren van Mad Max: Fury Road

  • Pitstop

Door Mark Meisner

14 januari 2022 3 min

10 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 2

  • Pitstop

Door Mark Meisner

12 januari 2022 2 min

Motordocumentaires… deel 2

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

9 januari 2022 4 min

7 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 1

  • Pitstop
12 o'clock boys

Door Mark Meisner

5 januari 2022 2 min

Motordocumentaires om de avond te vullen

  • Pitstop

Door Mark Meisner

31 december 2021 2 min

Op naar ’22, het jaar zit erop.

  • Pitstop

Door Frank Andringa

28 december 2021 4 min

Louis: van een droom naar dé snoepwinkel voor motorrijders

  • Pitstop

Door Mark Meisner

17 december 2021 3 min

Kerst ’21 Showroom + bonus!

  • Pitstop

Door Frank Andringa

15 december 2021 4 min

Hard Alpi Tour: 900 kilometer ploeteren over Italiaanse bergpaden

  • Pitstop

Door Bas van der Wal

27 november 2021 6 min

Landgezant #5: Noord-Holland

  • Pitstop

Door Mark Meisner

18 november 2021 2 min

Cadeautips Showroom

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

15 november 2021 5 min

De pareltjes van Nederland – het Aermacchi Museum

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

29 oktober 2021 8 min

Landgezant #4: Zuid-Limburg

  • Pitstop
Caterham Brutus 750

Door Jarno van Osch

28 oktober 2021 3 min

Bijzondere creaties die nooit op de markt kwamen

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

27 oktober 2021 3 min

Cagiva: Succes en ondergang door eigen merken

  • Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

8 oktober 2021 8 min

Landgezant #3: Achterhoek

  • Pitstop
De oude tweewieler

Door Jarno van Osch

1 oktober 2021 4 min

De pareltjes van Nederland – museum De Oude Tweewieler

  • Pitstop

Door Frank Andringa

29 september 2021 4 min

De Coureur: Wereldreiziger Paul van Hooff schrijft roman waar de motorolie uit druipt 

  • Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

25 september 2021 2 min

Tussen vorm en functie: honderd jaar Indian Chief

  • Pitstop
Circuit rijden

Door Manouk van Ooijen

20 september 2021 4 min

Starten met circuitrijden – Kijktechniek

  • Pitstop

Door Bas van der Wal

17 september 2021 6 min

Landgezant #2: Zeeland

  • Pitstop
Manouk

Door Manouk van Ooijen

14 september 2021 3 min

Starten met circuit rijden – Motor & kleding

  • Helden
Wegenwacht

Door Jarno van Osch

30 augustus 2021 5 min

Maak werk van motorrijden

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

18 augustus 2021 3 min

Hoe Soichiro Honda een enorm imperium opbouwde

  • Pitstop

Door Mark Meisner

9 augustus 2021 4 min

Showroom – Upgrades

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

5 augustus 2021 4 min

De pareltjes van Nederland – het Indian Motorcycle museum

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

28 juli 2021 4 min

De beste motorfilms op een rij

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

26 juli 2021 4 min

MV Agusta: exclusief en extravagant

  • Pitstop

Door Bas van der Wal

24 juli 2021 6 min

Landgezant #1: Groningen

  • Pitstop

Door Leonoor Kinkel

10 juli 2021 5 min

Jouw motor fotograferen doe je zo!

  • Pitstop

Door Frank Andringa

6 juli 2021 4 min

Blind op jacht naar een snelheidsrecord in de documentaire Dark Rider

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

1 juli 2021 4 min

Get ready voor The Dutch 1000

  • Pitstop

Door Mark Meisner

11 juni 2021 2 min

Motorrijden is genieten, alleen én in een groep

  • Pitstop

Door Mark Meisner

2 juni 2021 2 min

Vakantiegeld showroom

  • Pitstop

Door Frank Andringa

21 mei 2021 3 min

GasGas: Spaanse trialspecialist wint ook op het asfalt

  • Pitstop

Door Frank Andringa

14 mei 2021 4 min

Luuc Muis: een jonge ambachtsman die de moderne technieken heeft omarmd

  • Pitstop

Door Frank Andringa

5 april 2021 3 min

500 Euro Challenge: nachtmerrie of ultieme uitdaging

  • Pitstop

Door Frank Andringa

3 april 2021 3 min

The Dutch 1000: duizend kilometer motorrijden in 24 uur

  • Pitstop

Door Frank Andringa

27 maart 2021 3 min

De kick van de 500 Euro Challenge

  • Pitstop

Door Frank Andringa

14 maart 2021 4 min

Zadelbouwer Marcel Miller: ‘Custom motoren zijn als kunstvoorwerpen voor mij’

  • Pitstop

Door Mark Meisner

3 maart 2021 3 min

Twaalf compleet nutteloze motoraccessoires

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

28 februari 2021 3 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 3, Kawasaki Z900

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

21 februari 2021 4 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 2, Yamaha MT-07

  • Pitstop

Door Mark Meisner

18 februari 2021 3 min

Hoe trap jij het motorseizoen af?

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

14 februari 2021 5 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 1, BMW R 1250 GS

  • Pitstop

Door Frank Andringa

31 januari 2021 3 min

Husqvarna herontdekt zijn roots

  • Pitstop

Door Mark Meisner

31 december 2020 2 min

Het zit erop, 2020 is bijna ten einde

  • Pitstop
motorfiets tuning

Door Mark Meisner

28 december 2020 2 min

Motorfiets tuning – deze opties zijn er!

  • Pitstop

Door Frank Andringa

25 december 2020 3 min

Lego en motoren: Van een zijspan tot de Ducati Panigale V4 R

  • Pitstop

Door Mark Meisner

3 december 2020 2 min

Kerst Showroom

  • Pitstop
The longcut across

Door Jarno van Osch

19 november 2020 4 min

9 boekentips voor de motorrijder

  • Stories
Johammer

Door Jarno van Osch

10 november 2020 4 min

Lelijke eendjes

  • Pitstop

Door Frank Andringa

4 november 2020 3 min

De wonderbaarlijke terugkeer van Royal Enfield

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

21 oktober 2020 3 min

Welkom in het groene kamp

  • Pitstop

Door Leonoor Kinkel

4 september 2020 2 min

Forenzen showroom

  • Pitstop

Door Frank Andringa

20 augustus 2020 4 min

BMW Motorrad: Van overlever tot koploper

  • Pitstop

Door Mark Meisner

29 juli 2020 2 min

Staycation showroom

  • Pitstop

Door Mark Meisner

9 juli 2020 1 min

75 jaar bevrijding – de Route

  • Pitstop
Passo san Boldo

Door Mark Meisner

17 juni 2020 1 min

Roads to ride

  • Pitstop
Kriega Trail9

Door Mark Meisner

13 juni 2020 3 min

Reis showroom

  • Stories

Door Frank Andringa

9 juni 2020 3 min

Indian Motorcycle: de wederopstanding van een record brekend merk

  • Pitstop

Door Frank Andringa

5 mei 2020 4 min

Op deze motoren werden we 75 jaar geleden bevrijd

  • Pitstop
TT Assen

Door Frank Andringa

23 april 2020 2 min

TT Assen verliest van corona, voor het eerst in 75 jaar gaat race niet door.

  • Pitstop
100kmu

Door Mark Meisner

12 maart 2020 2 min

100 op de snelweg: Het is nu aftellen!

  • Pitstop

Door Mark Meisner

17 september 2019 2 min

The Distinguished Gentleman’s Ride

  • Stories
Honda Cub 125cc

Door Marc te Witt

15 september 2019 4 min

De “Honda Monkey Cub 2019”

  • Pitstop
Malle Mile

Door Mark Meisner

22 juli 2019 3 min

De beste motorbestemmingen in Europa volgens TomTom

  • Pitstop
Hells race

Door Anne van Os

17 mei 2019 2 min

Hellsrace at Dirt Track in Lelystad

  • Pitstop
Hondapark Olmen - Balen - CB500x - CB500 x

Door Marc te Witt

5 april 2019 2 min

Hondapark: ’n dag offroad

  • Pitstop
Versys 1000 SE

Door Mark Meisner

20 februari 2019 4 min

Gereden: Kawasaki Versys 1000 SE

  • Pitstop
Een tourmotard in de Tour de France

Door Jens Holierhoek

6 juli 2018 3 min

Stoere job: tourmotard

  • Pitstop
Deelnemers in actie tijdens de finale van eSports MotoGP in Valencia

Door Jan Meijroos

25 mei 2018 4 min

Virtuele Valentino’s

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke twee weken de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!
  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke twee weken de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!
  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Eifel
X