Motorrijders.nl

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Powered by KNMV

Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
  • Video’s
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
Skip to content

Pitstop

1 oktober 2020 3 min ... geef een reactie

Cagiva: Succes en ondergang door eigen merken

Door Jarno van Osch

...
TwitterFacebookE-mail

Je zou het niet verwachten gezien de huidige situatie van Cagiva, maar de fabrikant was halverwege jaren tachtig de grootste motorproducent, mits we even de Japanse merken buiten beschouwing laten.

De Italianen, onder leiding van de fameuze Claudio Castiglioni, wisten dat voor elkaar te krijgen door verschillende merken in de jaren tachtig aan te kopen. Dat ging ze vrij gemakkelijk af, aangezien deze allemaal in financieel zwaar weer zaten.

Maar laten we eerst even teruggaan naar de oorsprong van het merk. Giovanni, de vader van Claudio Castiglioni, richt een aantal jaren na de tweede wereldoorlog een bedrijf op en produceert metalen onderdelen. De fabriekshal wordt in Varese geplant en zodoende komen ze ook tot de naam van het bedrijf. Ca van Castiglioni, Gi van Giovanni en Va van Varese.

Motorfietsen zijn op dat moment nog ‘nicht in Frage’, maar dat verandert in 1978. Giovanni’s zonen Claudio én Gianfranco willen namelijk die richting op. Hun eerste wapenfeit is de oprichting van een Grand Prix-team, Cagiva Corse. De flamboyante Marco Lucchineli en Gianfranco Bonera komen op rood/zilveren (een verwijzing naar MV Agusta, het merk dat ze graag in die tijd wilden kopen) Suzuki RGB500’s te zitten, waar ook al het bekende olifantje van Cagiva op de tank is geplakt. De wild rijdende Lucky Lucchinelli weet dat jaar gelijk een podiumplek te behalen, door derde te worden op het circuit van Mugello.

Beeld: Rikita

Koop na koop

Het avontuur van de twee broers neemt een jaar later al een serieuze vlucht als ze besluiten om de fabriek van AMF Harley-Davidson te kopen. De Amerikanen werken sinds de jaren zestig samen met Aermacchi en nemen het Italiaanse merk in 1972 volledig over. Dat duurt niet al te lang, want zeven jaar later verschijnt Cagiva op het toneel. De Castiglioni’s borduren in het begin voort op de bestaande techniek van Harley-Davidson, maar al snel komen ze met eigen modellen aanzetten.

In de jaren tachtig groeit Cagiva in rap tempo, te danken aan enkele aankopen. Het noodlijdende Ducati, Husqvarna, TGM en Moto Morini worden toegevoegd en dat biedt Cagiva Commerciale S.p.A. de mogelijkheid om ook motorfietsen met grotere cilinderinhouden te verkopen, zoals de succesvolle Elefant 750 en de Alazzurra. De ontwerpen komen vanuit San Marino, want daar wordt in 1987 een eigen designstudio geopend.

Zoals wel vaker wordt ook bij Cagiva de motorsport gebruikt als marketingtool. In de wegrace weten ze drie keer een Grand Prix te winnen in de 500 cc met Eddie Lawson en John Kocinski. Een wereldtitel blijkt net even een stap te ver. Die sportieve prestatie weten ze wel te bereiken in de motorcross. En dan ook nog eens met een Nederlander. In 1986 is Dave Strijbos namelijk de sterkste rijder in het WK 125 cc.

Het jaar ervoor weet de Fin Pekka Vehkonen hetzelfde voor elkaar te krijgen. Ook in de Dakar Rally komt Cagiva als winnaar uit de bus, met Edi Orioli aan het stuur van de befaamde Elefant. De volledig Italiaanse combi schrijven de rally in 1990 en 1994 op hun naam.

Nieuw leven in de brouwerij

Begin jaren negentig schudt Castiglioni de boel weer eens goed op door nieuw leven in de brouwerij van MV Agusta te brengen. De reïncarnatie krijgt direct vorm met de ontwikkeling van de legendarische F4. Toch lijkt het allemaal niet heel soepel te lopen bij de Cagiva-groep, want enkele jaren begint het imperium van de familie Castiglioni beetje bij beetje af te brokkelen.

Het begint met de verkoop van Ducati, met als doel om meer focus te kunnen genereren voor de merken Cagiva, Husqvarna en MV Agusta. Het zorgt onder meer voor de geboorte van bekende Cagiva-modellen als de Navigator, Gran Canyon en (V-)Raptor. Door het succes van MV Agusta met de F4, een ongelooflijk mooie superbike, verschuift de aandacht steeds meer en meer naar het merk met het enorme raceverleden.

In 2008 vindt er een serieuze verandering plaats voor Cagiva als MV Agusta Group (inmiddels terechtgekomen in financieel zwaar weer) verkocht wordt aan Harley-Davidson.

Het blijkt een kortstondig huwelijk te zijn tussen de twee Italiaanse merken en Harley, want twee jaar later komen MV Agusta en Cagiva weer in handen van… jawel, de Castiglioni’s. Als Claudio in 2011 overlijdt, krijgt zijn zoon Giovanni de touwtjes in handen. Haast alle energie wordt in MV Agusta gestoken, waardoor Cagiva een stille dood sterft. De laatste modellen (Mito en Raptor) rollen van de band in 2012.

Het merk is momenteel nog altijd in ruste, toch was er onlangs nog enige reuring rondom het Italiaanse merk te bespeuren. Een elektrisch avontuur leek mogelijk voor Cagiva. Dat plan lijkt inmiddels alweer van de baan te zijn, nu duidelijk is dat alle aandacht uitgaat naar het creëren van een gezonde situatie voor MV Agusta. Het is dus nog maar zeer de vraag of we ooit nog nieuwe modellen van Cagiva mogen gaan verwelkomen. Voorlopig lijkt het daar dus niet op.

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Lees ook:

  • Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

14 januari 2021 9 min

Blik op oneindig – project ’47 bobber

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

3 januari 2021 4 min

MV Agusta: exclusief en extravagant

  • Pitstop

Door Mark Meisner

31 december 2020 2 min

Het zit erop, 2020 is bijna ten einde

  • Pitstop
motorfiets tuning

Door Mark Meisner

28 december 2020 2 min

Motorfiets tuning – deze opties zijn er!

  • Pitstop

Door Frank Andringa

25 december 2020 3 min

Lego en motoren: Van een zijspan tot de Ducati Panigale V4 R

  • Pitstop

Door Frank Andringa

21 december 2020 4 min

Zadelbouwer Marcel Miller: ‘Custom motoren zijn als kunstvoorwerpen voor mij’

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

14 december 2020 3 min

Hoe Soichiro Honda een enorm imperium opbouwde

  • Zelfbouw

Door Mark Meisner

13 december 2020 1 min

De motoren van Mad Max: Fury Road

  • Pitstop

Door Mark Meisner

12 december 2020 2 min

Motordocumentaires… deel 2

  • Pitstop

Door Mark Meisner

3 december 2020 2 min

Kerst Showroom

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

26 november 2020 4 min

Suzuki – Op zoek naar de ommekeer

  • Pitstop

Door Frank Andringa

20 november 2020 5 min

Mile Pajic – de uitlaatspecialist

  • Pitstop
The longcut across

Door Jarno van Osch

19 november 2020 4 min

9 boekentips voor de motorrijder

  • Stories
Johammer

Door Jarno van Osch

10 november 2020 4 min

Lelijke eendjes

  • Pitstop

Door Frank Andringa

4 november 2020 3 min

De wonderbaarlijke terugkeer van Royal Enfield

  • Pitstop
Foto van de bochten op de Transfăgărășan Highway in Roemenië

Door Jarno van Osch

26 oktober 2020 6 min

De 8 mooiste wegen van Europa

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

21 oktober 2020 3 min

Welkom in het groene kamp

  • Pitstop

Door Frank Andringa

15 oktober 2020 4 min

Triumph laat de geschiedenis herleven

  • Pitstop

Door Leonoor Kinkel

4 september 2020 2 min

Forenzen showroom

  • Pitstop

Door Frank Andringa

20 augustus 2020 4 min

BMW Motorrad: Van overlever tot koploper

  • Pitstop

Door Mark Meisner

29 juli 2020 2 min

Staycation showroom

  • Pitstop
Caterham Brutus 750

Door Jarno van Osch

25 juli 2020 3 min

Bijzondere creaties die nooit op de markt kwamen

  • Pitstop
the_worlds_fastest_indian_2005_blu-ray_pic01

Door Jarno van Osch

18 juli 2020 4 min

De beste motorfilms op een rij

  • Pitstop

Door Mark Meisner

9 juli 2020 1 min

75 jaar bevrijding – de Route

  • Pitstop

Door Jarno van Osch

7 juli 2020 3 min

Oranje boven! Hoe KTM zich ontwikkelde tot Europa’s grootste motorfabrikant.

  • Helden
Wegenwacht

Door Jarno van Osch

6 juli 2020 5 min

Maak werk van motorrijden

  • Pitstop
Passo san Boldo

Door Mark Meisner

17 juni 2020 1 min

Roads to ride

  • Pitstop
Kriega Trail9

Door Mark Meisner

13 juni 2020 3 min

Reis showroom

  • Stories

Door Frank Andringa

9 juni 2020 3 min

Indian Motorcycle: de wederopstanding van een record brekend merk

  • Pitstop

Door Mark Meisner

31 mei 2020 3 min

10 toffe motorgoodies

  • Pitstop

Door Frank Andringa

5 mei 2020 4 min

Op deze motoren werden we 75 jaar geleden bevrijd

  • Pitstop
12 o'clock boys

Door Mark Meisner

24 april 2020 2 min

Motordocumentaires om de avond te vullen

  • Pitstop
TT Assen

Door Frank Andringa

23 april 2020 2 min

TT Assen verliest van corona, voor het eerst in 75 jaar gaat race niet door.

  • Pitstop
Norton headquarters

Door Frank Andringa

20 april 2020 2 min

Redding van een illuster merk: Norton in Indiase handen

  • Pitstop
100kmu

Door Mark Meisner

12 maart 2020 2 min

100 op de snelweg: Het is nu aftellen!

  • Pitstop
Manouk

Door Manouk van Ooijen

28 oktober 2019 3 min

Starten met circuit rijden – Motor & kleding

  • Pitstop

Door Mark Meisner

17 september 2019 2 min

The Distinguished Gentleman’s Ride

  • Stories
Honda Cub 125cc

Door Marc te Witt

15 september 2019 4 min

De “Honda Monkey Cub 2019”

  • Pitstop
Malle Mile

Door Mark Meisner

22 juli 2019 3 min

De beste motorbestemmingen in Europa volgens TomTom

  • Pitstop
Hells race

Door Anne van Os

17 mei 2019 2 min

Hellsrace at Dirt Track in Lelystad

  • Pitstop
Circuit rijden

Door Manouk van Ooijen

14 mei 2019 4 min

Starten met circuit rijden – Kijktechniek

  • Pitstop
Hondapark Olmen - Balen - CB500x - CB500 x

Door Marc te Witt

5 april 2019 2 min

Hondapark: ’n dag offroad

  • Pitstop
Versys 1000 SE

Door Mark Meisner

20 februari 2019 4 min

Gereden: Kawasaki Versys 1000 SE

  • Pitstop
Een tourmotard in de Tour de France

Door Jens Holierhoek

6 juli 2018 3 min

Stoere job: tourmotard

  • Pitstop
Deelnemers in actie tijdens de finale van eSports MotoGP in Valencia

Door Jan Meijroos

25 mei 2018 4 min

Virtuele Valentino’s

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang direct 10% korting bij de KNMV Riders Academy
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang direct 10% korting bij de KNMV Riders Academy
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Eifel
X