Motorrijders.nl

Decorative toolLogin voor premium content
Login
Decorative tool
Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Clubs
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
    • Podcast
  • Video’s
    • Totaal Nutteloze Test
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
  • Inloggen
Skip to content

Pitstop

27-10-2021 3 min ... 2 Reacties

Cagiva: Succes en ondergang door eigen merken

Door Jarno van Osch

...
TwitterFacebookWapp

Je zou het niet verwachten gezien de huidige situatie van Cagiva, maar de fabrikant was halverwege jaren tachtig de grootste motorproducent, mits we even de Japanse merken buiten beschouwing laten.

De Italianen, onder leiding van de fameuze Claudio Castiglioni, wisten dat voor elkaar te krijgen door verschillende merken in de jaren tachtig aan te kopen. Dat ging ze vrij gemakkelijk af, aangezien deze allemaal in financieel zwaar weer zaten.

Maar laten we eerst even teruggaan naar de oorsprong van het merk. Giovanni, de vader van Claudio Castiglioni, richt een aantal jaren na de tweede wereldoorlog een bedrijf op en produceert metalen onderdelen. De fabriekshal wordt in Varese geplant en zodoende komen ze ook tot de naam van het bedrijf. Ca van Castiglioni, Gi van Giovanni en Va van Varese.

Motorfietsen zijn op dat moment nog ‘nicht in Frage’, maar dat verandert in 1978. Giovanni’s zonen Claudio én Gianfranco willen namelijk die richting op. Hun eerste wapenfeit is de oprichting van een Grand Prix-team, Cagiva Corse. De flamboyante Marco Lucchineli en Gianfranco Bonera komen op rood/zilveren (een verwijzing naar MV Agusta, het merk dat ze graag in die tijd wilden kopen) Suzuki RGB500’s te zitten, waar ook al het bekende olifantje van Cagiva op de tank is geplakt. De wild rijdende Lucky Lucchinelli weet dat jaar gelijk een podiumplek te behalen, door derde te worden op het circuit van Mugello.

Beeld: Rikita

Koop na koop

Het avontuur van de twee broers neemt een jaar later al een serieuze vlucht als ze besluiten om de fabriek van AMF Harley-Davidson te kopen. De Amerikanen werken sinds de jaren zestig samen met Aermacchi en nemen het Italiaanse merk in 1972 volledig over. Dat duurt niet al te lang, want zeven jaar later verschijnt Cagiva op het toneel. De Castiglioni’s borduren in het begin voort op de bestaande techniek van Harley-Davidson, maar al snel komen ze met eigen modellen aanzetten.

In de jaren tachtig groeit Cagiva in rap tempo, te danken aan enkele aankopen. Het noodlijdende Ducati, Husqvarna, TGM en Moto Morini worden toegevoegd en dat biedt Cagiva Commerciale S.p.A. de mogelijkheid om ook motorfietsen met grotere cilinderinhouden te verkopen, zoals de succesvolle Elefant 750 en de Alazzurra. De ontwerpen komen vanuit San Marino, want daar wordt in 1987 een eigen designstudio geopend.

Zoals wel vaker wordt ook bij Cagiva de motorsport gebruikt als marketingtool. In de wegrace weten ze drie keer een Grand Prix te winnen in de 500 cc met Eddie Lawson en John Kocinski. Een wereldtitel blijkt net even een stap te ver. Die sportieve prestatie weten ze wel te bereiken in de motorcross. En dan ook nog eens met een Nederlander. In 1986 is Dave Strijbos namelijk de sterkste rijder in het WK 125 cc.

Het jaar ervoor weet de Fin Pekka Vehkonen hetzelfde voor elkaar te krijgen. Ook in de Dakar Rally komt Cagiva als winnaar uit de bus, met Edi Orioli aan het stuur van de befaamde Elefant. De volledig Italiaanse combi schrijven de rally in 1990 en 1994 op hun naam.

Nieuw leven in de brouwerij

Begin jaren negentig schudt Castiglioni de boel weer eens goed op door nieuw leven in de brouwerij van MV Agusta te brengen. De reïncarnatie krijgt direct vorm met de ontwikkeling van de legendarische F4. Toch lijkt het allemaal niet heel soepel te lopen bij de Cagiva-groep, want enkele jaren begint het imperium van de familie Castiglioni beetje bij beetje af te brokkelen.

Het begint met de verkoop van Ducati, met als doel om meer focus te kunnen genereren voor de merken Cagiva, Husqvarna en MV Agusta. Het zorgt onder meer voor de geboorte van bekende Cagiva-modellen als de Navigator, Gran Canyon en (V-)Raptor. Door het succes van MV Agusta met de F4, een ongelooflijk mooie superbike, verschuift de aandacht steeds meer en meer naar het merk met het enorme raceverleden.

In 2008 vindt er een serieuze verandering plaats voor Cagiva als MV Agusta Group (inmiddels terechtgekomen in financieel zwaar weer) verkocht wordt aan Harley-Davidson.

Het blijkt een kortstondig huwelijk te zijn tussen de twee Italiaanse merken en Harley, want twee jaar later komen MV Agusta en Cagiva weer in handen van… jawel, de Castiglioni’s. Als Claudio in 2011 overlijdt, krijgt zijn zoon Giovanni de touwtjes in handen. Haast alle energie wordt in MV Agusta gestoken, waardoor Cagiva een stille dood sterft. De laatste modellen (Mito en Raptor) rollen van de band in 2012.

Het merk is momenteel nog altijd in ruste, toch was er onlangs nog enige reuring rondom het Italiaanse merk te bespeuren. Een elektrisch avontuur leek mogelijk voor Cagiva. Dat plan lijkt inmiddels alweer van de baan te zijn, nu duidelijk is dat alle aandacht uitgaat naar het creëren van een gezonde situatie voor MV Agusta. Het is dus nog maar zeer de vraag of we ooit nog nieuwe modellen van Cagiva mogen gaan verwelkomen. Voorlopig lijkt het daar dus niet op.

...
TwitterFacebookWapp
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookWapp

Reacties

geef een reactie
  1. Default Gravatar
    A.Flamant
    10-08-2022 om 10:16

    wie maakt het motorblok van de MV Agusta F4 ?

    Beantwoorden
  2. Default Gravatar
    Geert Van de Merckt
    05-09-2021 om 13:08

    Blijkbaar wordt volop gewerkt aan een nieuwe Elefant van Cagiva. Deze zou verwacht worden op EICMA21. https://www.dueruote.it/news/moto-scooter/2021/08/26/moto-scooter-novita-eicma-2021.html?fbclid=IwAR2kLBZmzaWuWRb1SeJvWOLZlAjbCY9Nz6K3W-5BG7G5mCrflAjQ2VeIN2w

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook:

Pitstop

Door Mark Meisner

08-12-2023 2 min

Cadeautips Showroom

Pitstop
12 o'clock boys

Door Mark Meisner

07-12-2023 2 min

Motordocumentaires om de avond te vullen

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

05-12-2023 9 min

Blik op oneindig – project ’47 bobber

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

01-12-2023 6 min

Motordetective: de zaak van de ontbrekende quickshifterplug

Pitstop
The longcut across

Door Jarno van Osch

10-11-2023 4 min

9 boekentips voor de motorrijder

Pitstop

Door Jarno van Osch

02-11-2023 3 min

Hoe Soichiro Honda een enorm imperium opbouwde

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

29-10-2023 2 min

Tussen vorm en functie: honderd jaar Indian Chief

Pitstop

Door Mark Meisner

25-10-2023 3 min

Herfst showroom

Pitstop

Door Merlijn Kuiper

24-10-2023 4 min

Bond, James Bond

Pitstop

Door Bas van der Wal

05-10-2023 6 min

Landgezant #2: Zeeland

Pitstop
Foto van de bochten op de Transfăgărășan Highway in Roemenië

Door Jarno van Osch

28-09-2023 6 min

De 8 mooiste wegen van Europa

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

19-09-2023 3 min

Lego en motoren: Van een zijspan tot de Ducati Panigale V4 R

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

15-09-2023 8 min

Yamaha Ténéré: ‘Alles wat je nodig hebt, meer niet’

Pitstop

Door Jarno van Osch

28-08-2023 5 min

Motormodel: Royal Enfield Himalayan

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

21-08-2023 4 min

Motormodel: Yamaha XT500

Pitstop

Door Leonoor Fischer

16-08-2023 5 min

Jouw motor fotograferen doe je zo!

Pitstop

Door Jarno van Osch

15-08-2023 5 min

Motormodel: BMW K1

Pitstop

Door Jarno van Osch

07-08-2023 5 min

Motormodel: Honda CBR1000F

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

03-08-2023 6 min

Bagger Party Race: rossen met 350 kilo staal!

Pitstop

Door Mark Meisner

02-08-2023 2 min

Staycation showroom

Pitstop

Door Jarno van Osch

01-08-2023 4 min

Motormodel: Ducati Monster

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

23-07-2023 3 min

500 Euro Challenge: nachtmerrie of ultieme uitdaging

Pitstop
Wegenwacht

Door Jarno van Osch

22-07-2023 5 min

Maak werk van motorrijden

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

19-07-2023 6 min

Motoren genoemd naar plaatsnamen

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

18-07-2023 3 min

Husqvarna herontdekt zijn roots

Pitstop

Door Jarno van Osch

14-07-2023 4 min

Motormodel: Moto Guzzi V11 Sport Scura

Pitstop
motorfiets tuning

Door Mark Meisner

10-07-2023 2 min

Motorfiets tuning – deze opties zijn er!

Pitstop
Kriega Trail9

Door Mark Meisner

03-07-2023 3 min

Reis showroom

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

30-06-2023 3 min

The Dutch 1000: duizend kilometer motorrijden in 24 uur

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

25-06-2023 4 min

Luuc Muis: een jonge ambachtsman die de moderne technieken heeft omarmd

Pitstop

Door Jarno van Osch

21-06-2023 4 min

MV Agusta: exclusief en extravagant

Pitstop
Johammer

Door Jarno van Osch

13-06-2023 4 min

Lelijke eendjes

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

01-06-2023 4 min

BMW Motorrad: Van overlever tot koploper

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

12-05-2023 3 min

De verloren schoonheid van het verdwalen

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

21-04-2023 5 min

Ode aan de Yamaha Fazer: ‘Deze machine heeft me zoveel plezier gebracht’

Pitstop
Passo san Boldo

Door Mark Meisner

16-04-2023 1 min

Roads to ride

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

05-04-2023 5 min

Liefde voor de prijswinnende Rickman Metisse Triumph Bonneville

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

11-03-2023 5 min

Ad Donkers: “Werken aan zijspannen, dat kan ik niet loslaten denk ik.”

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

14-02-2023 7 min

Retrobikes – Gehypete blijvertjes

Pitstop

Door Mark Meisner

02-02-2023 3 min

Twaalf compleet nutteloze motoraccessoires

Pitstop

Door Mark Meisner

01-02-2023 4 min

Ein-de-lijk naar Ace Cafe London

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

24-01-2023 4 min

Een nieuwe droommotor, maar waarom dan?

Stories

Frank Door Frank Andringa

19-01-2023 4 min

Indian Motorcycle: de wederopstanding van een record brekend merk

Pitstop
Een tourmotard in de Tour de France

Door Jens Holierhoek

10-01-2023 3 min

Stoere job: tourmotard

Pitstop

Door Leonoor Fischer

09-01-2023 3 min

World Ducati Week ’22

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

08-01-2023 5 min

Suzuki Katana: cultmotorfiets die het hoofd van de liefhebber op hol brengt 

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

03-01-2023 5 min

Motormonteur Lucy van Ostade inspireert en motiveert

Pitstop

Door Mark Meisner

30-12-2022 2 min

Tot volgend jaar!

Pitstop

Door Jarno van Osch

11-12-2022 4 min

De beste motorfilms op een rij

Pitstop
Landgezant Betuwe - Royal Enfield Interceptor 650 langs de Waal

Door Tom van Appeldoorn

29-09-2022 8 min

Landgezant #6: Betuwe

Pitstop

Door Motorfest Crew

23-09-2022 2 min

Terugblik Motorfest ’22

Pitstop

Door Mark Meisner

22-09-2022 4 min

Alleen op reis: “Praat met mij?”

Pitstop
Caterham Brutus 750

Door Jarno van Osch

15-09-2022 3 min

Bijzondere creaties die nooit op de markt kwamen

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

08-09-2022 5 min

De doelen van monteur Jarie Scheepstra: van WK Supersport tot een eigen zaak

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

07-09-2022 8 min

Ola Stenegärd: “Het ontwerpen van een motorfiets is als een legpuzzel”

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

20-08-2022 4 min

Hard Alpi Tour: 900 kilometer ploeteren over Italiaanse bergpaden

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

13-08-2022 8 min

Landgezant #3: Achterhoek

Pitstop

Door Bas van der Wal

22-07-2022 6 min

Landgezant #1: Groningen

Pitstop

Door Jarno van Osch

20-07-2022 4 min

De pareltjes van Nederland – het Indian Motorcycle museum

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

11-07-2022 3 min

GasGas: Spaanse trialspecialist wint ook op het asfalt

Pitstop

Door Jarno van Osch

09-06-2022 5 min

Motormodel – Honda CBR600RR

Pitstop
Norton headquarters

Frank Door Frank Andringa

25-05-2022 2 min

Redding van een illuster merk: Norton in Indiase handen

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

22-05-2022 5 min

Long Way Up – In gesprek met Charley Boorman

Pitstop

Door Jarno van Osch

28-04-2022 4 min

Motormodel: Yamaha XJ600S Diversion

Pitstop

Door Mark Meisner

29-03-2022 3 min

10 toffe motorgoodies

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

23-03-2022 5 min

Mile Pajic – de uitlaatspecialist

Pitstop

Door Mark Meisner

12-03-2022 2 min

Exclusieve motormagazines

Pitstop

Door Jarno van Osch

11-03-2022 3 min

Oranje boven! Hoe KTM zich ontwikkelde tot Europa’s grootste motorfabrikant

Pitstop

Door Mark Meisner

01-03-2022 3 min

Neerlands kronkelwegen – Showroom

Pitstop

Door Mark Meisner

15-02-2022 3 min

10 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 5

Pitstop

Door Jarno van Osch

11-02-2022 4 min

Suzuki – Op zoek naar de ommekeer

Pitstop

Door Mark Meisner

08-02-2022 3 min

10 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 4

Pitstop

Door Mark Meisner

25-01-2022 2 min

10 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 3

Zelfbouw

Door Mark Meisner

23-01-2022 1 min

De motoren van Mad Max: Fury Road

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

21-01-2022 4 min

Triumph laat de geschiedenis herleven

Pitstop

Door Mark Meisner

14-01-2022 3 min

10 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 2

Pitstop

Door Mark Meisner

12-01-2022 2 min

Motordocumentaires… deel 2

Pitstop

Door Jarno van Osch

09-01-2022 4 min

7 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 1

Pitstop

Door Mark Meisner

31-12-2021 2 min

Op naar ’22, het jaar zit erop.

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

28-12-2021 5 min

Louis: van een droom naar dé snoepwinkel voor motorrijders

Pitstop

Door Mark Meisner

17-12-2021 3 min

Kerst ’21 Showroom + bonus!

Pitstop

Door Bas van der Wal

27-11-2021 6 min

Landgezant #5: Noord-Holland

Pitstop

Door Jarno van Osch

15-11-2021 5 min

De pareltjes van Nederland – het Aermacchi Museum

Pitstop

Door Jarno van Osch

29-10-2021 8 min

Landgezant #4: Zuid-Limburg

Pitstop
De oude tweewieler

Door Jarno van Osch

01-10-2021 4 min

De pareltjes van Nederland – museum De Oude Tweewieler

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

29-09-2021 5 min

De Coureur: Wereldreiziger Paul van Hooff schrijft roman waar de motorolie uit druipt 

Pitstop
Circuit rijden

Manouk van Ooijen Door Manouk van Ooijen

20-09-2021 4 min

Starten met circuitrijden – Kijktechniek

Pitstop
Manouk

Manouk van Ooijen Door Manouk van Ooijen

14-09-2021 3 min

Starten met circuit rijden – Motor & kleding

Pitstop

Door Mark Meisner

09-08-2021 4 min

Showroom – Upgrades

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

06-07-2021 4 min

Blind op jacht naar een snelheidsrecord in de documentaire Dark Rider

Pitstop

Door Jarno van Osch

01-07-2021 4 min

Get ready voor The Dutch 1000

Pitstop

Door Mark Meisner

11-06-2021 2 min

Motorrijden is genieten, alleen én in een groep

Pitstop

Door Mark Meisner

02-06-2021 2 min

Vakantiegeld showroom

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

27-03-2021 3 min

De kick van de 500 Euro Challenge

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

14-03-2021 4 min

Zadelbouwer Marcel Miller: ‘Custom motoren zijn als kunstvoorwerpen voor mij’

Pitstop

Door Jarno van Osch

28-02-2021 3 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 3, Kawasaki Z900

Pitstop

Door Jarno van Osch

21-02-2021 4 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 2, Yamaha MT-07

Pitstop

Door Mark Meisner

18-02-2021 3 min

Hoe trap jij het motorseizoen af?

Pitstop

Door Jarno van Osch

14-02-2021 5 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 1, BMW R 1250 GS

Pitstop

Door Mark Meisner

31-12-2020 2 min

Het zit erop, 2020 is bijna ten einde

Pitstop

Door Mark Meisner

03-12-2020 2 min

Kerst Showroom

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

04-11-2020 3 min

De wonderbaarlijke terugkeer van Royal Enfield

Pitstop

Door Jarno van Osch

21-10-2020 3 min

Welkom in het groene kamp

Pitstop

Door Leonoor Fischer

04-09-2020 2 min

Forenzen showroom

Pitstop

Door Mark Meisner

09-07-2020 1 min

75 jaar bevrijding – de Route

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

05-05-2020 4 min

Op deze motoren werden we 75 jaar geleden bevrijd

Pitstop
TT Assen

Frank Door Frank Andringa

23-04-2020 2 min

TT Assen verliest van corona, voor het eerst in 75 jaar gaat race niet door.

Pitstop
100kmu

Door Mark Meisner

12-03-2020 2 min

100 op de snelweg: Het is nu aftellen!

Pitstop

Door Mark Meisner

17-09-2019 2 min

The Distinguished Gentleman’s Ride

Stories
Honda Cub 125cc

Door Marc te Witt

15-09-2019 4 min

De “Honda Monkey Cub 2019”

Pitstop
Malle Mile

Door Mark Meisner

22-07-2019 3 min

De beste motorbestemmingen in Europa volgens TomTom

Pitstop
Hells race

Anne van Os Door Anne van Os

17-05-2019 2 min

Hellsrace at Dirt Track in Lelystad

Pitstop
Hondapark Olmen - Balen - CB500x - CB500 x

Door Marc te Witt

05-04-2019 2 min

Hondapark: ’n dag offroad

Pitstop
Versys 1000 SE

Door Mark Meisner

20-02-2019 4 min

Gereden: Kawasaki Versys 1000 SE

Pitstop
Deelnemers in actie tijdens de finale van eSports MotoGP in Valencia

Door Jan Meijroos

25-05-2018 4 min

Virtuele Valentino’s

Motorrijders.nl

Powered by KNMV

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Privacy- en cookieverklaring

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Eifel
X