Motorrijders.nl

Decorative toolLogin voor premium content
Login
Decorative tool
Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Clubs
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
    • Podcast
  • Video’s
    • Totaal Nutteloze Test
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
  • Inloggen
Skip to content

Pitstop, Voorbereid op reis

28-09-2023 6 min ... 29 Reacties

De 8 mooiste wegen van Europa

Door Jarno van Osch

...
TwitterFacebookWapp

Waarschuwing vooraf: je bucketlist breidt zich zeker uit na het lezen van dit artikel. Ben jij klaar voor een mooie set wegen om van te watertanden? Check deze acht tips van Europa’s gaafste routes, plus een overzeese bonus.

1: Trollstigen – Noorwegen

Vraag een willekeurige motorrijder om zijn favoriete pas en grote kans dat hij of zij met de Passo dello Stelvio aan komt zetten. Waarschijnlijk heeft hij of zij dan echter nog nooit gehoord van het Scandinavische equivalent, Trollstigen in Noorwegen. Onze bescheiden mening is dat deze pas nog wat spectaculairder is om te rijden dan de Stelvio. De Fylkesvei 63, waar de Trollstigen onderdeel van uitmaakt, is sowieso een prachtige route en brengt je bijvoorbeeld ook naar Geiranger, waar je prachtig uitzicht hebt op een fjord waar vele cruiseschepen aanmeren. Maar goed, we hebben het hier over de Trollstigen. Deze asfaltspaghetti ligt zo’n 75 kilometer ten zuidoosten van Molde, aan de Fv. 63 dus. In totaal verorber je elf haarspeldbochten die de wegenbouwers op schitterende wijze neerlegden. Eenmaal boven aangekomen (als je vanuit het noorden bent gekomen) pak je ongetwijfeld je camera uit de plunjezak. Bij Trollstigheim is het namelijk prachtig plaatjes schieten van de ongekend mooie omgeving.

Nog niet helemaal overtuigd om een overtocht naar Noorwegen te boeken? Vooruit, nog een tip dan. Neem ook de Fv. 51 mee in je roadbook. Deze weg loopt rechts langs het Jotunheimen Nasjonalpark af en is echt schitterend. Lekker sturen en je komt onderweg ook nog eens mooie landschappen tegen. Puur genieten!

Afstand vanaf Utrecht: 1.661 kilometer

Trollstigen – Noorwegen
In totaal verorber je elf haarspeldbochten die de wegenbouwers hier met liefde neerlegden.

2: Timmelsjoch Hochalpenstrasse – Oostenrijk

Deze bergpas is een oude bekende, maar hoort zeker op deze lijst thuis. De reden is tweeledig. De route verbindt Sölden (Oostenrijk) met Meran (Italië) en garandeert zestig kilometer stuurplezier. Daarnaast vind je op de Timmelsjoch nog een heel gaaf extraatje. Op de top staat namelijk Top Mountain Crosspoint, waarin een motormuseum is gevestigd. Op een vloeroppervlakte van 3.000 vierkante meter staan zo’n 230 klassieke motoren. Zorg dus dat je een paar uur extra uittrekt voor de ‘beklimming’ van de Timmelsjoch. Entree bedraagt 10 euro.

De Alpenpas die Oostenrijk met Italië verbindt, opent zijn slagbomen begin juni. Half oktober (of soms iets later) gaan ze weer dicht in verband met sneeuwval. Het is overigens een tolweg met een tarief van 14 euro voor motorrijders. Leuk feitje om af te sluiten: een jaar na de opening van de pas (1969) reden slechts 494 motoren naar de top. Bijna vijftig jaar later is dat aantal gegroeid naar ruim 83.000 motoren per jaar.

Afstand vanaf Utrecht: 913 kilometer

Timmelsjoch Hochalpenstrasse in Oostenrijk vol haarspeldbochten
Op de top staat Top Mountain Crosspoint, waar een motormuseum in is gevestigd.

Foto: Arne Hückelheim

3: Les Lacets de Montvernier – Frankrijk

Houd je van haarspeldbochten? Dan moet je zeker eens naar de Franse Alpen gaan. Departement Savoie om precies te zijn. Daar vind je namelijk de Lacets de Montvernier, een asfaltsliert die bij het dorpje Pontamafrey begint. De naam van deze weg zegt al voldoende, want ‘lacet’ betekent ‘schoenveter’ in het Frans. De D77B, zoals-ie officieel heet, is niet heel lang, maar wel erg spectaculair. Een gemiddelde stijging van 8,5 procent en maar liefst zeventien haarspeldbochten. Eenmaal boven is het avontuur nog niet volledig afgelopen, want je kunt via verschillende dorpjes nog richting de top van de Col de Chaussy. De weg is geasfalteerd, maar niet van geweldige kwaliteit en af en toe zeer smal. Wel is het puur genieten van het uitzicht op de Belledonne-bergen. Na het dorpje Montpascal bereik je de top, waar je een fijn restaurantje vindt. Even uitpuffen en genieten van een heerlijke lunch of diner!

Afstand vanaf Utrecht: 1.069 kilometer

Les Lacets de Montvernier in Frankrijk vol met haarspeldbochten
De naam van deze weg spreekt boekdelen: 'lacet' is Frans voor 'schoenveter'.

Foto: Florian Pépellin

4: A-397 – Spanje

Een favoriete plek voor motormerken om hun nieuwe modellen te introduceren is de zuidkust van Spanje. En dan heel specifiek: de bekende badplaats Marbella. Vanuit daar vertrekt namelijk de A-397, waar je op je wenken wordt bediend als je op zoek bent naar het betere stuurwerk. De weg kent een zeer veelzijdig karakter, waarbij korte draaiers opgevolgd worden door snelle stukken. Pas overigens wel op voor de Guardia Civil, want ook zij weten uiteraard dat deze A-397 op de favorietenlijst van motorrijders staat. Het eindpunt na zo’n zestig kilometer sturen bevindt zich in Ronda, ook wel bekend om het feit dat hier het fantastische Race Resort Ascari ligt. Deze privébaan van multimiljonair Klaas Zwart vind je aan de A-367, die aansluit op de A-397.

Naast deze bochtige route van Marbella naar Ronda ga je als motorrijder sowieso genieten van dit gebied in Zuid-Spanje. Op relatief korte afstand vind je namelijk twee prachtige nationale parken waar spannende wegen samenkomen met schitterende natuur.

Afstand vanaf Utrecht: 2.315 kilometer

A-397 – Spanje
Niet voor niks introduceren veel motormerken juist hier hun nieuwe modellen.

Foto: Friedemann Kirn

5: Snowdonia National Park – Verenigd Koninkrijk

Een relatief onbekende parel ligt in het noorden van Wales, waar een heel mooi wegennetwerk je door het Snowdonia National Park leidt. We hebben geen specifieke voorkeur voor een bepaalde weg, maar ga vooral op zoek naar de vele B-wegen die het gebied rijk is. Na elke bocht kan zomaar weer een nieuwe verrassing klaarliggen.

Een punt waar je zeker even naar toe moet rijden, is Lake Vyrnwy. Het ligt aan de oostelijke rand van het park en is een perfecte eindbestemming. Het meer dat als reservoir dient, is namelijk adembenemend mooi. Groot voordeel is dat er rondom Lake Vyrnwy een mooie weg ligt. O ja, nog een tip: zorg dat je waterdichte motorkleding draagt of een regenpak meeneemt. Het kan nog weleens regenen in Wales.

Afstand vanaf Utrecht: 732 kilometer

Snowdonia National Park Verenigd Koninkrijk
Na elke bocht kan zomaar weer een nieuwe verrassing klaarliggen.

Foto: Visit Wales

6: Gorges du Verdon – Frankrijk

Het is beter dat je geen last hebt van hoogtevrees als je dit Franse reisgebied opzoekt. Hier ga je namelijk een rondje maken langs een kloof die ook wel bekend staat als de Grand Canyon van Europa. De Gorges du Verdon ligt op de grens van de departementen Var en Alpes-de-Haute-Provence, in het zuidoosten van Frankrijk. Het is een zeer toeristisch gebied, dus het is slim om de echt drukke zomerperiode te vermijden. Kies liever voor een motorvakantie in de lente of herfst. Indruk maken doet de turquoise kleur van de rivier Verdon, maar als motorrijder kom je vooral voor de D23. Deze weg kent een lengte van iets meer dan twintig kilometer en bevindt zich aan de rand van de kloof. Voorzichtig rijden is een vereiste, want hier en daar tref je blinde bochten en smalle asfaltlinten aan. En een foutje wil je niet maken als er een afgrond naast je ligt van soms 700 meter diep.

Afstand vanaf Utrecht: 1.271 kilometer

Gorges du Verdon in Frankrijk
Een rondje langs de kloof - de 'Grand Canyon van Europa' - is een aanrader!

Foto: Noel Bauza

7: Passo della Futa – Italië

Onze volgende tip bevindt zich precies tussen Bologna en Firenze. Op de grens van de regio’s Toscane en Emilia-Romagna vind je een weg die ze aanduiden met Strada Statale 65, beter bekend als de Passo della Futa. Het hete asfalt (in de zomer in ieder geval) dat hier op je wacht, geeft je een bochtenvariatie waar je nog lang met je motorvrienden over napraat. Aangezien dit gebied in de Apennijnen niet om de hoek ligt, geven we nog een aanrader in deze regio: op drie kwartier van deze pas bevindt zich de fabriek van Ducati. Het is dan ook niet heel verwonderlijk om te horen dat de testrijders van het Italiaanse motormerk ook de Passo della Futa gebruiken voor het ontwikkelingswerk van hun nieuwe modellen. Een scoop ligt dus op de loer. Maar belangrijker nog, je kunt ook de binnenzijde van de fabriek bewonderen. En dat alles zonder over een hek te klimmen, luxe! Koop een ticket à 30 euro en je krijgt een zestig minuten durende toer door de productiehallen van Ducati. Bewaar je kaartje overigens goed, want als toetje mag je voor die drie tientjes ook nog het prachtige museum bekijken.

Afstand vanaf Utrecht: 1.304 kilometer

Passo della Futa in Italië op de motor
Het hete asfalt geeft je een bochtenvariatie waar je nog lang over praat.

Foto: Marco Campelli

8: Transfăgărășan Highway – Roemenië

Zoals bij een goed diner bewaren we het lekkerst voor het laatst. En die eer gaat naar de Transfăgărășan Highway, in het centrum van Roemenië. Deze parel laat je negentig kilometer lang genieten van prachtig bochtenwerk, waarbij je tussen de twee hoogste bergen van het land rijdt. Met het uitzicht zit het dus wel goed. De weg werd in de jaren zeventig door dictator Nicolae Ceausescu neergelegd als militaire route en verbindt de regio’s Transsylvanië en Wallachia. Klein smetje op het feest is het feit dat er een snelheidslimiet van 40 kilometer per uur geldt, maar gelukkig staan er geen flitspalen aan de kant van de weg. De Drumul National 7C ligt overigens vrij hoog (met een top van 2.134 meter de een na hoogste pas van Roemenië) en is dus het best begaanbaar in de warmere maanden van het jaar. De rest van de tijd is deze weg gesloten in verband met sneeuwval. En voor wat het waard is: voormalig Top Gear-presentator Jeremy Clarkson bestempelt de Transfăgărășan Highway als de beste weg van de wereld. Misschien tijd om eens te kijken of hij gelijk heeft?

Afstand vanaf Utrecht: 2.023 kilometer

Foto van de bochten op de Transfăgărășan Highway in Roemenië
Voormalig Top Gear-presentator Jeremy Clarkson bestempelt de Transfăgărășan Highway als de beste weg van de wereld.

Foto: Antony Stanley

Bonus! – Mulholland Highway – Verenigde Staten

Niet gemakkelijk te bereiken uiteraard, met die enorme plas ertussen, maar we willen ‘m toch even voordragen. Ten westen van Los Angeles ligt de Mulholland Highway, een populaire route voor motorrijders. De route van zo’n vijftig kilometer begint bij Calabasas en loopt recht door het Malibu Creek State Park. Onderweg kom je spannende bochten tegen, zoals bijvoorbeeld de Snake. Inmiddels een fameuze draaier, omdat ‘haantjes’ hier proberen indruk te maken door zo plat mogelijk door de bocht te gaan. En ja, dat gaat ook regelmatig mis. Open youtube maar eens en tik ‘crashes Mulholland Highway’ in.

Even na de Snake kom je The Rock Store tegen, een gave hang-out voor motorrijders. Let wel op, alleen open in weekenden. Na dit restaurant blijft de weg heerlijk kronkelen en brengt je uiteindelijk naar de kust. Tip, parkeer je motor even in de buurt van Sequit Point. Een garantie voor een prachtig einde van deze trip.

Mulholland1
Onderweg kom je spannende bochten tegen, zoals de Snake, en die heet niet voor niks zo.

Foto: dailyventure.com

...
TwitterFacebookWapp
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookWapp

Reacties

geef een reactie
  1. Default Gravatar
    Ad van Zutphen
    02-10-2023 om 08:57

    Een onbekende voor de meeste.maar zeker een super mooie is de EN232 in Portugal in Parque Natural da Serra da Estrela. Vorig jaar gereden toen we met de camper hebben overwintert. En de motor gaat dan natuurlijk mee. We hebben toen ook de A397 van Rhonda naar Marbella gereden, met de motor natuurlijk. Ook bij Altea kun je een heel mooi rondje maken en een bezoek aan het hele mooie Museu Vehicles Historicus Vall de Guadelest maken. Over een maand zijn we weer in Spanje met camper en motor. De A397 gaan we zeker weer rijden. Ik heb de rit gemaakt van Manilva naar Rhonda. De A377 en A369 naar Rhonda en de A397 weer terug naar Marbella. Super rit. Dit jaar rijden we nog even door naar Setenil de las Bodegas. Maar Motorrijders heeft wel gelijk met de 8 mooiste wegen, dat zijn ook de mooiste. Er zijn alleen nog veel meer mooie wegen voor se motor.

    Beantwoorden
  2. Default Gravatar
    Henk
    01-10-2023 om 23:12

    In juni op motorvakantie geweest in het Ötztal in Oostenrijk en o.a de Timmelsjoch gereden. Geweldig mooi om te rijden. Geen scherpe haarspeld bochten zoals op de Stelviopas. De Stelvio is een zogenaamde must voor motorrijders maar absoluut is ervaring vereist. Zeer korte haarspeldbochten en drukte waaronder grote campers die de bochten niet in een keer gehaald krijgen, veel fietsers, auto’s en motoren maken de Stelvio een lastige pas om te rijden. En heb je de top gehaald is het vaak een probleem om nog een plek te vinden om je motor te parkeren. Heb je niet veel ervaring met haarspeldbochten raad ik deze pas zeker af via de Italiaanse kant. Via de Zwitserse kant over de de Umbrailpas en bij de splitsing richting Bormio de laatste paar kilometer naar de top van de Stelvio is het nog wel te doen hoewel ook hier een paar scherpe bochten in zitten echter is het hier minder druk dan via de Italiaanse kant.
    Ook de Gorges du Verdon heb ik een paar keer gereden en kan zeer druk zijn, vooral de D 259 aan de noordelijke kant. Door de vele bochten, geen haarspeld, en korte rechte stukken is inhalen bij drukte nagenoeg niet mogelijk. Vooral als je achter een langzame bus of camper zit is dat best vervelend. Dan kun je beter de zuidelijke D 71 rijden die veel minder druk is. Mocht je toch de D 251 rijden dan rij ook zeker de lus van de D 23 die begint en eindigt aan de D251 bij het dorpje La Palud Sur Verdon. Een schitterende weg met adembenemende uitzichten en ook veel minder druk dan de doorgaande D 251.

    Beantwoorden
  3. Default Gravatar
    Johan
    20-02-2023 om 16:50

    Mooie streek en heerlijk om te rijden, maar jullie foto’s laten gevaarlijke motards zien.
    Zoals ik het inschat, komen ze met hun hoofd over de lijn. Eén tegenligger die zijn bocht wat ruim neemt, en het is gedaan met rijden!

    Beantwoorden
    1. Default Gravatar
      Adrie
      30-09-2023 om 15:20

      Niet zo pessimistisch, als er een tegenligger aankomt maak je de lijn wat ruimer, een beetje motorrijder kan dat.

      Beantwoorden
  4. Default Gravatar
    Gert
    08-05-2022 om 15:27

    Helaas is het motormuseum op de Timmelsjoch afgebrand. De pas zelf is geweldig

    Beantwoorden
    1. Tom van Appeldoorn Geverifieerde auteur
      09-05-2022 om 08:12

      …maar inmiddels ook weer opgebouwd!

      Beantwoorden
    2. Default Gravatar
      Jos Hageman
      14-05-2022 om 11:58

      Het motormuseum is weer geopend, prachtige collectie samen gesteld 🏍

      Beantwoorden
  5. Default Gravatar
    Jim
    29-04-2022 om 21:34

    Het stuk tussen Gap en Bollene is ook een heerlijke bochtenweg. Vriend Rob en ik hebben dat een keer gedaan op onze BMW’s met een onweersbui op onze hielen. Een heerlijke rit.

    Beantwoorden
  6. Default Gravatar
    Frank Vermeulen
    29-04-2022 om 19:25

    De Transalpina loopt parallel aan de Transfaragasan en is stijler, bochtiger en grimmiger. Bovendien minder bekend dus minder druk. Op de Transfaragasan is het soms als op een kermis…

    Beantwoorden
  7. Default Gravatar
    Thijs Sas
    29-04-2022 om 19:21

    Nr 5, A397. Deze kunt u er beter uithalen. Het is inderdaad een prachtige, mooi geasfalteerde weg. Echt korte bochten zijn er nauwelijks, waardoor het min of meer een racebaan is. Daarvoor wordt (werd) hij ook gebruikt door de would-be Marco Marquez Spaanse motoristas. Met als gevolg 21 dodelijke slachtoffers in de laatste vijf jaar. De snelheid is daarom op vrijwel het gehele traject beperkt tot 60 km/u. Geen aanrader dus temeer daar er prachtige alternatieven zij in de omgeving, met tal van korte bochten.

    Beantwoorden
  8. Default Gravatar
    Remco
    07-08-2021 om 12:31

    Ik heb deze zomer, de Trollstigen gereden met de motor en vond de route prachtig. Het jammere was wel, dat er vreselijk veel verkeer was en m.n. campers waarvan het grootste deel van de bestuurders geen ervaring heeft en dus constant op de rem stonden en stil gingen staan. Ik verwacht, dat je de Trollstigen beter ’s morgensvroeg of in de avond als motorrijder kunt rijden.
    Ook is een aanrader om door te rijden naar Geiranger waar je zeker qua hoogte verschil en bochtenwerk genoeg uitdaging krijgt en niet te vergeten prachtige vergezichten. Voor het snellere bochtenwerk is van de route Geiranger – Lom echt super. De weg slingert hier, geleidelijk van hoog naar laag, lang meren c.q. rivieren en dat tientallen kilometers lang.

    Beantwoorden
  9. Default Gravatar
    Harry
    04-01-2021 om 16:41

    mooi mooi, 7 van de 10 met de racefiets gedaan, slechts 3 met de motor. Er is nog werk aan de winkel dus!

    Beantwoorden
  10. Default Gravatar
    Yonne
    22-12-2020 om 22:34

    In 2018 fjordengebied met solo en zijspan. Lysebotn inderdaad fantastisch, maar hele gebied geweldig! Corsica altijd op 1, Noorwegen er nu naast. Vrsic pas Slovenië ook erg mooi.

    Beantwoorden
  11. Default Gravatar
    Erica
    13-09-2019 om 13:19

    Noorwegen heeft de naam een geweldig motorland te zijn. Laten we dat wat nuanceren: het is een spectaculair mooi land qua natuur, maar je moet wel van langzaam rijden houden. En in het hoogseizoen is de Trollstigen een drama. De leukste weg met haarspeldbochten was de Lysebotn. Denk er wel om deze weg te rijden als er geen boot net is aangekomen!

    Beantwoorden
  12. Default Gravatar
    Petra
    01-09-2019 om 18:36

    en om af te sluiten: Pikes Peak in Colorado: 156 bochten en je zit op 4.301 km hoogte en na dat spectaculaire uitzicht mag je die 156 bochten weer terug. Amazing, trek wel wat warms aan want boven vriest t (te vaak).

    Beantwoorden
  13. Default Gravatar
    Petra
    01-09-2019 om 18:33

    en de one million dollar highway, 550 in Colorado

    Beantwoorden
    1. Default Gravatar
      Hans ten Broeke
      08-12-2019 om 02:14

      Dat is nogal een eindje uit elkaar. Bearthoot al een paar keer gedaan.
      Vroeger was de Dragon ook werkelijk spectaculair maar nu vergeven v.d. cops.
      The Old Spiral highway Washington – Oregon zit er elke vakantie wel tussen.
      Motor staat in Walla Walla Wa.
      Ik denk voorzichtig dat je ook een motor in de US hebt om daar te rijden.
      Wij een ST1100 sinds 2006, meer dan 50K miles en 38 staten.
      Onze USA vrienden hier in Gramsbergen ook een ST1100, voor hen dus Alpen en Dolomieten als ze hier rijden.
      Groet Hans

      Beantwoorden
  14. Default Gravatar
    Petra
    01-09-2019 om 18:32

    Omdat je californie benoemd in de top 8 van Europa, dan maar even onze favoriet in de USA: Beartooth highway, 212 in Montana

    Beantwoorden
  15. Default Gravatar
    Herman
    09-08-2019 om 11:26

    vorig jaar nog de Timmelsjoch Hochalpenstrasse – Oostenrijk gereden
    Prachtig.

    Beantwoorden
  16. Default Gravatar
    Edwin
    17-07-2019 om 20:41

    1,2 en 7 al afgestreept….

    Beantwoorden
  17. Default Gravatar
    erica van dijk
    17-07-2019 om 20:05

    mis de monte bondone eigenlijk wel in de lijst

    Beantwoorden
  18. Default Gravatar
    Van Haverbeke Geert
    17-07-2019 om 18:10

    Voor mij ook de Hardknott en Wrynose pass in Schotland, 30% op en neer met heel mooie zichten .

    Beantwoorden
    1. Default Gravatar
      Anoniem
      29-09-2023 om 21:31

      Lake district

      Beantwoorden
  19. Default Gravatar
    Ruud Wagemakers
    14-07-2019 om 02:15

    Ook nog een toevoeging; de Stelviopas met ca. 80 hairpins, 2 keer gereden en waanzinnig mooi!

    Beantwoorden
    1. Default Gravatar
      RonalT
      18-07-2019 om 23:36

      Om lekker te rijden is de Stelvio te bekend en dus te druk. Fietsers, auto’s, campers en nog veel meer proberen hier hun bochtjes te maken.
      Tevens zijn de bochten zo krap dat je ze niet ‘lekker’ kunt rijden. Er zijn veel mooiere, maar minder bekende passen.

      Het is een pas die je ooit moet doen, maar voor mij geen aanrader.

      Beantwoorden
    2. Default Gravatar
      Gertjan
      04-01-2021 om 19:26

      Ik vind de Stelling meer een mythe dan een mooie pas. Omhoog met al die muurtjes is helemaal niks naar beneden is wel leuk. Maar dan is de silvretta veel leuker

      Beantwoorden
    3. Default Gravatar
      Willem O?
      06-05-2022 om 20:55

      Ik ben het roerend met RonaIT en Gertjan eens!
      Inderdaad moet je de Stelvio een keer gereden hebben, maar dan eigenlijk meer vanwege het geweldige uitzicht. Voor de rest te krap en te druk.
      Ik hou dan ook meer van lange niet te krappe bochten, waar je met meer snelheid doorheen kan, zoals Gertjan al noemde, de Silvretta en de Timmelsjoch.

      Beantwoorden
  20. Default Gravatar
    stephanie
    29-05-2019 om 11:30

    Hey !

    Ik vind dat de N2 in Portugal hier ook bij hoort 🙂
    Meer dan 700km, bocht na bocht, amper verkeer, helemaal de max!!

    Een must voor elke motorfanaat 🙂

    groetjes !!!

    Beantwoorden
    1. Default Gravatar
      P v Laarhoven
      29-04-2022 om 22:41

      Mooie !

      Nog eentje dan in Portugal:
      Start in Porto, volg noord-zijde grote rivier Douro tot Peso da Regua, en dan aan de zuid kant weer terug.
      Na deze rit door wijngebied smaakt glaasje Port voortaan altijd lekkerder.

      Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook:

Pitstop
The longcut across

Door Jarno van Osch

10-11-2023 4 min

9 boekentips voor de motorrijder

Pitstop

Door Jarno van Osch

02-11-2023 3 min

Hoe Soichiro Honda een enorm imperium opbouwde

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

29-10-2023 2 min

Tussen vorm en functie: honderd jaar Indian Chief

Pitstop

Door Mark Meisner

25-10-2023 3 min

Herfst showroom

Pitstop

Door Merlijn Kuiper

24-10-2023 4 min

Bond, James Bond

Pitstop

Door Bas van der Wal

05-10-2023 6 min

Landgezant #2: Zeeland

Voorbereid op reis

Door Tom van Appeldoorn

27-09-2023 6 min

Motortrip binnen schootsafstand

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

19-09-2023 3 min

Lego en motoren: Van een zijspan tot de Ducati Panigale V4 R

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

15-09-2023 8 min

Yamaha Ténéré: ‘Alles wat je nodig hebt, meer niet’

Voorbereid op reis

Door Tom van Appeldoorn

11-09-2023 4 min

Wegdromen met Polarsteps

Voorbereid op reis

Door Mark Meisner

05-09-2023 3 min

Overtocht per trein door de Kanaaltunnel

Pitstop

Door Jarno van Osch

28-08-2023 5 min

Motormodel: Royal Enfield Himalayan

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

21-08-2023 4 min

Motormodel: Yamaha XT500

Pitstop

Door Leonoor Fischer

16-08-2023 5 min

Jouw motor fotograferen doe je zo!

Pitstop

Door Jarno van Osch

15-08-2023 5 min

Motormodel: BMW K1

Pitstop

Door Jarno van Osch

07-08-2023 5 min

Motormodel: Honda CBR1000F

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

03-08-2023 6 min

Bagger Party Race: rossen met 350 kilo staal!

Pitstop

Door Mark Meisner

02-08-2023 2 min

Staycation showroom

Pitstop

Door Jarno van Osch

01-08-2023 4 min

Motormodel: Ducati Monster

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

23-07-2023 3 min

500 Euro Challenge: nachtmerrie of ultieme uitdaging

Pitstop
Wegenwacht

Door Jarno van Osch

22-07-2023 5 min

Maak werk van motorrijden

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

19-07-2023 6 min

Motoren genoemd naar plaatsnamen

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

18-07-2023 3 min

Husqvarna herontdekt zijn roots

Pitstop

Door Jarno van Osch

14-07-2023 4 min

Motormodel: Moto Guzzi V11 Sport Scura

Pitstop
motorfiets tuning

Door Mark Meisner

10-07-2023 2 min

Motorfiets tuning – deze opties zijn er!

Pitstop
Kriega Trail9

Door Mark Meisner

03-07-2023 3 min

Reis showroom

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

30-06-2023 3 min

The Dutch 1000: duizend kilometer motorrijden in 24 uur

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

25-06-2023 4 min

Luuc Muis: een jonge ambachtsman die de moderne technieken heeft omarmd

Pitstop

Door Jarno van Osch

21-06-2023 4 min

MV Agusta: exclusief en extravagant

Pitstop
Johammer

Door Jarno van Osch

13-06-2023 4 min

Lelijke eendjes

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

01-06-2023 4 min

BMW Motorrad: Van overlever tot koploper

Voorbereid op reis
Eifel

Door Mark Meisner

31-05-2023 3 min

De magie van de Eifel

Voorbereid op reis
TomTom Rider GPS tracker

Door Jens Holierhoek

29-05-2023 3 min

Navigatiesysteem of navigatieapp?

Voorbereid op reis
Een motor en twee motorrijders die uitkijken over de bochten in de Zwitserse Alpen

Door Leonard van den Berg

17-05-2023 3 min

Bochten in de bergen

Voorbereid op reis
Met een offroad motor door zand en water

Door Leonard van den Berg

14-05-2023 4 min

Tips & tricks voor veilig en handig bagage bevestigen

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

12-05-2023 3 min

De verloren schoonheid van het verdwalen

Voorbereid op reis

Frank Door Frank Andringa

10-05-2023 4 min

Zo bereid je je voor op een motorvakantie

Voorbereid op reis

Frank Door Frank Andringa

03-05-2023 4 min

Sabrina’s 11 tips voor jouw eerste motorvakantie

Voorbereid op reis
TomTom

Door Leonoor Fischer

24-04-2023 5 min

Routes plannen met TomTom

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

21-04-2023 5 min

Ode aan de Yamaha Fazer: ‘Deze machine heeft me zoveel plezier gebracht’

Pitstop
Passo san Boldo

Door Mark Meisner

16-04-2023 1 min

Roads to ride

Voorbereid op reis
Eifel

Door Tom van Appeldoorn

12-04-2023 4 min

5x een weekend NIET naar de Eifel

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

05-04-2023 5 min

Liefde voor de prijswinnende Rickman Metisse Triumph Bonneville

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

11-03-2023 5 min

Ad Donkers: “Werken aan zijspannen, dat kan ik niet loslaten denk ik.”

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

14-02-2023 7 min

Retrobikes – Gehypete blijvertjes

Pitstop

Door Mark Meisner

02-02-2023 3 min

Twaalf compleet nutteloze motoraccessoires

Pitstop

Door Mark Meisner

01-02-2023 4 min

Ein-de-lijk naar Ace Cafe London

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

24-01-2023 4 min

Een nieuwe droommotor, maar waarom dan?

Stories

Frank Door Frank Andringa

19-01-2023 4 min

Indian Motorcycle: de wederopstanding van een record brekend merk

Pitstop
Een tourmotard in de Tour de France

Door Jens Holierhoek

10-01-2023 3 min

Stoere job: tourmotard

Pitstop

Door Leonoor Fischer

09-01-2023 3 min

World Ducati Week ’22

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

08-01-2023 5 min

Suzuki Katana: cultmotorfiets die het hoofd van de liefhebber op hol brengt 

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

03-01-2023 5 min

Motormonteur Lucy van Ostade inspireert en motiveert

Pitstop

Door Mark Meisner

30-12-2022 2 min

Tot volgend jaar!

Pitstop

Door Jarno van Osch

11-12-2022 4 min

De beste motorfilms op een rij

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

31-10-2022 6 min

Motordetective: de zaak van de ontbrekende quickshifterplug

Voorbereid op reis

Door Mark Meisner

20-10-2022 4 min

Met de motor op de veerboot

Pitstop
Landgezant Betuwe - Royal Enfield Interceptor 650 langs de Waal

Door Tom van Appeldoorn

29-09-2022 8 min

Landgezant #6: Betuwe

Pitstop

Door Motorfest Crew

23-09-2022 2 min

Terugblik Motorfest ’22

Pitstop

Door Mark Meisner

22-09-2022 4 min

Alleen op reis: “Praat met mij?”

Pitstop
Caterham Brutus 750

Door Jarno van Osch

15-09-2022 3 min

Bijzondere creaties die nooit op de markt kwamen

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

08-09-2022 5 min

De doelen van monteur Jarie Scheepstra: van WK Supersport tot een eigen zaak

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

07-09-2022 8 min

Ola Stenegärd: “Het ontwerpen van een motorfiets is als een legpuzzel”

Voorbereid op reis

Door Tom van Appeldoorn

31-08-2022 5 min

Lange afstanden naar jouw reisbestemming binnen handbereik

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

20-08-2022 4 min

Hard Alpi Tour: 900 kilometer ploeteren over Italiaanse bergpaden

Blijven rijden
Motorkamperen; uitrusten naar een dag op de motor

Door Sjaak van Hal

14-08-2022 2 min

Kamperen: ‘De horizon achterna’

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

13-08-2022 8 min

Landgezant #3: Achterhoek

Pitstop

Door Bas van der Wal

22-07-2022 6 min

Landgezant #1: Groningen

Pitstop

Door Jarno van Osch

20-07-2022 4 min

De pareltjes van Nederland – het Indian Motorcycle museum

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

11-07-2022 3 min

GasGas: Spaanse trialspecialist wint ook op het asfalt

Pitstop

Door Jarno van Osch

09-06-2022 5 min

Motormodel – Honda CBR600RR

Voorbereid op reis
wat meenemen op motorreis

Door Mark Meisner

07-06-2022 2 min

Wat neem je mee op motorvakantie?

Pitstop
Norton headquarters

Frank Door Frank Andringa

25-05-2022 2 min

Redding van een illuster merk: Norton in Indiase handen

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

22-05-2022 5 min

Long Way Up – In gesprek met Charley Boorman

Voorbereid op reis
Horizon Motor Reizen - Noord-Spanje

Door Leonard van den Berg

10-05-2022 8 min

Verkeersregels buitenland

Pitstop

Door Jarno van Osch

28-04-2022 4 min

Motormodel: Yamaha XJ600S Diversion

Pitstop

Door Tom van Appeldoorn

25-04-2022 9 min

Blik op oneindig – project ’47 bobber

Voorbereid op reis

Door Tom van Appeldoorn

13-04-2022 6 min

Nieuwe koers in motornavigatie

Pitstop

Door Mark Meisner

29-03-2022 3 min

10 toffe motorgoodies

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

23-03-2022 5 min

Mile Pajic – de uitlaatspecialist

Pitstop

Door Mark Meisner

12-03-2022 2 min

Exclusieve motormagazines

Pitstop

Door Jarno van Osch

11-03-2022 3 min

Oranje boven! Hoe KTM zich ontwikkelde tot Europa’s grootste motorfabrikant

Pitstop

Door Mark Meisner

01-03-2022 3 min

Neerlands kronkelwegen – Showroom

Pitstop

Door Mark Meisner

15-02-2022 3 min

10 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 5

Pitstop

Door Jarno van Osch

11-02-2022 4 min

Suzuki – Op zoek naar de ommekeer

Pitstop

Door Mark Meisner

08-02-2022 3 min

10 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 4

Pitstop

Door Mark Meisner

25-01-2022 2 min

10 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 3

Zelfbouw

Door Mark Meisner

23-01-2022 1 min

De motoren van Mad Max: Fury Road

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

21-01-2022 4 min

Triumph laat de geschiedenis herleven

Pitstop

Door Mark Meisner

14-01-2022 3 min

10 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 2

Pitstop

Door Mark Meisner

12-01-2022 2 min

Motordocumentaires… deel 2

Pitstop

Door Jarno van Osch

09-01-2022 4 min

7 YouTube-kanalen waar je als motorrijder blij van wordt – deel 1

Pitstop
12 o'clock boys

Door Mark Meisner

05-01-2022 2 min

Motordocumentaires om de avond te vullen

Pitstop

Door Mark Meisner

31-12-2021 2 min

Op naar ’22, het jaar zit erop.

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

28-12-2021 5 min

Louis: van een droom naar dé snoepwinkel voor motorrijders

Pitstop

Door Mark Meisner

17-12-2021 3 min

Kerst ’21 Showroom + bonus!

Pitstop

Door Bas van der Wal

27-11-2021 6 min

Landgezant #5: Noord-Holland

Pitstop

Door Mark Meisner

18-11-2021 2 min

Cadeautips Showroom

Pitstop

Door Jarno van Osch

15-11-2021 5 min

De pareltjes van Nederland – het Aermacchi Museum

Pitstop

Door Jarno van Osch

29-10-2021 8 min

Landgezant #4: Zuid-Limburg

Pitstop

Door Jarno van Osch

27-10-2021 3 min

Cagiva: Succes en ondergang door eigen merken

Pitstop
De oude tweewieler

Door Jarno van Osch

01-10-2021 4 min

De pareltjes van Nederland – museum De Oude Tweewieler

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

29-09-2021 5 min

De Coureur: Wereldreiziger Paul van Hooff schrijft roman waar de motorolie uit druipt 

Pitstop
Circuit rijden

Manouk van Ooijen Door Manouk van Ooijen

20-09-2021 4 min

Starten met circuitrijden – Kijktechniek

Pitstop
Manouk

Manouk van Ooijen Door Manouk van Ooijen

14-09-2021 3 min

Starten met circuit rijden – Motor & kleding

Pitstop

Door Mark Meisner

09-08-2021 4 min

Showroom – Upgrades

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

06-07-2021 4 min

Blind op jacht naar een snelheidsrecord in de documentaire Dark Rider

Pitstop

Door Jarno van Osch

01-07-2021 4 min

Get ready voor The Dutch 1000

Pitstop

Door Mark Meisner

11-06-2021 2 min

Motorrijden is genieten, alleen én in een groep

Voorbereid op reis

Door Mark Meisner

06-06-2021 4 min

De mooiste motorwegen van Europa

Pitstop

Door Mark Meisner

02-06-2021 2 min

Vakantiegeld showroom

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

27-03-2021 3 min

De kick van de 500 Euro Challenge

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

14-03-2021 4 min

Zadelbouwer Marcel Miller: ‘Custom motoren zijn als kunstvoorwerpen voor mij’

Pitstop

Door Jarno van Osch

28-02-2021 3 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 3, Kawasaki Z900

Pitstop

Door Jarno van Osch

21-02-2021 4 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 2, Yamaha MT-07

Pitstop

Door Mark Meisner

18-02-2021 3 min

Hoe trap jij het motorseizoen af?

Pitstop

Door Jarno van Osch

14-02-2021 5 min

Verkooptoppers van Nederland, maar waarom eigenlijk? Deel 1, BMW R 1250 GS

Pitstop

Door Mark Meisner

31-12-2020 2 min

Het zit erop, 2020 is bijna ten einde

Pitstop

Door Mark Meisner

03-12-2020 2 min

Kerst Showroom

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

04-11-2020 3 min

De wonderbaarlijke terugkeer van Royal Enfield

Pitstop

Door Jarno van Osch

21-10-2020 3 min

Welkom in het groene kamp

Pitstop

Door Leonoor Fischer

04-09-2020 2 min

Forenzen showroom

Pitstop

Door Mark Meisner

09-07-2020 1 min

75 jaar bevrijding – de Route

Voorbereid op reis
Welke motorverzekering?

Door Mark Meisner

16-06-2020 2 min

Verstandig op motorreis met een goede pechservice

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

05-05-2020 4 min

Op deze motoren werden we 75 jaar geleden bevrijd

Pitstop
TT Assen

Frank Door Frank Andringa

23-04-2020 2 min

TT Assen verliest van corona, voor het eerst in 75 jaar gaat race niet door.

Pitstop
100kmu

Door Mark Meisner

12-03-2020 2 min

100 op de snelweg: Het is nu aftellen!

Pitstop

Door Mark Meisner

17-09-2019 2 min

The Distinguished Gentleman’s Ride

Stories
Honda Cub 125cc

Door Marc te Witt

15-09-2019 4 min

De “Honda Monkey Cub 2019”

Pitstop
Malle Mile

Door Mark Meisner

22-07-2019 3 min

De beste motorbestemmingen in Europa volgens TomTom

Pitstop
Hells race

Anne van Os Door Anne van Os

17-05-2019 2 min

Hellsrace at Dirt Track in Lelystad

Pitstop
Hondapark Olmen - Balen - CB500x - CB500 x

Door Marc te Witt

05-04-2019 2 min

Hondapark: ’n dag offroad

Pitstop
Versys 1000 SE

Door Mark Meisner

20-02-2019 4 min

Gereden: Kawasaki Versys 1000 SE

Pitstop
Deelnemers in actie tijdens de finale van eSports MotoGP in Valencia

Door Jan Meijroos

25-05-2018 4 min

Virtuele Valentino’s

Motorrijders.nl

Powered by KNMV

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Privacy- en cookieverklaring

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Eifel
X