Waarschuwing vooraf: je bucketlist breidt zich zeker uit na het lezen van dit artikel. Ben jij klaar voor een mooie set wegen om van te watertanden? Check deze acht tips van Europa’s gaafste routes, plus een overzeese bonus.
1: Trollstigen – Noorwegen
Vraag een willekeurige motorrijder om zijn favoriete pas en grote kans dat hij of zij met de Passo dello Stelvio aan komt zetten. Waarschijnlijk heeft hij of zij dan echter nog nooit gehoord van het Scandinavische equivalent, Trollstigen in Noorwegen. Onze bescheiden mening is dat deze pas nog wat spectaculairder is om te rijden dan de Stelvio. De Fylkesvei 63, waar de Trollstigen onderdeel van uitmaakt, is sowieso een prachtige route en brengt je bijvoorbeeld ook naar Geiranger, waar je prachtig uitzicht hebt op een fjord waar vele cruiseschepen aanmeren. Maar goed, we hebben het hier over de Trollstigen. Deze asfaltspaghetti ligt zo’n 75 kilometer ten zuidoosten van Molde, aan de Fv. 63 dus. In totaal verorber je elf haarspeldbochten die de wegenbouwers op schitterende wijze neerlegden. Eenmaal boven aangekomen (als je vanuit het noorden bent gekomen) pak je ongetwijfeld je camera uit de plunjezak. Bij Trollstigheim is het namelijk prachtig plaatjes schieten van de ongekend mooie omgeving.
Nog niet helemaal overtuigd om een overtocht naar Noorwegen te boeken? Vooruit, nog een tip dan. Neem ook de Fv. 51 mee in je roadbook. Deze weg loopt rechts langs het Jotunheimen Nasjonalpark af en is echt schitterend. Lekker sturen en je komt onderweg ook nog eens mooie landschappen tegen. Puur genieten!
Afstand vanaf Utrecht: 1.661 kilometer

2: Timmelsjoch Hochalpenstrasse – Oostenrijk
Deze bergpas is een oude bekende, maar hoort zeker op deze lijst thuis. De reden is tweeledig. De route verbindt Sölden (Oostenrijk) met Meran (Italië) en garandeert zestig kilometer stuurplezier. Daarnaast vind je op de Timmelsjoch nog een heel gaaf extraatje. Op de top staat namelijk Top Mountain Crosspoint, waarin een motormuseum is gevestigd. Op een vloeroppervlakte van 3.000 vierkante meter staan zo’n 230 klassieke motoren. Zorg dus dat je een paar uur extra uittrekt voor de ‘beklimming’ van de Timmelsjoch. Entree bedraagt 10 euro.
De Alpenpas die Oostenrijk met Italië verbindt, opent zijn slagbomen begin juni. Half oktober (of soms iets later) gaan ze weer dicht in verband met sneeuwval. Het is overigens een tolweg met een tarief van 14 euro voor motorrijders. Leuk feitje om af te sluiten: een jaar na de opening van de pas (1969) reden slechts 494 motoren naar de top. Bijna vijftig jaar later is dat aantal gegroeid naar ruim 83.000 motoren per jaar.
Afstand vanaf Utrecht: 913 kilometer

Foto: Arne Hückelheim
3: Les Lacets de Montvernier – Frankrijk
Houd je van haarspeldbochten? Dan moet je zeker eens naar de Franse Alpen gaan. Departement Savoie om precies te zijn. Daar vind je namelijk de Lacets de Montvernier, een asfaltsliert die bij het dorpje Pontamafrey begint. De naam van deze weg zegt al voldoende, want ‘lacet’ betekent ‘schoenveter’ in het Frans. De D77B, zoals-ie officieel heet, is niet heel lang, maar wel erg spectaculair. Een gemiddelde stijging van 8,5 procent en maar liefst zeventien haarspeldbochten. Eenmaal boven is het avontuur nog niet volledig afgelopen, want je kunt via verschillende dorpjes nog richting de top van de Col de Chaussy. De weg is geasfalteerd, maar niet van geweldige kwaliteit en af en toe zeer smal. Wel is het puur genieten van het uitzicht op de Belledonne-bergen. Na het dorpje Montpascal bereik je de top, waar je een fijn restaurantje vindt. Even uitpuffen en genieten van een heerlijke lunch of diner!
Afstand vanaf Utrecht: 1.069 kilometer

Foto: Florian Pépellin
4: A-397 – Spanje
Een favoriete plek voor motormerken om hun nieuwe modellen te introduceren is de zuidkust van Spanje. En dan heel specifiek: de bekende badplaats Marbella. Vanuit daar vertrekt namelijk de A-397, waar je op je wenken wordt bediend als je op zoek bent naar het betere stuurwerk. De weg kent een zeer veelzijdig karakter, waarbij korte draaiers opgevolgd worden door snelle stukken. Pas overigens wel op voor de Guardia Civil, want ook zij weten uiteraard dat deze A-397 op de favorietenlijst van motorrijders staat. Het eindpunt na zo’n zestig kilometer sturen bevindt zich in Ronda, ook wel bekend om het feit dat hier het fantastische Race Resort Ascari ligt. Deze privébaan van multimiljonair Klaas Zwart vind je aan de A-367, die aansluit op de A-397.
Naast deze bochtige route van Marbella naar Ronda ga je als motorrijder sowieso genieten van dit gebied in Zuid-Spanje. Op relatief korte afstand vind je namelijk twee prachtige nationale parken waar spannende wegen samenkomen met schitterende natuur.
Afstand vanaf Utrecht: 2.315 kilometer

Foto: Friedemann Kirn
5: Snowdonia National Park – Verenigd Koninkrijk
Een relatief onbekende parel ligt in het noorden van Wales, waar een heel mooi wegennetwerk je door het Snowdonia National Park leidt. We hebben geen specifieke voorkeur voor een bepaalde weg, maar ga vooral op zoek naar de vele B-wegen die het gebied rijk is. Na elke bocht kan zomaar weer een nieuwe verrassing klaarliggen.
Een punt waar je zeker even naar toe moet rijden, is Lake Vyrnwy. Het ligt aan de oostelijke rand van het park en is een perfecte eindbestemming. Het meer dat als reservoir dient, is namelijk adembenemend mooi. Groot voordeel is dat er rondom Lake Vyrnwy een mooie weg ligt. O ja, nog een tip: zorg dat je waterdichte motorkleding draagt of een regenpak meeneemt. Het kan nog weleens regenen in Wales.
Afstand vanaf Utrecht: 732 kilometer

Foto: Visit Wales
6: Gorges du Verdon – Frankrijk
Het is beter dat je geen last hebt van hoogtevrees als je dit Franse reisgebied opzoekt. Hier ga je namelijk een rondje maken langs een kloof die ook wel bekend staat als de Grand Canyon van Europa. De Gorges du Verdon ligt op de grens van de departementen Var en Alpes-de-Haute-Provence, in het zuidoosten van Frankrijk. Het is een zeer toeristisch gebied, dus het is slim om de echt drukke zomerperiode te vermijden. Kies liever voor een motorvakantie in de lente of herfst. Indruk maken doet de turquoise kleur van de rivier Verdon, maar als motorrijder kom je vooral voor de D23. Deze weg kent een lengte van iets meer dan twintig kilometer en bevindt zich aan de rand van de kloof. Voorzichtig rijden is een vereiste, want hier en daar tref je blinde bochten en smalle asfaltlinten aan. En een foutje wil je niet maken als er een afgrond naast je ligt van soms 700 meter diep.
Afstand vanaf Utrecht: 1.271 kilometer

Foto: Noel Bauza
7: Passo della Futa – Italië
Onze volgende tip bevindt zich precies tussen Bologna en Firenze. Op de grens van de regio’s Toscane en Emilia-Romagna vind je een weg die ze aanduiden met Strada Statale 65, beter bekend als de Passo della Futa. Het hete asfalt (in de zomer in ieder geval) dat hier op je wacht, geeft je een bochtenvariatie waar je nog lang met je motorvrienden over napraat. Aangezien dit gebied in de Apennijnen niet om de hoek ligt, geven we nog een aanrader in deze regio: op drie kwartier van deze pas bevindt zich de fabriek van Ducati. Het is dan ook niet heel verwonderlijk om te horen dat de testrijders van het Italiaanse motormerk ook de Passo della Futa gebruiken voor het ontwikkelingswerk van hun nieuwe modellen. Een scoop ligt dus op de loer. Maar belangrijker nog, je kunt ook de binnenzijde van de fabriek bewonderen. En dat alles zonder over een hek te klimmen, luxe! Koop een ticket à 30 euro en je krijgt een zestig minuten durende toer door de productiehallen van Ducati. Bewaar je kaartje overigens goed, want als toetje mag je voor die drie tientjes ook nog het prachtige museum bekijken.
Afstand vanaf Utrecht: 1.304 kilometer

Foto: Marco Campelli
8: Transfăgărășan Highway – Roemenië
Zoals bij een goed diner bewaren we het lekkerst voor het laatst. En die eer gaat naar de Transfăgărășan Highway, in het centrum van Roemenië. Deze parel laat je negentig kilometer lang genieten van prachtig bochtenwerk, waarbij je tussen de twee hoogste bergen van het land rijdt. Met het uitzicht zit het dus wel goed. De weg werd in de jaren zeventig door dictator Nicolae Ceausescu neergelegd als militaire route en verbindt de regio’s Transsylvanië en Wallachia. Klein smetje op het feest is het feit dat er een snelheidslimiet van 40 kilometer per uur geldt, maar gelukkig staan er geen flitspalen aan de kant van de weg. De Drumul National 7C ligt overigens vrij hoog (met een top van 2.134 meter de een na hoogste pas van Roemenië) en is dus het best begaanbaar in de warmere maanden van het jaar. De rest van de tijd is deze weg gesloten in verband met sneeuwval. En voor wat het waard is: voormalig Top Gear-presentator Jeremy Clarkson bestempelt de Transfăgărășan Highway als de beste weg van de wereld. Misschien tijd om eens te kijken of hij gelijk heeft?
Afstand vanaf Utrecht: 2.023 kilometer

Foto: Antony Stanley
Bonus! – Mulholland Highway – Verenigde Staten
Niet gemakkelijk te bereiken uiteraard, met die enorme plas ertussen, maar we willen ‘m toch even voordragen. Ten westen van Los Angeles ligt de Mulholland Highway, een populaire route voor motorrijders. De route van zo’n vijftig kilometer begint bij Calabasas en loopt recht door het Malibu Creek State Park. Onderweg kom je spannende bochten tegen, zoals bijvoorbeeld de Snake. Inmiddels een fameuze draaier, omdat ‘haantjes’ hier proberen indruk te maken door zo plat mogelijk door de bocht te gaan. En ja, dat gaat ook regelmatig mis. Open youtube maar eens en tik ‘crashes Mulholland Highway’ in.
Even na de Snake kom je The Rock Store tegen, een gave hang-out voor motorrijders. Let wel op, alleen open in weekenden. Na dit restaurant blijft de weg heerlijk kronkelen en brengt je uiteindelijk naar de kust. Tip, parkeer je motor even in de buurt van Sequit Point. Een garantie voor een prachtig einde van deze trip.

Foto: dailyventure.com
Hey !
Ik vind dat de N2 in Portugal hier ook bij hoort 🙂
Meer dan 700km, bocht na bocht, amper verkeer, helemaal de max!!
Een must voor elke motorfanaat 🙂
groetjes !!!
Mooie !
Nog eentje dan in Portugal:
Start in Porto, volg noord-zijde grote rivier Douro tot Peso da Regua, en dan aan de zuid kant weer terug.
Na deze rit door wijngebied smaakt glaasje Port voortaan altijd lekkerder.
Ook nog een toevoeging; de Stelviopas met ca. 80 hairpins, 2 keer gereden en waanzinnig mooi!
Om lekker te rijden is de Stelvio te bekend en dus te druk. Fietsers, auto’s, campers en nog veel meer proberen hier hun bochtjes te maken.
Tevens zijn de bochten zo krap dat je ze niet ‘lekker’ kunt rijden. Er zijn veel mooiere, maar minder bekende passen.
Het is een pas die je ooit moet doen, maar voor mij geen aanrader.
Ik vind de Stelling meer een mythe dan een mooie pas. Omhoog met al die muurtjes is helemaal niks naar beneden is wel leuk. Maar dan is de silvretta veel leuker
Ik ben het roerend met RonaIT en Gertjan eens!
Inderdaad moet je de Stelvio een keer gereden hebben, maar dan eigenlijk meer vanwege het geweldige uitzicht. Voor de rest te krap en te druk.
Ik hou dan ook meer van lange niet te krappe bochten, waar je met meer snelheid doorheen kan, zoals Gertjan al noemde, de Silvretta en de Timmelsjoch.
Voor mij ook de Hardknott en Wrynose pass in Schotland, 30% op en neer met heel mooie zichten .
mis de monte bondone eigenlijk wel in de lijst
1,2 en 7 al afgestreept….
vorig jaar nog de Timmelsjoch Hochalpenstrasse – Oostenrijk gereden
Prachtig.
Omdat je californie benoemd in de top 8 van Europa, dan maar even onze favoriet in de USA: Beartooth highway, 212 in Montana
en de one million dollar highway, 550 in Colorado
Dat is nogal een eindje uit elkaar. Bearthoot al een paar keer gedaan.
Vroeger was de Dragon ook werkelijk spectaculair maar nu vergeven v.d. cops.
The Old Spiral highway Washington – Oregon zit er elke vakantie wel tussen.
Motor staat in Walla Walla Wa.
Ik denk voorzichtig dat je ook een motor in de US hebt om daar te rijden.
Wij een ST1100 sinds 2006, meer dan 50K miles en 38 staten.
Onze USA vrienden hier in Gramsbergen ook een ST1100, voor hen dus Alpen en Dolomieten als ze hier rijden.
Groet Hans
en om af te sluiten: Pikes Peak in Colorado: 156 bochten en je zit op 4.301 km hoogte en na dat spectaculaire uitzicht mag je die 156 bochten weer terug. Amazing, trek wel wat warms aan want boven vriest t (te vaak).
Noorwegen heeft de naam een geweldig motorland te zijn. Laten we dat wat nuanceren: het is een spectaculair mooi land qua natuur, maar je moet wel van langzaam rijden houden. En in het hoogseizoen is de Trollstigen een drama. De leukste weg met haarspeldbochten was de Lysebotn. Denk er wel om deze weg te rijden als er geen boot net is aangekomen!
In 2018 fjordengebied met solo en zijspan. Lysebotn inderdaad fantastisch, maar hele gebied geweldig! Corsica altijd op 1, Noorwegen er nu naast. Vrsic pas Slovenië ook erg mooi.
mooi mooi, 7 van de 10 met de racefiets gedaan, slechts 3 met de motor. Er is nog werk aan de winkel dus!
Ik heb deze zomer, de Trollstigen gereden met de motor en vond de route prachtig. Het jammere was wel, dat er vreselijk veel verkeer was en m.n. campers waarvan het grootste deel van de bestuurders geen ervaring heeft en dus constant op de rem stonden en stil gingen staan. Ik verwacht, dat je de Trollstigen beter ’s morgensvroeg of in de avond als motorrijder kunt rijden.
Ook is een aanrader om door te rijden naar Geiranger waar je zeker qua hoogte verschil en bochtenwerk genoeg uitdaging krijgt en niet te vergeten prachtige vergezichten. Voor het snellere bochtenwerk is van de route Geiranger – Lom echt super. De weg slingert hier, geleidelijk van hoog naar laag, lang meren c.q. rivieren en dat tientallen kilometers lang.
Nr 5, A397. Deze kunt u er beter uithalen. Het is inderdaad een prachtige, mooi geasfalteerde weg. Echt korte bochten zijn er nauwelijks, waardoor het min of meer een racebaan is. Daarvoor wordt (werd) hij ook gebruikt door de would-be Marco Marquez Spaanse motoristas. Met als gevolg 21 dodelijke slachtoffers in de laatste vijf jaar. De snelheid is daarom op vrijwel het gehele traject beperkt tot 60 km/u. Geen aanrader dus temeer daar er prachtige alternatieven zij in de omgeving, met tal van korte bochten.
De Transalpina loopt parallel aan de Transfaragasan en is stijler, bochtiger en grimmiger. Bovendien minder bekend dus minder druk. Op de Transfaragasan is het soms als op een kermis…
Het stuk tussen Gap en Bollene is ook een heerlijke bochtenweg. Vriend Rob en ik hebben dat een keer gedaan op onze BMW’s met een onweersbui op onze hielen. Een heerlijke rit.
Helaas is het motormuseum op de Timmelsjoch afgebrand. De pas zelf is geweldig
…maar inmiddels ook weer opgebouwd!
Het motormuseum is weer geopend, prachtige collectie samen gesteld 🏍
Mooie streek en heerlijk om te rijden, maar jullie foto’s laten gevaarlijke motards zien.
Zoals ik het inschat, komen ze met hun hoofd over de lijn. Eén tegenligger die zijn bocht wat ruim neemt, en het is gedaan met rijden!